jez04 Napisano 24 Września 2017 Udostępnij Napisano 24 Września 2017 Witam Chcę prosić o pomoc Forumowiczów w kwestii wymiany hamulców. Jakiś czas temu odnowiłem starego rometa waganta - dokonałem wymiany kół, opon etc. Hamulce w nim zamontowane to właściwie spowalniacze i trudno mówić o tym, aby w razie potrzeby przy ich pomocy, można było się szybko i skutecznie zatrzymać. Czy w tym rowerze można założyć hamulce bardziej współczesne typu dual pivot np. firmy tektro (cena za komplet 140zł) Czy konieczne są wymiany jakichś innych elementów oprócz samych szczęk i linek np. klamek.? Nadmieniam, iż klamki wymieniłem na używane metalowe shimano. Z góry dziękuję za pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Musisz zmierzyć i dobrać zasięg, czyli odległość otworu montażowego od obręczy, ale miej na uwadze, że im dłuższe ramiona tym słabszy hamulec. Klamki na pewno założyłeś dobre? Jakby były od V-brake to hamowanie będzie słabe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Jakby były od V-brake to hamowanie będzie słabe. A nie odwrotnie ? Vki ciagna wiecej linki zdaje sie niz jakiekolwiek inne klamki, wiec na moje Nie ma "mocniekszyhc" klamek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Nie, tu działa stara zasada dźwigni odkryta przez Archimedesa. V-ki mają dłuższe ramię do linki, więc potrzeba mniej siły aby wywrzeć ten sam nacisk klocka na obręcz ale trzeba pociągnąć więcej linki. Czyli założenie klamki od V-ki do canti sprawi, że już przy niedużym naciśnięciu klocek dojdzie do obręczy (bo ciągniemy dużo linki), ale żeby zapewnić ten sam docisk co przy klamce canti trzeba naciskać klamkę 2 x mocniej (mniej więcej) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 A nie odwrotnie ? Vki ciagna wiecej linki zdaje sie niz jakiekolwiek inne klamki, wiec na moje Nie ma "mocniekszyhc" klamek. Gdyby tak było to wystarczyłoby to hamulców Canti montować nowe klamki od V-ek i miałbyś czarcie hamulce, ale niestety nie ma tak łatwo. Więcej linki do wyciągnięcia to mniejsza siła na wyjściu - zasada dźwigni jak już wyżej kolega wspomniał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 V-ki mają dłuższe ramię do linki, więc potrzeba mniej siły aby wywrzeć ten sam nacisk klocka na obręcz ale trzeba pociągnąć więcej linki. Czyli założenie klamki od V-ki do canti sprawi, że już przy niedużym naciśnięciu klocek dojdzie do obręczy (bo ciągniemy dużo linki), ale żeby zapewnić ten sam docisk co przy klamce canti trzeba naciskać klamkę 2 x mocniej (mniej więcej) jestes pewny tego mniej wiecej 2x czy moze to jednak bedziez 1,5x a moze i jescze mniej ? cala zabawa przeklada sie na dwie dzwignie, jedna na szczęce hamulca, druga na klamce tj od jej osi obrotu do miejsca mocowania linki. I np Mini V (jak wiadomo odpowiedniki Canti) sterowane z klamki szosowej maja dlugosc ramienia 85-90mm przy standardowym ramieniu V 110mm, a dzwignia na klamce szosowa vs V to dużo mniej nie wiem czy nie 0.5mm. Jednak trzymajac sie tematu, rozpatrujemy tylko roznice klamka szosowa vs Vka. Wiec róznica na dzigni jest mała. Cudów nie ma, skok klamki jest ograniczony, do gripa max, wiec albo ciagniesz wiecej linki uzywajac wiekszej sily albo mniej z mniejsza silą. Dlatego kombinacja klamki Vki z Hamulcem szosowym bedzie ostrzejsza, jesli tylko pasuje to dla Twojej dloni. Więcej linki do wyciągnięcia to mniejsza siła na wyjściu No nie ma takie j zasady, bo w dzwigni role odgrywa Ramie i Sila, A przesuiecie (czyli wyciagniecie Linki) nie wnosi nic do tematu. Wystarczy jak Garlock pisał ścisnąć mocniej klamkę a siła na wyjsuc bedzie taka sama, a moze byc i wieksza bo masz dalej zapas klamki nad gripem, stosujac klamke Vke oczywiscie.... pytanie czy starczy ci siły w dłoni. Tak czy siak sądze, że kombinacja klamki V do hamulca szosowego, dla kogos noszacego rekawiczki XL nie bedzie czyms czego nie da sie uzywac, w rpzeciwienstwie do kombinacji odwrotnej, tj klamki szosowej i hamulca o ciagu linki MTB. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 jestes pewny tego mniej wiecej 2x czy moze to jednak bedziez 1,5x a moze i jescze mniej ?Wg danych ParkToola (chyba wiarygodnych) jest 1:2: https://www.parktool.com/blog/repair-help/travel-agent-installation-and-adjustment#article-section-1 Dla v-ki: https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/ta-linearpull.jpg Dla canti: https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/ta-flatbar-conv.jpg Dla szosówki: https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/ta-sti.jpg I dla takiego przełożenia projektują adapter: https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/ta-in-line-pulling.jpg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Wystarczy jak Garlock pisał ścisnąć mocniej klamkę a siła na wyjsuc bedzie taka sama, a moze byc i wieksza bo masz dalej zapas klamki nad gripem, stosujac klamke Vke oczywiscie.... Racja, ale chodzi o to, że klamka od canti/szosy ciągnie mocniej i jeśli hamulce są niezbyt górnolotne to przy klamce od V-ek nie będziemy w stanie zacisnąć ich wystarczająco mocno. Przy tym samym nacisku na klamkę linka będzie mocniej napięta w przypadku klamki cantilever. Analogicznie im bliżej wnętrza szczypiec tym łatwiej przeciąć drut mimo, że używamy tej samej siły - ramie maleje to siła rośnie, bo moment obrotowy jest stały (zasada dźwigni). Ogólnie to wiadomo, że jeździć się tak da. Nawet mojemu tacie złożyłem hamulce na klamkach V-brake, a na tyle jest hamulec canti i to zupełnie wystarczy, bo to tylne koło, a modulacja pewnie jest nawet lepsza niż oryginalnie. Mechaniki jednak nie oszukasz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jez04 Napisano 25 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Witam Założyłem klamki shimano deore LX. Czy są właściwe do tego typu hamulców? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 To zależy jaki dokładnie model, bo były nawet takie LX, które miały regulowany ciąg linki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jez04 Napisano 25 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Klamki, które założyłem, mają regulacje naciąg linki tulejami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Malinowy Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Większość (jak nie wszystkie) klamek ma możliwość regulacji naciągu linki śrubą baryłkową przy klamce Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Oczywiście, że wszystkie tak mają, bo to element regulacji hamulca, ale mi chodzi o regulację uciągu. Servo-Wave Action to się nazywa i jak masz klamki jak poniżej to da się zmieniać "przełożenie" klamki, czyli uciąg linki: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Malinowy Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Ok, to już wszystko jasne servo wave to bardzo fajny patent, podobnie jak równoległe prowadzenie klocków. Patent dobry, ale potrafi łapać luzy. Nawiasem, ten czarny element przy chwycie klamki, do czego służy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 25 Września 2017 Udostępnij Napisano 25 Września 2017 Do mocowania końca linki. Mocowanie jest stałe, a regulowany jest tak jakby punkt obrotu, w którym załamuje się linka. Tutaj jest opisane: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Malinowy Napisano 26 Września 2017 Udostępnij Napisano 26 Września 2017 I wszystko jasne. Dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 26 Września 2017 Udostępnij Napisano 26 Września 2017 Wg danych ParkToola (chyba wiarygodnych) jest 1:2 To zaskoczony jestem ze az tak duzo sie to rózni ciąg kabla, bo nie wyglada na tyle. Niemniej mam gdzies w domu Br-r573 czyli chyba najlepsze mini od Szymka, oraz Bl-R550 i jakies BL-M590... i nawet mam rower co przyjmie te fanty. Pewnie zrobie sobie przeszczep i porównanie dla celów własnych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Malinowy Napisano 26 Września 2017 Udostępnij Napisano 26 Września 2017 Takie testy "organoleptyczne" są najlepsze bo poparte własnymi odczuciami Kartka przyjmie wszystko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.