piciu256 Napisano 27 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2017 (edytowane) Zakładając że skok klamki jest ten sam przy tej samej drodze pokonywanej przez tłoczki przy hamowaniu jak przy 1 tłoczkowym- siła tarcia przypadająca na jeden tłoczek jest 2x mniejsza, ale są 2 tłoczki więc 1/2*2=1 czyli siła hamowania się nie zmienia, tarcie jest niezależne od powierzchni... Tak prostymi słowami- może tym razem uda się zakończyć tę bezsensowną dyskusję... (już raz próbowałem kogoś tu na forum przekonać że powierzchnia klocka nie ma wpływu na siłę hamowania- bezskutecznie ) Edytowane 27 Sierpnia 2017 przez piciu256 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
verul Napisano 27 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2017 (edytowane) No widzisz jacy ci producenci samochodow sportowych sa glupi ze montuja wielkie hamulce z kilkoma tloczkami skoro taka sama sile uzyskaja z jednego tloczka, bo przeciez sila hamowania nie zalezy od powierzchni okladzin. Tak napisal Dokumosa na forum wiec tak musi byc. @piciu z tym mnozeniem i dzieleniem bylbym ostrozny. Przykladowo jak zwiekszysz predkosc dwukrotnie to droga hamowania wydluza sie czterokrotnie. Zwiekszasz powierzchnie wiec aby dzialac z ta sama sila na cm2 musisz mocniej cisnac klamke. I jak zadzialasz z nia to faktycznie moment hamowania bedzie wiekszy. Wg mnie cala korzysc z wiekszej ilosci tloczkow to poprawa modulacji. Bo zablokowac kola mozna nawet jednotloczkiem. Nawet w supersportowym samochodzie zablokuje sie kola zaciskiem z jednym tloczkiem na malutkiej tarczy z malutkim klockiem. Ale w hamowaniu nie chodzi o blokowanie kola tylko o to by bylo mozliwie blisko blokowania kola, ale aby go nie blokowalo. Czyli modulacja. Najprostrzy sposob to zwiekszenie tarczy hamulcowej. Jak sie juz ma te 20cm i dalej nie wystarcza to warto pchac sie w 4tloczki. Jak sie ma tarcze 160 albo 180 i sie chce poprawic modulacje to zamiast wymieniac hamulce na 4tloczki lepiej zwiekszyc rozmiar tarczy. I o wiele taniej. Edytowane 27 Sierpnia 2017 przez verul Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piciu256 Napisano 27 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2017 (edytowane) Ehh gadać z takimi... Jak ma być taki sam nacisk na cm2 jak masz tą samą siłę działającą na 2x większej powierzchni (zakładając to co napisałem powyżej)? 2x mniejsza siła nacisku na cm2 działająca na 2x większej powierzchni daje takie samo tarcie, zakładając taki sam skok klamki i ruch klocków*- siła i modulacja są niezmienione, za to znacznie poprawia się odprowadzanie ciepła i pojemność cieplną. *to założenie sprawia że przy 2x większym "cylindrze" w zacisku, "cylinder" w klamce też jest 2x większy. Dobranoc Edytowane 27 Sierpnia 2017 przez piciu256 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
radomir82 Napisano 27 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2017 znacznie poprawia się odprowadzanie ciepła i pojemność cieplną. I o to w tym wszystkim chodzi. ps. temat wałkowany na forum wielokrotnie, w teorii powierzchnia klocka nie ma wpływu na siłę hamulca, ma za to wpływ na wiele innych cech hamulców. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 28 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2017 (edytowane) Tak temat wałkowany i ciągle powielane są te same "mity". Jak wiadomo temperatura ma wpływ na właściwości fizyczne materiałów. Zwiększenie powierzchni klocka czyli zmniejszenie nacisku jednostkowego powoduje zmniejszenie wpływu temperatury na współczynnik tarcia. Słowem większa powierzchnia klocka to mniejsza ilość energii rozproszona na cm2 i mniejszy przyrost jego temperatury a za tym idzie mniejsza zmiana właściwości fizycznych okładziny klocka. Dzięki temu można zwiększyć siłę nacisku (zmienić przełożenie ruchu klamki na ruch tłoczków w zacisku) aby uzyskać ten sam punkt temperaturowy pracy co w hamulcu o mniejszym klocku. Uzyskując finalnie większa siłę hamowania. Dodatkowo z racji tego ze klocek nie jest idealnie sztywny to 4 tłoczki pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk na całej powierzchni klocka unikając lokalnych przegrzań. Na modulacje największy wpływ ma konstrukcja klamki a konkretnie sposób w jaki ruch klamki jest przenoszony na tłok klamki, Przełożenie ruchu klamki na ruch tłoczka w klamce nie musi być liniowe. Dodatkowo na "modulację" ma wpływ sztywność wszystkich elementów składowych hamulca od mocowania klamki do kierownicy przez przewód hamulcowy aż po zacisk. Pozdrawiam Edytowane 28 Sierpnia 2017 przez rzezniol Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 28 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2017 Dodatkowo z racji tego ze klocek nie jest idealnie sztywny to 4 tłoczki pozwalają równomiernie rozłożyć nacisk na całej powierzchni klocka Jak się żaden nie zatnie ; ))) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RainbowHunterPL Napisano 29 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2017 Każdy tłoczek będzie chodził po swojemu [emoji23] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 29 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2017 Każdy tłoczek będzie chodził po swojemu [emoji23] Jeżeli to prawda, to żaden inny producent nie będzie miał tak zaawansowanej technologi jak chodzi o modulacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RainbowHunterPL Napisano 31 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2017 Hahahaha no bez kitu[emoji23] technologia przyszłości[emoji23] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 (edytowane) Ciekawa dyskusja, jednak pragnę zauważyć, że hamulec to układ hydrauliczny, naciskając klamkę uzyskujesz jakieś ciśnienie, przy 2 tłoczkach trzeba większego skoku klamki aby wtłoczyć odpowiednią ilość oleju, jednak wytwarzając to samo ciśnienie przy większej powierzchni tłoczków uzyskujemy większą siłę, czyli działając w obu przypadkach z taką samą siłą na klamkę uzyskamy większą siłę nacisku przy 2 tłoczkach, tylko skok klamki będzie większy. Dlaczego 2 tłoczki zamiast jednego większego - łatwiejsze dopasowanie do powierzchni ciernej tarczy . Ciekawi mogą sobie podstawić : http://www.artom.com.pl/Pneumatyka/001.htm Edytowane 1 Września 2017 przez Rulez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
verul Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Dlaczego 2 tłoczki zamiast jednego większego - łatwiejsze dopasowanie do powierzchni ciernej tarczy . I mniejszy zacisk.Co nie zmienia faktu, ze kolo zablokowac da sie nawet za pomoca V-Brake, a co dopiero dwutloczkowego zacisku tarczowego. Cztery tloczki przy stosowaniu tarcz mniejszych niz 200mm to przerost formy nad trescia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 W 2 tłoczkowych zacisk jest niższy, ale za to szerszy, więc raczej nie jest "mniejszy" . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
uzurpator Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Pozwolę sobie dołączyć do dyskusji, bo mi się nudzi i akurat zawiało mnie tutaj. Załóżmy roboczo, że współczynnik tarcia nie zależy do temperatury. Tarcie, przynajmniej w ujęciu technicznym oraz w granicach stosowanej technologii, zależy tylko od siły ścisku oraz oraz z czego wykonane są powierzchnie trące. Powierzchnia klocka nie ma znaczenia. Wielotłoczkowe hamulce są zwykle mocniejsze, gdyż ich układ hydrauliczny posiada zwykle większe przełożenie - tzn stosunek powierzchni tłoka w klamce to powierzchni tłoczków w zacisku. Dlatego Saint ma ok 10% większą całkowitą siłę ścisku niż slx. Większy klocek posiada więcej materiału trącego, więc powierzchnie trące pracują w odrobinę niższej temperaturze - starcza na dłużej. Są też pewne różnice jeżeli chodzi o pracę w zależności od stosowanych tarcz - np im więcej krawędzi skrawających klocek ( otworów w tarczy ) tym zwykle hamulec ma większy tzw 'bite'. Ogólnie są pewne makroskopowe zjawiska które powodują, że hamulec z większym klockiem będzie miał ciut większą siłę, W ogólności jednak przy kontroli wszystkich parametrów, siła hamulca zależy głównie od przełożenia hydraulicznego, które to zależy od stosunku powierzchni tłoczków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
verul Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 Sila hamulca w pierwszej kolejnosci zalezy od wielkosci tarczy. Powierzchnia tloczkow (sumaryczna wiec albo dwa duze albo 4 mniejsze) jest druga pod wzgledem waznosci. Niemniej jednak zacisk 2 tloczkowy z tarcza 203mm powinien lepiej hamowac niz 4tloczek z tarcza 180. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 1 Września 2017 Udostępnij Napisano 1 Września 2017 (edytowane) Heheh ... ale nowa fizyka ; )) Przecież tego uczyli w szkole podstawowej; )) Siła hamowania jest wprost proporcjonalna do: - ilorazu (sumy powierzchni tłoczków zacisku) / powierzchnię tłoka w klamce, - średnicy tarczy, - współczynnika tarcia (ten oczywiście zależny od materiału tarczy, klocka, temperatury). Większa powierzchnia klocka, tarczy, grubszy klocek, grubsza tarcza, radiatory mają wpływ na temperaturę poprzez pojemność cieplną i szybkość odprowadzenia ciepła. Niektóre materiały lepiej hamują na ciepło, inne na zimno, żaden płyn hamulcowy nie lubi przegrzania. Edytowane 1 Września 2017 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ishi Napisano 2 Września 2017 Udostępnij Napisano 2 Września 2017 Ja nadal podtrzymuję żę lepiej zainwestować w większą, sztywną tarczę na pająku niż zmieniać zacisk na 4 tłoczki* *- nie dotyczy prosów DH umiejących latać 60kmph po telewizorach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
piciu256 Napisano 3 Września 2017 Udostępnij Napisano 3 Września 2017 Po co się bawić w 4 tłoczki? To dla lamusów... Lepiej 2 zaciski na jedno koło- 2x więcej mocy!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.