norbi108 Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Witam wszystkich Po kilkunastu latach jazdy MTB przyszedł czas na szosę. Nie wiedziałem że będzie to takie skąplikowane, nie wiedziałem wcześniej że szosy mają teraz tak różną geometrię i producenci ją podzielili na wyścigowe, komfortowe endurance, czasówki itd. Jako że nie chcę ryzykować i się nie zniechęcić, chcę kupić coś bardziej komfortowego. Analizując wymiary ram szos można po wymiarze ramy stwierdzić czy na rowerze będę miał mniej lub bardziej komfortową pozycję? Mam 179cm 80kg i przykładowo znalazłem rower Kuota z ramą długość od środka rury podsiodłowej do środka rury sterowej 54cm długość od środka suportu do rury podsiodłowej 54cm, a np inny rower 54,2/52 inny Spec 53/51, Giant 54/51. Czy może inne wymiary wskazują o tym czy będzie to wyścigówka czy wygodny długodystansowiec??? Proszę o pomoc pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Zmierz wewnętrzną długość nogi, to pierwsze co potrzebujesz aby zorientować się jaki rozmiar jest dla Ciebie. Jak znajdę wkleję link do kalkulatora, kilka minut pracy i będziesz miał bliższy pogląd na temat. Sam wzrost i noga to za mało. Ja teoretycznie powinienem mieć M/L - 55/56, ale mam długie szczudła i na 57/58 jeżdżę, 184cm/86 przekrok. https://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp#measures o ile się nie mylę, to tu ci wskaże wymiary ramy zarówno dla jazdy sportowej jak i komfortowej, ale proszę o sprostowanie w razie Wu. Dla mnie podało wymiary ok, z uwagi na budżet to nie taktowałem tego jak wyroczni a podpowiedź. Rurę poziomą podało mi ponad 57, mam taką, ale pod koniec sezonu rower zrobił się ciut "za duży" - przesuwałem siodło do przodu, jakoś pozycja bardziej zwarta zaczęła mi się robić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Waza Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Do wypowiedzi @@radomir, dodam że w przypadku ww. kalkulatora warto się zmierzyć z pomocą drugiej osoby, 2-3 razy i uśrednić wyniki. Na dole strony z kalkulatorem znajdziesz filmik instruktażowy i pliki pdf z terminologią. Wyniki dla French Fit to pozycja zrelaksowana, Eddy Fit pozycja sportowa ale nie napięta, Competitive Fit jak nazwa wskazuje. Ważną informacją czy rama ma geometrię wyścigową, czy typu endurance jest wysokość główki, a także stosunek Stack/Reach. W średnich rozmiarach ram (TTh 53-57cm) stosunek Stack/Reach poniżej 1,4 to geometria bardzo sportowa, ok. 1,45 sportowa ale nie naciągnięta, im wyżej niż 1,45 tym bardziej zrelaksowana. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Witam wszystkich Po kilkunastu latach jazdy MTB przyszedł czas na szosę. Nie wiedziałem że będzie to takie skąplikowane, nie wiedziałem wcześniej że szosy mają teraz tak różną geometrię i producenci ją podzielili na wyścigowe, komfortowe endurance, czasówki itd. Jako że nie chcę ryzykować i się nie zniechęcić, chcę kupić coś bardziej komfortowego. Analizując wymiary ram szos można po wymiarze ramy stwierdzić czy na rowerze będę miał mniej lub bardziej komfortową pozycję? pozdro W temacie geometrii roweru szosowego jest sporo marketingu. Jeśli zaakceptujesz jazdę na oponach o rozmiarze 23-25 to na każdej geometrii się odnajdziesz. Aptekarskie dobieranie rozmiaru też jest przesadzone. Wysokość kierownicy czy długość mostka są parametrami które można dobrać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Szosówki mają różne geometrie, radzę iść raczej w krótsze ramy z wyższą główką - są bardziej komfortowe, zwłaszcza wyższa główka daje bardziej komfortową pozycję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
norbi108 Napisano 2 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 2 Września 2017 Zaczynam podzielać zdanie 'Clavdivsa'. Już się mierzyłem na kilku szosach, Giant tcr, Scott, merida ride 3000, jezdziłem specem tarmac, i na tej podstawie trudno powiedzieć kiedy było najlepiej. Każdy z nich około 54cm/M i wydaje mi się że na każdym było wygodnie. Jak to mówią po pierwszych 50 km wychodzi czy jest idealnie. Wczoraj w sklepie rowerowym dowiedziałem się że można sprawdzić wielkość roweru w prosty sposób. Siedzimy na szosie, dłonie na pozycji komfort, czyli w baranku za rogi hamulców, i jeśli patrzymy, nie pochylając się widzimy piaste koła lub lekki jej zarys to oznacza że rowerek jest dla nas. Ja mam wewnętrzną nogę 83cm Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 2 Września 2017 Udostępnij Napisano 2 Września 2017 Nie wiem, ale bez problemu potrafię wyczuć kiedy pozycja jest wyciągnięta, pochylona w dół, czy bardziej wyprostowana (nawet jadąc 10 m po sklepie), nie ważne co widzisz przed sobą, ważne czy pozycja na rowerze Ci "nie przeszkadza" ... zdecydowanie dłuższa rama z niską główką jest bardziej "wymagająca" . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 2 Września 2017 Udostępnij Napisano 2 Września 2017 W praktyce metoda pokrycia się w jednej lini kierownicy i przedniej piasty się sprawdza. Myślę że to jest dobra rada. Ja osobiście uważam że ramy endurance to sztuczny twór wytworzony przez rowerowy marketing. Rower szosowy jest z natury stworzony do sportowej jazdy, tam trzeba się pochylić. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Jaca911 Napisano 2 Września 2017 Udostępnij Napisano 2 Września 2017 Kilkanaście lat mtb, co to znaczy? Ja po 10 latach jazdy na Romet pasat 2, następnie 20 przerwy od roweru i kolejnych 5 na mtb siadłem na geometrię race i po kilku tysiącach mogę powiedzieć, że to był strzał w 10. Pierwszy rok mtb to były krzaki, kamienie, lasy i górki. Z roku na rok coraz mniej terenu i coraz więcej szos. Z każdym rokiem mniej podkładek pod mostkiem, na koniec ten ostatni na minus. Różnica siodło kierownica: 10cm. Gdy kupowałem szosę nie bałem się głowy między nogami. Jakiś czas jeździłem na pożyczonym endurance i połączenie tej geometrii z oponami 28mm i napędem 50/34 z kasetą 11/32 sprawiły, że czułem się jak na góralu, zero frajdy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
maniek56 Napisano 4 Września 2017 Udostępnij Napisano 4 Września 2017 Panowie coby nie zaśmiecać forum nowym wpisem ,podepnę się w ten temat .Od kilku lat jeżdżę na szosie Treka ,chociaż pewnie nie jest to do końca rasowa szosówka,rama H 100 1,2 z 2010r.Mój wzrost to 179cm ,rama w rozmiarze M (545 rury górnej).Z tego co czytam na forum wydaje się być odpowiednia do wzrostu.Od początku mam wrażenie jakby jednak była dla mnie za duża.Objawia się to tym że jadąc w górnym chwycie ,co chwię poprawiam się na siodełku ,przesuwając się do tyłu.Jedynie jadąc pod górę jest jakby normalnie to znaczy siedzę na siodle w miarę we właściwym miejscu.Od początku używam mostek o dł 105mm.Oczywiście że mógłbym go skrócić.Teraz zasadnicze pytanie .Ostatnio zmierzyłem długość nogi (dokładnie za pomocą kontomierza ,na bosaka i na golasa ,nie dociskając mocno krocza) i wyszło mi ponad 90cm (903).Nie wiem czy to norma czy nie ,ale jeżeli mam zbyt długie nogi ,to jak sobie z tym poradzić? Ostatnio wymieniałem siodło (stare pękło) i dopuściłem się zupełnej herezji obracając sztycę o 180 stopni .Stare miałem ustawione na końcu prętów ,teraz nowe jest pośrodku skali.Odczuwam wyrażną poprawę co chodzi o wygodę na siodełku ,ale wygląda to strasznie.Co byście radzili .Wydaje mi się że do ideału trzeba by jeszcze skrócić mostek na 80mm,ale wygląd siodła okropny. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 4 Września 2017 Udostępnij Napisano 4 Września 2017 Raczej długa noga jak na wzrost 179 cm. podstaw sobie do tego kalkulatora wzrost i nogę, zobaczysz jaka jest rozbieżność w rozmiarach : http://mathmed.blox.pl/2011/02/Dobranie-rozmiaru-ramy-szosowej-kalkulator.html Raczej nie uzyskasz optymalnej pozycji, najwyżej jakiś kompromis. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadeuszwlodarczyk Napisano 4 Września 2017 Udostępnij Napisano 4 Września 2017 Trochę tu poczytałem o tych geometriach etc.. i niestety, ale imho dominuje tu pewne niedopowiedzenie. Należy bowiem odrębnie rozważać ustawienie pozycji kolarza i geometrię roweru. Kolarza na towerze endurance i race można ustawić sztycą, mostkiem i kierownicą tak samo na obu rowerach, czyli w pozycji endurance lub race, ale nie wpłynie to na najważniejsze cechy roweru wynikające z jego wymiarów. I nie chodzi mi tu o przegadane stack i reach, ale o rozstaw osi, kąt pochylenia główki widelca i długość dolnej rury tylnego trójkąta, decydujących o stabilności przy wysokich prędkościach, skrętności czy zachowaniu tyłu w zakrętach. To właśnie te cechy ramy powinny decydować o wyborze roweru. Inny będzie dobry na TT na prostych, inny na kręte miejskie lub górskie kryteria. Generalnie wg mnie: TT duży rozstaw, a kręte równe plus górki krótki rozstaw. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 4 Września 2017 Udostępnij Napisano 4 Września 2017 Pewnie, tak jak w każdym rowerze, ale pytanie było o pozycję, nie za bardzo da się np. skracać długą ramę mostkiem, bo to zmieni prowadzenie roweru - każdego ... podnoszenie kiery w rowerze z niską główką wymagało by zapewne wymiany widelca i dużej liczby podkładek ... tak to jest z tym dopasowaniem ... Oczywiście prowadzenie jest bardzo ważne, tu decydują preferencje i umiejętności bikera ... do zwrotnego roweru trzeba mieć pewną rękę i dobrą technikę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadeuszwlodarczyk Napisano 4 Września 2017 Udostępnij Napisano 4 Września 2017 Etam.. Kominy widelca zawsze są długie, a wydłużanie mostka zmienia przełożenie z łap na widelec. Jak za szeroko i łap brakuje, węższa kiera poratuje. A jeszcze kiery mają różny drop. Kluczowe dla wyboru roweru są parametry ramy stałe i niezmienne dla roweru jako całości. Rozstawu, wyprzedzenia i "zwisu" nie zmienisz jakimkolwiek akcesorium. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 5 Września 2017 Udostępnij Napisano 5 Września 2017 Nie wiem czy sie orientujesz ale te parametry, o ktorych piszesz sa bardzo podobne w ramach szosowych, wiec mozna je zupelnie pominac. Moze sa jakies skrajnosci ale to beda wyjatki a nie regula. Wlasnie te zmienne, o ktorych tu sie pisze, dlugosc rurek, jest wazna aby potem nie odprawiac druciarstwa albo sie zastanawiac co tu moze "poratowac". W kontekscie prowadzenia sie roweru, mozna tu sporo zepsuc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tadeuszwlodarczyk Napisano 5 Września 2017 Udostępnij Napisano 5 Września 2017 No nie są podobne i to właśnie one decydują o charakterze prowadzenia roweru. Skoro są takie podobne, to dlaczego mój Propel ma podciętą rurę siodłową, by ledwo zmieścić koło z 25c, a w Tribanie 100 lekko wchodzi 32c i miejsce na błoto, że hoho.. A w Docurze czasem zawadzam czubkami butów o przedniego kapcia. Różnica w bazie tych rowerów to 3cm pomiędzy najkrótszą Docurą, a Tribanem 100, co odpowiada mniej więcej zmianie rozmiaru ramy z S na L (podaję dla Propela), więc chyba to pomijalne aż tak nie jest. Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 5 Września 2017 Udostępnij Napisano 5 Września 2017 Akurat rura podsiodlowa nie ma zadnego wplywu na rozstaw, wyprzedzenie i zwis (mniema ze chodzi o bottom bracket drop), o ktorych piszesz. Standardowa dlugosc tylnych widelek to 405-410mm, konia z rzedem temu kto odczuje roznice 5mm. Moze przy skrajnych sytuacjach te dodatkowe 5mm moze poprawic prace napedu, zmniejszajac kat przekosu lancucha. Drop suportu w wiekszosci ram szosowych to okolice 7cm. Zgodze sie, ze kat glowki, wyprzedzenie i trail, jak rowniez baza beda wplywac na prowadzenie sie roweru. Problem w tym, ze te pojecia sa dla ogolu malo znane, a co najwazniejsze to trzeba by miec doswiadczenie w jezdzie na ronych ramach z roznymi katami, wyprzedzeniem i trailem, zeby wiedziec czym sie to je. Co do samego zachowania sie ramy i odczuc w czasie jazdy rowniez moznaby dorzucic rodzaj materialow i jak one zostaly zaaplikowane. Ale znowu, co takie informacje mialyb dac przecietnemu kupujacemu. Dlatego mowa jest o podstawowej kwestii, odpowiedniego doboru rozmiaru ramy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Yodziash Napisano 5 Września 2017 Udostępnij Napisano 5 Września 2017 Miałem kiedyś za duży rower i skracanie mostka nic tu nie dało. Miałem wrażenie że krótszy mostek przesuwał środek ciężkości ciała w tył i jeszcze mniej wygodnie się jechało. maniek56 - ja bym zmienił rower albo przynajmniej ramę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.