Kuzuki Napisano 23 Marca 2024 Napisano 23 Marca 2024 Cześć, kupiłem rower który ma tylną przerzutką 105 11 rzędową z kasetą 11-34 do tego manetka 105 na płaską kierownicę. Wrzuciłem do tego korbę GRXa 600 1x11. Chcę mieć takiego "gravela" z szosowymi przełożeniami i prostą kierownicą. Jedyne co mnie martwi to brak sprzęgła w tylnej przerzutce (shadow rd+ chyba to się tak nazywa?) jak będę chciał pojeździć po bardziej dziurawych drogach. I tu moje pytanie, czy mogę zastąpić przerzutkę 105 np GRX 810. GRX ma sprzęgło, jest 11 rzędowy no i jest do kaset 11-34. I czy będzie ta przerzutka działać z manetką 105? Cytuj
Abyss Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 Cześć, chciałbym wymienić swoją korbę 3 rzędową na 1 rzędową. Nie jestem pewny kompatybilności, ale z tego co wynika to trzeba patrzeć na specyfikację korby ile obsłuży przerzutek tylnych. Jestem amatorem, coś tam grzebie w rowerze więc jakieś zdolności manualne mam ale nie mam doświadczenia w modyfikacjach. Specyfikacja: Kross level A6 2013 Rok modelowy: 2013 Liczba biegów: 27 Rozmiar koła: 26" Napęd: 3x9 Tylna przerzutka: SHIMANO SLX Przednia przerzutka: Shimano Acera M390 Manetki: Shimano Alivio M430, 9 biegów Dźwignie hamulca: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczne) Hamulce: Avid Elixir 1 Disc (hydrauliczny, tarcza 160mm) Mechanizm korbowy: Shimano Alivio M430 Octalink 44/32/22T Suport: Shimano Alivio BB-ES25 Octalink Kaseta: Shimano Alivio HG30-9 11-32T Łańcuch: Shimano HG53 Piasta przód: Shimano RM475 32H Piasta tył: Shimano RM475 32H Obręcze: WTB SpeedDisc i19 32H Chciałbym niewielkim kosztem zrobić ta modyfikację. Macie jakieś propozycje? Z góry dzięki. Cytuj
Mod Team sznib Napisano 25 Marca 2024 Mod Team Napisano 25 Marca 2024 Każda korba obsługuje tylko jedna przerzutkę tylną. Jak już się decydujesz na radykalne posunięcie 1x z napędem 9sp ważne jest odpowiednie dobranie przedniej zębatki, żeby się jakoś jeździło. Generalnie te napędy są do kaset o dużej rozpiętości. Cytuj
Sobek82 Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 @Abyss korba jest rozbieralna, wywalasz zębatki, kupujesz blat 34/36 narrow wide, kasetę 11/42 i przedłużkę przerzutki. Koniec konwersji 🫠 Pozdrow'er 😘 1 Cytuj
Abyss Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 (edytowane) Godzinę temu, sznib napisał: Każda korba obsługuje tylko jedna przerzutkę tylną. Jak już się decydujesz na radykalne posunięcie 1x z napędem 9sp ważne jest odpowiednie dobranie przedniej zębatki, żeby się jakoś jeździło. Generalnie te napędy są do kaset o dużej rozpiętości. Z reguły jeżdżę na tej 2 po środku, więc szukałbym w podobnej ilości. Polecisz coś? @Sobek82 Myślałem o tym ale moja jest krzywa, musiałbym zobaczyć czy blat czy całość jest krzywa Ale chcę też hollowtec, zajeździłem 2x suporty bo mało nie ważę i często cisnę pod górkę wstając z roweru i cisnę na maxa w SPD. Edytowane 25 Marca 2024 przez Abyss Cytuj
Mod Team sznib Napisano 25 Marca 2024 Mod Team Napisano 25 Marca 2024 Tu masz Deorke po 209zł: https://e-rower.pl/korby/7889-deore-fc-m5100-1-4550170618346.html 1 Cytuj
Abyss Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 @sznib Tylko czy nie jest to pod 10/11? "Mechanizm korbowy SHIMANO DEORE FC-M5100-1 do rowerów górskich zapewnia precyzyjną i niezawodną zmianę przełożeń w układach napędowych 1x10 lub 1x11" Cytuj
Mod Team sznib Napisano 25 Marca 2024 Mod Team Napisano 25 Marca 2024 Przy korbie to bez różnicy. Szerokość wewnętrzna łańcucha jest taka sama przy 9/10/11/12sp. 1 Cytuj
olo850 Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 W dniu 23.03.2024 o 16:40, Kuzuki napisał: Wrzuciłem do tego korbę GRXa 600 1x11. Chcę mieć takiego "gravela" z szosowymi przełożeniami i prostą kierownicą. Jedyne co mnie martwi to brak sprzęgła w tylnej przerzutce (shadow rd+ chyba to się tak nazywa?) jak będę chciał pojeździć po bardziej dziurawych drogach. I tu moje pytanie, czy mogę zastąpić przerzutkę 105 np GRX 810. GRX ma sprzęgło, jest 11 rzędowy no i jest do kaset 11-34. I czy będzie ta przerzutka działać z manetką 105? Będzie działać, ale przetestuj aktualną przerzutkę 105. Mam taką w gravelu z napędem 2x11, nie czuję potrzeby zmiany a na początku też zakładałem że będzie konieczna. Sprężyna jest wystarczająco mocna na moje potrzeby. Cytuj
Kuzuki Napisano 25 Marca 2024 Napisano 25 Marca 2024 @olo850 No facet w sklepie mnie nastraszył trochę, że bez tego sprzęgła jest szansa, że po najechaniu na dziurę przy większe prędkości łańcuch może spaść mimo tego, że z przodu jest zębatka narrow wide. I tak pomyślałem, że lepiej zapobiegać niż leczyć i nie będę czekał aż mi spadający łańcuch rozwali ramę, koło czy coś innego. W każdym razie dzięki za odpowiedź, chciałem się upewnić co do kompatybilności. Cytuj
olo850 Napisano 26 Marca 2024 Napisano 26 Marca 2024 @Kuzuki nigdy mi nie spadł przy 2x11, przy NW szanse powinny być jeszcze mniejsze. Nie wiem też jak spadający łańcuch miałby uszkodzić ramę czy koło - jakiś wyjątkowy pech. Cytuj
Roballinho Napisano 28 Marca 2024 Napisano 28 Marca 2024 Gdyby spadał do góry, to mógłby uszkodzić szprychy. Na szczęście mamy grawitację. Cytuj
Mentos Napisano 29 Marca 2024 Napisano 29 Marca 2024 (edytowane) Moje pytanie można w sumie podciągnąć pod kompatybilność. Nigdy nie miałem roweru z kozą, pierwszy gravel w moim życiu złożony, z 1000km już pojeżdżony, o wrażeniach założę osobny temat, bo jestem ciekaw takowych u innch, ale pytanie o korbę GRX 1x12 40T i jej linię łańcucha (zmieniłem od razu z 40T na 38T od Specialities). Jakoś nie sprawdziłem wcześniej, ale zaraz po wyjęciu z pudełka zdziwiłem się, że to ta sama korba co 1x11, 2x11 i 2x12, a różnica to po prostu blaty, w wypadku 1x ten mnniejszy nie jest zamontowany. Optymalizacja kosztów, ok. ale jak zobaczyłem linię łańcucha zaraz po założeniu to się przeraziłem. Niby podana 49,7 to nic nadzwyczajnego, ale po złożeniu wypadała gdzieś na 3cim biegu licząc od dołu. Piasta oczywiście 142mm. Przekos na 51ce był przerażający, jakość pracy i dżwięki wydawane jak zażynanej świni. Kręcąc w tyl łańcuch czasem spadał. Masakra, wiadomo 51ka robi swoje w naciągu i przekos bardziej daje po dupie niż na mniejszych kasetach, ale i tak nie rozumiem jak projektantom coś tak głupiego przyszło do głowy. Wyjąłem korbę retro XT z 1992 i tam najmniejszy blat zamontowany był na długich 12mm śrubach/kominach z podkładkami 5.25, więc użyłem tego setu, by sprawdzić jak się zmienia sytuacja, i powiem szczerze od razu po problemie. Na fotce nie widać ale rama ma miejsca dużo na takie przysunięcie, weszła by i 42ka. Linia łańcucha wypada teraz w środku kasety, bezproblemowo się jeździ i na 10ce i na 51ce. Dotoczyłem inne podkładki o większej średnicy 16mm by większą powierzchnią siadł blat na ramionach i wszystko teraz gra, można kręcić w tył dowoli, zmiana przełożeń bezproblemowa, "ostre" mam wrażenie zęby nowej 38ki się szybko dotarły i teraz całkiem cicho to też działa. I tu pytanie czy ktoś tu używa takiego zestawu GRX 40x10/51 i czy tak jeździ dłużej? Oczywiście to nie poprawia absurdalnej lini łańcucha, ale może to o tą 38kę Specialities i jej zęby chodzi, a z oryginalnym 40T chodzi to ciszej/lepiej ? Nie sprawdzałem tej 40ki, bo od razu chciałem jako nową odsprzedać - no właśnie jak coś do sprzedania 😉. Edytowane 29 Marca 2024 przez Mentos 1 Cytuj
leejoonidas Napisano 29 Marca 2024 Napisano 29 Marca 2024 (edytowane) Ale żeś tych podkładek nawalił. Jak zrzucisz łańcuch na najmniejszą zębatkę 10t i zaczniesz kręcić do tyłu to łańcuch chce wskoczyć na wyższą zębatkę 12t, pewnie jak jest na zębatce 12t i nadal kręcisz do tyłu to łańcuch próbuje wskoczyć na zębatkę 14t. Z tym przesuwaniem linii łańcucha nie ma co przesadzać bo przy normalnym pedałowaniu do przodu szlifujesz łańcuchem sąsiednie zębatki na grubość i to te które najczęściej używasz, czyli w zakresie najmniejszych w kasecie 12,14,16,18t. Edytowane 29 Marca 2024 przez leejoonidas Cytuj
Mentos Napisano 29 Marca 2024 Napisano 29 Marca 2024 (edytowane) Kompletna bzdura, nic nie przeskakuje kręcąc w tył na 10 czy 12ce, a linia łańcucha jest właśnie idealna bo wypada dokładnie w środku kasety, no i nie "nawalił podkładek" bo podkładka jak napisałem jest per gniazdo słownie jedna. Zarówno ta ze starej korby XT o grubości fabrycznej 5.25mm użyta do sprawdzenia, jak i ta szersza (nie grubsza!) dorobiona. Próbowałem też z podkładkami z korby podobnej, ale o rok młodszej bo tam był inny alu blat najmniejszy i podkładki 4mm, jednak po testach z podkłądką 5.25 pracuje to jeszcze lepiej. Ale pytanie nie było do kogoś kto będzie mi teoretyzował i pisał "pewnie jak..." bo teoretyków to można w necie na pęczki znaleźć, a do praktyka, kogoś kto jeździ na secie oryginalnym Shimano 40x10/51 i jego odczuciach na najmiększych biegach, ewentualnie kogoś kto ma set jak ja z 38ką Specialities, no ale to mało prawdopodobne. Edytowane 29 Marca 2024 przez Mentos 1 Cytuj
Mentos Napisano 29 Marca 2024 Napisano 29 Marca 2024 (edytowane) What???? Że zacytuję -"podkładek nawalił", "pewnie jak kręcisz w tył...". A więc nic nie wnosisz do tematu/pytania tylko se teoretyzujesz, na dodatek masz jakieś dziwne rozumienie słów. Jak nic konstruktywnego do powiedzenia nie masz poza " nie doświadczyłem o co pytasz, nie znam się - ale się wypowiem" to lepiej po prostu nic nie mów. Edytowane 29 Marca 2024 przez Mentos Cytuj
tobo Napisano 29 Marca 2024 Napisano 29 Marca 2024 2 godziny temu, leejoonidas napisał: Co ty taki nieprzyjazny jesteś? Odnoszę wrażenie że nie czytałeś (ze zrozumieniem) treści do których się odniosłeś. Cytuj
Michal2008 Napisano 31 Marca 2024 Napisano 31 Marca 2024 Do bębenka dt 11s road jakiej grubości należy założyć podkładkę pod kasetę tiagry 10 rzędowej? Cytuj
Mihau_ Napisano 1 Kwietnia 2024 Napisano 1 Kwietnia 2024 @Michal2008 1,85mm, występują też 1,75mm i tak samo będzie ok Pytanie: Jaka przerzutka (i najlepiej tania) 9s ogarnie największą kasetę. Altus/Alivio/Cues teoretycznie mają do 36t a w praktyce? Nie musi być shimano ale musi być kompatybilne z shimano 1 Cytuj
eloo Napisano 1 Kwietnia 2024 Napisano 1 Kwietnia 2024 acera m3020 do 40t przerzutka cues raczej nie miesza się z manetkami nie cues Cytuj
michalab Napisano 3 Kwietnia 2024 Napisano 3 Kwietnia 2024 (edytowane) Chciałbym zamienić miejscami korby z dwóch rowerów w jednym jest SLX FC-M660 z jedną zębatką(https://si.shimano.com/ko/pdfs/ev/FC-M660-2790/EV-FC-M660-2790C.pdf), w drugim Deore FC-M590 z 3 zębatkami (https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/FC-M590-2926/EV-FC-M590-2926B.pdf). Z tego co widzę chyba obie mają tę samą linię łańcucha 50mm i ten sam rozstaw otworów do montażu zębatek, ale same zębatki wyglądają inaczej, w m660 jest jakaś dziwna stalowo plastikowa, czy da się je przełożyć? Oczywiście same korby, zębatki zostałyby przy tych rowerach przy których aktualnie są? Zależy mi na tym bo mają różne długości jedna 170 druga 175. Edytowane 3 Kwietnia 2024 przez michalab Cytuj
michalab Napisano 3 Kwietnia 2024 Napisano 3 Kwietnia 2024 (edytowane) A o co chodzi z tymi dziwnymi zębatkami 32T? Stal + plastik? To coś daje? Jak będę wymieniał warto kupić taką samą? Edytowane 3 Kwietnia 2024 przez michalab Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.