Skocz do zawartości

[PIASTA] Po co kołnierz jeden większy, lub jednakowe?


ioy

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Im większa średnica kołnierza tym koło sztywniejsze na boki. Można wytłumaczyć, że ten przy tarczy jest trochę większy, bo jest ciut bliżej środka i żeby szprychy po jednej i drugiej stronie były pod tym samym kątem. Ale dlaczego jeden producent robi i takie i takie to nie wiem. Ja bym brał te z jednakowymi kołnierzami. Może wagę wpisali do jednej i drugiej taką samą bo nie chciało im się ważyć/szukać, a różnice w masie są niewielkie.

Napisano

A na wytrzymałość jak to wpływa?

Poniewaz jezeli to dla wagi to chyba ten symetryczny jest mocniejszy model?

Napisano

Raczej nie bo kołnierz z prawej strony jest bardziej odsunięty i jest mniejszy naciąg szprych. Zaleta taka, że masz szprychy po obu stronach takie same, a różnica w masie minimalna.

Napisano

Aha to w asymetrycznej piaście naciąg jest jednakowy i przez to jest bardziej wytrzymała?

A pisałeś w poprzednim poście ze byś wziął symetryczną piastę, dlaczego jeżeli jest mniej wytrzymała?

Napisano

Sorry, trochę źle napisałem, chodziło mi, że wytrzymałość obydwu piast/kół będzie taka sama. Faktycznie jak drugi raz przeczytałem można zrozumieć, że będzie słabsza. Przy piaście z jednakowymi kołnierzami plus taki, że z jednej i drugiej strony masz takie same szprychy, a minus, że jest kilka gram cięższa.

Napisano

Ale waga piasty jest jednak chyba taka sama bo ten większy kołnierz jest większy też od kołnierzy w SYMETRYCZNEJ piaście. A więc dlaczego robią piasty ASYMETRYCZNE, może jednak dla symetryczniejszego napięcia szprych = MOCNIEJSZEGO koła po zapleceniu?

Napisano

Mam koło na 041sb (symetryczne kołnierze) oraz 811sb (niesymetryczne). 041sb ma kołnierze bardzo wysokie, dzięki temu można zastosować krótsze szprychy = większa wytrzymałość ale przy okazji wyższa waga piasty. Model 811sb ma kołnierze niesymetryczne, kołnierz wysoki jest od strony tarczy gdzie na szprychy działają większe siły.

Napisano

Ale ten wyższy kołnierz w 811sb jest też wyższy od tych w symetrycznej 041sb, prawda?

 

Pytanie po co robią niesymetryczne kołnierze jeżeli ich średnia wysokośc (i waga) jest taka sama jak w piaście symetrycznej?

Napisano

Ale ten wyższy kołnierz w 811sb jest też wyższy od tych w symetrycznej 041sb, prawda?

 

Pytanie po co robią niesymetryczne kołnierze jeżeli ich średnia wysokośc (i waga) jest taka sama jak w piaście symetrycznej?

Nieprawda. Polecam odrobinę wysiłku i zapoznanie się z danymi udostępnianymi przez producentów sprzętu a nie przez sprzedawców z serwisów aukcyjnych.

 

https://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions

Napisano

Po prostu ta stronka jest tak czymś naładowana ze nie chce mi się otworzyć na tablecie.

 

Ale już widzę, jak dla modelu d811sb to rzeczywiście, większy kołnierz ma taką średnicę jak oba w d041sb, 58mm. (Precyzyjniej: mówa o P.C.D. a więc odległości między przeciwstawnymi otworami.)

Napisano

Szerszy kołnierz występuje tylko przy piastach z mocowaniem na 6 śrub (konstrukcja tego typu mocowania to wymusza) , te same piasty ale z mocowaniem centerlock mają już kołnierze niższe (zarówno symetryczna 041 jak i nie symetryczna 771), podobnie jest w piastach DT Swiss zatem teorie o poprawie sztywności w tym wypadku są mocno naciągane.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

 

 

kołnierz wysoki jest od strony tarczy gdzie na szprychy działają większe siły.

Szprychy po stronie napędu są mocniej naprężone niż po stronie tarczy. Im większa kaseta tym większa różnica.

To wynika z różnicy kątów pod jakim szprycha wchodzi w obręcz bo obu stronach piasty.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...