Skocz do zawartości

[Opony] Zamiana opony 2.1 na 3.0


marhyl

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

Moje pytanie jest związane z sensem wymiany opon ze standardowych 2.1 na 3.0.

Kiedy to ma  sens i jakie niesie ze sobą korzyści.

Jeżdzę Unibike Evo 27,5 głównie ścieżki rowerowe-miasto i teren-wały przeciwpowodziowe,leśne dukty.

Napisano

A ta opona się zmieści? Przejście z 2.1 na 3.0 to poszerzenie opony z 53mm na 76mm czyli nieco ponad centymetr po każdej stronie. Każdy patrzy na ramę i jej prześwity ale mało kto zwraca uwagę na odległość od łańcucha. Zrzuć na najniższy bieg i zmierz jak daleko łańcuch jest od opony. Jeżeli mniej niż centymetr to po założeniu plusów będziesz obcierać oponą o łańcuch i nici z jazdy na plusach. Dlatego właśnie rowery pod plusy mają z tyłu oś boost, czyli dodatkowe 6mm.

Napisano

@autor z tego co widzę to ejst to zwykły rower a więc z plusa nici- będzie dobrze jeśli opona 2,35 wejdzie (np. u mnie mieści się maks 2,25) amortyzator powinien przyjąć trochę szerszą oponę ale o ile się orientuję to XCR też nic większego niż 2,35 nie wchodzi, musisz też pamiętać że z tak szerokimi oponami wiąże się także wymiana kół/ obręczy na szersze bo na stockowych 19mm już opona 2,25 robi się trochę zbyt okrągła w profilu według mnie, ale jeździć można.

  • 4 tygodnie później...
Napisano

Witam ponownie

Trochę mnie zniechęciły te wasze opinie.

Może opona 3.0'' nie wejdzie ,ale np 27,5 x 2,6''

Tak patrząc na rower ma po każdej stronie widelca tylnego  po ok. 1,7-1.9 luzu.

Tak samo na amortyzatorze z przodu i ok.2 cm od góry.

Teraz kwestia o ile poszerzy się opona z 2,1'' na np.2.6'' i w górę balon.

 

 

Napisano

Ja bym się zastanowił nad sensem zmiany opony na plusy do jazdy w mieście i drogach leśnych.

Czego brakuje Twoim obecnym oponom? Może wystarczy dobrać odpowiedni bieżnik? Czy może to tylko podążanie za obecną modą na grube laczki?

Napisano

Wolę jeżdzić po tzw.terenie - leśne drogi,nierówności,mam fajną trasę po wałach przeciwpowodziowych i wnioskuję

że szersza opona lepiej będzie się spisywała niż obecna 2,1 Schwalbe Rapid Rob.

Oczywiście chciałbym uniknąć wymiany obręczy.No 3.0'' to może przesada ale  2,6 dało by radę.

Napisano

Bez zmiany obręczy to nie pakuj tam nic szerszego niż 2,25 bo szersza opona będzie niestabilna przy niskim ciśnieniu= bez sensu taką wogóle montować. Pamiętaj także że opona to nie tylko balon ale także klocki oraz musi być miejsce na błoto.

Napisano

Opona 2.6 w stosunku do 2.1 będzie poszerzona o około 7mm w każdą stronę. W ramę może wejdzie ale sprawdź czy obok łańcucha da radę. Nie chciałbyś na podjazdach szarpać klockami po łańcuchu.

Jest jeszcze kwestia szerokości obręczy. Opona nie powinna być za szeroka w stosunku do obręczy, bo będzie balon który nie będzie mieć odpowiedniego oparcia. Będziesz cię zarzucać na zakręcie jakbyś miał za małe ciśnienie i ogólnie będzie mniej stabilna. Obręcz pod 2.6 powinna mieć szerokość wewnętrzną około 25mm lub nieco więcej. Jeśli nie wiesz ile ma twoja obręcz szerokości w środku to zmierz na zewnątrz i odejmij 4-5mm. Taki wzór umowny na max szerokość opony to 0.1 cala na każdy milimetr obręczy czyli taka o szerokości wewnętrznej 21mm może mieć oponę 2.1, no 2.2 powiedzmy.

Napisano

wg. specyfikacji ma obręcze 19mm wew. ja na obręczy 20mm mam oponę 2,25" i profil jest niezły, ciśnienie 1,8 bara z przodu i opona jest stabilna, ale szerzej już bym nie szedł z oponą na tej obręczy, 2,25 najfajniejszy profil ma imo z obręczą 25mm więc przy 2,6-2,8 bym raczej w coś bliższego 30mm szedł. No ale takie gdybanie a autor chce na plusy przejść w nieprzystosowanym rowerze tylko dlatego że mu najtańsze opony schwalbe nie pasują... Na ywoim miejscu bym wydał kasę na lepsze opony, np. Nobby Nic evo 2,25 na przód a na tył coś z mniejszymi oporami, tam bym zostawił tanią mieszankę bo opona szybko znika na tyle, jak chcesz to też 2,25 ale wg. mnie tam lepiej zostawić 2,1.

Napisano

Drugą sprawą, jest dopasowanie szerokości opony, do szerokości obręczy. Zbyt wąska opona może wpaść w obręcz, a zbyt szeroka może się jej słabo trzymać. Tabelka, którą wstawiłem poniżej, pokazuje bezpieczny zakres, w jakim możesz się poruszać. Szerokość obręczy mierzymy bez ścianek, czyli tylko wewnętrzny otwór. W tym celu trzeba albo zdjąć oponę, albo poszukać odpowiedniego oznaczenia na samej obręczy. Natomiast szerokość opony można wziąć z oznaczenia na jej boku, najlepiej ze skali ETRTO.

 

szerokosc-obreczy-a-opona.jpg

https://roweroweporady.pl/jaka-opona-do-obreczy/

Z tego co widać na obręcz o szerokości 19mm nie radzą zakładać nic powyżej 2,25.

Trzeba by było się przerzucić na szerokość 21 mm i wsadzić 2,35 mm

Napisano

Dla ułatwienia wrzucam zalecane przez Schwalbe szerokości obręczy do opon ich produkcji:

 

https://naforum.zapodaj.net/468fde5b1e00.jpg.html

 

Z powyższej tabelki wynika że minimalna zalecana szerokość obręczy to 30mm dla opon 2,6". Ja mam założone opony Schwalbe RoRo 2,6 na obręcze 27.5 DT XM 481 i opony bardzo ładnie się układają. Rzeczywista szerokość opon na tych obręczach to 64,5mm na jednej, oraz 66mm na drugiej przy ciśnieniu 1,3bar.

Napisano

Przeszedłem z 2.25 na 2.6 Smart Sam na obręczy 20mm. W moim rowerze się zmieściło, da się, nic nie spada, balon jest wielki i mam co chciałem :) 

W terenie piękna sprawa, szczególnie w dół. Taki ćwierć fat ;) jedzie pewniej i stabilniej. Oczywiście dużo zależy od samej opony, Smart Sam ma wady i zalety jak każda.

Niestety mam też to czego nie chciałem, bo w tym wypadku jedna opona ważąca 930g to jest cholernie dużo i zabija dynamikę. Nie wyrwę spod świateł na skrzyżowaniu. W dół w terenie jest pięknie, ale pod górę nieco mniej. Po prostej jest dobrze, z prędkością ok 20km/h można jechac godzinami. Ale szybciej to niekoniecznie. No chyba, że w dół, bo pobijałem na nim swoje rekordy prędkości.

Na jakiś miesiąc zmieniłem go z powrotem na stare Rocket Ron 2,25 - wrażenia jakbym wsiadł na kolarkę. Tylko po miesiącu zajechałem bieżnik z tyłu ;)

 

Powrót na 2.6 - czołg

 

Ideałem byłyby chyba 2.4, aczkolwiek dobre gumy na 2,25 to jest dobry kompromis między asfaltem i terenem.

Tylko, że ja piszę o górach. Wały przeciwpowodziowe mają to do siebie, że jak się już na nie wyjedzie to są płaskie ;) Po co Ci szerokie opony do tego? 

Napisano

Ja na góry mam zaplanowane 2,35/2,4 na przód i 2,25 tył na obręczy 25p i 23t ale jeszcze nie miałem okazji w te góry pojechać :woot: Pamiętaj że opona 2,6 na obręczy 20mm ma bliżej do 2,4 niż 2,6 jeśli chodzi o realny wymiar.

Napisano

@piciu256  - i to masz dobry układ, powinien się sprawdzić. Znajdź czas na testy w boju, bo warto :)

 

Realnie to one mają u mnie 2.5. Choć zamówiłem sobie teraz znowu inne opony 2.25, bo jednak brakuje mi tej szybkości i lekkości Rocketów. Kondycja mi nieco podupada, co na tym ciężkim cholerstwie jest odczuwalne.

Napisano

No tak,mam świadomość że tak gruba opona nie wejdzie do mojego Evo.

Teraz mam 2.1" na obręczy 19mm.

Gdybym wymienił obręcze i założył powiedzmy 2.35" to powinno zagrać.

Tylko czy taka mała zmiana ma sens.

Napiszcie o swoich odczuciach po przesiadce na szersze opony.

Napisano

Przesiadka z 2" na 2,25 to już była ogromna różnica na plus, ale przy okazji zmiana bieżnika na agresywniejszy!

No i oczywiście mniejsze ciśnienia.

Napisano

Testowałem opony 2.6 na obręczach:

23mm - szerokość balona 59mm

29mm - szerokość balona 60mm

40mm - szerokość balona 64mm

 

Wniosek prosty bez szerokiej obręczy nawet nie podchodź do szerokich opon.

Napisano

Co to za opony, że na obręczy id29 uzyskałeś tylko 60mm balon? Ja na obręczach DT XM481 (id30) mam 27.5 Schwalbe RoRo Evo PaceStar TLE 2.6", i balon ma 66mm.

Napisano

Właśnie. Weszły na rynek te całe 2,6" i bez zmiany roweru se nie skorzysta człek... Jakby jeszcze rama pancerna była (B'Twin ;) lub jakiś ze stali), wideł sztywny (nowy) wytrzymała, a na tył weszłoby 2,4" to może, może... Tani sztywny plus zrobiony na częściach co garaż zawalają. Taki pomysł był nawet ale z tanim FAT-em na zimę. Plus jakby lzej i taniej na tę zimę wychodzi. No i jeździ się bardziej normalnie, trochę jak na starych zjazdowych 2,5". Żadnego jednak w śniegu nie sprawdziłem. Ciekwe co na to sklepy rowerowe. Może dadzą plusa na rundkę po zaspach?

Obręczy pod 2.6" zmieniać nie trzeba. Po co, skoro 2,6" kupuje się wyłącznie z szerszym kołem? ;)

A tak serio. Jak kto w teren dojazdówki ma asfaltowe, to na 2,35" już jest dość ..ujowo i opornie. Do tego balon się buja na boki na feldze 20mm. Jak ktoś mądry wcześniej pisał, do zwykłego MTB 2,25" to max., bo w błocie koła się zatrzymają zapchane z nim w ramie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...