Skocz do zawartości

[Opony wzmacniane] Jakie opony terenowe, rowerowe wybrać, ale nie do roweru.


wskers

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam wszystkich.

 

Jest to mój pierwszy post na forum, więc jak coś napiszę nie tak to proszę o wyrozumiałość :)

Otóż poszukuję opon w rozmiarze 24 x 1,75 które będą miały bardzo dobrą trakcję na nawierzchni błotnistej, oraz na suchym, luźnym piasku. Chciałbym również, o ile to możliwe by na śniegu spisywały się poprawnie. Zależy mi również na bardzo dużej odporności na przebicia. Jest tylko jeden problem. Mianowicie opony nie będą zamontowane na rowerze, ale na wózku inwalidzkim.

Opona na asfalcie może stawiać duże opory toczenia i być głośna - nie przeszkadza mi to.

 

Czy ktoś z Was mógłby mi pomóc dokonać najlepszego wyboru?

Byłbym wdzięczy za pomoc :)

 

Napisano

Witamy

 

Z takimi wymaganiami będzie ciężko, bo 24" to rozmiar kół rowerów młodzieżowych, więc wybór nie jest wielki. Opony terenowe bardzo rzadko mają wkładki antyprzebiciowe, dużo łatwiej kupić zwykłą oponę i dokleić taśmę zabezpieczającą.

 

Z tego co znalazłem w tych rozmiarach to tylko Continental Explorer.

Jak dopuszczasz większą szerokość, to dochodzą Schwalbe Black Jack (1,9", 2,1") i Schwalbe Smart Sam (2,1").

 

Odnośnie jak się sprawdzą w błocie, piachu i śniegu, to dużo zależy co to za błoto, piach i śnieg. Inaczej będzie przy drodze gruntowej po zwykłym deszczu, inaczej po wiosennych roztopach, a jeszcze inaczej po zmielonej przez leśników drodze. Tak samo piach, czy to lekka warstwa wysuszonej drogi, czy coś bardziej przypominającego plażę https://lh3.googleusercontent.com/3i3JasuXLhSvUiTiRjVZt9JTti_0gEcp8QR2KHDPU0YGUwALzX6MYu5_X68Pjhat5rqh0PsbroK2E5_w8g=w2560-h1440-no

Śnieg też bywa różny, od lekkiego nie ubitego, po częściowo ubity, ciężki lepiący, twardy ubity, topniejący, czy chyba najgorszy zmieszany z solą, który bardzo przypomina piach.

 

Przybliż w jakim terenie i jak mają być używane.

 

Napisano

Dziękuję za odpowiedź.

 

Niestety zmiana rozmiaru opon nie wchodzi w grę, ponieważ zwyczajnie nie zamontuje jej na obręczy. A z kolei zmiana obręczy wiążę się ze zmianą środka ciężkości / wyważenia całego wózka więc taka opcja tym bardziej nie wchodzi w grę.

 

Co do nawierzchni to opiszę to tak:

 

- błoto: zależy mi na najlepszej trakcji podczas wiosennych roztopów i przedzimowej plusze. Podczas wiosennych roztopów często spotyka się również tzw podmokłe trawy, czyli na wierzchu jest trawa, ale pod naciskiem się zapada i lgnie. I w takim przypadku chodzi mi również o jak najlepszą trakcję.

 

- luźny piach: tutaj się nie ma co rozwodzić. Chodzi mi po prostu o piach występujący na plaży.

 

- śnieg: chodzi mi o świeże opady puchowego, lekkiego śniegu

 

Obecnie posiadam opony wyposażone w dętki i takie też chciałbym założyć.

Napisano

W sensie odpadają szersze, czy o większej średnicy (26-28")?

Znalazłem jeszcze Rubena/Mitas Neptune 24x1,9 i Schwalbe Rocket Ron 24x2,1 (ale to już droższa opona).

 

Po świeżym śniegu na twardej nawierzchni praktycznie każda opona powinna dać radę. Problemy się zaczynają jak nawali >10cm lub pod spodem jest miękko.

Po plaży to im szersza opona tym lepiej, bo można na niższych ciśnieniach jeździć, więc opona mniej się zapada.

 

Napisz coś jeszcze o sposobie jazdy, czy to tylko dotarcie do szkoły/pracy, spacery, czy może jazda sportowa. Oraz jakie masz obecnie opony.

Napisano

MMMAAACCC7 Właśnie nie ma, co też mnie dziwi. Opony mają rozmiar dokładnie 24 x 1,75  ( etrto 47-507 ).

 

zekker odpadają o większej średnicy, gdyż wiąże się to tak jak pisałem z wymianą obręczy, ale również z wymianą ciągów co diametralnie zmieni środek ciężkości / wyważenie całego wózka, przez co zatraci on swoje parametry które były ustawiane indywidualnie dla mnie. Co do szerokości opon to nie mam niestety zielonego pojęcia, czy uda się założyć szersze ( np 1.9 ), więc dla pewności wolałbym nie zmieniać rozmiaru by nie wyrzucić pieniędzy w błoto.


Obecnie założone są opony INNOVA.


Co do samej jazdy to zwykła jazda spacerowa / rekreacyjna. Nie mam zamiaru brać udziału w żadnych zawodach itp.

Napisano

z zagramanicy, ale może w PL też do dostania
http://www.chainreactioncycles.com/continental-traffic-ii-mtb-tyre/rp-prod34765

 

http://www.chainreactioncycles.com/continental-traffic-ii-mtb-tyre/rp-prod34765


http://www.chainreactioncycles.com/continental-explorer-mtb-tyre/rp-prod18894

 

https://www.decathlon.co.uk/junior-bike-tyre-24x195-id_8328473.html
 

ostatnia to już 1,95, ale bieżnik zbliżony do saguaro (taki symbol uniwersalności :D) miałem w rękach jej wersję 26" i szału macalnego nie robi, jeździć nie jeździłem
 

 

Napisano

Traffic wydaje mi się mniej terenowa.

Explorery w Cykloturze/Centrumrowerowym mają dychę taniej niż na rower.com, a na allegro widzę, że i w okolicach 25zł są.

 

 

 

Co do szerokości opon to nie mam niestety zielonego pojęcia, czy uda się założyć szersze ( np 1.9 ), więc dla pewności wolałbym nie zmieniać rozmiaru by nie wyrzucić pieniędzy w błoto.

Podstawa to pomierzyć ile jest miejsca wokół opony, czy o nic nie będzie ocierać. Jak masz opony 47-507, to pierwszy składnik rozmiaru to szerokość w mm. Oczywiście trzeba brać poprawkę, bo opony rzadko kiedy mają przekrój koła, poza tym producenci też nie podają dokładnych wymiarów (przeważnie zawyżają).

Druga sprawa, to szerokość wewnętrzna obręczy, 19mm i więcej spokojnie wejdą. Niestety do pomiaru trzeba zdjąć oponę.

 

Trzymanie się obecnego rozmiaru zawsze jest bezpieczną opcją.

Napisano

Przy najbliższej okazji zanim dokonam decyzji zakupowej co do rozmiaru opony to wykonam zgodnie z Twoją sugestią pomiarów. Jednak jedyne o co opona może ocierać to o boczek wózka, i to raczej wątpliwe bo obecnie między boczkiem, a oponą jest centymetr luzu. Nie mam obecnie jednak zielonego pojęcia co do średnicy obręczy i myślę, że tutaj może się rozgrywać kwestia wyboru rozmiaru. zekker a czy mógłbyś jeszcze napisać jaka jest różnica w wymiarze 1,9 a 1,75 ? :)


PS.

 

Zadzwoniłem do firmy która wyprodukowała dla mnie wózek i uzyskałem informacje, że szerokość wewnętrzna obręczy wynosi dokładnie 19 mm.

Napisano

pomiędzy 1,75 a 1,9 nie ma problemów z średnicą obręczy, co innego gdyby był przeskok z 1,75 na 2,25, wtedy to owszem.

explorer jest bardziej agresywna niż traffic.

pamiętaj że część Twoich wymagań co do opon jest do osiągnięcia poprzez cisnienie (dasz za wysokie i nie bedziesz z nich szczęśliwy).


ewentualnie dla Twojej wygody zapytałbym producenta wózka/obręczy o kompatybilność obręczy z UST, ewentualnie czy ktoś Ci na nich dobrze getto zrobi (bezdętka daje więcej zabawy i możliwości)

Napisano

W związku z tym, że między 1,75 a 1.9 nie ma różnicy w średnicy to poprosiłbym również o propozycje opon w rozmiarze 24 x 1,9, o ile oczywiście w tym rozmiarze znajdzie się jakaś opona lepsza od wspomnianego Explorera oraz Traffica. Poza tym MMMAAACCC7 poprosiłbym Ciebie o przetłumaczenie z polskiego na nasze co to jest UST oraz getto. Chcąc rozmawiać z moją firmą muszę po prostu wiedzieć co mówię i o co chodzi :)

Napisano

Koledze generalnie chodzi o system bezdętkowy. Wywalenie dętki daje mniejsze opory toczenia, można jeździć na niskim ciśnieniu - lepsza trakcja, odporność na przebicia.

Ale IMHO chyba trochę poniosła go fantazja..... Zakładam że nie będziesz podjeżdżał pod epickie podjazdy po kamerdolcach i pędził w dół 30-40 km/h pomiędzy drzewami....

Napisano

myślałem w drugim kierunku :) mianowicie wózek troszkę inaczej ma rozłożony środek ciężkości, do tego obydwa koła są napędowe :). Nie oszukujmy się, przed tymi oponami stoją duże wymagania, a jeśli jednocześnie miałoby to ułatwić życie z wózkiem, to dlaczemu nie? :) jedynym rozgraniczeniem są wtedy koszta. Natomiast tak sobie doczytuję i widzę żę piszesz że chcesz pozostać przy sytemie opona+dętka

Napisano

Niestety system bezdętkowy jednak również odpada. Skontaktowałem się ponownie z firmą która robiła mi wózek i obręcze nie są kompatybilne z oponami bezdętkowymi. Tak więc zostaje wyłącznie opcja opona + dętka. Co do prędkości to z takimi prędkościami między drzewami w dół pędzić z pewnością nie będę, ale ogólnie w dół z takimi prędkościami po szutrze, leśnych, ubitych ścieżkach lub po prostu asfalcie już tak :) Jednak tak jak pisałem zamierzam przemieszczać się również po innych bardziej " grząskich " terenach i chciałbym aby wtedy też oponki nie zawiodły.

 

Tak, wiem mam duże wymagania ( może nawet mało realne do spełnienia ), jednak jak to się mówi - samo życie :)

Napisano

Tak, wiem mam duże wymagania ( może nawet mało realne do spełnienia ), jednak jak to się mówi - samo życie :)

 

Wiadomo że uniwersalnych opon nie ma - coś za coś.

Conti Traffic, Explorer.

Schwalbe Black Jack 1,9 lub z mniej agresywnym bieżnikiem - CX Comp 24x1.75 SBC K-Guard reflex

Jeszcze taka ekonomiczna opcja - RUBENA 24x1,75" X-CALIBER V92 47-507 (22 TPI, waga 780g) http://www.bajkszop.com/opona-rubena-24x1-75-x-caliber-v92-47-507-p-5828.html

 

Napisano

Myślę, że ekonomicznych opcji nie warto brać pod uwagę skoro nawet w teoretycznie droższych i markowych są problemy ze znalezieniem dobrych opon. Oczywiście wiem, że nie ma opony idealnej, ale mam cichą nadzieję, że dzięki Waszej pomocy uda się znaleźć oponę która będzie maksymalnie zbliżona do ideału w rozmiarze jaki jest mi potrzebny :)

Napisano

Getto wbijasz kompresorem na każdą obręcz, tylko trzeba co 2 tyg dopompować, bardzo często opona drutowa za 50zł bez problemu wskakuje i się uszczelnia na 1-szej lepszej obręczy...

... a np takie Micheliny Wild Grip'R na DT M442 bardzo ciężko wbić. A opona i obręcz są TL. ;)

Napisano

 

 

zekker a czy mógłbyś jeszcze napisać jaka jest różnica w wymiarze 1,9 a 1,75 ?

0,15" czyli niecałe 4mm, +/- trzymanie normy przez producenta ;)

 

Teoria mm = " * 25,4

Czyli:

-1,75" = 44,45mm producenci podają 47mm

-1,90" = 48,26mm producenci podają 47-50mm (przeważnie jest to 1,95")

-2,10" = 53,34mm producenci podają 54mm

 

Praktyka jest ciut inna, bo opony nie mają kształtu okręgu, do tego producenci różnie dokonują pomiaru.

 

 

 

Nie mam obecnie jednak zielonego pojęcia co do średnicy obręczy

Średnica jest doskonale znana - 507mm lub jak ktoś woli 24"

Napisano

Dzięki za wyjaśnienie :) Czyli obracamy się w rozmiarze 24 x 1,75 lub 24 x 1,9 ( oczywiście 47 - 507 )

Tylko nadal nie wiem na jaką oponę się zdecydować. Obecnie biorę pod uwagę:

 

- Continental Explorer

- Continental Traffic

- Schwalbe Black Jack

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...