Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich

Szukałem, grzebałem, coś tam się znalazło ale żadnych konkretnych informacji nie znalazłem. Potrzebuję informacji na temat fabrycznego zaworowania monachów - w starych oznaczenia A, B, C.... wsparte były tabelką na stronie RS i wyjaśnieniem gdzie stosować jakie zaworowanie. W nowszych damperach trochę to zagadka. Wiem, że oznaczone są literowo tłumienie kompresji i odbicia (czerwone i niebieskie kwadraciki), no ale mamy L, M i H dodatkowo Low i High mają jeszcze oznaczenia cyfrowe. Kiedy stosować jakie oznaczenia? jest jakaś ściąga? Czy możliwa jest samodzielna zmiana zaworowania czy tylko serwis? Na czym taka zmiana może polegać?

Mam rower z zawieszeniem o skoku 100mm i przełożeniem 2:1 a damper z zaworowaniem M|M (190x50). Niewiele brakuje do dobrego ustawienia ale jest trochę "twardo". Coś da się z tym zrobić? Dodam że manualna regulacja tłumienia odbicia (czerwone pokrętło) ustawiona na minimum, a monarch rocznikowo 2012.

  • +1 pomógł 1
Napisano

O to, to! tak myślałem że przynajmniej jedna L-ka :(


A czy jest jakiś sposób na zmianę charakterystyki tłumienia? zmiana ciśnienia IFP? zmiana gęstości oleju? Jakieś zestawy tuningowe?

Napisano

Chyba masz rację, trzeba będzie zapolować na odpowiedni zestaw zaworowy w innym damperze. Na razie pojeżdżę na fabrycznym DT-ku, ten sprawuje się nieźle (tylko platformy brak).

Wielkie dzięki za pomoc. 

Napisano (edytowane)

Raczej jest to tabelka dla wszystkich konstrukcji. Ja w swojej ramie mam 4-zawias i jak najbardziej odczułem, że zaworowanie mam złe. Kwestia tylko tego, że konstrukcje bardziej skomplikowane jak np w moim rowerze teoretycznie mniej potrzebują platformy.

Edytowane przez 4czaq
Napisano

Czyli jeśli przekłada się damper z innego roweru, który miał to samo mocowanie dampera i ten sam skok, i w oryginalnej ramie producent dobrze dobrał zaworowanie, to w nowej ramie też będzie dobrze?

  • Mod Team
Napisano

Najważniejsze jest przełożenie. Jeśli rama ma np. 150mm skoku, a damper 50mm ugięcia to jest przełożenie 3:1 (150/50).

Jeśli, jak piszesz, nowa rama ma ten sam skok i ta sama długość dampera wchodzi, z tym samym skokiem, to przełożenie będzie takie samo.

  • +1 pomógł 1
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Kontynuując proszę o wskazówki:

 

- Romet Tool, zawias z tyłu wirtualny ze sztywnym tylnym trójkątem, oryginalny damper to Monarch RT zaworowanie M/L3

 

Do ramy zamieniłem na teoretycznie lepszy damper Monarch RT plus z dodatkową puszką, damper pochodzi z NS Bikes Snabb. Długość montażowa jest taka sama. Takie same dampery wkładają inne marki na tej samej ramie, na przykład CTM Scroll. Damper ze Snabba ma zaworowanie M M.

 

Problemy:

 

Na damperze z M M nie mogę ustawić tyłu tak jakbym chciał, przy ustawionym SAGu na 30% wykorzystuję 60-70% skoku nawet na największych dropach. Jak schodzę z ciśnieniem i SAG jest około 35-40% to skok jest wykorzystywany ale podparcia na początku prawie nie ma i ciągłe walenie pedałami o ziemię. 

 

Na oryginalnym damperze z M L3 jest zupełnie inna historia, szybkie pompowanie na SAG 30%, nic się nie zapada, jest miękko od samego początku skoku i pracuje to fajnie liniowo. No ale skoro kupiłem już lepszy damper to bym chciał na nim jeździć, ale wydaje mi się że zaworowanie całkowicie nie pasuje do tej ramy.

 

Zmieniać zaworowanie na M L3?

Napisano

A jakie zaworowanie ma Mondraker?  Albo CTM - ma taką samą ramę.

 

Serwis Wichu twierdzi że zaworowaniem wiele się nie zdziała i on proponuje żeby zmniejszyć puszkę (pewnie jakimiś wkładkami jego projektu), mimo że włożyłem 7 gumek (z 9 max) i różnicy nie było.

 

Chcesz kupić ten damper to prv.


Nie daje mi to spokoju :-)

 

Dedukuję, że żeby móc dopasować zaworowanie wg tabelki powyżej, musiałbym zmierzyć najpierw jaka jest zależność w Romecie Tool skoku koła od skoku dampera i wtedy bym mógł dopasować dopiero zaworowanie.

Skoro na oryginalnym damperze jest M L3 to rozumiem że każdy inny Rockshox M L3 też powinien być OK..

Napisano

Tool ma skoku 160, damper pewnie 63, wychodzi  ratio 2,4. Zero (bo chyba nikt nie ma wątpliwości że romet ma zawias z mondka) to zawieszenie progresywne, czyli rasing rate., suma sumarum wg tabeli M L3

Napisano (edytowane)

Panowie,

jak ustalić czy zawieszenie jest raising/faling/flat?

 

wykresu dla swojego Cube Stereo 120 29 2016 znaleźć nie mogę, na wykresie na niebiesko oznaczono taki sam ale elektryk (link)

na papierze mi wychodzi 2.67, co mogłoby się zgadzać z wykresem - czyli rising (lr się zmniejsza)

dostałem ofertę na monarcha z nalepką : M na czerwono, M na niebiesko, S na niebiesko i kłódka z 380

z tego co rozumiem nalepka opisuje flat? z drugiej strony różnica max/min = 0,12 czyli niedużo

Dobrze rozumuję?

Cube%2BStereo%2BHybrid%2B120%2B2016_LevR

Edytowane przez jastu
Napisano

Jeszcze wtrącę: BFG życzy sobie 400zł za zmianę zaworowania - 200zł za serwis i 200zł za blaszki do zaworowania.  Cena powala jeśli można taki damper za 600zł kupić...  Jakiej różnicy można oczekiwać po zmianie z M M na M L3? Diametralnie?

Napisano

5-10zł za 1szt, tylko trzeba szukać, a bądźmy szczerzy, takie BFG ma do tego dobry dostęp i lepsze ceny, inna sprawa, że mając doświadczenie zaworowanie można zmienić zmieniając kolejność tych blaszek, a nie je wymieniając.

 

Za 2h pracy kasować 400zł, jest grubą przesadą jak na Polskie zarobki.

  • Mod Team
Napisano

Nie kasują za robotę czy blaszki ,ale za wiedzę. Oni wiedzą jak , Wy/My- nie . 

 

 

Cena powala jeśli można taki damper za 600zł kupić.

Teoretycznie tak,ale za owe 600 pln możesz kupić tłumik, który kompletnie nie będzie pasował charakterystyką tłumienia do charakterystyki ramy. Zawieszenia Rometa i Moondrakera może wyglądać tak samo,ale charakterystykę może mieć inną choćby ze względu na kształt krzywek i miejsce punktu obrotu.

Wojtas, masz możliwość przełożenia puszki z oryginalnego tłumika do tego z NSa?

Napisano

Myślisz ze astro tak daleko się posuneło i zmodyfikowało zawieszenie mondrakera wsadzając je do ram dla rometa ;)

 

W sumie nie głupi trop aby przełożyć bebechy z rt do plusa, jeśli da radę.

Napisano

Damper powędrował do Wicha celem zmiany z M M na M L3.  Znalazłem informacje, że CTM Scroll - kopia rometa - ma seryjnie taki sam damper z dużą puszką jak ten od Snabba i również ma M L3. Więc Romet dając małą puszkę zrobił dobrze bo naprawdę czuję że jest dużo lepiej na M L3 na małej niż na M M na dużej.  

 

Bebechy będą pasowały z małej puszki do dużej z dodatkową komora? Zapytam Wicha.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Myślisz ze astro tak daleko się posuneło i zmodyfikowało zawieszenie mondrakera wsadzając je do ram dla rometa

Jestem o tym mocno przekonany. Zresztą poszukaj ,kiedy Moondraker wprowadził zawieszenie Zero Suspension, a kiedy Romet się pojawił.

Podobna sytuacja jest w rowerach z horstem- niby to samo, a są rowery pracujące kompletnie inaczej- wystarczy zmienić położenie jednego z punktów obrotu

Napisano

Jaki tam jest układ między astro a mondrakerem to już nie dojdziemy, szkoda że nie pomierzyłem czy są różnice między keyem a crafty jak miałem oba pod ręką, odpuszcze offtop.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...