Skocz do zawartości

[Opony] Opory toczenia w watach a osiągana prędkość


tompot

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Pewnie większość osób kojarzy stronę: https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews, gdzie istnieje możliwość porównania wybranych opon pod względem oporów toczenia. Wartości są wyrażone w watach i pogrupowane wg ciśnienia. Zastanawia mnie jedna rzecz - jak różnica pomiędzy poszczególnymi oponami będzie wpływać na średnią prędkość?

Obecnie mam Schwalbe Lugano (22,6 Watów przy 100 PSI) i zastanawiam się nad zmianą na Michelin Pro4 Endurance (14,9 Watów przy 100 PSI). Czy różnica 7,7 Wata będzie rzeczywiście odczuwalna? Jak może się to przełożyć na osiągane prędkości?

Napisano

Musisz sobie poczytać o procedurze testowej. To 7.7W straty nie jest stałą wartością, występuje przy jakiejś mocy wejściowej, w jakichś warunkach. Nie wiem czy jak generujesz mało mocy to czy też to będzie 7W, czy może wtedy tylko 3W. Te wszystkie testy opon pozwalają raczej porównać oponę z oponą, a nie wyciągać wnioski na temat jakiejś osobistej odczuwalności zmiany.

I nie daj się zwariować. Można bezpiecznie założyć że "czucie" większości takich kilkuwatowych różnic w łożyskach, karbonach czy właśnie oponach można postawić gdzieś pomiędzy całkowitym placebo, a środkiem uspokajającym dla ludzi ścigających się. Nie mówię że różnic nie ma, bo oczywiście są i nawet jak widać ktoś je zmierzył, ale użył do tego laboratorium i drogiego sprzętu pomiarowego a nie czucia. Nie czuć. Nie pojedziesz też zauważalnie szybciej, chyba ze się ścigasz i ktoś zmierzy Ci czas.

Napisano

Dzięki za opinie. To fakt, metody pomiarowe na tej stronie nie oddadzą tego jak opona zachowuje się na prawdziwym asfalcie. Tym bardziej, że naszym polskim drogom daleko do tych laboratoryjnych warunków. Może gdybym się ścigał to miałoby to znaczenie, ale do solowych przejażdżek to na razie stykną te opony, które mam.

Napisano

Każda opona na różnej powierzchni będzie miała inne opory, do tego dochodzi ciśnienie/twoja waga...

 

... generalnie szkoda czasu na te tabelki. :D

 

Nawet przy innej obręczy(szersza/węższa) opony się różnie układają i jest inna powierzchnia styku.

Napisano

Te 7W to moze byc, z jednej strony cos o czym wogole nie warto rozmawiac, a z drugiej, na poprwawienie swojego ftp o ta wartosc, to czasami trzeba troche popracowac.

Napisano

 

 

Nie czuć. Nie pojedziesz też zauważalnie szybciej, chyba ze się ścigasz i ktoś zmierzy Ci czas.
Akurat uważam że właśnie najbardziej odczuwalną zmianę w jakości (szybkości, trakcji, komforcie) jazdy daje zamiana opon marnej jakości na te z wysokiej półki, zarówno na szosie jaki i w MTB. Oczywiście jeżeli założymy opony właściwe dla przeznaczenia, tzn nie oczekujmy niezawodności w enduro od opon XC race i odwrotnie, lekkości i małych oporów toczenia od opon przeznaczonych dla np. all mountain. I w porównaniu do np. zawiechy, ta poprawa jakości jazdy w przypadku ogumienia odbywa się stosunkowo niewielkim kosztem.
Napisano

Race Sport to jednorazowe opony na wyścig.

 

Producent twierdzi coś zupełnie odwrotnego:

 

  • Premium tyres with BlackChili Compound also impress with higher mileage and unlike many multi-compounds, provide a constant ride from the first to the last kilometre.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...