Skocz do zawartości

[Konserwacja] Wyczyszczenie napędu z gęstego smaru


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Parę razy posmarowałem napęd WD-40 do motocykli, chyba chain lube. Smar był dużo bardziej trwały w stosunku do zwykłego WD-40, którego używałem wcześniej, lecz po pewnym czasie zaczął strasznie łapać brud. Teraz cały napęd oraz jego okolice są usmarowane mieszanką, która jest nie do wyczyszczenia, próbowałem wycierania na sucho, na mokro, płyn do naczyń również w żadnym stopniu nie pomaga.

Wolałbym nie rozkuwać łańcucha, lecz chyba bez tego się nie obejdzie, bo nie wiem czy da się wyjąć go z przedniej przerzutki.

Części napędu to: FC-MC20, FD-MC18, łańcuch KMC Narrow Z, tylna przerzutka Sram 7.0, kaseta chyba CS-HG50, ogólnie jak z fabryki.

Rower to Giant XTC 950, czyli model dość stary, a wszystko chodzi w nim jak w zegarku bez żadnego wkładu pracy, więc nie chciałbym burzyć tego porządku. Kiedyś oddam go na jakiś przegląd, lecz boję się, że zapłacę za niego więcej niż za rower...

Da się jakoś wyjąć łańcuch z przedniej przerzutki? Jeżeli nie, to jak go tam włożyli?

Czy takie coś wystarczy do zdjęcia kasety? http://allegro.pl/klucz-do-zebatki-kaset-metal-20mm-kola-rower-i6856799251.html Co potem z nią i łańcuchem zrobić - kaseta nie zmieści się do butelki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Smarowałeś wcześniej łańcuch WD-40 czy czymś czym się pryska jak WD-40? Bo WD-40 i smar to dwie różne rzeczy. Do łańcucha rowerowego masz specjalne smary więc nie wiem po co kombinować z smarem do motocykli, skoro ten drugi jest sporo droższy.

 

Kup płyn do mycia silnika ( K2 Akra może być, jest tani), nakładasz pędzelkiem na kasetę, odczekujesz kilka minut i spłukujesz wodą. Nie trzeba jej zdejmować z roweru a nawet ściągać koła.

 

Wrzuć zdjęcia przy okazji, zobaczymy czy jest bardzo źle.

 

Oprócz klucza do kasety ( ja bym kupił już z rączką) potrzebujesz jeszcze bacik żeby przytrzymać kasetę. Jeżeli łańcuch jest mocno brudny, to do butelki i robisz shake benzyną ekstrakcyjną. Kaseta do pojemnika ( jak nie chcesz robić jak napisałem wyżej), zalewasz benzyną i czyścisz pędzelkiem.

 

Gdybyś używał środków przeznaczonych do roweru i regularnie dbał o napęd ( przetrzeć z grubsza po każdej jeździe), to doprowadzenie napędu do "błysku" to jakieś 15 minut roboty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używałem zwykłego WD-40. Napęd był po nim czyściutki i nie łapał kurzu, więc myślałem, że jest OK. Tamten drugi wziąłem, bo znalazłem w szafie i wydawał się jeszcze lepszym rozwiązaniem. Zresztą jakbyś zobaczył w jaki sposób ja to wszystko smarowałem... normalnie psikałem po kasecie kręcąc korbą. A potem jeszcze po wewnętrznej stronie korby. Patrzyłem na te małe buteleczki ze smarami rowerowymi i myślałem, że na jedno smarowanie bym musiał ze trzy zużyć :)

Rama i piasty nie są ubrudzone smarem, na zdjęciach nie da się tego odróżnić.

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlLUVvZjMzZHJfa3c

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlMmpvVWZ6MDZ3c28

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmld1FYUXBzQW1qSUE

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlQUFfd244c2c0RG8

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlbnhjUGtlS19PMGc

Dla porównania - wyczyszczone tylko suchą szmatką:

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmleExvNnhRcmlKcVU

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlaWVtZU9Zckc0LTQ

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tragedii, ale to co robiłeś wcześniej to skrajnie zły pomysł...

 

Butelka smaru ( polecam Shimano PTFE) za 20 zł, starczy Ci spokojnie na rok dość intensywnej jazdy. Kropelka na każde ogniwo, potem wycierasz szmatką nadmiar z łańcucha i przecierasz kółka przerzutki/ blaty żeby zetrzeć nadmiar. Żadnego smarowania kasety czy korby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wyczyściłem napęd płynem do mycia silników, takim psikanym jak płyn do szyb, i szmatką. Smar schodził dopiero po kilkukrotnym spsikaniu go płynem i intensywnym wycieraniu, nieważne czy zostawiłem płyn na parę minut czy nie. Przy okazji nasmarowałem sobie tylne łożysko :)

Trochę smaru jeszcze zostało, ale na razie wystarczy, napęd bardzo ładnie i cicho pracuje po nasmarowaniu takim olejem http://rowerowastrona.pl/smar-expand-chain-molly

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlVGhvUjU5RUx2WlU

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlLTdMVl90TmtsRlk

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmldTBxcHZnNVg1Slk

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmldmF6SkxQTFBSb2M

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlLWNOLXA4ZlpxdlU

https://drive.google.com/open?id=0B4t64r37eNmlNnpiYWZjOW1lZmM

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo ten płyn lepiej działa jak go nałożysz a potem spłuczesz wodą i tak kilka razy jak nie ma efektu. Ewentualnie trzeba pomóc "pędzelkowaniem".

 

Tak czy inaczej wygląda dużo lepiej  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku trochę popsikałem, poczekałem i oblałem wodą z butelki, oczywiście nic to nie dało ;) Pewnie ten płyn się do tego nie nadawał, albo woda powinna być pod wysokim ciśnieniem. Nie chciałem iść z tym na myjnię żeby im tam nie napaskudzć, zresztą chyba nie można używać swoich chemikaliów, myć silników itp. Ogólnie bałbym się też, że woda wleci wszędzie gdzie się da i wszystko zardzewieje i się zatrze, rower myję tylko mokrą szmatką z płynem do naczyń :)

Tym smarem psikałem jeszcze na amortyzatory, ale przedni ma osłony i nie łapie dużo brudu a na tylnym nie ma po nim śladu, więc jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

No super, czysty może i jest ale rozciągnięty też masakrycznie. Ty zobacz jak Ci na korbie nie pasuje łańcuch na zęby.   Tu nie było co czyścić, tu trzeba było zmienić kasetę i łańcuch na jakiś normalny.

 

O raaaaaaaany, kawał dobrej, nikomu nie potrzebnej roboty :laugh: 

To KMC o ile się nie mylę ... chyba jest normalny ; ) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup łańcuch (KMC są b dobre), bo ten już ma dawno dosyć i zniszczy kasete (jeżeli już tego nie zrobił.). Jak kaseta przyjmie nowy łąńcuch to wygrałeś.

Jak nie przyjmie - dojedź to co masz póki działa a potem czeka Cię wymiana kompletu. Być może nawet z blatem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem parę dokładniejszych zdjęć i faktycznie trochę to nie pasuje.

https://drive.google.com/file/d/0B4t64r37eNmlMEVTZHUtbVB1LW8/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B4t64r37eNmlV2YzM2Fac0NKUk0/view?usp=drivesdk

Czy kaseta i korba są jeszcze ok?

https://drive.google.com/file/d/0B4t64r37eNmlN204RHhuSjlZTUU/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/0B4t64r37eNmlbkJqcndCRTZTclE/view?usp=drivesdk

Jaki łańcuch będzie pasować jak na korbie jest napis IG chain only? W ten napęd chyba nie opłaca się dużo inwestować, jakbym potem chciał dokupić jakieś przerzutki czy coś to tylko altusy czy tourneye będą do wyboru pod 8 biegów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

CS-HG50
 to kaseta 10 biegów : )) więc jej nie masz.

Nie wygląda to jeszcze tragicznie.

Pojedź do najbliższego serwisu rowerowego i niech Ci zmierzą wyciągnięcie łańcucha. Większość zrobi to bezpłatnie. Jak poniżej 0,75 to jedź dalej. Jak powyżej - zmień łąńcuch.

https://www.rowerystylowe.pl/p-5255/lancuch-rowerowy-kmc-z8?gclid=EAIaIQobChMIjqD68dma1QIVprztCh2itQX8EAQYAiABEgIjYvD_BwE

To chyba jest twój. Jak stary zrobił 3500 to i ten zrobi ; )

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie coś mam https://www.rowerystylowe.pl/p-3509/zebatka-kaseta-shimano-cs-hg-50-8-rzedow

 

Akurat ważę 62kg i nic na to nie poradzę ;( w sumie rowerowanie chyba też nie sprzyja przybieraniu na masie :) z drugiej strony cieszę się, że nie jestem gruby :D

 

W ten napęd nie opłaca się inwestować tzn. kupię teraz jakiś niedrogi łańcuch i dojadę te części do końca, a potem kupię jakiś nowocześniejszy napęd.

Łańcuch może nawet być taki sam, chyba jest w miarę przyzwoitej jakości. I jeszcze będę potrzebował skuwacz/rozkuwacz, taki najtańszy z allegro da radę czy rozlatuje się po jednym użyciu? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw policz zęby w obecnym łańcuchu. Potem przy zamówieniu poproś sprzedawcę, żeby Ci od razu taki długi sprzedał / lub skrócił (no i przerobił na spinkę od razu). Te najtańsze skuwacze z allegro są może nie jedno, ale góra 3 razowe :-)

 

Na razie kup sam łańcuch - kaseta i korby nie wyglądają tragicznie. Nie ma gwarancji ale jest duże prawdopodobieństwo, że przyjmą nowy łańcuch.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...