Skocz do zawartości

[mechanizm korbowy] deore/slx 2x10 do Alivio 9s


william

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

zamierzam przejść z korby na kwadrat na rozwiązanie nowsze.

 

Obecnie jest korba 3 blatowa z linią łańcucha 50mm.

 

Czy przy przejściu na korbę dwublatową 38/26 pozostać przy tej samej linii czy może szukać korby z linią 48mm.

 

Chciałbym obsłużyć tą korbą przednią przerzutką alivio, ewentualnie tylko zmienić manetkę.

Napisano

Co do linii łańcucha to możesz zostawić, a możesz i dać 48, bo są głosy na forum, że korby przerobione z 3 na 2 blaty mają lepszą linię łańcucha.

 

Manetki w żadnym wypadku nie trzeba zmieniać o ile purystą nie jesteś, ale z przerzutką już może nie być tak kolorowo. Poza aspektem wizualnym (kształt nie pasujący do blatu korby) to możesz mieć problem z regulacją i nie będzie to działać zbyt precyzyjnie, albo łańcuch będzie po prostu tarł na niektórych biegach.

  • Mod Team
Napisano

Mam dwublat z przodu od daaawna, przerzutka zwykła, wcześniej LX Downswing, teraz XT Topswing, zero problemów z regulacją. Podobnie z wyglądem problemu nie mam, bo mam rockringa.

Napisano

2 blat z rockringiem to tak jakby 3 blat bez dużej zębatki, więc przerzutki nie przestawiasz i działa po prostu. Ja jak u siebie znacznie zmieniłem rozmiar zębatek to przerzutka przestała się dogadywać bez zgrzytów niestety.

No, ale przecież nic nie zaszkodzi spróbować pożenić, a potem ewentualnie coś dobrać - nic się nie traci.

Napisano
mam do wyboru kupić fc-m590 i usunąć młynek

 

 

Tak się nie przerabia korby 3rz na 2rz. Usuwa się zewnętrzną zębatkę, tę największą, w przypadku m590 będzie to 44z. Powstała w ten sposób korba będzie miała 32/22 co nie jest najlepszym rozwiązaniem, a w dodatku sprawi problemy podczas zmian biegów. Trzeba w niej jeszcze wymienić zębatkę 32 na 36z i dać przerzutkę 618 dedykowaną do 2x10 i korb z największymi zębatkami 36/38z.

Także jak widzisz, inwestycja w tę korbę poniesie kolejne koszta. Co zyskasz jednak? Zyskasz lepszą moim zdaniem linię łańcucha bo 46,8mm co nie znaczy, że linia łańcucha korb 2rz 48,8mm jest zła. Producent uważa, że można jeździć więc jeździjmy. Generalnie takie zabawy w przeróbki korb 3rz na 2rz robi się tylko wtedy, gdy chcemy przerabiać nasze stare korby 3rz, a nie gdy chcemy kupić nową. Jak nową to od razu trzeba wejść w 2rz o czym poniżej.

 

 

 

czy ewentualnie fc-m615 lub slx fc-m677.

Moim zdaniem to najrozsądniejsze rozwiązanie, w zależności od wielkości koła proponuję dla 29" M677 z zębatkami 36/22, a dla 27,5 i 26" obojętnie który model, ale 38/24 lub 38/26. Niezależnie jaki rozmiar korby wybierzesz, to i tak potrzebować będziesz nowej przerzutki 618, by wszystko działało idealnie. Przy następnej zmianie łańcucha przejdź tylko na łańcuchy do 10s i w ogóle będzie miodzio. 

I tu od razu uprzedzam pytanie - tak, łańcuch 10s będzie poprawnie działał z tylną przerzutka i kasetą od 9s, ale łańcuch od 9s jest już trudny do współpracy z przednią przerzutką od 10s z tego względu, że jest za szeroki do jej wodzika. Dla tego propozycja przyszłościowej zmiany łańcucha.

Napisano

Po pierwsze, to te przerzutki m665 wymagają rockringa, a więc przerobionej korby 3rz na 2rz.

Po drugie to zobacz na dostępność :) Nie ma ich już w sklepach, może gdzieś uda się z odzysku znaleźć, ale po co skoro wymaga to i tak rockringa? Trzeba brać 615/677, zakładać przerzutkę od dziesiątki i śmigać aż miło.

Napisano

łańcuch od 9s jest już trudny do współpracy z przednią przerzutką od 10s z tego względu, że jest za szeroki do jej wodzika

Akurat śmiem twierdzić że to nie prawda- sam używałem takiej kombinacji przez kilka miesięcy i jedyne przełożenia na jakim łańcuch ocierał o wózek to duży blat-duża koronka, oraz mały blat mała koronka, co akurat mi pasowało bo itak nigdy tych przełożeń nie używam ;) Mimo to także polecam przejśc na łańcuch 10s bo 9s średnio znosi przekosy- na 3 największych koronkach z blatu 9tka już się wyczuwalnie męczyła (głośna i na 2 największych spadała przy kreceniu do tyłu) gdzie 10tka jest cicha i nie spada. 

Do tego polecam zrezygnować z jednej podkładki od suportu- tej po stronie napędu aby poprawić trochę linię łańcucha, ale jeśli masz buty spd to pamiętaj aby przesunąć odpowiednio prawy blok aby zrekompensować 2mm bliższe ramie korby.

Napisano
jedyne przełożenia na jakim łańcuch ocierał o wózek to duży blat-duża koronka,

 

A spodziewałeś się, że będzie ocierał na 5 koronkach? Ta jedna to o jedną za dużo, z 10rz łańcuchem nic nie będzie ocierać i tak ma właśnie być.

 

.

 

Do tego polecam zrezygnować z jednej podkładki od suportu- tej po stronie napędu aby poprawić trochę linię łańcucha, ale jeśli masz buty spd to pamiętaj aby przesunąć odpowiednio prawy blok aby zrekompensować 2mm bliższe ramie korby.

Te trochę to akurat 5mm, zabieg totalnie zbędny, żeby nie powiedzieć głupi. Producent przewidział tę niezgodność lini łańcucha korby i kasety, odpowiednio zmodyfikował swoje łańcuchy 8 elementowe i nie ma potrzeby zabieg, który powoduje przesunięcie ramion korby, by potem krzywo wkręcać bloki. Skąd wam się biorą takie pomysły? Jak koniecznie chcesz przesunąć zębatki korby, to daj pod nie podkładki 1 czy 2mm. Tyle w zupełności wystarczy, a ramiona będziesz miał symetryczne i żadnego przesuwania bloków nie trzeba robić.

Napisano

Powiem ci że mi ten pomysł bardzo przypadł do gustu, bo przy blacie 38 jesnak większośc czasu spędzam na kornoce 4-5-6 a linia łańcucha jest na 7 o ile mnie wzrok nie myli, zrobiłem tą "okropną wbrew planom producenta rzecz" po to aby lekko zmniejszyć zużycie łańcucha (jak wiadomo głównie zabijają go prekosy, ale ty może masz inne zdanie) te 2mm w lewo nie mają prawa niczemu zaszkodzić, a według mnie lekko poprawiają.

A wogóle to jak dla mnie wysunęli tą linię łańcucha tak mocno nie po to żeby coś poprawić, ale żeby się upewnić że większy blat nie będzie haczył w sporej ilości ram rowerowych- co im się udało.

ps. sam jestem przeciwnikiem "idealnej linni łańcucha" czyli na środku kasety bo nie używam całego zakresu z jednego blatu- kiedy już muszę wrzucić koronkę większą niż 4ta to szykuje się na redukcję z przodu, na 3ciej jeszcze jadę tylko jeśli wiem ze zaraz wrzucę wyższy bieg, ale jednak ta w korbie 2rzędowej od shimano jest trochę zbyt ekstremalna nawet dla mnie.

Wogóle powiem ci arni że strasznie się czepiasz bo nie wiem jak tobie ale mi się wydaje że lekkie ocieranie łańcucha o wózek na przełożeniach których się nigdy nie używa nie jest niczym złym.

Napisano

Ale wszystko ok, tylko trzeba to zrobić podkładkami pod obie zębatki i wtedy przesuniesz też linię łańcucha o 2mm nie przesuwając ramion korby. Rozumiesz, uzyskasz dokładnie to samo, nie szkodząc innemu elementowi. Twoim sposobem ramiona korby są niesymetryczne względem osi ramy nie o 2,5mm (grubość podkładki) lecz o 5mm, po kiego to robić? teraz musiałeś przesuwać bloki, a czemu? Masz krzywe stopy, jesteś po wypadku? No nie, to po kiego umyślnie robić takie zabiegi?

Jak sądzisz, po co producenci zębatek NW wymyślili do korb 2rz wersje z tzw. offsetem 2mm? Przecież wg ciebie wystarczyło by zmienić podkładki suportu, a jednak ci idioci wymyślili podkładki pod zębatki. Hmmm, bez sensu. A może jednak nie?

 

A wogóle to jak dla mnie wysunęli tą linię łańcucha tak mocno nie po to żeby coś poprawić, ale żeby się upewnić że większy blat nie będzie haczył w sporej ilości ram rowerowych- co im się udało.

 

Nie tylko. Ustaw łańcuch na blat i najmniejsza koronkę kasety. Zakręć do tyłu to zobaczysz, że zęby koronki 13z podbierają go do góry. Przy LŁ nieco większej nie będzie to miało miejsca.

Druga sprawa to szerokie opony. Brudna opona 62/65mm ma ogromne szanse wetrzeć cały swój brud w łańcuch znajdujący się z przodu na młynku. To są dwa główne powody zmiany LŁ korb 2x10 + ten co napisałeś pewnie też, choć max zębatką seryjną jest chyba 40 czy 42z.

 

Wogóle powiem ci arni że strasznie się czepiasz

Nie czepiam się tylko wyjaśniam, że tak się tego nie robi. Czy kierownicę lub siodło też krzywo montujesz w rowerze? Nie? to a dla czego robić to z blokami lub korbą?

Napisano

Nie tylko. Ustaw łańcuch na blat i najmniejsza koronkę kasety. Zakręć do tyłu to zobaczysz, że zęby koronki 13z podbierają go do góry. Przy LŁ nieco większej nie będzie to miało miejsca.

Bez urazy ale g***o prawda, wyjaśnij mi proszę jakim cudem napęd szosowy w takim wypadku ma prawo działać poprawnie jak ma linię łańcucha idealnie na środku kasety, a nawet napęd 1x z korby 3x z "poprawioną" linią łańcucha poprzez przesunięcie zębatki jeszcze bliżej ramy przy użyciu podkładek

Ale wszystko ok, tylko trzeba to zrobić podkładkami pod obie zębatki i wtedy przesuniesz też linię łańcucha o 2mm nie przesuwając ramion korby. Rozumiesz, uzyskasz dokładnie to samo, nie szkodząc innemu elementowi.

A ty czytałeś wogóle co ja napisałem? Nie przełożyłem podkładki z prawej na lewo (sam nawet zanegowałem kiedyś w temacie bo ktoś to doradzał- 5mm to już duża różnica, do tego wysuwa się jeszcze bardziej lewe ramię kiedy korby shimano już itak mają dość spory q-factor fabrycznie) tylko się jej zwyczajnie pozbyłem- zapas do kasowania luzu na łożyskach jest o jakiś 1mm większy niż grubość jednej podkładki więc z powodzeniem można się jej pozbyć, dla pewności można zawsze wziąć miarkę do ręki.

teraz musiałeś przesuwać bloki, a czemu? Masz krzywe stopy, jesteś po wypadku? No nie, to po kiego umyślnie robić takie zabiegi?

A no po to żeby mieć symetrycznie stopy ustawione- inaczej prawą miałbym o 2,5mm bliżej osi roweru, co dla mnie byłoby irytujące bo jestem na takie rzeczy bardzo wyczulony, już nie mówiąc o tym że fizjologicznie nie było by to zbyt dobre z tego co mi wiadomo, na platformach noga sama znajduje swe miejsce, w spd pedał ją trzyma. Wysunąłem but o szerokość podkładki w prawo względem korby, którą przesunąłem o szerokość podkładki w lewo, uzyskując offset buta 0mm

Jeśli dalej chcesz o tym dyskutować to zapraszam na priv, nie ma sensu zaśmiecać tematu.

Napisano

Bez urazy ale g***o prawda, wyjaśnij mi proszę jakim cudem napęd szosowy w takim wypadku ma prawo działać poprawnie jak ma linię łańcucha idealnie na środku kasety, a nawet napęd 1x z korby 3x z "poprawioną" linią łańcucha poprzez przesunięcie zębatki jeszcze bliżej ramy przy użyciu podkładek

 

Po pierwsze, to w kasetach szosowych drugą koronką po 11z jest 12z, a nie 13z, a więc jest mniejsza różnica pomiędzy promieniami tychże zębatek.

Po drugie zrób najpierw linię łańcucha 45mm i się przekonaj sam. Ja miałem takie ustawienie i niestety 13z delikatnie podbiera łańcuch z 11z przy kręceniu do tyłu. Możesz zrobić eksperyment, zrzuć na korbie na młynek, daj z tyłu na 11z i zakręć do tyłu, a wtedy powiedz gówno prawda, kręci się gładko. 

No i gdzie obalenie najistotniejszego argumentu o zbieraniu brudu z opony??? Wybierasz sobie co ci wygodniej? 

 

Nie przełożyłem podkładki z prawej na lewo (sam nawet zanegowałem kiedyś w temacie bo ktoś to doradzał- 5mm to już duża różnica, do tego wysuwa się jeszcze bardziej lewe ramię kiedy korby shimano już itak mają dość spory q-factor fabrycznie) tylko się jej zwyczajnie pozbyłem- zapas do kasowania luzu na łożyskach jest o jakiś 1mm większy niż grubość jednej podkładki więc z powodzeniem można się jej pozbyć, dla pewności można zawsze wziąć miarkę do ręki.

 

To jak weszło ci zabezpieczenie lewego ramienia w otworek osi? Też się jego pozbyłeś? Zresztą tym zabiegiem i tak ustawiłeś ramiona  niesymetrycznie względem osi ramy czyli tak czy siak zepsułeś symetryczność o 2,5mm. I co tu ma wspólnego q-factor? Ty masz niesymetrycznie ustawione ramiona więc zostaw q-factor w spokoju i pomyśl jak skutecznie wepchnąć głębiej lewe ramie o 2,5mm. No i to co napisałem wcześniej, tym zabiegiem stałeś się mądrzejszy od producentów zębatek, którzy by przesunąć linię łańcucha przerabianej korby 2rz robią je (zębatki) z offsetem. Gratulacje pomysłowości, przechytrzyłeś wszystkich.

 

A no po to żeby mieć symetrycznie stopy ustawione- inaczej prawą miałbym o 2,5mm bliżej osi roweru,...

No tak, jak ciebie rozumiem i wiem dla czego to robisz, ale nadal pytam - czy masz jednocześnie krzywe stopy, że musisz ustawiać krzywo bloki w butach? Czytałeś kiedyś jakiś poradnik o bike fittingu i ustawieniach bloków? Tego nie robi się ot tak, na oko. Bloki ustawia się konkretnie pod stopę, a nie korby, poczytaj, są filmy na ten temat, a zawsze też można zadzwonić do Veloartu i dopytać.

Nie rozumiem czemu się upierasz przy swoim skoro pomysł ewidentnie jest chybiony i bardzo łatwo jest osiągnąć cel w inny, znacznie lepszy?

 

Na PW nie bardzo chce mi się już pisać, pytający niech sam wyciągnie sobie wnioski.

Napisano

Bez urazy ale widzę że z myśleniem u ciebie nie najlepiej więc dla mnie ta dyskusja jest zakończona  :whistling: potwierdzeniem jest fakt iż nie potrafisz zrozumieć nic co napisałem mimo że wszystko ładnie wytłumaczyłem.

ps. Jeździj sobie na młynku i najmniejszej koronce jak lubisz, tak naprawdę to co się dzieje z młynkiem mnie nie obchodzi bo itak wrzucam go tylko na podjazdach więc mógłby nawet działać tylko na 4 największych koronkach.

@edit a co mi tam- obalę jeszcze "najważniejszy argument o zbieraniu brudu z opony" otóż o jakim ty brudzie piszesz? Jak jeździsz w błocie to napęd jest usyfiony, nie da się tego uniknąć, w normalnych warunkach na przełożeniu najbliższym oponie łańcuch jest 15mm od opony 2,1" lub około 5mm od opony 2,35 z klockami (lecz taka mi się już w ramie nie mieści) co jest bardzo dalekie od kontaktu z nią, a jeśli z opony coś leci na łańcuch to nie ważne jak daleko od niej jest- itak na niego spadnie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...