Skocz do zawartości

[Okulary] Czy koniecznie muszą być rowerowe ?


Paszaddz

Rekomendowane odpowiedzi

Siemka

Ostatnio będąc w sklepie z odzieżą roboczą natknalem sie na oulary ochronne ktore bardzo przypominaja okulary sportowe, z racji iz zaczynam swoja przygode z roweram mam pytanie czy ktos uzywal takich na rower. Szczerze bardzo dobrze trzymaly sie glowy, wrecz lepiej niz przymierzane przezemnie okulary rowerowe. A firm typu uvex dosyc konkretne modele kosztuja w granicy 50zl. Moje pytanie to czy ktos ich uzywal i czy myslicie ze amatorowi zmieni to cokolwiek ?

Przykladowe zdjecie okularow

 

https://f.allegroimg.com/s400/0188f1/9d5c4fe741aebb2e5ba850d3cccf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okulary, które wkleił kolega wyglądają jak ten model: http://allegro.pl/okulary-ochronne-bolle-rush-smoke-rushppsf-i6265631343.html, więc o wytrzymałość ani o UV bym się nie martwił. Zwróciłbym uwagę na to, czy dobrze przylegają do twarzy w okolicach brwi, bo przy jeździe z pochyloną sylwetką lubią tam wpadać muchy. Sądząc po zdjęciu, z boku też zasłaniają oko, co jest ważne, bo stamtąd potrafią czasem nadlecieć kamyki spod kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno muszą to być okulary z filtrem UV - bez tego szkoda oczu.

Bryle się zwykle robi z poliwęglanu, AFAIK pochłanianie uv to jest praktycznie własność tego materiału samego w sobie(choć są różne poliwęglany więc pewnie ta własność się różni), nie trzeba dodatkowego filtra, więc przesadnie bym się o to nie obawiał, obstawiam że nawet jak bryle nie mają napisanego że pochłaniają UV, to tak właśnie robią ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak ktoś jeździ bez okularów? Są tacy ludzie i nie oślepli jeszcze od słońca. Baa, ludzie potrafili i potrafią pracować cały dzień na słońcu i też później nadal widzieli. Cud jakiś :sorcerer: Ludzkie oko ewolucyjnie nie ma filtra UV i przetrwało tysiące (miliony) lat.

Czy niektórym już się od tej marketingowej papki przewraca w głowach? Okulary ochronne to okulary ochronne i jak ktoś lubi i mu wygodnie to niech jeździ. A to, że nie będzie pro i stylówa mu poleci to już problem tych co się tym przejmują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@seraph

1000 lat temu nie mieli dziury ozonowej :)

ciemne okulary - źrenica się rozszerza, jeśli nie ma filtra, to jeszcze więcej "złego światła" wpada do oka,

lepiej już nie mieć okularów wcale albo jakieś bezbarwne

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą dziurą ozonową to bym się nie rozpędzał, bo jeśli nie mieszać w to teorii spiskowej dziejów to obecnie jeśli jest to dokucza tylko na antypodach, bo na Antarktydzie to nikt nie mieszka na stałe :yucky:

Do tego większość okularów BHP ten filtr jednak ma, a odporność na uderzenia nawet większą. Tanie okulary rowerowe mogą być nawet gorsze, bo płaci się za "rowerowe" podobnie jak jest z tanią bielizną termoaktywną "zwykłą" i tą "rowerową".

Nie dajmy się zwariować i rzucanie argumentami w stylu "kup se na targu za 5 zł i oślepnij" to jest czysta demagogia, a nie dyskusja na poziomie. Trzeba chyba nie mieć w życiu w rękach okularów ochronnych i bardziej cieszyć się sprzętem niż jazdą żeby takimi tekstami sypać :sweat:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie neguję jakości przyzwoitych okularów ochronnych, ale wrzucanie do tego samego worka okularów " bazarowych " jest przegięciem.

Tak się składa, że mam doświadczenia i ze zwykłymi bazarowymi i rowerowymi z filtrem.

Można wierzyć lub nie, ale w tych badziewnych po prostu bolały oczy od słońca - mimo przyciemnienia.

Co do jazdy, to akurat sprzęt na brak wykorzystania nie narzeka, także możesz sobie gadać @ seraph

@ Blue

Oczekujesz jakichś naukowych publikacji w związku z tym :icon_question:

Może to wystarczy :

"Jakie mechanizmy obronne mają nasze oczy?

Są to powieki i źrenice. Jak działają, każdy z nas wie z obserwacji siębie nawzajem, czy też z obserwacji bliskich. Im bardziej intensywne oświetlenie, tym powieka mocniej się przymyka chroniąc przedni odcinek oka, a źrenica zmniejsza się chroniąc wewnętrzne jego struktury. Oświetlenie słabnie - źrenica i powieki otwierają się.

Wyobraźmy sobie sytuację:

Piękna pogoda, wychodzimy na spacer. Intensywne słońce pobudza nasze mechanizmy obronne, powieki i źrenice przymykają się - oczy są dobrze zabezpieczone. My chcąc sobie poprawić komfort zakładamy okulary przeciwsłoneczne. Przed oczami intensywność oświetlenia spada. Nasze oczy postrzegają takie warunki jako bezpieczne, więc źrenice i powieki otwierają się. I teraz:

Jeżeli okulary przeciwsłoneczne posiadją filtr UV - wszystko jest w porządku.

Jeżeli okulary przeciwsłoneczne NIE POSIADAJĄ FILTRA UV - nasze oczy są BEZBRONNE. Ciemne szkła przeciwsłoneczne sparaliżowały naszą naturalną ochronę, a nie stanowią żadnej przeszkody dla światła ultrafioletowego. UV bombarduje przedni odcinek oka (powieki są otwarte) powodując często stany zapalne spojówki czy rogówki. Poprzez szeroko otwartą źrenicę UV wpada do środka oka, przyspieszając procesy zaćmowe soczewki, a co dłuższe promienie ultrafioletu docierają do siatkówki rozpoczynając procesy jej degeneracji. W przyszłości może to doprowadzić do AMD czyli zwyrodnień siatkówki czy też plamki żółtej. Najgorszy scenariusz to utrata wzroku."  Żródło : optyk-promed.pl

Ale co ja tam wiem, przecież to na pewno wytwór marketingu...

PS

@ raven to dobrze streścił.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale zrozumcie że okulary ochronne posiadają wszystkie filtry, wręcz powiem inaczej uważam że te okulary są lepsze od rowerowych (burza w komentarzach gwarantowana), poprostu w pracy częściej możemy natknąć się na różnego rodzaju uderzenia. Okulary ochronne też muszą posiadać rożne normy by można było nazwać je ochronnymi. Dla mnie nie jest problemem kupić okulary rowerowe ale jeśli mam wydać 150zł na okulary które będą gorsze od ochronnych za 50zl (Bo za tyle możemy dostać konkretne ochronne uvexy) a zwrociłem na nie uwage ze wzgłędu na podobną budowe. Nie mówie o okularach ochronnych z bazaru za 5zł, ale konkretnych okularach ochronnych :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czekam aż przybliżysz mi poliwęglan, który jest półprzezroczysty i nie hamuje UV.  

 

Mi nie chodzi o to że mamy sobie UV oczy naświetlać, tylko pytanie na ile znaczek filtr UV ma faktycznie znaczenie, na ile mniej UV pochłaniają UV okularki bez znaczka. 

 

BTW. To jest dyskusja akademicka, bo ja i tak kupuje rowerówki i chyba zawsze miały info o UV, nigdy nie kupowałem okularów na bazarze, ale tak jak piszę - nie wiem czy w ogóle się da wykonać poliwęglan który nie blokuje UV, stopniem przepuszczalności pewnie się będą różnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To nie takie proste, bo : http://www.visio-rx.pl/informacje-dotyczace-wzroku/szkla-do-okularow/poliweglan-kontra-trivex-kontra-xirm  - to potwierdza, że poliwęglan posiada filtr UV.

Z drugiej strony są opinie przestrzegające przed tanimi okularami z bazaru : http://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2017-06-10/tanie-okulary-przeciwsloneczne-z-bazaru-szkodza-oczom-ekspert-przestrzega/

A tu jest mowa o obu aspektach, czyli jeśli mamy oznaczenie CE i UV400, to tanie też będą dobre : http://wizaz.pl/forum/showthread.php?t=440485

Pytanie tylko z czego są zrobione niektóre bazarówki, a raczej ile z nich spełnia normy :icon_question:

Jeśli będą z polimerów, czy standardowe plastikowe ( http://www.okularyporadnik.pl/materialy_na_soczewki.html ), to będą bezpieczne :icon_question:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do dyskusji. Mam problem z okularami, bo dwie pary, które posiadam oddalają nieco obraz. Fakt jedne to jakieś tanie marketówki ale drugie to Arctica - i kupując wydawało się, że dobre:

http://allegro.pl/okulary-arctica-s-114-antifog-2-gratisy-i5735188327.html

Jadąc w nich na rowerze mam wrażenie, że siedzę wyżej! Czy to wina tego, że chłam, czy spotkaliście się z takim efektem? 

Pytam bo stoję przed dylematem zakupu kolejnych i nie wiem na co szczególnie zwrócić uwagę. Te, które mam, nie mają szkieł bezbarwnych lecz żółte i  w nocy niestety minimalnie przyciemniają obraz. Zależy mi na tym aby w nich jeździć latem w pełnym słońcu i zimą po zmroku. Poza tym jest problem z dostępnością bo to stary model. 

Zastanawiałem się nad innymi, szukałem ale w zasadzie nie znalazłem niczego co by spełniało w 100% moje oczekiwania.

-wymienne szkła lub fotochromy,

-dodatkowa uszczelniająca gąbka,

-zauszniki wymienne na gumkę (mam krzywy nos i większość okularów spada mi z głowy)

Możecie coś polecić? Budżet ok 150 zł ale w razie czego dołożę?

Może się zdarzyć, że jedna para nie spełni moich oczekiwań. Z tym też się liczę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No z jedną parą  to bedzie cieżko obskoczyć. Chyba ze jakies z wymiennymi szybkami. Miałem dużo róznych okularów bo jestem wedkarzem, również. Nad wodą okulary to podstawa, podobnie jak na rowerze.

 

Ja na co dzień używam fotochromy uvexa 710 V z szerokim zakresem przyciemniana (4 stopnie,s0-s3). Mozna w nich jezdzić nawet w nocy . Przy s0 są przeźroczyste, przy s3 -ciemne.

Na bardzo mocne słońce i odsłoniętą trasę używam jednak  polaryzacyjne Goggle e130P. Rewelacyjny kontrast i przyciemnienie. Uvexy są nieco za jasne w takich warunkach (ale "da się") .

Obie pary okularów mają świetną jakość optyczną. Mialem kiedyś wysoki model Arctica fotochrom+polaryzacja 2 stopnie za ponad 2 stówki, ale to nie ta klasa.

No niestety, co dobre trochę kosztuje.

 

https://www.sklep-presto.pl/product-pol-54608-Okulary-sportowe-Sportstyle-710-Vario-Uvex.html

 

https://www.domenasportowa.pl/product-pol-123322-Okulary-przeciwsloneczne-Goggle-E130P-uniw.html?gclid=EAIaIQobChMIxJ6r_9yD1gIVAwbTCh3_mgFtEAkYHCABEgKZpPD_BwE

 

ps.

Odnośnie efektu "przybliżania" lub "oddalania" zdarza się to nawet w drogich okularach. Np w/w Uvexy minimalnie przybliżają, a te goggle nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...