Skocz do zawartości

[Smar] Konserwacja całego roweru


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam Panowie :) 

ponawiam temat jaki smar wybrać z tym że temat który znalazłem był 7 lat temu :P czasy się zmieniły produkty też :) 

Tak jak kolega pisał w poprzednim temacie szukam 

 

-Smar do amortyzatora (do goleni)

 

-Smar do Łańcucha 

 

-Smar do kastey 

 

-Smar do Łańcucha 

 

Dodam że jest to druga moja przygoda z rowerem :P i robie konserwację całego roweru także jesli ominałem a wiem że ominałem to prosze dopisac jakiego smaru jeszcze potrzebuje i do czego :) 

 

Odpowiedzi w poprzednim temacie były różne 

Rohloff,towot,FL 

jedni piszą że jeden bardziej łapie brud drudzy że nie Porszę was o radę :) 

 

 

Napisano

Do goleni to Brunox Deo (tylko piskaj na szmatkę, a nie na goleń bezpośrednio) - bo rozumiem, że chodziło bez rozkręcania amortyzatora? Jak z rozkręcaniem to np. RST Grease albo od kol. z forum Activia - w mniejszych opakowaniach.

 

Kastey to nie wiem, co to jest. Jeżeli kaseta to nic. Chyba, że pytasz o wnętrze czyli bębenek - to wtedy Shimano Freehub Body Grease

 

Do łańcucha na suche warunki to np. Shimano PFTE lub Motorex PFTE, a na mokre Rohloff.

 

Reszta np. Motorex Bike Grease Fett 2000 - smarów łożyskowych jest mnóstwo - Parktoool Polylube 1000, Shimano Grease. Nawet ŁT43 się nada.

 

Do gwintów to praktycznie cokolwiek ale jak ma być PRO ;-) to Shimano Anti Seize.

Napisano
-Smar do amortyzatora (do goleni)

Jeśli chodzi o konserwację górnych goleni bez serwisu - jak przedmówca polecę Brunox Deo.

W kwestii przeglądów/serwisu - zależy jaki to amortyzator i jakiego producenta. Rock Shox na przykład podaje w manualach, jakiego smaru (i ewentualnie oleju) należy użyć.

 

 

 

-Smar do Łańcucha

Do łańcucha używa się oliwki, nie smaru. Kolega wyżej podał Ci kilka przykładów.

Ja od siebie dodam -  jeśli chcesz mieć w miarę uniwersalną oliwkę, użyj Finish Line WET (Cross Country, zielony). Rohloff w porównaniu z FL wypada gorzej, bo bardziej łapie syf, chociaż z drugiej strony nieco dłużej utrzymuje się na łańcuchu (ale łańcuch jest cały usyfiony...). Osobiście przestałem używać Rohloffa - wolę częściej smarować i mieć mniej do czyszczenia, niż przy każdym oliwieniu robić "porządki generalne".

Oliwka do łańcucha ma też inne zastosowania - smarowanie sprężyn i kółek w przerzutkach, pedałach SPD, manetek, linek itd...

 

 

 

-Smar do kastey

Kasety się nie smaruje. Powinna być utrzymywana w suchości i czystości. ;)

 

Jeśli nie jest to jakiś super sprzęt i nie chcesz wydawać dużo na smary, do pozostałych elementów jak np. gwinty, łożyska, bębenek piasty (byle nie zapadki ;)), możesz używać smaru ŁT43. Duża puszka na Orlenie kosztuje kilkanaście złotych, nie zużyjesz jej przez cały okres "życia" roweru.

Napisano

Powiem tak

Kupiłem rower tydzień temu jest na nim spora ilość brudu chce Go rozebrać do całej ramy i porządnie wyczyścić i nasmarować każdą część która wymaga smarowania również odtłuścić

Nie wiem dokładnie co jeszcze wymaga smarowania ponieważ moja przygoda z rowerem dopiero się zaczęła:) ale czytam forum i oglądam szajbajka na YT by nie zadawać pytań typu co to jest kaseta :P

Napisano
szajbajka na YT

SzajBajk był spoko, ale teraz zaczyna schodzić na psy. Nowe odcinki są raczej po to, żeby hajs się zgadzał. Jeśli już masz go oglądać, to oglądaj starsze nagrania.

Jeśli po angielskiemu panimajesz, polecam kanały MBR Magazine i GMBN (chociaż ci drudzy pokazują wszystko tylko na topowym sprzęcie i z użyciem topowych narzędzi oraz smarów).

 

Jeśli chcesz zrobić serwis/przegląd generalny, musisz zaopatrzyć się w dużo szmat, ręczniki papierowe, benzynę ekstrakcyjną (może być zwykła). Przydatny byłby też alkohol izopropylowy, ale nie jest niezbędny. Oczywiście wszystkie niezbędne narzędzia i smary należy przygotować zanim zabierzesz się za rozkręcanie, bo jak w trakcie okaże się, że wszystko rozebrane, a Ty nie masz klucza do suportu czy kasety - będzie problem. :P

 

No i super, że mimo braku wiedzy w tym temacie sam wziąłeś się za szukanie informacji i rozwiązań. :) Niektórzy liczą, że wrzucą na forum wątek pod tytułem "Szukam roweru, pomocy" i Forumowicze nie będą spać szukając dla nich wymarzonego sprzętu (to oczywiście przykład).

Napisano

Z Angielskim nie mam problemu mieszkam w Anglii :P dlatego też klucze itd będę a sprowadzał z Polski gdyz sa ogromne foznice cenowe :)

 

Podobno benzyna ekstrakcujna nie jest polecana :/

 

Tak dlatego pytam tym temacie co jeszcze będzie mi potrzebne żeby nie zrobić lipy :D

 

Szukam sam odpowiedzi ponieważ uważam że wystarczy poświęcić 5 min więcej i odpowiedź sama się znajdzie :) jak tu dowiem się wszystkiego o smarach to założę temat generalny przegląd ( jeszcze nie szukałem czy jest taki) i tam opiszę Ci mam co mi jest potrzebne by było łatwiej :)

Napisano

Temat o smarach wcale taki stary nie jest. Poza tym w tej dziedzinie wiele się nie zmieniło.

 

Benzyna ekstrakcyjna jest świetna pod warunkiem świadomego jej użycia - najlepiej na zdemontowanym z roweru komponencie jak łańcuch czy kaseta. Pędzelkowanie czy psiukanie benzyną kasety na rowerze prowadzi do rozcieńczania i wypłukiwania smaru z piasty i bębęnka w efekcie po kilku takich myciach piasta zaczyna hałasować bo chodzi na sucho.

 

Wszystko co wymaga dedykowanego smaru powinno być takim smarowane - amortyzatory, piasty planetarne, hamulce rolkowe, bębenki DT, Mavic i pewnie kilka innych

Cała reszta może być obskoczona smarem łożyskowym przy czym polecam motoryzacyjne na bazie oleju syntetycznego o dużej odporności na wodę. BG2000 sprawdza się jako lep na muchy ;) i do konserwacji przed korozją ale jako smarowidło jest średni. Znam przykład użycia tego smaru (bo tylko taki był pod ręką) do nowego łożyska stożkowego przedniej piasty w samochodzie... łożysko do ponownej wymiany po 1kkm było.

Napisano

Po rozebraniu roweru co dokładnie mam nasmarować poza łańcuchem, kasetą,goleniami, łożyskami?

Napisano

Przecież już pisaliśmy, żeby nie smarować kasety!

 

Smaruje się piasty, suport, stery. Ale też dużo zależy od tego, czy np. suport nie jest w kartridżu, a piasty czy nie są na łożyskach maszynowych itd. Nawet pedały mają łożyska i też można przesmarować ale jak to są droższe pedały i rozbieralne. Smarujesz też gwinty - żeby za jakiś czas dało się znowu odkręcić.

 

Serwis amortyzatora wskazany - pewnie na YT znajdziesz poradnik do swojego.

 

Wymień linki i pancerze no i trzeba sprawdzić koła - mogą wymagać naciągnięcia szprych i centrowania.

Napisano

Dodałem temat 

generalny przeglad serwis roweru (warsztat i konserwacja)

tam będzie wszystko napisane 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...