ioy Napisano 23 Września 2017 Napisano 23 Września 2017 Popatrzcie na te Nowateki dwa przednie, ta sama firma, ta sama cena, ta sama waga, ALE tu jeden kołnierz większy a drugi mniejszy: piasta-novatec-d041sb-czarna-przod-36h a tu jednakowe: piasta-novatec-d041sb-srebrna-przod-36h Poradźcie który wybrać, jakie znaczenie ma ta (nie)symeryczność kołnierzy?
Ilia Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Im większa średnica kołnierza tym koło sztywniejsze na boki. Można wytłumaczyć, że ten przy tarczy jest trochę większy, bo jest ciut bliżej środka i żeby szprychy po jednej i drugiej stronie były pod tym samym kątem. Ale dlaczego jeden producent robi i takie i takie to nie wiem. Ja bym brał te z jednakowymi kołnierzami. Może wagę wpisali do jednej i drugiej taką samą bo nie chciało im się ważyć/szukać, a różnice w masie są niewielkie.
MikeSkywalker Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Według mnie niższy kołnierz w miejscu gdzie można sobie na to pozwolić (nie od strony tarczy) jest dla urwania wagi. Więc pewnie podali niewłaściwą w opisie.
ioy Napisano 24 Września 2017 Autor Napisano 24 Września 2017 A na wytrzymałość jak to wpływa? Poniewaz jezeli to dla wagi to chyba ten symetryczny jest mocniejszy model?
Ilia Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Raczej nie bo kołnierz z prawej strony jest bardziej odsunięty i jest mniejszy naciąg szprych. Zaleta taka, że masz szprychy po obu stronach takie same, a różnica w masie minimalna.
ioy Napisano 24 Września 2017 Autor Napisano 24 Września 2017 Aha to w asymetrycznej piaście naciąg jest jednakowy i przez to jest bardziej wytrzymała? A pisałeś w poprzednim poście ze byś wziął symetryczną piastę, dlaczego jeżeli jest mniej wytrzymała?
Ilia Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Sorry, trochę źle napisałem, chodziło mi, że wytrzymałość obydwu piast/kół będzie taka sama. Faktycznie jak drugi raz przeczytałem można zrozumieć, że będzie słabsza. Przy piaście z jednakowymi kołnierzami plus taki, że z jednej i drugiej strony masz takie same szprychy, a minus, że jest kilka gram cięższa.
ioy Napisano 24 Września 2017 Autor Napisano 24 Września 2017 Ale waga piasty jest jednak chyba taka sama bo ten większy kołnierz jest większy też od kołnierzy w SYMETRYCZNEJ piaście. A więc dlaczego robią piasty ASYMETRYCZNE, może jednak dla symetryczniejszego napięcia szprych = MOCNIEJSZEGO koła po zapleceniu?
gtb Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 To nie jest 041 w dwóch różnych wersjach tylko 2 różne modele piast (tą czarna na podstawie zdjęcia obstawiam na 711) , 041 ma symetryczne kołnierze ( https://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions ). Zapytaj sprzedawcy od tej czarnej co oferuje - to co na zdjęciu czy to co w opisie. Błędy w aukcjach to chleb powszedni.
MikeSkywalker Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Potwierdzam, sprawdziłem koło składanie niedawno na D041 i ma symetryczne kołnierze. Nowe logo jak najbardziej ale kołnierze takie same. 771 faktycznie ma różne kołnierze.
altharr Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Mam koło na 041sb (symetryczne kołnierze) oraz 811sb (niesymetryczne). 041sb ma kołnierze bardzo wysokie, dzięki temu można zastosować krótsze szprychy = większa wytrzymałość ale przy okazji wyższa waga piasty. Model 811sb ma kołnierze niesymetryczne, kołnierz wysoki jest od strony tarczy gdzie na szprychy działają większe siły.
ioy Napisano 24 Września 2017 Autor Napisano 24 Września 2017 Ale ten wyższy kołnierz w 811sb jest też wyższy od tych w symetrycznej 041sb, prawda? Pytanie po co robią niesymetryczne kołnierze jeżeli ich średnia wysokośc (i waga) jest taka sama jak w piaście symetrycznej?
altharr Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Ale ten wyższy kołnierz w 811sb jest też wyższy od tych w symetrycznej 041sb, prawda? Pytanie po co robią niesymetryczne kołnierze jeżeli ich średnia wysokośc (i waga) jest taka sama jak w piaście symetrycznej? Nieprawda. Polecam odrobinę wysiłku i zapoznanie się z danymi udostępnianymi przez producentów sprzętu a nie przez sprzedawców z serwisów aukcyjnych. https://issuu.com/novatectaiwan/docs/novatec_hub_dimensions
ioy Napisano 24 Września 2017 Autor Napisano 24 Września 2017 Po prostu ta stronka jest tak czymś naładowana ze nie chce mi się otworzyć na tablecie. Ale już widzę, jak dla modelu d811sb to rzeczywiście, większy kołnierz ma taką średnicę jak oba w d041sb, 58mm. (Precyzyjniej: mówa o P.C.D. a więc odległości między przeciwstawnymi otworami.)
altharr Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Skoro chcesz iść w stronę samodzielnego majsterkowania przy rowerze zachęcam też do zapoznania się z tą stroną https://sheldonbrown.com
gtb Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Szerszy kołnierz występuje tylko przy piastach z mocowaniem na 6 śrub (konstrukcja tego typu mocowania to wymusza) , te same piasty ale z mocowaniem centerlock mają już kołnierze niższe (zarówno symetryczna 041 jak i nie symetryczna 771), podobnie jest w piastach DT Swiss zatem teorie o poprawie sztywności w tym wypadku są mocno naciągane.
altharr Napisano 24 Września 2017 Napisano 24 Września 2017 Ciekawa rozprawka na temat sztywności kół http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html
inforobert Napisano 14 Października 2017 Napisano 14 Października 2017 kołnierz wysoki jest od strony tarczy gdzie na szprychy działają większe siły. Szprychy po stronie napędu są mocniej naprężone niż po stronie tarczy. Im większa kaseta tym większa różnica. To wynika z różnicy kątów pod jakim szprycha wchodzi w obręcz bo obu stronach piasty.
dawid Napisano 14 Października 2017 Napisano 14 Października 2017 To wynika z tego ze jak by kolnierz byl nizszy od strony tarczy to za cholere by sie szprych nie wlozylo w oczko, aspekt praktyczny, nie dogmatyczny
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.