Skocz do zawartości

[ Hamulce tarczowe ] Accent Cx-One


pawelj5

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam rower przełajowy Accent Cx-One na ramie drugiej generacji, takiej jak tu https://velo.pl/czesci/ramy/ramy-przelajowe/accent/cx-one-set

Aktualnie mam tarcze hamulcowe 160mm, ale zastanawiam się nad zmianą przedniej na 180mm. Lewa goleń widelca ma przetłoczenie na tarczę i wygląda na to, że wielkość tego przetłoczenia jest dokładnie pod tarczę 160mm, co potwierdza strona Velo. Czy ktoś próbował montażu większej tarczy?

Napisano

Na logikę to jak Ci się zmieści 1 cm więcej to założyć się da, ale czy jest sens? Przy dobrych hamulcach to tarcza 160 wystarczy nawet w MTB, a co dopiero w przełaju.

Dlaczego chcesz mocniej obciążać widelec?

Napisano

Standardowa porada: zacznij od klocków. Różnica między kiepskimi a dobrymi klockami jest ogromna. 

Napisano

Z hamulców jestem zadowolony, ale przedni zaczął trochę pulsować przy hamowaniu. Czeka mnie więc zmiana tarczy i w związku z tym zacząłem się zastanawiać nad rozmiarem. 

Stąd moje pytanie.

Natomiast nie rozumiem dlaczego zwiększenie rozmiaru tarczy może być niebezpieczne. Tłumaczenie, że generowana przez większą tarczę większa siła może doprowadzić do pęknięcia widelca jest bezpodstawna, skoro zmiana klocków na wydajniejsze też spowoduje zwiększenie obciążeń. 

Napisano

Dlatego się tak dzieje, ponieważ odsuwając zacisk od widelca (musisz zastosować adapter) zmieniasz działanie siły na mocowanie i może to prowadzić do jego pęknięcia/wyrwania.

Napisano

 

 

Tłumaczenie, że generowana przez większą tarczę większa siła może doprowadzić do pęknięcia widelca jest bezpodstawna, skoro zmiana klocków na wydajniejsze też spowoduje zwiększenie obciążeń. 

Nie masz racji. Zwiększenie rozmiaru tarczy to zwiększenie ramienia, czyli momentu gnącego działającego na widelec. Klocki nigdy nie zwiększą momentu aż tak, bo widelec jest obliczony dla maksymalnej siły hamowania i określonej średnicy tarczy. Twój tok myślenia sugerowałby, że producent powinien podawać zalecaną moc hamulca/rodzaj klocków :yucky:

Napisano

Ale tu nie chodzi o to, gdzie się jeździ, ale na jakie obciążenia był dany konkretny widelec skonstruowany, jest różnica choćby w "lekkości" między osprzętem przełajowym a XC.

Napisano

Masz takie same adaptery, taki sam system mocowania zacisku, takie same gwinty i śruby mocujące, rozmiar sterów ten sam.

 

Obciążenia prawie te same w terenie, bo jeździ się po takim samym.

 

Widelec sztywny wytrzyma mniejsze obciazenia od amortyzatora? Wątpię.

 

Przelaj jest lżejszy, bo ma węższe opony i widelec sztywny zamiast amortyzatora. Reszta komponetow wagowo jest podobna do XC.

Napisano

Jeśli nie widzisz różnicy między ponad 3 cm aluminiową rurą dolnych goleni większości amortyzatorów, a filigramową lagą przełajowego widelca to dalsza rozmowa i tak nie ma sensu.

Zresztą złamać się to i tak nie złamie przy pierwszym hamowaniu, więc większość i tak będzie przekonana, że działa i można i pewnie pozostanie w tym przekonaniu, bo zanim zmęczy widelec to się z nim rozstanie. Podobnie jak można jeździć po 15 osób w windzie, albo ładować pół tony do passata. Wybór należy do właściciela. Chciał opinię to ją dostał.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...