Lumperator Napisano 18 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2017 (edytowane) Zmiana skoku w amortyzatorze Rock Shox Solo Air (Reba/SID) Chciałbym przedstawić w krótkim foto poradniku jak zmienić skok w amortyzatorze Rocks Shox SID ze sprężyną Solo Air. Zasada zmiany skoku jest identyczna w Rebie. Jak wiadomo od 2013 roku RS zrezygnował z montowania sprężyn Dual Air co odbiło się ze sporą krytyką. Rock Shox tłumaczy to zbyt częstym popełnianiem błędów przez użytkowników w doborze właściwych ciśnień. Solo Air to również układ złożony z pozytywnej i negatywnej komory powietrznej, ale bez możliwości niezależnego ustawienia ciśnień. Pompujemy od góry i powietrza w obu komorach jest tyle samo. Czy nowsze roczniki działają lepiej, można by polemizować. Problem jaki pojawia się wraz z Solo Air, to brak możliwości zmiany skoku za pomocą podkładek, jak miało miejsce wcześniej. Trzeba wykosztować się na trzpień kompresyjny (Air Shaft) o odpowiedniej dla wymaganego skoku długości. Dostępne są trzpienie dla skoku 80, 90, 100, 110 i 120mm. Drugą rzeczą, o której nie można zapomnieć to tzw Tokeny. Są to plastikowe tuleje przykręcane na nakrętkę komory powietrznej celem zmniejszenia (dodajemy tokeny) lub zwiększenia (odejmujemy tokeny) objętości komory powietrznej. Tokeny krótko mówiąc wpływają na progresję skoku. Zaczynamy. Najpierw przygotowujemy sobie niezbędne narzędzia i oleje: 1. Pompka do amortyzatora 2. Klucz imbusowy 5mm (dłuższy, jak na zdjęciu) 3. Młotek gumowy 4. Szczypce Segera 5. Płaski lub nasadowy klucz 24mm 6. Pojemniczek na drobne elementy 7. Strzykawka 8. Trzpień kompresyjny do zmiany skoku. 9. Zestaw Tokenów (jeśli potrzebne). 10. Smar. W tym przypadku jest to Honey Slick. 11. Olej do smarowania lag. Zalecany Rock Shox, ale inny też może być. 12. Olej do tłumika. Naszym bohaterem jest RS SID z roku 2014. Zmianę na tej samej zasadzie można przeprowadzić na amortyzatorach Reba, Recon, Revelation... etc. Na początek pozbywamy się powietrza. Wyjmujemy pokrętło z tłumika powrotu. Czasem trzeba mocniej szarpnąć, żeby wyszło. Niektóre modele tak jak ten mają puste lagi od dołu, przez co dostęp do śrub jest utrudniony. Śruby z prawej i lewej lagi odkręcamy dłuższym imbusem 5mm. Nie odkręcamy do końca. Trzpień kompresyjny oraz tłumik powrotu są bardzo dobrze spasowane z dolnymi lagami. Prawdopodobnie nie rozłączymy tego bez użycia gumowego młotka. Obie śruby powinny być wkręcone do połowy. Stukamy w imbus młotkiem niezbyt mocno aż usłyszymy charakterystyczny "syk". Gdy oba trzpienie "puszczą" można wyjąć górne lagi z dolnych. Olej zlewamy w jakieś naczynie. Nie powinno go być dużo. Czasem jest tyle co kot napłakał (taka polityka RSa ostatnio). No i mamy amora w dwóch kawałkach. Szczypcami Sagera wyciskamy pierścień blokujący nam dostęp do środka. Następnie zdejmujemy elementy na trzpieniu pamiętając w jakiej były kolejności. Odkręcamy kluczem 24mm korek komory powietrznej. Teraz można wyjąć bez problemu trzpień kompresyjny. Jak widać trzpienie mają różną długość. Zmiany skoku nie wykonamy żadnymi sztuczkami. Na nowy trzpień nakładamy ówcześnie zdjęte elementy, a na elementy gumowe jak i sam tłok nakładamy smar stały. Również na ścianki komory powietrznej dajemy cienką warstwę tego samego smaru. Dobrze jest użyć firmowego smaru Srama, ale mając przykładowo smar Honey Slick będziemy z pracy amora bardzo zadowoleni. Do smarowania komory powietrznej NIE STOSUJEMY oleju w Solo Air (!) Z dolnych lag warto wyjąć gąbki, wymyć, osuszyć i zatopić w świeżym oleju (ten sam co do dolnych lag). Na czyste uszczelki kurzowe nakładamy ten sam smar stały w umiarkowanej ilości. Wkładamy górne lagi w dolne i od dołu za pomoca strzykawki zalewamy ok 10ml (max 15) oleju RS 0w-30 lub zamiennika o podobnych właściwościach. Od biedy może być Motorex 15W. Ja miałem pod ręką Manitou Semi-bath 5W-40. Przykręcamy śruby i wciskamy czerwone pokrętło do regulacji szybkości powrotu. Na korek komory powietrznej nakręcamy odpowiednią ilośc Tokenów do długości skoku. Dla 100mm RS zaleca 2 tokeny. Dla 80mm 4 tokeny, a np. dla 120mm nie dajemy żadnego. Drogą eksperymentów możemy zwiększyć progresję dla skoku 100mm stosując np 3 tokeny. Kluczem 24mm zakręcamy korek komory powietrznej. Pompujemy amora i cieszymy się nowym skokiem Oleju w tłumik nie trzeba zmieniać, ale jeśli mamy taką potrzebę, to kluczem 24 odkręcamy tłumik, wylewamy stary olei i wlewamy nowy. Mając manetkę Xloc możemy to zrobić tylko kluczem płaskim. Zaleca się użyć oleju RSa 5W, ale inne zamienniki tj jak Motul Factory Line o podobnych właściwościach będą ok. Lżejsze osoby mogą spróbować zmieszać np. 2.5W i 5W (tak jak ja to zrobiłem) dzięki czemu amortyzator będzie pracował nieco szybciej. Edytowane 18 Czerwca 2017 przez Puklus Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bts Napisano 21 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2017 Dobry poradnik, dzięki! Czy to przypadkiem nie wymaga podpięcia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.