Skocz do zawartości

[hamulec tylny] Shimano XT M8000 - spadek mocy


kregiel

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

W tym roku zakupiłem komplet hampli Shimano XT M8000. Na początku oby dwa hamulce hamowały bardzo dobrze.

Po przejechaniu ok 1k km hamulec tylny hamuje tak sobie w porównaniu z przednim. Zakupiłem preparat Motorex Power Brake Cleaner.

Nie wiem czy dobrze użyłem ale przetarłem szmatką tarczę oraz klocki z tym że najpierw klocki przetarłem na osobnej suchej szmatce by zetrzeć cały brud a później popsikałem w/w preparatem i poczekałem z kwadrans. Po takim zabiegu może ich siła poprawiła się minimalnie. Klocki to Shimano G02S. Słyszałem że klocki żywiczne mają to do siebie że zbierają brud i po pewnym czasie tracą na mocy.

Ostatnio miałem przyjemność przejechania się na rowerze z hamplami SRAM Guide i tam była piekielna moc :) Pewnie powiecie bym sobie takie kupił, ale ja bym wolał odzyskać pierwotną moc w tylnym hamulcu.

Słyszałem również że rozwiązaniem mogą być klocki metaliczne lub pół-metaliczne.

 

Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żywiczne klocki Shimano po pewnym czasie tracą swoje właściwości. Najlepiej byłoby wstawić nowe klocki półmetaliczne lub metaliczne, a przed montażem ponownie wyczyścić tarcze. Ja bym nawet je zdemontował i na spokojnie wymył tym Motorexem,a potem przetarł drobnym papierem ściernym (delikatnie!). Te zabiegi powinny przywrócić moc hamulca. Dla świętego spokoju bym jeszcze hamulec odpowietrzył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Na cholerę wymieniać olej czy odpowietrzać jeśli klamka jest twarda i dobrze działa? Pany, nie szukajcie kregielowi dodatkowej, niepotrzebnej roboty.

Umyć tarczę i klocki, wystarczy woda z płynem do naczyń, nieraz sprawdzone, ale jak jest Motorex to go użyć i pamiętać należy że po wymyciu klocki znowu muszą się dotrzeć żeby odzyskać siłę (wystarczy przejechać jakiś kilometr z lekko wciśniętą klamką).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw tarcza musi być odtłuszczona, czysta i sucha, potem można, ale nie ma takiej konieczności, ją delikatnie przeszlifować papierem wodnym (np. gradacja 1500). Po szlifowaniu przemyć ją jeszcze i montować. Odwrotna kolejnośc nie ma sensu - papier nie będzie dobrze zbierał materiału z tłustej tarczy.

 

To jakie klocki będą lepsze zależy od tego gdzie i jak jeździsz. Jezeli jeździsz dużo po górach, sporo ważysz, zaliczasz długie zjazdy to lepsze będą metaliki. Jeżeli jeździsz więcej po płaskim, nie jesteś wybitnie cięzki to do tych XTków wystarczą półmetale. Wespół z nimi będziesz mieć naprawdę mocne hamulce. Tutaj taka uwaga; metaliczne klocki są co do zasady mocniejsze i tu nie ma co dyskutować, jednak z reguły są głośniejsze od półmetalików, które raczej nie piszczą, ewentualnie piszczą mniej. A! no i metaliczne klocki są znacznie droższe.


Na cholerę wymieniać olej czy odpowietrzać jeśli klamka jest twarda i dobrze działa? Pany, nie szukajcie kregielowi dodatkowej, niepotrzebnej roboty.

Umyć tarczę i klocki, wystarczy woda z płynem do naczyń, nieraz sprawdzone, ale jak jest Motorex to go użyć i pamiętać należy że po wymyciu klocki znowu muszą się dotrzeć żeby odzyskać siłę (wystarczy przejechać jakiś kilometr z lekko wciśniętą klamką).

 

Jak ma żywiczne klocki, które zdążyły się zatłuścić to ich mycie może im pomoć jak umarlemu kadzidło. Ale warto spróbować, to akurat nic nie kosztuje :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
jednak z reguły są głośniejsze od półmetalików, które raczej nie piszczą, ewentualnie piszczą mniej.

 

Mi metaliki piszczą tylko na mokro ( i przy okazji tracą siłę), ale poza tym cichutko.

 

 

 

Ale warto spróbować, to akurat nic nie kosztuje :)

 

O to właśnie chodzi. Jak mycie nie pomoże to niestety, ale klocki do wymiany. Ale zazwyczaj klocki umierają jak się je zaleje olejem, przez to że żywiczne, i półmetale zresztą też, wchłaniają olej do wewnątrz okładziny. Metaliki nie wchłaniają i dlatego można je zawsze uratować, wystarczy wypalić czy wypiec w piekarniku.Wszystko zależy jak klocki są zasyfione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę razy próbowałem reanimować klocki żywiczne, które się zatłuściły. Raz się udało i wróciły do swojej poprzedniej mocy, ale z reguły niestety nic z tego nie wychodziło i nie było znaczącej poprawy. Reanimacja wygladała tak, że klocek był najpierw przemyty porządnie acetonem, potem lekko podgrzany w piekarniku i na koniec szlifowany papierem ściernym 600. Można tak spróbować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz sobie zrobić kombo - z przodu dać metaliki, a na tył półmetale. XT M8000 są bardzo mocne więc taki zestaw spokojnie wystarczy.


Pany a jakie klocki do tych hamulców metaliczne polecacie? Seryjne shimano są dobre dla zawodnika 90+ na góry?

 

Seryjne metaliczne Shimano są bardzo dobre. Ja akurat stoję przy stanowisku, że sama marka nie ma takiego znaczenia... Ważna jest mieszanka, z której zrobiony jest klocek. Wszystkie metaliczne klocki powinny dawać względnie zbliżoną moc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ja zawsze po montażu nowych klocków jadę po płaskim tak 1-2 km z lekko wciśniętą klamką i po tym zabiegu już łapią powera.

 

Bardziej mam na myśli któreś z kolei wyjście na rower a nie nowe klocki. Słyszałem że metaliczne potrzebują sporo czasu by złapać powera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Na cholerę wymieniać olej czy odpowietrzać jeśli klamka jest twarda i dobrze działa?

Bo może być np błoto zamiast oleju ? Xteki tak lubią sobie zassać gruntu w układ. Nie wiem czy te 8000 też ale 785 z pewnością.

 

 

Słyszałem że metaliczne potrzebują sporo czasu by złapać powera.

Przede wszystkim potrzebują odp. temperatury, bo na zimno to hamują tak sobie. A żeby klocki zaczęły hamować w ok 15 min jak powinny, należy przeprowadzić proces docierania klocków.

 

Bez tego w ekstremalnych przypadkach ( miałem taki) klocki zamiast się dotrzeć, zeszklą się a tarcza ładnie złapie fiolecik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatnio wykonałem zabieg reanimacji taki jak zaleciliście. Wpierw wyczyściłem Motorexem. Później papierem 600. Dalej jeszcze raz Motorexem i pod gorącą wodę. Rezultat jest taki że nie odczułem żadnej zmiany :( Chyba pozostaje mi zakupić metaliki i sprawdzić ich moc oraz żywotność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam, pytanie techniczne. Mam hamulce M675 SLX z metalicznymi klockami radiator. Ale zostały tarcze od avid jucy 3 180 i 160. Mam te m 675 z 2 lata i jakoś nie hamują super. I czy jak wymienię na tarcze na te np: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/hamulce-rowerowe/tarcze/p,tarcza-hamulcowa-xt-sm-rt76-na-6-srub-shimano,45946.html?qrtc_slt=slt_product_1_cr&qrtc_tpl=tpl_prod_purch&qrtc_typ=prd&qrtc_prd=75559455&qrtc_pos=5&skad=quartic  czy poprawi mi się hamowanie?

 

Klocki szlifowane papierem był, tarcze też myte, nic nie zapowietrzone. I bym zdoił adapter i na przód dał 160 mm starczy gór nie mam. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...