Skocz do zawartości

[2017] Czterotłoczkowy zacisk Deore XT M8020


durnykot

Rekomendowane odpowiedzi

Zakładając że skok klamki jest ten sam przy tej samej drodze pokonywanej przez tłoczki przy hamowaniu jak przy 1 tłoczkowym- siła tarcia przypadająca na jeden tłoczek jest 2x mniejsza, ale są 2 tłoczki więc 1/2*2=1 czyli siła hamowania się nie zmienia, tarcie jest niezależne od powierzchni... Tak prostymi słowami- może tym razem uda się zakończyć tę bezsensowną dyskusję...

(już raz próbowałem kogoś tu na forum przekonać że powierzchnia klocka nie ma wpływu na siłę hamowania- bezskutecznie :wallbash: )

Edytowane przez piciu256
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widzisz jacy ci producenci samochodow sportowych sa glupi ze montuja wielkie hamulce z kilkoma tloczkami skoro taka sama sile uzyskaja z jednego tloczka, bo przeciez sila hamowania nie zalezy od powierzchni okladzin. Tak napisal Dokumosa na forum wiec tak musi byc.

 

@piciu z tym mnozeniem i dzieleniem bylbym ostrozny. Przykladowo jak zwiekszysz predkosc dwukrotnie to droga hamowania wydluza sie czterokrotnie. Zwiekszasz powierzchnie wiec aby dzialac z ta sama sila na cm2 musisz mocniej cisnac klamke. I jak zadzialasz z nia to faktycznie moment hamowania bedzie wiekszy. Wg mnie cala korzysc z wiekszej ilosci tloczkow to poprawa modulacji. Bo zablokowac kola mozna nawet jednotloczkiem. Nawet w supersportowym samochodzie zablokuje sie kola zaciskiem z jednym tloczkiem na malutkiej tarczy z malutkim klockiem. Ale w hamowaniu nie chodzi o blokowanie kola tylko o to by bylo mozliwie blisko blokowania kola, ale aby go nie blokowalo. Czyli modulacja. Najprostrzy sposob to zwiekszenie tarczy hamulcowej. Jak sie juz ma te 20cm i dalej nie wystarcza to warto pchac sie w 4tloczki. Jak sie ma tarcze 160 albo 180 i sie chce poprawic modulacje to zamiast wymieniac hamulce na 4tloczki lepiej zwiekszyc rozmiar tarczy. I o wiele taniej.

Edytowane przez verul
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ehh gadać z takimi... Jak ma być taki sam nacisk na cm2 jak masz tą samą siłę działającą na 2x większej powierzchni (zakładając to co napisałem powyżej)? 2x mniejsza siła nacisku na cm2 działająca na 2x większej powierzchni daje takie samo tarcie, zakładając taki sam skok klamki i ruch klocków*- siła i modulacja są niezmienione, za to znacznie poprawia się odprowadzanie ciepła i pojemność cieplną.

*to założenie sprawia że przy 2x większym "cylindrze" w zacisku, "cylinder" w klamce też jest 2x większy.

Dobranoc  :starwars:

Edytowane przez piciu256
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak temat wałkowany i ciągle powielane są te same "mity".

Jak wiadomo temperatura ma wpływ na właściwości fizyczne materiałów.

Zwiększenie powierzchni klocka czyli zmniejszenie nacisku jednostkowego powoduje zmniejszenie wpływu temperatury na współczynnik tarcia.

Słowem większa powierzchnia klocka to mniejsza ilość energii rozproszona na cm2 i mniejszy przyrost jego temperatury a za tym idzie mniejsza zmiana właściwości fizycznych okładziny klocka. 

Dzięki temu można zwiększyć siłę nacisku (zmienić przełożenie ruchu klamki na ruch tłoczków w zacisku) aby uzyskać ten sam punkt temperaturowy pracy co w hamulcu o mniejszym klocku. Uzyskując finalnie większa siłę hamowania.

Dodatkowo z racji tego ze klocek nie jest idealnie sztywny to 4 tłoczki pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk na całej powierzchni klocka unikając lokalnych przegrzań.

 

Na modulacje największy wpływ ma konstrukcja klamki a konkretnie sposób w jaki ruch klamki jest przenoszony na tłok klamki,

Przełożenie ruchu klamki na ruch tłoczka w klamce nie musi być liniowe. 

Dodatkowo na "modulację" ma wpływ sztywność wszystkich elementów składowych hamulca od mocowania klamki do kierownicy przez przewód hamulcowy aż po zacisk.

 

Pozdrawiam 

 

 

 

 

Edytowane przez rzezniol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa dyskusja, jednak pragnę zauważyć, że hamulec to układ hydrauliczny, naciskając klamkę uzyskujesz jakieś ciśnienie, przy 2 tłoczkach trzeba większego skoku klamki aby wtłoczyć odpowiednią ilość oleju, jednak wytwarzając to samo ciśnienie przy większej powierzchni tłoczków uzyskujemy większą siłę, czyli działając w obu przypadkach z taką samą siłą na klamkę uzyskamy większą siłę nacisku przy 2 tłoczkach, tylko skok klamki będzie większy.

Dlaczego 2 tłoczki zamiast jednego większego -  łatwiejsze dopasowanie do powierzchni ciernej tarczy .

Ciekawi mogą sobie podstawić : http://www.artom.com.pl/Pneumatyka/001.htm

 

Edytowane przez Rulez
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dlaczego 2 tłoczki zamiast jednego większego -  łatwiejsze dopasowanie do powierzchni ciernej tarczy .
I mniejszy zacisk.

Co nie zmienia faktu, ze kolo zablokowac da sie nawet za pomoca V-Brake, a co dopiero dwutloczkowego zacisku tarczowego. Cztery tloczki przy stosowaniu tarcz mniejszych niz 200mm to przerost formy nad trescia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie dołączyć do dyskusji, bo mi się nudzi i akurat zawiało mnie tutaj.

 

Załóżmy roboczo, że współczynnik tarcia nie zależy do temperatury.

 

Tarcie, przynajmniej w ujęciu technicznym oraz w granicach stosowanej technologii, zależy tylko od siły ścisku oraz oraz z czego wykonane są powierzchnie trące. Powierzchnia klocka nie ma znaczenia.

 

Wielotłoczkowe hamulce są zwykle mocniejsze, gdyż ich układ hydrauliczny posiada zwykle większe przełożenie - tzn stosunek powierzchni tłoka w klamce to powierzchni tłoczków w zacisku. Dlatego Saint ma ok 10% większą całkowitą siłę ścisku niż slx.

 

Większy klocek posiada więcej materiału trącego, więc powierzchnie trące pracują w odrobinę niższej temperaturze - starcza na dłużej.

 

Są też pewne różnice jeżeli chodzi o pracę w zależności od stosowanych tarcz - np im więcej krawędzi skrawających klocek ( otworów w tarczy ) tym zwykle hamulec ma większy tzw 'bite'. Ogólnie są pewne makroskopowe zjawiska które powodują, że hamulec z większym klockiem będzie miał ciut większą siłę,

 

W ogólności jednak przy kontroli wszystkich parametrów, siła hamulca zależy głównie od przełożenia hydraulicznego, które to zależy od stosunku powierzchni tłoczków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heheh ... ale nowa fizyka ; ))

Przecież tego uczyli w szkole podstawowej; ))

 

Siła hamowania jest wprost proporcjonalna do:

- ilorazu (sumy powierzchni tłoczków zacisku) / powierzchnię tłoka w klamce,

- średnicy tarczy,

- współczynnika tarcia (ten oczywiście zależny od materiału tarczy, klocka, temperatury).

 

Większa powierzchnia klocka, tarczy, grubszy klocek, grubsza tarcza, radiatory mają wpływ na temperaturę poprzez pojemność cieplną i szybkość odprowadzenia ciepła.

Niektóre materiały lepiej hamują  na ciepło, inne na zimno, żaden płyn hamulcowy nie lubi przegrzania.

Edytowane przez wkg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...