Skocz do zawartości

[pozycja na rowerze] klejnuty


Loczeski

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam nietypowy problem, otóż od niedawna zacząłem czuć dyskomfort na rowerze. Ogólnie to coś nie tak z siodłem lub kierownicą.

Czuję że napieram na kierownice, nie jest to jakieś straszne ale coś się porobiło i odczuwam to na nadgarstkach. Próbowałem manewrować siodełkiem wg. prawidłowego ustawienia, co się okazało że przy maksymalnym ustawieniu siodła do przodu nadal brakuje mi kilka mm (rzepka - oś pedała; metoda nitki i odważnika). Aby nie napierać za mocno na kierownice to ustawiłem siodełko lekko go góry nosem, co spowodowało bój klejnotów.

Tak wróciłem do punktu wyjścia i zastanawiam się jak do tej pory było okej :D

 

Krótszy mostek może załatwić sprawę, aby ustawić prawidłowo siodło i pozycję na rowerze ? 

Rower mtb asfalt/lasy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siodło ustawia się niezależnie -  wysokość jak i przesunięcie poziome. Kąt siodła ma być 0 stopni ewentualnie minimalnie dziób pochylony lekko w dół.
Jeżeli kierownica jest zbyt blisko, lub jak w Twoim przypadku za daleko  to koryguje się mostkiem. Czasem wystarczy ustawić mostek w plus lub minus, pobawić się podkładkami na rurze sterowej pod mostkiem, lub zamontować nowy mostek w twoim wypadku krótszy. Najprościej pożyczyć od kogoś mostek o 1cm krótszy i sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, powalczę z mostkiem i dam znać co i jak. 

W jednym poradniku wyczytałem że mostek ma również wpływ na całokształt, w przypadku gdy przy maksymalnym przesunięciu siodła do przodu nadal rzepka nie jest w równej osi z pedałem należy zająć się mostkiem (w cięższych przypadkach korbą) prawda   ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezupełnie, tak jak pisał wcześniej @@Miki74, to są niezależne od siebie sprawy, bo wysokością siodła i jego przesunięciem przód/tył ustawiasz właściwą pozycję bioder względem osi suportu (ten pion od rzepki do osi pedału). I ten parametr jest bazowy i niezmienny. Natomiast długością mostka jego wzniosem, ewentualnie szerokością i gięciem kierownicy regulujesz pochylenie tułowia, wyciągnięcie lub skrócenie sylwetki, ogólnie rzecz ujmując komfort rąk i pleców, przy czym wyższa pozycja niekoniecznie oznacza bardziej komfortową, ale odciąża nadgarstki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

aha, czyli wina korby  tak jak Michal93 pisał. 

Korba ma naprawdę niewielki wpływ na pedałowanie. Na pedałowanie i pozycję względem osi suportu. Nie pozycję na rowerze. Zacznij od mostka, bo podejrzewam że zwyczajnie jest za długi i/lub za nisko a kombinujesz z siodełkiem i korbami.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ból nadgarstkow może wynikać także ze złego ustawienia manetek i klamek. Powinny być pod kątem około 45 stopni.

 

Bardzo słuszna uwaga, ale raczej nie powinny być pod konkretnym kątem, tylko pod takim żeby klamki stanowiły niejako przedłużenie przedramienia, bez załamywania nadgarstków. Od sprawdzenia tego warto zacząć ewentualne przemeblowanie kokpitu.

 

 

 

aha, czyli wina korby  tak jak Michal93 pisał. 

Być może, ale ja bym obstawiał raczej że masz nieco za dużą ramę. Skoro przesunięciem siodła (mam nadzieję że w bezpiecznym zakresie) uzyskałeś już prawie pion rzepka-oś pedału, to po właściwym ustawieniu klamek, następnymi krokami powinny moim zdaniem być pożyczenie na kilka jazd krótszego mostka lub/oraz z większym wzniosem, oraz ewentualne użycie kierownicy z nieco większym gięciem. Przy czym mostek nie powinien być krótszy niż 1-1,5 cm od tego który masz obecnie bo bardzo zamulisz sterowność roweru.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kąt siodła ma być 0 stopni ewentualnie minimalnie dziób pochylony lekko w dół.

Ma być? Na jakim blogu to wyczytałeś? Kąt siodła (zresztą nie tylko to) ma być dopasowany do anatomii użytkownika, a nie do wzoru podanego w Internecie.

 

 

Powinny być pod kątem około 45 stopni.

I znowu...

Dopisujcie może, że takie są dobre pozycje wyjściowe, które należy dopasować pod konkretnego użytkownika i styl jazdy.

Pozycja klamek i manetek powinna być taka, aby w trakcie jazdy nadgarstek nie był zgięty góra/dół - dłoń powinna być w linii z przedramieniem.

 

 

jeszcze jest offset na sztycy, przesuniesz się do przodu skoro ci brakuje na samym siodełku

O tototo miałem właśnie pisać, aleś mnie uprzedził. Jeśli nie masz książkowo kolana na wysokości osi pedałów, zamontuj siodło bez offsetu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obrazkowo
bez offsetu:
http://allegro.pl/sztyca-crank-brothers-cobalt-2-sr-34-9mm-offset-0-i6919226429.html
z offsetem
http://allegro.pl/sztyca-crank-brothers-cobalt-2-34-9mm-offset-20mm-i6915214147.html
spotkałem się z pomysłem zamontowania sztycy z offsetem odwrotnie, czyli że przybliża do kierownicy zamiast oddalać, ale nie wiem ile w tym prawdy czy sensu, podobno są też modele do tego przeznaczone, ale nie mam kompletnie pojęcia na ten temat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Założenie sztycy odwrotnie (tyłem do przodu) może spowodować to, że nie uda się prawidłowo zamocować siodełka - będzie wyło nosem do góry i nie uda się tego skorygować. Zależy to oczywiście od sztycy, a konkretnie od zastosowanego jarzma. To trzeba po prostu sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij kolego od prawidłowej wysokości siodełka (10 cm mniej niż masz wysokość przekroku )  mierzymy od środka suportu o góry siodełka. Spróbuj po trochu podnosić do góry aby kąt był odpowiedni. Np mój przekrok 81 cm, siodełko w szosie i górskim mam na 74 cm. Kąt jest idealny. Później pochylenie siodełka od 0 do -3 stopni. Dopiero w tedy ustawiamy przesunięcie zakładając że bloki masz idealnie ustawione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zacznij kolego od prawidłowej wysokości siodełka (10 cm mniej niż masz wysokość przekroku )  mierzymy od środka suportu o góry siodełka. Spróbuj po trochu podnosić do góry aby kąt był odpowiedni. Np mój przekrok 81 cm, siodełko w szosie i górskim mam na 74 cm. Kąt jest idealny. Później pochylenie siodełka od 0 do -3 stopni. Dopiero w tedy ustawiamy przesunięcie zakładając że bloki masz idealnie ustawione.

Tak właśnie robię, tylko w najpierw zmieniam przesunięcie a na końcu pochylenie. Na razie temat trzeba wstrzymać gdyż będę testować nowe siodło, mostek, ustawienia SAG, offsety itd :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...