Skocz do zawartości

[obręcze] Przewaga wysokiego stożka?


ioy

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Przepraszam od razu Was, wyznawców DT swiss, że Was wkurzę ;)

Ale mam naiwny dylemat, co wybrać?

Porównuję te dwa typy/modele obręcz:

 

SWIFT CIRCLE Arriv J19DG 28"

obrecz-felga-stars-circle-j19dg-28-36h-srebrna

obrecz-felga-stars-circle-j19dg-28-32h-czarna

 

i

DT Swift

dt-swiss-obrecz-felga-545d-700c-28-32h-czarn

dt-swiss-535-700c-28-cali-czarna-622-19-32szp

 

Pewnie powiecie ze DT wymiata! :)

ALE patrzę na obie i przyznam, że ten SWIFT CIRCLE bardziej mi się podoba, budzi zaufanie WYSOKI STOŻEK 30 mm przy takiej samej wadze!

Proszę oświećcie mnie jaką przewagę posiadają tutaj obręcze DT (bo są ponad 2x droższe)?

Przecieź jeżeli chodzi o wytrzymałość to ten wysoki stożek jest tak sztywny, źe nawet bez szprych nie sposób tę obręcz odkształcić (mam już jedną luzem, mogę na niej usiąść kiedy jest pionowo, wątpię źe te DT to wytrzymają). A waga ta sama, więc?

Napisano

probujesz zrobic "sh*t-storm" w postach? nie to miejsce, nie to forum :)

chcesz to kupuj, jednak jedyne co mi wyskoczylo po wyszukaniu tego dziela sztuki to ze jej wytrzymalosc plasuje sie gdzies pomiedzy majonezem a maslem
dt'ki ktore wrzuciles to obrecze ktore moze waza troche, ale nie kosztuja majatku, a powinny wytrzymac jazde, nawet bardziej wymagajaca
https://www.forumrowerowe.org/topic/194282-obrecz-przod-trudny-teren/ masz tu w temacie o 535

Napisano

Przecieź jeżeli chodzi o wytrzymałość to ten wysoki stożek jest tak sztywny, źe nawet bez szprych nie sposób tę obręcz odkształcić

Nie mylmy dwóch pojęć:

1. sztywność: to odkształcenie elementu pod obciążeniem. Przy przyłożeniu tej samej siły element bardziej sztywny mniej się odkształci.

sztywność zależy od modułu sprężystości Younga (dla stali jest praktycznie taki sam bez względu na jej rodzaj, dla alu też dużo się nie zmienia przy różnych stopach) i od kształtu, wymiarów elementu.

2. wytrzymałość: odporność materiału na zniszczenie pod wpływem obciążenia. Po przekroczeniu pewnych naprężeń materiał trwale się odkształca a potem pęka.

Element mało sztywny może mieć dużą wytrzymałość np sprężyny czy choćby dobre szprychy rowerowe i odwrotnie element bardzo sztywny może mieć niską wytrzymałość np gdyby ktoś spróbował odlać obręcz z wysokim stożkiem ze zwykłego żeliwa.

Napisano

Nie mylmy dwóch pojęć:

1. sztywność: to odkształcenie elementu pod obciążeniem. Przy przyłożeniu tej samej siły element bardziej sztywny mniej się odkształci.

sztywność zależy od modułu sprężystości

....

2. wytrzymałość: odporność materiału na zniszczenie pod wpływem obciążenia. Po przekroczeniu pewnych naprężeń materiał trwale się odkształca a potem pęka.

Element mało sztywny może mieć dużą wytrzymałość np sprężyny czy choćby dobre szprychy rowerowe i odwrotnie element bardzo sztywny może mieć niską wytrzymałość np gdyby ktoś spróbował odlać obręcz z wysokim stożkiem ze zwykłego żeliwa.

A te DT swiss są sprężyste?

Ale mam w domu luzem obręcz SWIFT CIRCLE z 30mm stożkiem i powtarzam: biorę ją BEZ SZPRYCH pionowo i na niej siadam!

I jest jak była, potrzeba lepszego testu?

 

A weź tę DTswiss bez szprych i na niej siądź!

 

Poza tym jest zrobiona z tego specjalnego stopu aluminium, bodajże AL7075-T6, więc bez przesady.

 

Kup sobie pełne koła odlewane (bezszprychowe) jak w niektórych rowerach marketowych i będziesz miał sztywność idealną ;)

A ile to waży? Ponieważ SWIFT CIRCLE waży tyle co DT swiss.
Napisano

Podatniejsza na działanie dużych sił, że się szybciej odkształci jak wjedziesz w jakąś dziurę?

 

A tę mierzę, i na płaskiej powierzchni poziomo nigdze nie odstaje, chyba ok :)

chamskiego najtańszego stożka z budżetowych kół......

A tak, jest CHAMSKO PANCERNA, odporna JAK CZOŁG!

A przy tym waży tyle samo co DTSwiss [emoji14]

Napisano

Czolgowe obręcze należy jak najbardziej zapleść i poddać długodystansowemu testowi no powiedzmy 20 000 km po czym prosimy autora zapytania o wykonanie takiego testu na delikatniejszych kołach DT, z niecierplowością czekamy na recenzję.

 

doświadczenia moje mojsze są takie ze cieżkie i stożki są zafajkowawsze, ale leciutkie stożki z dobrego alu są jeszcze fajkowoważniejsze od tych ciężkich stożków, a takie super chruper lekkie i wyginające się w palcach obręcze pod szytkę na torze to dają taki diupeń z ogny, kiedy się na parkiecie przyspiesza, że pogodzę się z tym że nie można na nich siadać.

Także kazdemu wedlug potrzeb i wagi problemu...

Jakiś taki troling circle czuję między szprychami, a o kołach to warto plecących się pytać a nie naforum nas, bo my się znamy mniej :(

Napisano

Ale na nich jeżdżę już chyba więcej niż trzy sezony, teraz zmieniam piastę i na razie mam w rowerze inne koło a te rozplecione stoi w kącie i (oprócz wspomnianych testów) czeka na nową piastę lub decyzję czy wziąć inną obręcz.

Prowokujące pyanie w pierwszym poście jest dlatego że według zmysłów wzroku i wyczucia ta obręcz jest wręcz idealna!

Ale jakby znalazła się równie wytrzymała o wadze mniejszej o 100g za porównywalną cenę (max 2x większą) to chętnie, bo waga w obręczy jest dużo ważniejsza niż gdzie indziej (moment bezwładności)

  • Mod Team
Napisano

Przecież ta obręcz DT jest przeznaczona do e-bike, gdzie liczy się wytrzymałość a 100g nie robi żadnej różnicy :|

 

A weź tę DTswiss bez szprych i na niej siądź!

 

Co w tym trudnego? Jakoś moje 26" ZTR Alpine pod moją wagą (~75kg) też się nie uginają a ważą >200g mniej.

DT jest chyba kapslowana, niby w opisie piszą, że nie, ale na fotkach widać coś innego.

Napisano

Ale ta moja jest 28", pokaż mi model równie wytrzymały w wadze do 480g i cenie poniżej stówki to chętnie kupię :)

 

A 100g na obręczy (też oponie, dętce) to jednak czuć, przy każdym przyspieszaniu (moment bezwładności przy 28", przy 26" mniej)

 

Przy okazji, proszę powiedzcie jakie znaczenie ma kapslowanie, to coś więcej niż jakiś bajer?

Napisano

Przy okazji, proszę powiedzcie jakie znaczenie ma kapslowanie, to coś więcej niż jakiś bajer?

No właśnie to służy zwiększeniu wytrzymałości obręczy (na sztywność obręczy nie ma żadnego wpływu).

Szprycha przekazuje siłę naprężenia na obręcz na bardzo małej powierzchni - tylko tam, gdzie łeb nypla styka się z obręczą.Kapslowanie (oczkowanie) znacząco zwiększa tę powierzchnie, bo siła przekazywana jest przez kapsel.

A ten jest dużo większy niż łeb nypla. Czyli siła rozkłada się na większą powierzchnie -> są mniejsze naprężenia miejscowe-> mniejsze ryzyko wyrwania nypla z kawałkiem obręczy lub możliwość naprężenia szprych większą siłą.

A to podnosi sztywność zaplecionego koła. Bo to, że obręcz jest sztywna, nie znaczy, ze zaplecione kolo będzie sztywne. Ta obręcz DT jest zaprojektowana pod naprężenie szprych 1200N czyli 120 KG(zwykle obręcze są pod ok 1000N).

Na jaki naciąg jest policzona ta twoja obręcz Stars Circle?

Napisano

A jakby dać oponę 2.1"?

Ponieważ mam upatrzoną obręcz dt oczkowaną o wewnętrznj 18mm, ma to sens z tą oponą?

Napisano

Sens ma maksymalnie do 1.98. Przy 2.00 rozparcie wewnątrz oplotu jest niewłaściwe do odpowiedniej pracy opony na obręczy o szerokości wewnętrznej 18 mm.

Czynnik ten jest jednak bez znaczenia jeśli obręcz realnie ma choć 0.1 mm więcej niż podane 18 mm. 

Napisano

 

 

Przy okazji, proszę powiedzcie jakie znaczenie ma kapslowanie, to coś więcej niż jakiś bajer?

 

Kapslowanie obręczy dociąża ją, co niweluje się cieniowaniem szprych. Dlatego najlepiej pod tym względem funkcjonują zestawy jednorodne, czyli szprychy i obręcze DT, gdyż oba elementy są projektowane przez jednego człowieka jako dopełniający się zestaw. 

Jakość zestawu możesz dodatkowo poprawić stosując nyple heksagonalne z łbem ośmiokątnym i klejem na 2/3 gwintu szprychy.  

Napisano

Czynnik ten jest jednak bez znaczenia jeśli obręcz realnie ma choć 0.1 mm więcej niż podane 18 mm.

Ale 0.1mm tak duże znaczenie ma? Przecież to znikoma wartość

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...