ioy Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Proszę o fachowe porady od doświadczonych dla AMBITNYCH: jak zacząć samodzielnie zaplatać, jaki sprzęt, CENTROWNICA (i jaka) i co jeszcze, TENSOMETR bardzo potrzebny? Powiedzmy, że mam jakąś juź rezerwową piastę i obręcz jako material ćwiczebny (jeżdżę na czymś innym) i mam chęć trochę pobawić się tym (A jak byście dziwili się to powiem, że tak sobie myślę iż takie dzierganie jest zajęciem stworzonym dla kobiet Proszę o merytoryczne porady, bez wysyłania mnie na drzewo w przedbiegach!)
1415chris Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Na drzewo cie nie wysle ale do internetowej literatury i youtubowych tutoriali. Wszystko jest powiedziane i pokazane, a na pewno wiecej niz wszystko dla kogos kto poczatkuje.
ioy Napisano 29 Września 2017 Autor Napisano 29 Września 2017 A potrzebny jest tensometr czy centrownica wystarczy?
seraph Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Zależy też do czego chcesz stworzyć koła. Ja do bułkowoza taty, który jest jednocześnie moją zimówką na najcięższy czas (śnieg -20 i mrozu po kolana, opony z kolcami) to zaplotłem koła na centrownicy zrobionej ze starego widelca od składaka i już 3 sezon latają. Są prawie idealne mimo, że tylko kosmetycznie poprawiałem naciąg - tensometr to mi nawet przez głowę nie przeszedł. Tensometr jest fajnym narzędziem, ale trzeba pamiętać, że jak obręcz jest nie nowa to jest nieidealna i niejednorodna, więc pewnie zdarzy się tak, że przy wszystkich szprychach idealnie równo naciągniętych koło będzie krzywe. Ja bym takie koło wolał zaplatać na wyczucie, a tensometr to przerost formy nad treścią trochę. Co do centrownic to bitul ma w ofercie i nad nią się kiedyś zastanawiałem nawet. Niemniej jednak w moim "głównym" pomykaczu koła plotłem u profesjonalisty i tam też centruje, bo zależy mi na ich wytrzymałości i sztywności.
Fenthin Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Klucz do nypli, centrownica, oczywiście z czujnikami zegarowymi, tensometr i maszyna do odprężania to niezbędne minimum. Do tego klej do gwintów, drut do wiązania szprych i oczywiście sprzęt do lutowania. A teraz poważnie. Masz cały internet wiedzy. Polskojęzycznej, anglojęzycznej czy w jakim tam jeszcze języku ogarniasz. Zaś jak analizuję Twoje wypowiedzi, ten temat rozrośnie się na kilkustronnicowy elaborat z tabelarycznymi danymi i wielkimi słowami, a w praktyce będzie traktował o niczym. Która centrownica lepsza, jaki tensometr, a po co, a na co, a czemu tak drogo. Gdzie chodzi o złożenie koła na najtańszych komponentach... Odrobinę własnej inicjatywy. Odrobinę chociaż. PS "Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego". Zdobądź (co w erze Internetu nie jest trudne), przeczytaj i zastosuj się do wskazówek. Gwarantuję Ci, że jedyne pytania jakie sobie zadasz to "jaka centrownica" i "jakiej długości szprych potrzebuję". Ale przy odrobinie inicjatywy znajdziesz odpowiedzi na te pytania w kilka minut. Względnie do drugiego odpowiednie narzędzie do obliczenia.
PawelGR Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Świetny jest też przymiar do centrowania jak na zdjęciu. Bardzo pomaga i prosty do zrobienia we własnym zakresie, z drewna, kartonu czy co tam kto ma pod ręką. Mój akurat powstał z aluminiowych profilów starej anteny telewizyjnej zbierającej kurz w piwnicy. Oprócz tego u mnie sprawdzają się śruby młoteczkowe zamontowane na widelcu roweru, które pozwalają ustawić bicie boczne z tolerancją do ok. 0,5 mm. Odnośnie gotowych tutoriali to polecam ci choćby: http://blogrowerowy.pl/wpis/zaplatanie-kol/ http://blogrowerowy.pl/wpis/zaplatanie-kol-odcinek-2/ http://blogrowerowy.pl/wpis/szprychy-odslona-druga/ http://blogrowerowy.pl/wpis/ze-szprychami-za-pan-brat/ Jako, że nie posiadam tensometru i bogatego doświadczenia w naciąganiu szprych pozwalającego z niego nie korzystać, na tym etapie oddaję koło do serwisu, w którym dociągają mi szprychy jeśli jest to konieczne. Generalnie naprawdę świetne zajęcie : ))
eloo Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 do pierwszego zaplotu średniej jakości koła potrzebny jest jedynie dobry klucz do centrowania i rower z hamulcami vbrake. prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator poradników jak zaplatać jest masa a za centrownicę robi odwrócony kołami do góry rower
Janusz1964 Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 Kiedyś stawiało się rower do góry ,,nogami'' i dokręcało szprychy koło się centrowało na oko.Ale do super rowerów jest potrzebny super sprzęt .Najlepiej jak ma w nazwie pro
rzezniol Napisano 29 Września 2017 Napisano 29 Września 2017 "Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego" Dokładnie ... wszystkie koła jakie zaplotłem to na podstawie wskazówek z Zinn`a Zwykła tania, prosta centrownica i klucz do nypli, to wszystko co mi było potrzebne. Nie twierdzę ze zaplatałem koła zawodnicze, zaplatałem przeważnie koła dla siebie i dla znajomych/ To co pozaplatałem, pod tyłkami rzędu nie raz 100 kg robią po kilka tyś km bez potrzeby korekty. Jednak do budowy jakiegokolwiek koła potrzeba nie tyle wiedzy i doświadczenia co "czucia tematu". Jak się jest ignorantem technicznym bez doświadczenia w mechanice to nawet najlepsze tutoriale i narzędzia nie doprowadzą do zadowalających efektów. Pozdrawiam
inforobert Napisano 6 Października 2017 Napisano 6 Października 2017 prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem Spoke Calculator for bicycle wheels | Prowheelbuilder.com Ten w/w jest też w wersji polskiej. Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych No i średnica szprych dla strony prawej i lewej, było już w temacie z piastą.
ioy Napisano 6 Października 2017 Autor Napisano 6 Października 2017 prostszego kalkulatora do szprych nie spotkałem http://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculatorAle tam trzeba podać np. "Hub manufacturer" i w liście Nowateka nie ma, i co teraz? Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprychA tu nie trzeba podawać modelu piasty ani obręczy, ale za to grubość ścianki obręczy.Po co zatem model piasty w tym pierwszym jeżeli ten drugi radzi sobie bez tego?
eloo Napisano 6 Października 2017 Napisano 6 Października 2017 nie musisz podawać modelu ani piasty ani obreczy tylko wpisać wymiar z palca, natomiast jeśli piasta i obrecz sa na liscie to nie trzeba wpisywać wymiarów grubośc ścianki obręczy to zazwyczaj ok 3mm
michal5150 Napisano 7 Października 2017 Napisano 7 Października 2017 Nie z palca, tylko trzeba pomierzyć i wyniki wpisać w kalkulator. Oba kalkulatory uwzględniają grubość obręczy - w tym pierwszym ukryta jest w wymiarze ERD. To też trzeba sobie wymierzyć.
skjaatel Napisano 9 Października 2017 Napisano 9 Października 2017 "Z palca" czyli wpisać ręcznie. Centrownica nie zaszkodzi, dobry klucz do nypli, płaski śrubokręt, stara szprycha do wsadzania nypli i tyle. Generator polecam ten https://pro-bike.pl/spoke.frame.php Czujniki zegarowe sobie daruj, przy tańszych obręczach i tak będziesz musiał ignorować ich dokładność jeśli będziesz chciał zachować równy naciąg.
ioy Napisano 9 Października 2017 Autor Napisano 9 Października 2017 Ale podane przez Was generatory (kalkulatory) długości szprych uwzględniają jedynie symetryczne kołnierze. A jak obliczyć kołnierze niesymetryczne i jak je potraktowaćw ogóle, czy jest duża różnica czy można zastosować miks reguł dedykowanych dla dwu rodzajów kołnerzy? A i jeszcze pytanie zupełnie na inny temat (kołnierze symetryczne tym razem): jak mam koło zaplecone na 3 krzyze (z piastą o małych kołnierzach, do wymiany), to jest szansa ze te same szprychy przypasują do piasty z większymi kołnierzami przy zapleceniu na cztery krzyze?
abdesign Napisano 9 Października 2017 Napisano 9 Października 2017 rozmawiacie z trollem... każdy temat kończy się tak samo najpierw prośba o rozkład naprężeń statycznych w ujęciu tabelarycznym, wybór centrownicy, wywody nad tym na ile krzyży lepiej a potem pytanie... "czy mogę użyć szprych ze starego koła?" litości
inforobert Napisano 10 Października 2017 Napisano 10 Października 2017 Podałem wyżej ! Nawet z opcją różnego zaplatania jednocześnie po obu stronach. Przy zaplataniu zakłada się nowe.
ioy Napisano 10 Października 2017 Autor Napisano 10 Października 2017 A prawda, dzięki wielkie: Ten za to ten, daje więcej możliwości, zaplatanie koła na dwa sposoby jednocześnie https://www.rowerystylowe.pl/kalkulator-dlugosci-szprych No i średnica szprych dla strony prawej i lewej, było już w temacie z piastą. Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk rozmawiacie z trollem... ... "czy mogę użyć szprych ze starego koła?" litości Pisz rzeczowo, merytorcznie, proszę i kto troluje?Powiedz proszę co chcesz od wykorzystania ponownego w pełni sprawnych szprych (jeżeli pasują), jaki problem? Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk
dovectra Napisano 10 Października 2017 Napisano 10 Października 2017 Powiedz proszę co chcesz od wykorzystania ponownego w pełni sprawnych szprych (jeżeli pasują), jaki problem? według sztuki, to straszny grzech, ale praktyka mówi inaczej. najważniejsze by nie mieszać szprych o różnych wytrzymałościach, bo wtedy i tak te słabsze padają....
radomir82 Napisano 10 Października 2017 Napisano 10 Października 2017 Wszystko ma swój cyckl życia, w miarę świeże szprychy można użyć ponownie o ile są dobrej jakości (DT, Sapim etc) stare szprychy z "wytłuczonego" koła nadają się jedynie na śmietnik. Nyple za to zawsze najlepiej założyć nowe, w szczególności kiedy stare były aluminiowe.
ioy Napisano 19 Października 2017 Autor Napisano 19 Października 2017 Poczatki są trudne, fachowiec (renomowany) mi zaplótł koło rok temu tak, że co druga szprycha teraz jest luźna tak że muszę palcami okresowo dokręcać nieco ponieważ podczas jazdy szprychy mi dzwonią a koło niebezpiecznie się kołysze. Ponieważ wizyta u fachowca tylko podniosła ciśnienie: "na zaplatanie nie ma gwarancji", pozostało mi chaotyczne dokręcanie samodzielnie. Przyniosło to nawet rezultat, ale szereg chaotycznych prób spowodowało że w dwu nyplach kanty się "zeszlifowały" (przekrój ich zmiast kwadratu ma teraz kształt koła) i nie ma teraz jak złapać kluczem do nypli. Poradźcie można coś z tym zrobić? Prawdopodobnie to wina klucza do nypli, mam taki w ksztalcie kółka o wielu szczelinach na różne wielkości nypli (jak np tu: klucz-sw-21-do-nypli-szprych-centrowania ), jest niewygodny, ciągle mi się mylą te szczeliny i chyba takie nieadekwatne pomyłkowe wybory szczelin zeszlifowało te dwa nyple. Poradźcie proszę, polecicie jakoś może: co to znaczy SOLIDNY KLUCZ DO NYPLI (i gdzie go kupić)?
1415chris Napisano 19 Października 2017 Napisano 19 Października 2017 Nyple wymien. Jak sciagniesz opone, to plaskim kluczem mozesz je wykrecic, zakladajac, ze szprychy nie wychodza przez cale wyciecie w glowce nypla. Co do kluczy: https://www.forumrowerowe.org/topic/222189-centrowani-klucz-do-nypli/
ioy Napisano 20 Października 2017 Autor Napisano 20 Października 2017 Pytanie przy tej okazji, a co z opaską? Przecież opaskę też chyba trzeba sciągnąć, aby dobrać się do nypli? A potem mozna wykorzystać ponownie tę samą opaskę (czy kupić nową)?
Mod Team KrissDeValnor Napisano 21 Października 2017 Mod Team Napisano 21 Października 2017 Przez opaskę ciężko będzie się dostać do nypli - jak jest cała, to załóż z powrotem ( możesz ją ewentualnie przetrzeć ).
ioy Napisano 21 Października 2017 Autor Napisano 21 Października 2017 Powiedzcie jeszcze prosze jakie nyple najlepiej kupic? Poniewaz zobaczcie, ten czlowiek ma rozmaite nyple, z roznego materialu (aluminium, mosiadz, tez niklowany), roznej wielkosci (12mm, 14mm), a takze posiada podkladki pod nyple dwu rodzajow (warto zaaplikowac?): https://allegro.pl/uzytkownik/republicbikes?string=nyple&order=m&bmatch=ss-base-relevance-floki-5-nga-hcp-spo-1-3-1003 A szprychy w rowerze moim mam o szer 2mm (nyple 3.2mm), btw te nyple u tego czlowieka pasuja do 2mm szprych? A klucz do nypli (takze u tego samego sprzedawcy aby w tej samej przesylce, wiadomo) chce wziac ten: klucz-do-centrowania-kol-do-nypli-park-tool-sw-40 Polecacie? EDIT: Albo moze lepiej wziac nyple STALOWE (wytrzymalsze na zeszlifowanie kantow?) u innego sprzedawcy: stalowa-nakretka-szprych-rowerowych-12-mm-36-szt wraz z takim kluczem: klucz-do-suportu-oraz-nypli-geotech-ght Prosze poradzcie, co lepiej?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.