Skocz do zawartości

[Ilosc szprych] 32 vs 36?


ioy

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Istnieje jakas istotna różnica pomiędzy kołami zawierającymi 32 a 36 szprychy? Po co takie rozróżnienie, jak są kola na 48 albo 24 to widać że czyms roznią się, ale tutaj co użytkownik zyskuje wybierając 4 szprychy mniej/więcej?

Napisano

Nic. Kiedyś koła miały 36 szprych, potem zaczęto robić z 32 szprychami, bo różnica w wytrzymałości była znikoma. Wytrzymałość zależy też od materiałów. Kiedyś miałem koła na 36 szprych i czasem musiałem je centrować, teraz mam inne koła na 32 szprychy, ostro je katuję i nic im nie jest.

Napisano

Też kupiłem 1 raz na 32 bo akurat były takie gotowe koła na dh19 alex rims i ciekaw jestem ważne też żeby szprychy były jakiejś sensowne cnspoke czy dt i dobrze dokręcone/wycentrowane bez luzów.

 

Okaże się. Z opinii też czytałem i podobnie jak kolega wyżej wynika.

Napisano

Oczywiście że koło na 36 szprychach będzie mocniejsze. Ale jeśli nie ważysz 160 kg to nie ma takiej potrzeby. Teraz panuje przekonanie że 20 szprych styka ;-) tylko jak walnie w takim kole szprycha to do domu nie dojedziesz bo tak się pokrzywi .

Napisano

 

 

Teraz panuje przekonanie że 20 szprych styka ;-) tylko jak walnie w takim kole szprycha to do domu nie dojedziesz bo tak się pokrzywi .

 

Moze to byc, tylko najpierw musi strzelic.

W mojej przelajce mam kola na 24szprychy, waze ponad 92kg, czesto smigam z plecakiem, przejechalem na tym kole juz ponad 4tys km i nawet szprych nie dokrecałem :PPP bylem mocno zdziwiony jak policzylem szptychy, myslałem ze mam ich tam 28.

Napisano

Istnieje jakas istotna różnica pomiędzy kołami zawierającymi 32 a 36 szprychy? Po co takie rozróżnienie, jak są kola na 48 albo 24 to widać że czyms roznią się, ale tutaj co użytkownik zyskuje wybierając 4 szprychy mniej/więcej?

w kole pracuję tylko kilka szprych, akurat tylko te na których wisi piasta. 36 powoduje zagęszczenie szprych a tym samym zwiększenie ilości szprych pracujących.

 

36 stosuję się częściej w trekkingach, miejskich. Na 36 można zbudować mocne koła z przeciętnych (czytaj"koszty")szprych, jest łatwe w naprawie, można zapleść na 4 krzyże, takie koła będą mocniejsze na siły boczne czyli przejazdy wzdłuż koleiny albo przednie koło wstawione w stojaczek. :)

 

 

Napisano

 

 

w kole pracuję tylko kilka szprych, akurat tylko te na których wisi piasta.

Ale tez chyba szprychy poziome, trzymające kształt koła?

 

Na 36 można zbudować mocne koła z przeciętnych (czytaj"koszty")szprych, jest łatwe w naprawie, można zapleść na 4 krzyże, takie koła będą mocniejsze na siły boczne czyli przejazdy wzdłuż koleiny albo przednie koło wstawione w stojaczek. :)

A z 32 jak te sprawy wyglądają, kolega porównuje może do 28, 24?

 

 

 

 

 

Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk

Napisano

w kole pracuję tylko kilka szprych, akurat tylko te na których wisi piasta.

A te na których leży piasta w danej chwili? czyli te, pod tymi na, których wisi.

Napisano

 

 

Istnieje jakas istotna różnica pomiędzy kołami zawierającymi 32 a 36 szprychy?

Nie.

Dla przeciętnego rowerzysty nie ma różnicy. 

 

jak są kola na 48

Ładnie wyglądają jak są zaplatanie bez krzyżowania.

Napisano

 

 

Jak jesteś lekki to 28 wystarcza, jak powiedzmy 80+kg to dla świętego spokoju 32.

 

Według mnie twierdzenie mocno przesadzone w przypadku rowerów asfaltowych. Tu Mozna spokojnie zejsc o 4sztuki mniej, kupujac sensowne koła, tj poskłądane przynajmniej na gratach znanych producentów, a nie jakies noname..

Napisano

A te na których leży piasta w danej chwili? czyli te, pod tymi na, których wisi.

Te nie. Szprycha może pracować tylko na rozciąganie. Bo w obręczy mocowana jest nyplem, który opiera się tylko kołnierzykiem, który jest od zewnętrznej strony obręczy(pod oponą).

Pod obciążeniem piasta chce przesunąć się do dołu, czyli obciąża szprychy na których wisi. A te od dołu się odciążają. Ponieważ szprychy są wstępnie napięte, naprężenia w nich maleją.

W skrajnym przypadku do zera (zwykle to nie ma miejsca) i mniej nie będzie, bo wtedy nypel przestaje dotykać obręczy.

Napisano

 

 

Pod obciążeniem piasta chce przesunąć się do dołu, czyli obciąża szprychy na których wisi.

Ale te górne szprychy wiszą z kolei na obręczy i aby mialy na czym wisiec to muszą także pracowac jeszcze co najmniej szprychy boczne/poziome zeby utrzymywać kształt obręczy (inaczej obręcz by się złamała).

 

 

 

Sent from my Hi10 Plus using Tapatalk

Napisano

Jasne, każda szprycha pracuje, żeby utrzymać kształt koła. Po to się je napręża. Ale powstające dodatkowo w czasie jazdy naprężenia to są znacząco mniejsze od tych, które powstają od obciążenia ciężarem(statycznego i dynamicznego).

Choć muszę jeszcze uzupełnić to co napisałem wyżej. W kole napędzanym dodatkowo przy pedałowaniu pracują jeszcze wszystkie szprychy ciągnięte-one przekazują moment napędowy na obręcz. Przy kolach z hamulcami tarczowymi przy hamowaniu dodatkowo pracują jeszcze szprychy przekazujące moment hamowania z tarczy na obręcz.

tak więc korekta: tak dolne szprychy tez czasami pracują.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...