Skocz do zawartości

[Piasta] Luz na bębenku, piasty Novatec z łożyskami maszynowymi


Rafix

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam (prawdopodobnie) takie piasty trekkingowe/crossowe:

http://img.bazarek.pl/70201/6713/591708/902586474f43fc55cbd4f.jpg

 

Od jakiegoś razu czasem coś stuknęło w napędzie. W końcu po wyszarpaniu wszystkiego co się dało zdjąłem koło i znalazłem winowajcę - lekki luz na bębenku, na którym osadzona jest kaseta. Jeszcze nie rozebrałem, muszę kupić lepsze imbusy, aby odkręcić blokadę konusa/dekielka (ten imbus 2, które mam, to jakieś chińskie 2mm). Natomiast wstępnie zapytam - czy możliwe, że jedno łożysko maszynowe już się wyrobiło, czy zdarza się luz między 2 bieżniami kulkowymi i zwyczajnie da się to jakoś zlikwidować?

 

Pierwszy raz będę miał styczność z łożyskami maszynowymi zmieszanymi z kulkowymi w piastach.

Napisano

Nie wiem ile km, na pewno można policzyć w tysiącach.

Mówisz o usunięciu jednej z podkładek, tzn że zmniejsza się dystans bębenka od mechanizmu zapadkowego i głębiej nakręca ten konus??

 

Tak na moje oko to właśnie wyglądało jakby sam bębenek działał na 1 maszynowym i 1 kulkowym, a przy obręczy było tylko kulkowe od strony napędu i maszynowe od strony przeciwnej.

Napisano

Układ łożysk jest nieco przekombinowany bo masz łożysko maszynowe w korpusie piasty (od strony przeciwnapędowej), bębenek w klasycznym układzie na dwóch łożyskach kulkowych oraz drugie łożysko osi piasty wciśnięte w korpus bębenka (analogicznie jak w piastach shimano tyle, że tam wszędzie kulki). W takim układzie łożyska kulkowe bębenka przenoszą również obciążenia związane z samym kołem bo bębęnek nie jest sztywno skręcony z korpusem piasty (co logiczne) a drugie łożysko osi piasty jest osadzone właśnie w bębenku. W piastach gdzie są 4 maszynówki najczęściej oś jest przelotowa na całej dł, korpus piasty ma swoje 2 łożyska (i te przenoszą tylko siły z obręczy na oś) oraz 2 łożyska nanktóruch oadzony jest bębenek ale te prznoszą tylko siły pocjodzące z napędu.

Napisano

Toż to piasta 802SB, mam taką samą. Po około 8kkm musiałem wywalić najcieńszą podkładkę, bo bębenek pływał i zaczął stukać. Zjechałem póki co około 1500km od czasu wyjęcia podkładki i wszystko wydaje się działać nadal poprawnie.

Napisano

Toż to piasta 802SB, mam taką samą. Po około 8kkm musiałem wywalić najcieńszą podkładkę, bo bębenek pływał i zaczął stukać. Zjechałem póki co około 1500km od czasu wyjęcia podkładki i wszystko wydaje się działać nadal poprawnie.

U mnie przebieg może się zgadzać, jest podobny. Więc już wiem czego szukać przy czyszczeniu.
Napisano

 

 

Najtrudniej będzie rozkręcić bębenek. Po wybiciu łożyska masz taką nakrętkę z 2 wpustami -odkręcasz w lewo!!!. 

Mówisz o elemencie nr 7? Aż tak mocno trzyma?

 

Tylko czy to jest wymagane do ściągnięcia bębenka, czy tylko ewentualnie wybicia i wymiany łożyska?

Napisano

Ano, w prawo się odkręca.

 

Bębenka nie trzeba odkręcać od piasty żeby go odkręcić, wystarczy wykręcić ten pierścień - bieżnię, w którą wchodzi łożysko 6000. Trzeba pilnować kulek, bo ich tam troszkę siedzi i lubią spierniczać.

 

I na koniec ciekawostka, liczba kulek jest niesymetryczna między bieżniami. 25 po stronie końca osi i 27 po stronie środka piasty o ile mnie pamięć nie myli.

 

W razie czego sam bębenek jest dostępny na allegro.

Napisano

Jesteście pewni, że bieżnię numer 7 odkręca się w prawo? Przecież to jest jakaś masakra, nie da się tego ruszyć. Wolnobieg tak się nie dokręci.

 

Zalałem CX80, może coś puści do jutra, bo ja już nie mam pomysłu na to.

 

Łożyska maszynowe sprawdziłem, chodzą cicho i lekko. Luz jest na pewno na bębenku. Gdyby były uszkodzone, to cała os by się ruszała.

 

I tak swoją drogą - 2 klucze 2mm które mam, to jest wielkie G, a nie 2 mm. Może jakaś 1,8 mm. Nie wiem kto robi taki badziew. Odkręciłem podręcznym miniaturowym imbusem Accenta, który wożę w sakwie.

Napisano

https://www.forumrowerowe.org/topic/106440-piasta-bebenek-novatec-nt-802sb/

 

rzeźniol potwierdza, że bieżnia ma lewy gwint

 

pojawia się temat ilości kulek...

 

 

Ja sobie zamiast klucza dorobiłem taki konkretny płaskownik, idealnie na wymiar wyżłobień w misce. Wkładam płaskownik w imadło "kluczem" do góry. Na to wkładam koło bez łożyska w misce i kręcę kołem.

 

 

Napisano

Ja się poddaje, tego nie da się ruszyć nawet z pół metrowym ramieniem, robiąc nawet w 2 osoby na 2 klucze (żabka i zwykły).

 

Można wymienić cały bębenek? Po prostu wykręcić i wymienić?

Napisano

Dzięki.

Jest zawsze szansa, że kolejny nie będzie "zaspawany".

I w którą stronę wykręcać cały bębenek patrząc od strony napędu? Już normalnie?

  • 5 tygodni później...
Napisano

Układ łożysk jest nieco przekombinowany bo masz łożysko maszynowe w korpusie piasty (od strony przeciwnapędowej), bębenek w klasycznym układzie na dwóch łożyskach kulkowych oraz drugie łożysko osi piasty wciśnięte w korpus bębenka (analogicznie jak w piastach shimano tyle, że tam wszędzie kulki). W takim układzie łożyska kulkowe bębenka przenoszą również obciążenia związane z samym kołem bo bębęnek nie jest sztywno skręcony z korpusem piasty (co logiczne) a drugie łożysko osi piasty jest osadzone właśnie w bębenku. W piastach gdzie są 4 maszynówki najczęściej oś jest przelotowa na całej dł, korpus piasty ma swoje 2 łożyska (i te przenoszą tylko siły z obręczy na oś) oraz 2 łożyska nanktóruch oadzony jest bębenek ale te prznoszą tylko siły pocjodzące z napędu.

Pozwolę się nie zgodzić, gdyż gniazdo łożyska po stronie napędowej jest przykrecowe do wewnętrznej części bebenka a ta z kolei do piasty. Można by zresztą skręcić to bez zewnętrznej części bebenka i os była by kompletna. Koło się krecilo.

 

Wysłane z mojego m2 note przy użyciu Tapatalka

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...