Skocz do zawartości

[przepisy] zasady ruchu na DDR


cyklista

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Na swojej codziennej drodze do pracy spotykam się z dwoma sytuacjami na DDR które budzą u mnie pewne wątpliwości. Miałbym prośbę bardziej obeznanych w przepisach o odpowiedź czy moja interpretacja tych sytuacji jest prawidłowa.

 

Pierwsza sytuacja:

https://www.google.pl/maps/@51.0775592,17.0336112,3a,82.3y,276.89h,70.95t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOF6_Z3EVIUT0uibvFbqj3g!2e0!7i13312!8i6656

 

Czy traktujemy to jako równorzędne skrzyżowanie DDR i jadąc od strony przejazdu przepuszczamy tylko rowerzystów z prawej strony?

 

Druga sytuacja:

https://www.google.pl/maps/@51.0768837,17.0188447,3a,75y,303.82h,86.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sa1eWC8mTXSnljqtbkkwXhA!2e0!7i13312!8i6656

 

Czy jadąc ulicą podporządkowaną w stronę ulicy dwupasmowej mogę po przejechaniu przejścia dla pieszych wykonać skręt w lewo aby znaleźć się na DDR? Domyślam się ze w tym przypadku odpowiedzią jest nakaz skrętu w prawo, a co w przypadku skrzyżowania z drogą dwukierunkową bez nakazu skrętu czy taki sposób wjazdu na DDR jest legalny? 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym wypadku potraktowałbym to skrzyżowanie jako skrzyżowanie drogi podporządkowanej z główną, gdzie podporządkowaną jest DDR przebiegająca przez jezdnię.

 

W drugim wypadku wygląda na to, że DDR jest jednokierunkowa, więc najwyżej można byłoby skręcić w prawo na DDRkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W pierwszym wypadku potraktowałbym to skrzyżowanie jako skrzyżowanie drogi podporządkowanej z główną, gdzie podporządkowaną jest DDR przebiegająca przez jezdnię.

A dlaczego? Bo jest krótsza? Bo brak kontynuacji na wprost? Dla mnie to skrzyżowanie równorzędne bo znaków żadnych określających pierwszeństwo nie widzę. Choć profilaktycznie uważałbym również na tych z lewej bo pewnie więcej jest myślących podobnie jak Ty (bez urazy, po prostu inaczej interpretujących to skrzyżowanie).

 

Drugie to przyznam nie wiem. Choć nie wiem dlaczego uważasz, że DDR jest tam jednokierunkowy. Ale ja potraktowałbym znak nakazu skrętu w prawo jako obowiązujący również przy zjeździe na DDR. Ale jak napisałem, mam wątpliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy przypadek to skrzyżowanie równorzędne ... Prawa ręka.

 

Drugi przypadek to nie droga dla rowerów :) tylko droga dla rowerów i pieszych.

 

Z tego co widzę to z drugiej strony drogi 2-pasowej też jest wyznaczona DDRiP czyli zgodna z kierunkiem poruszania się (w lewo).
Powinieneś przejechać to skrzyżowanie na wprost i skorzystać z DDRiP z drugiej strony.

Pomijam fakt że art. 33 jest tak napisany że można go prawidłowo zinterpretować tak że nie masz obowiązku korzystać z DDRiP.

 

Wjazd na DDR wyznaczoną w kierunku poruszania się  ... moim zdaniem możesz na nią wjechać po przejechaniu pasów odpowiednio sygnalizując manewr ręką.

 

Pozdrawiam 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według najnowszego rozporządzenia w sprawie znaków, to nie jest ddrip tylko ddr i ddp obok siebie, więc jak najbardziej masz obowiązek jazdy.

Z ddrip masz do czynienia kiedy na znaku są oddzielone poziomą kreską, choć i tutaj oficjalna interpretacja jest, że to jest droga dla rowerów...

 

Geometria i sposób oznakowania sugeruje, że to są jednokierunkowe ddr.

 

 

 

Ale ja potraktowałbym znak nakazu skrętu w prawo jako obowiązujący również przy zjeździe na DDR.

W zasadzie powinien nas obowiązywać ale są takie miejsca, gdzie ewidentnie powinno być inne oznakowanie:

https://www.google.pl/maps/@54.3904374,18.6084614,3a,75y,243.41h,88.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssjsMQZu8dSZxuS2O3mH14A!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.pl/maps/@54.3754891,18.6183889,3a,75y,195.52h,81.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA4Y-cRNVr5r4AI_4RE4Q7A!2e0!7i13312!8i6656

Jak ktoś ma wątpliwości, to zawsze można zrobić skręt w lewo na dwa.

 

Pierwsze miejsce to skrzyżowanie różnorzędne, nawet jeżeli formalnie nie jest to skrzyżowanie, to i tak mamy do czynienia z krzyżowaniem się kierunków i należy ustępować tym z prawej.

Taki przykład z Gdańska, gdzie praktycznie nikt nie respektuje pierwszeństwa, bo boczne są mniejsze

https://www.google.pl/maps/@54.4158795,18.6173694,3a,75y,157.07h,80.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sw6Rk1T25-dDZbf8LzJXnpQ!2e0!7i13312!8i6656

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za opinie. Co do pierwszej sytuacji to widzę, że nie mamy wątpliwości, ale i tak trzeba w takich przypadkach uważać, bo nikt się tam nie przejmuje zasadą prawej ręki.

Co do drugiej, to rozumiem, że jeśli byłaby tam DDR dwukierunkowa (swoją drogą takie jednokierunkowe DDR powinny być lepiej oznakowane np. znakami pionowymi B-2 jak to jest w przypadku pozostałych dróg, chyba tylko raz widziałem taki znak na DDR) to mogę wykonać manewr skrętu w lewo na DDR i że mam pierwszeństwo nad samochodami skręcającymi z głównej ulicy w prawo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz jeszcze raz zajrzałem na drugą sytuacje i nieco się wycofałem ...

Masz tam nakaz skrętu w prawo o czym w sumie pisałeś ale go nie widziałem wcześniej.

W ciągu głównej ulicy masz DDR wyznaczony dla każdego kierunku z osobna. 

Słowem nie możesz skręcić w lewo.

 

Pozdrawiam 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

są takie miejsca, gdzie ewidentnie powinno być inne oznakowanie:

 

To fakt. Ale pytanie było o zachowanie zgodne z istniejącym stanem rzeczy i obowiązującymi przepisami, więc nakaz skrętu w prawo.

 

 

 

Jak ktoś ma wątpliwości, to zawsze można zrobić skręt w lewo na dwa.

 

Myślę, że nie można. Ten nakaz oraz, jak sam zauważyłeś:

 

 

Geometria i sposób oznakowania sugeruje, że to są jednokierunkowe ddr.
 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...