Skocz do zawartości

[Kompatybilność napędów] Temat do dyskusji, zadawania pytań, etc.


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

16 godzin temu, Hiheat napisał:

Mam w moim Romecie Sport :) elegancką przerzutkę Ultegre 6500RD, żal mi jej wymieniać, bo jest w dobrym stanie i pasuje do reszty jako zabytek. Problem w tym, że klamkomanetki to Campy Veloce

Z tego co kojarzę poprawnie działają manetki campy 10 z przerzutką i kasetą shimano 8sp. http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/

Oczywiście dochodzą jeszcze czary związane z podpięciem linki i patenty zmiany ciągu. Ale to już inna bajka ;-)))

O wiele łatwiej będzie przejść w jednorodny system. Dużo więcej szpeju na rynku. Aczkolwiek zaistość/kultowość campagnolo jest ponad wszystko.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Aczkolwiek zaistość/kultowość campagnolo jest ponad wszystko.

taaa... najbardziej to lubię zgubić nakrętkę kasety i sobie ją potem odkupić za 100zł.  No bo owa "zaistość" nie pozwala przecież na posiadanie czegokolwiek bez napisu "made in Italy".

PS. Tak na marginesie to kolega raczej nie skorzysta z tego jak i co można połączyć w w zakresie klamkomanetek 10s albo kasety 8s... bo ich nie ma - kupilibyście te klamoty celowo dla drutowania przy zastanej obecnie konfiguracji? Po co miałby takie cyrki robić skoro jedyny wybór przed jakim stanął to wymiana klamotek na 9s shimano albo przerzutki na 9s campy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hiheat ma klamkomanetki Campagnolo Veloce, ale nie wiemy której generacji i na ile biegów. Jeśli poda tą informację, będziemy mogli szukać precyzyjnie dalszych rozwiązań. Tak przy okazji, przerzutki tylne Campagnolo 9s też miały różny ciąg i trzeba by dobrać właściwą. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale mnie pozytywnie zaskoczyliście szybkimi odpowiedziami. No właśnie nie mogę wyczaić ile to Veloce ma przełożeń, niby klika na 8, ale czasami przeskakuje o 2, a zmienia później do końca. Niestety nie ma nigdzie oznaczeń pod gumą również. Przesyłam zdjęcia to może ktoś po nich się zorientuje.

 

113481169_IMG_20211228_102457_8(Copy).thumb.jpg.03d6d7e1efe308219d211f9612740c18.jpg1922306755_IMG_20211228_102606_3(Copy).thumb.jpg.6f892fc2888f95e4d5ab19bf4439c137.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw krótki przegląd ile było wersji klamkomanetek Cmpagnolo z różnych generacji:

https://www.google.pl/search?q=campagnolo+ergo+shifters+history&tbm=isch&ved=2ahUKEwjezdm3v4b1AhVYsioKHW8kCOEQ2-cCegQIABAA&oq=campagnolo+ergo+shifters+history&gs_lcp=CgNpbWcQDDoHCCMQ7wMQJ1DnBli5LmDqQmgEcAB4AYABxQGIAZURkgEEMS4xNJgBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=BwPLYZ6uE9jkqgHvyKCIDg&bih=653&biw=1366#imgrc=0DsU9aCvLaJIwM

Campagnolo-Centaur-Silver-2x10-Speed-ErgoPower-Shifters-Brake.jpg

s-l1600.jpg

Sądząc po łopatce z okienkiem, powinien to być model Centaur z tej generacji (czyli chyba 10s), bo w Veloce z tych lat była łopatka bez otworu. Veloce chyba były też i na 9s. Na dźwigni hamulca nie ma u Ciebie napisu (pewnie wytarł się i ktoś spolerował), a na korpusie jest napis Veloce. Może coś zostało podmienione, może składane z kilku, trudno powiedzieć. W każdym razie masz tam mechanizm z bocznym "mysim uszkiem", czyli dźwigienką (dość dużą i wklęsłą) która może przesuwać się o kilka pozycji na raz, a nie po jednym kliku. Nie jest to mechanizm zapadkowy (jak w późniejszych niższych grupach, nazywany tam Escape), tylko sprężynowy. Zębatka indeksu ma zagłębienia, w które wchodzi wypustka sprężynki w kształcie litery G (G springs). Te sprężynki są umieszczone w takim aluminiowym (lub czasem karbonowym) pierścieniu, który potrafi z czasem pęknąć i może przepuszczać biegi zbyt łatwo, bez kontroli. Sprężynki też czasem się wycierały, słabły i pękały. Zatem mechanizm ten może już wymagać regeneracji (ale jest to wykonalne, a części szukaj u dystrybutorów Campagnolo). W tych starych generacjach można było sobie złożyć jak z klocków różne dziwolągi, czyli podmieniać dźwignie hamulca (aluminium, tworzywo lub karbon), łopatki (aluminium lub tworzywo), a nawet zębatki indeksu (czyli np. zrobić upgrade z 9 na 10). 

W każdym razie Ciebie interesuje, jakie tam są "bebechy" i czy są sprawne. Możesz się pobawić z rozbiórkę (znajdziesz na Youtube tutoriale), ale najpierw może jeszcze spróbuj ustalić,  ile tych kliknięć jest.  

P.S. Na Twoich zdjęciach masz dźwignie hamulcowe oddalone od łopatek, czyli w pozycji "release", do zdjęcia koła (popuszcza linkę hamulca). Normalnie to się przesuwa tą baryłkę pod dźwignią hamulca i wtedy dźwignia jest bliżej łopatki. Piszę o tym gdybyś nie wiedział. 

W celach edukacyjnych: https://www.cyclecycle.info/campagnolo-ergo-shifter-assembly

Edytowane przez marvelo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne woooow za szybkość i zasób wiedzy. :) kliknięć wychodzi mi 8, tylko czasami jest większy luz na jednym tak jakby miało się tam "zmieścić" jeszcze jedno, ale to może tylko złudzenie przez niedopasowanie z przerzutką. Rozbierać to, to się boję, chodzi, póki co sprawnie góra dół, czasem muszę tylko lekko "podciągać" żeby na kasecie nie rzęźiło. Dzięki za "release", to na szczęście ogarniam ;) W sumie coraz bardziej skłaniam się jednak do zamiany tych klamkomanetek po Ultegre 6500, tylko co Waszym zdaniem z grupy Shimano by spasowało? Nie liczę już, że uda się znaleźć tą samą grupę, bo nawet na ebay ciężko, a jeśli już to jak za woły trzeba płacić. marvelo - szacun jeszcze raz wielki 👍

Edytowane przez Hiheat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS a w sumie teraz mi wpadło, czemu oprócz Tiagry? Właśnie o niej myślałem, ewentualnie o 105...

I czy jak np. na 10 rzędowej klamkomanetce ustawie przerzutkę pod 9s, bo taką mam kasetę to czy nie będzie działać w miarę płynnie? Teraz mam totalny misz masz, ale przerzutkę ustawiłem tak, że nie schodzi z kasety poza zakres w góre i w dół. Skok na lince chyba się nie zmienia, chyba:)?!

 

Edytowane przez Hiheat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz zamiar zostać przy kasecie 9s... to masz cały czas do wyboru to co ja Ci na samym początku napisałem... albo kupisz klamkomanetki Shimano 9s albo kupisz przerzutkę campy 9s. Koniec Twoich wyborów.

Ps. Rozpatrywanie przypadków szczególnych działania wzajemnego campy i Shimano na poziomie 8 i 10 czy świadomość że tiagra 4700 jest w systemie "jedenastkowym" to jest oczywiscie bardzo ciekawe.... Ale nie rozwiązuje Twoich problemów. 

Ps2. A co do ciągu linek... to Ci kolega @woojj wrzucił link z którego mogłeś się już dowiedzieć, że różne klamkomanetki różną ilość linki wyciągają a różne mocowanie/długość/kąt ramienia przerzutki przekładają to na różne wychyły wózka.

Edytowane przez abdesign
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki znów, to chyba mam jasność. Najlepiej będzie nie kombinować za bardzo i z jednej grupy złożyć całość.

Ehhh, a zaczęło się od tego, że okazyjnie kupiłem przerzutkę ultegry, zamieniłem ją ze starą campagnolo rekord z lat 80 jak nie 70 ze zmianą przełożeń na motylki przy ramie jeszcze, czego w sumie żałuje byłby fajny vintage. Doszły do tego po znajomości klamki "veloce" i dla większego ambarasu dokupiłem nową kasetę i łańcuch HG50, chyba pod sorę...

A najciekawsze jest to, że wcześniej miałem koła na szytki z wolnobiegem na 8s, zamieniłem je na oponki z kasetą 9s i teraz muszę delikatnie rozpychać widełki, żeby koło z tyłu weszło... Chyba, że jednak powieszę ten rower gdzieś na ścianie jako zabytek, ale póki co chciałem chociaż na trenażerze jeszcze spokojnie pojeździć 🤔

Czytałem tamte zestawienia kompatybilności od woojj, czy raczej wartości naciągów, ale weź tu dopasuj to do tego co ww. :)

Edytowane przez Hiheat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gówniana w kontekście konkretnego roweru... ktory miał fajny stary unikatowy osprzęt a nie że gówniana bo zła ;)

Ps. Jak zmieniać osprzęt w rowerze z lat 70-tych na "ultegrę" to na taką która się jeszcze nie nazywała ultegra.

received_443554117188240.jpeg

received_231302312487228.jpeg

Edytowane przez abdesign
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Rockridera z napędem Sram GX Eagle Lunar i kasetą 12rz. Sram PG 1230 11-50. Czy wrzucenie kasety np. Shimano SLX 7100 10-51 będzie problematyczne, czy wszystko będzie działało jak należy? Nie znam się na kompatybilności napędów dlatego pytam fachowców z forum. 

Edytowane przez chopmaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, abdesign napisał:

Pomimo że nie mam pojęcia jaką masz piastę, no to raczej za darmo trudno wymienić bębenek ;) więc... tak, coś tam wydasz dodatkowo. Sporo ludzi uważa że i tak w perspektywie się opłaci.

Mam piasty Sun Ringle, ale jaki model dokładnie, pojęcia nie mam :-]

Jeśli w perspektywie ma się opłacić, to jak najbardziej przemyślę kupno nowego bębenka.

 

 

Edytowane przez chopmaz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wybierasz bębenek Microspline, jeśli chcesz kasetę Shimano, jeśli Sram bębenek XD. Oczywiście w przypadku zakupu kasety 10-XX, zaczynające się od 11 w noszą na klasyczny bębenek HG.

Tutaj bębenki do twojej piasty: https://velo.pl/czesci/piasty/piasty-czesci-zamienne/sun-ringle/bebenek-do-piasty-srcsrx

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...