Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Witam Powszechnie wiadomo, że do budowy aluminiowych ram używa się zwykle stopów aluminium z serii 6XXX i 7XXX. Pierwszy z nich zawiera (oprócz aluminium oczywiście :-P ) krzem i magnez, drugi - cynk, magnez i miedź. Cyfry XXX oznaczają podobno rodzaj obróbki stosowanej przez producenta. I tu pojawiają się dwa pytania: 1) Czy można jednoznacznie stwierdzić, że dany stop jest bardziej wytrzymały od innego? 2) (Wynikające z poprzedniego) - Czy da się uszeregować stopy aluminium stosowane do produkcji ram wg wytrzymałości? Nie chodzi mi bynajmniej o porównywanie różnych ram (wiadomo, że 5kg rama ze słabszego stopu może być mocniejsza od 1,5kg ramy ze stopu mocniejszego) lecz samych stopów. Pozdrawiam i zachęcam do pisania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Żaba Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Z tego co mi się obiło o uszka to numery 6xxx i 7xxx oznaczają skład stopów ram , natomiast rodzaj obróbki (odpuszczanie,likwidowanie naprężeń spawalniczych,klejenie itp) oznaczone są symbolem "T" z cyfrą w parze. Przykładowo stop 6XXX rodzaj obróbki T-X. Co do wytrzymałości to zadałem to pytanie w kilku swrwisach i odpowiedzi były mocno niesatysfakcjonujące. Natomiast emerytowany kolarz z Łodzi p.Kudra(też ma skleposerwisik), powiedziałmi że ciężko jest powiedzieć coś o wytrzymałości stopów , jednakże ogólnie im mniejsza cyfra z przodu symbolu stopu , tym konstrukcja sztywniejsza (nie mylić z wytrzymalszą).Popatrzcie jaka różnorodność stopów występuje u producentów kierownic i porównajcie ceny tych ze stopu 7XXX i 2XXX.To powinna być jakaś wskazówka , a może jestem w błędzie.Sam nie wiem co o tym sądzić. :? :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Masz rację. Źle napisałem. T-X oznacza rodzaj obróbki (wykończenie) ramy. Cóż nadal jednak nie wiem nic pewnego o trzech cyfrach XXX :-( A ta pierwsza z liczb to masz na myśli pierwszą z tych trzech XXX, czy też wogóle pierwszą? Bo jak pierwszą wogóle to chyba nie: Patrzę sobie do katalogu i widzę kierownice Tiogi: FR Concept, Dual Concept, DH Concept i XC Concept - wszystkie w takiej samej cenie ! Pierwsze 3 z Al 2014 a ostatnia z Al 7075. Wydaje się, że to ta ostatnia powinna być najsztywniejsza (zgodnie z zastosowaniem). :-o No ale dzięki za posta. W końcu tyle ich jest, że nie nadążam z czytaniem :sss: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
AntiSocial Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 ja gdzieś czytałem że czym wyższa pierwsza liczba, czyli 6xxx czy 7xxx, tym wieksza sztywność materiału te liczby xxx oznaczają ilość pozostałych składników w stopie, które jest wytrzymalsze trudno powiedzieć chyba oba 6061 i 7005 są równie dobre bo najczęściej używane ale kto to wie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toma666 Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 a w moim stopie ( 6000 ) jest domieszka magnezu i silikonu(!). jest dzieki temu bardzo lekka i na tyle wytrzymala ze wytrzymuje nie tylko xc... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Lookas 46 Napisano 20 Lutego 2005 Mod Team Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 najmocniejszym stopem alu jest 6061 T6 :!: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 a w moim stopie ( 6000 ) jest domieszka magnezu i silikonu(!). jest dzieki temu bardzo lekka i na tyle wytrzymala ze wytrzymuje nie tylko xc... Silikon powiadasz A może wyczytałeś to z angielskiej instrukcji? Bo "Sillicon" to po polsku krzem :| Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Toma666 Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 to mozliwe :mrgreen: ale z drugiej strony po co krzem w ramie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lobster Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 to mozliwe :mrgreen: ale z drugiej strony po co krzem w ramieMają nadwyżki w krzemowej dolinie i sprzedają producentom rowerów :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 to mozliwe :mrgreen: ale z drugiej strony po co krzem w ramie Krzemu tam jest pewnie bardzo mało. A niewielki dodatek jednego pierwiastka do drugiego powoduje znaczące zmiany właściwości tego drugiego (to tak trochę o stopach). Zreszą co masz przeciwko krzemowi :mrgreen: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skrzynia Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Stopy aluminium podzielone są na serie od 1000 do 8000. Podział ten jest podyktowany różnym składem chemicznym – w zależności od zastosowanych składników stopowych. * 1XXX Aluminium o czystości minimum 99 % * 2XXX Stopy aluminium - miedź Al – Cu * 3XXX Stopy aluminium – mangan Al – Mn * 4XXX Stopy aluminium – krzem Al – Si * 5XXX Stopy aluminium – magnez Al – Mg * 6XXX Stopy aluminium – magnez – krzem Al – Mg - Si * 7XXX Stopy aluminium – cynk – magnez Al – Zn - Mg * 8XXX Pozostałe stopy (np. z zawartością litu) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Żaba Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Skrzynia , gdzieś ty to znalazł?Ja za tymi danymi z pół roku kopię. :shock: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 To znalazłem Skrzynia, ale mi właśnie chodzi o te XXX Jaka jest różnica np między stopem 6XYZ a stopem 6UVW? UVWXYZ - jakieś tam cyferki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Żaba, zajrzyj Niewiele, ale zawsze coś Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Lookas 46 Napisano 20 Lutego 2005 Mod Team Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Skrzynia , gdzieś ty to znalazł?Ja za tymi danymi z pół roku kopię. :shock: czyżby mechanior nie miał katalogu rowerowego :> przecie tam jest to napisane :-D Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Żaba Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 No mam , ten niebieski ze scottem na okładzie .I tam coś niby jest na ten temat? :roll: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Lookas 46 Napisano 20 Lutego 2005 Mod Team Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 a nie wiem ja mam inny taki srebrny z authorem A-zone pro - bike action Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
skrzynia Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Aluminium posiada zestaw zalet, z powodu których jest metalem zdobywającym coraz szersze zastosowanie we wszystkich praktycznie dziedzinach przemysłu: * mały ciężar właściwy: 2.7 g/cm3 (stal 7.85 g/cm3), * wysoki stosunek wytrzymałości do gęstości >800, * odporność na korozję – powierzchnia zewnętrzna pokrywa się bardzo cienką, pasywną (ochronną) warstwą tlenków, * znakomita przewodność elektryczna (istnieją także pewne stopy Aluminium charakteryzujące się dużą opornością, stosowane głównie w silnikach elektrycznych o dużych obciążeniach momentem), * znakomita przewodność cieplna, * paramagnetyczność, * nietoksyczność – umożliwia to zastosowanie stopów Aluminium w przemyśle spożywczym i medycynie, * dobra obrabialność plastyczna, * atrakcyjna naturalna powierzchnia zewnętrzna – odbłyskowa, odbija promieniewanie widzialne, fale elektromagnetyczne, promieniowanie cieplne. W zależności od składu chemicznego i zastosowania stopy Aluminium dzielą się na tzw. serie: 1. Do obróbki plastycznej: * 1xxx – czyste Aluminium: w przemyśle elektrycznych i chemicznym, * 2xxx – Al-Cu (lub z dodatkiem Mg): przemysł lotniczy, * 3xxx – Al-Mn: głównie budownictwo, * 4xxx – Al-Si: do wyrobu drutów spawalniczych i do lutowania twardego, * 5xxx – Al-Mg: przemysł okrętowy, elementy statków, * 6xxx – Al-Mg-Si: stosowane w budownictwie, * 7xxx – Al-Zn (lub z dodatkiem Cu, Mg, Cr i Zr): w przemyśle lotniczym i innych konstrukcjach wysokowytrzymalych, * 8xxx – Al-Sn-Li: różne zastosowania. 2. Odlewnicze: * 1xx.x – czyste Al: do produkcji wirników silników elektrycznych, * 2xx.x – Al-Cu, * 3xx.x – Al-Si (lub z dodatkiem Cu, Mg): najpopularniejszy stop odlewniczy, różne zastosowania, * 4xx.x – Al-SI, * 5xx.x – Al-Mg, * 6xx.x – seria nieużywana, * 7xx.x – Al-Zn (lub z dodatkiem Cu, Mg), * 8xx.x – Al-Sn, * 9xx.x – inne elementy, W zależności od stanu dostawy i możliwosci przeprowadzenia obróbki cieplnej stopy Aluminium dzielą się na: 1. Nieobrabialne cieplnie – umacniane przez zgniot na zimno, oraz ewentualne operacje dodatkowe. Tuż po odlaniu są w stanie wstępnego umocnienia, spowodowanego wpływem składników stopowych: * H1 – umocnione przez zgniot na zimno, * H2 – umocnione przez zgniot i częściowo wyżarzone, * H3 – umocnione przez zgniot i stabilizowane, 2. Obrabialne cieplnie – umacniane przez regulowane cykle nagrzewania i chłodzenia. Niektóre stopy można umacniać przez hartowanie, oraz obróbkę plastyczną na zimno. * T1 – po ochłodzeniu stopu następuje naturalne starzenie aż do osiągnięcia stanu stabilizacji, * T2 - po ochłodzeniu stopu następuje obróbka plastyczna i naturalne starzenie aż do osiągnięcia stanu stabilizącji, * T3 – umocnienie roztworowe, obróbka plastyczna na zimno a następnie naturalne starzenie aż do osiągnięcia stanu stabilizacji, * T4 - umocnienie roztworowe, a następnie naturalne starzenie aż do osiągnięcia stanu stabilizacji, * T5 – po ochłodzeniu stopu sztuczne starzenie, * T6 – umocnienie roztworowe i sztuczne starzenie, * T7 – umocnienie roztworowe, oraz przestarzenia lub stabilizowanie, * T8 – umocnienie roztworowe, obróbka plastyczna na zimno, oraz sztuczne starzenie, * T9 – umocnienie roztworowe, sztuczne starzenie, oraz obróbką plastyczna na zimno, * T10 – po ochłodzeniu stopu obróbka plastyczna na zimno, oraz sztuczne starzenie, Oznaczenia ogólne stosowane do stopów Aluminium: * F – „jak wyprodukowane”: wyroby formowane przez obróbkę plastyczną na zimno, gorąco, lub odlewane, do których nie mąją zastosowania żadne szczególne wymagania co do kontroli warunków obróbki. Brak wymagań wytrzymalosciowych. * O – wyżarzone: wyroby obrobione plastycznie, wyżarzone w celu uzyskania jak największej plastyczności i stabilności wymiarowej, * H – umocnione przez zgniot: wyroby obrobione plastycznie bez obróbki cieplnej, * W – umocnione roztworowo: wyroby charakteryzujące się umocnieniem niestabilnym – ich wytrzymalość zmienia się z czasem w temperaturze otoczenia, * T – umocnione roztworowo: umocnienie stabilne. ********* Przyjrzyjmy się stopom aluminium, z jakich wykonane są ramy rowerów. Abyście uwzględniając swoje potrzeby optymalnie dobrali ramę roweru, zwróćcie uwagę na tabliczki znamionowe znajdujące się (zazwyczaj) na ramie. Każda z grup stopów jest oznaczana czterema cyframi. Pierwsza określa serię, natomiast trzy kolejne skład stopu. Seria ALU 2000 oznacza stop aluminium zawierający do 4,5% miedzi, małe ilości krzemu i magnezu. Rama wykonana z tego stopu odznacza się większą wytrzymałością i mniejszą odpornością na utlenianie. Seria ALU 3000 to stop aluminium z manganem zwiększającym wytrzymałość. Seria ALU 4000 to aluminium z dodatkiem krzemu, który obniża temperaturę topnienia całego stopu. Jednocześnie dodatek ten powoduje mniejszą rozszerzalność cieplną w warunkach pokojowych, dzięki czemu stalowe linki hamulcowe nie zmieniają w upale siły naciągu. ALU 5000 jest stopem aluminium z domieszką magnezu zwiększającym trwałość stopu i zmniejszającym jego masę, natomiast ALU 6000 zawiera krzem, magnez a czasem miedź i chrom, dzięki czemu odznacza się bardzo dużą wytrzymałością. W końcu seria ALU 7000 to stop aluminium z zawartością cynku, magnezu i miedzi wyróżniający się dużą wytrzymałością i sztywnością. Do numeru serii dołączone są oznaczenia uzupełniające informujące o rodzaju obróbki stopu. Aluminium to materiał bardziej miękki niż stal. Ponadto jest nieodporny na zmęczenie materiału i nawet nieduże, powtarzające się długo naprężenie może spowodować jego pęknięcie. Ta własność stopów aluminium zmusza konstruktorów do projektowania ram tak, by naprężenia wewnątrz ramy obniżyć do minimum. Uzyskuje się to poprzez użycie rur o dużych przekrojach i cienkich ściankach. Także dzięki temu ramy te są lekkie i sztywne (dobra sztywność boczna). Własności jezdne ramy poprawia się poprzez cieniowanie rur. Niższe w hierarchii modele ram aluminiowych gorzej tłumią nierówności, niż wysokiej klasy ramy ze stali Cro-Mo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Żaba Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Kurcze ty to Skrzynia jakiś profesor czy doktor jesteś 8) Dzięki za info. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Napatos Napisano 20 Lutego 2005 Autor Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 W sumie to nadal nie wiem jak traktować te 3 ostatnie cyferki Ale jak wynika z powyższego (post Skrzyni) wszyscy Ci, którzy mają ramy z alu 6xxx mają albo bardzo przestarzałe rowery albo zakosili fragmenty rusztowań z pobliskiej budowy i z nich pospawali swoje rumaki :grin: Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość BikerFG Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 W sumie to nadal nie wiem jak traktować te 3 ostatnie cyferki Ale jak wynika z powyższego (post Skrzyni) wszyscy Ci, którzy mają ramy z alu 6xxx mają albo bardzo przestarzałe rowery albo zakosili fragmenty rusztowań z pobliskiej budowy i z nich pospawali swoje rumaki :grin: przeciez wiekszosc ram obecnie jest alu 6xxx ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Ihsahn Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 * nietoksyczność – umożliwia to zastosowanie stopów Aluminium w przemyśle spożywczym i medycynie ... Jasna cholera, kto to pisał?? Przeciez od dawna już wiadomo, że aluminium jest "silnym" karcynogenem !! (znaczy się powoduje mutacje genetyczne. A jeszcze prościej mówiąc - jest rakotwórcze ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bizon Napisano 20 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 20 Lutego 2005 Skrzynia dał wykład ja na uczelni Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Anonymous Napisano 21 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2005 z tego co slyszalem te cyferki (XXX) oznaczja stosunek pierwiastkow w danym stopie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
riker Napisano 21 Lutego 2005 Udostępnij Napisano 21 Lutego 2005 tylko z ostatnim zdaniem popolemizuje........wydaje mi sie ze wlasniezdolnosci do tlumienia drgan sa domena stali. wiec na moj rozum, wysokogarunkowa rama stalowa ma daleko lepsze wlasnosci tlumienia niz wysokogatunkowa aluminiowa. dzieki za swietne informacje. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.