Skocz do zawartości

[Renowacja] Kolarka po przejściach Jarzębina


Rekomendowane odpowiedzi

Pierwszy post, pierwsze spotkanie....

Dzień dobry Wszystkim,

Od jakiegoś czasu chodziła mi po głowie stara kolarka. Bez parcia na markę, bez parcia na stan (dobrze nawet żeby była do podłubania), miała mi wpaść w oko.
No i stało się... poznajcie Jarzębinę:

http://i68.tinypic.com/whz2fr.jpg

Jarzębina jest jak widać po przejściach.Na pierwszy rzut oka pogięty widelec, na drugi znajdzie się znacznie więcej. Na razie pełen optymizmu wierzę, że uda się ją wskrzesić.
Dodatkowo założeniem jest żeby był to projekt BUDŻETOWY (to mi z reguły słabo wychodzi ale może tym razem)!!! Maksymalnie dużo chciałbym uratować minimalnie mało dokupić. Maksymalnie dużo zrobić samemu, minimalnie zlecić.
Rower, rzecz nie skomplikowana, wydawało by się, ale już sam początek lekko mnie zweryfikował i schody po woli zaczynają się. Największy problem widzę z doborem części oraz demontażem niektórych elementów np. czy wybijać :) (bez młota nie robota) czy odkręcać.
Liczę na Waszą pomoc, co pewnie zaoszczędzi mi godzin szukania, a do tego będę potrzebował natchnienia przy malowaniu.

Plan jest prosty: rozebrać, odmalować, dokupić co będzie niezbędne, złożyć, cieszyć się.

Po przydługim wstępie miałbym kilka pytań, żeby było łatwiej będę numerował:

1. Czy ktoś poznaje co to w ogóle za rower?
2. Na co zwrócić uwagę przy zakupie widelca, gdzie szukać? Czy ten będzie OK http://sklep.ottlik.pl/product_info.php?products_id=3997 ?

Do ładu muszę doprowadzić koła, obecnie:
Tył:
Obręcz 27/1 1/*  630x18 na tym opona 28x630 (27x1 1/4))  (*- nieczytelne)
Przód:
28x 1 5/8 x 1 3/8 _ 700C DIN 622x22 opona nie identyfikowalna, starte oznaczenie

3. Jakiś pomysł na ten misz masz? Jaka opona będzie pasowała do przedniej obręczy?

Wstępnie zabrałem się za rozbieranie, wyjąłem korbę i cześć suportu.Wałek korby jest mocno zrujnowany.

http://i67.tinypic.com/2saeag9.jpg
http://i64.tinypic.com/11rdssl.jpg
http://i65.tinypic.com/20a2lud.jpg

4. Jak wyjąć miski, które zostały w ramie?
5. Czy wałek w korbie można dalej zdemontować czy czeka mnie wymiana całej korby?

Jeżeli chodzi o malowanie to wiem, że to sprawa bardzo indywidualna, chodzi mi po głowie rama w czerni, a widelec w innym kolorze, może złoty, może w kolorze Bianchi, może całkowicie coś innego

6. Ma ktoś pomysł na fajne malowanie?

Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Darek

Edytowane przez a4ry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. 22x622 to jest oznaczenie obręczy czy opony? Jezeli obręcz to minimalna szerokość opony 35, jeżeli opona to bedzie pasowała inna opona ??x622. Minimalna i maksymalna szerokość zależą od obręczy.

4. Wybić. Wkładasz coś do dziury po osi korby i walisz. Delikatnie ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Jak wyjąć miski, które zostały w ramie?

Wybić. wkładasz od przeciwnej strony mufy jakiś pręt metalowy i wybijasz młotkiem przesuwając za każdym razem w inne miejsce (żeby nie przekosić)

5. Czy wałek w korbie można dalej zdemontować czy czeka mnie wymiana całej korby?

To jest chyba os zintegrowana z korbą, nie wyjmiesz jej. jak będziesz wymieniał korbę to kup mocowaną na kwadrat i do tego suport na kwadrat (nie na klin!) taki jak w starych Rometach (tzw. Thompsona)

Widelec jest fest pogięty, widać, ze poszło ostre uderzenie. Dokładnie obejrzyj ramę, zwłaszcza w okolicach główki sterów czy nie ma wygięć, zafałdowań. Mogła się przy takim uderzeniu pogiąć (wtedy to raczej już złom). Stery pewnie też do wymiany jak dostały takie uderzenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, oryginalne koło poległo w tym wypadku co skrzywił widelec i zostało wymienione. Obrecz 22x622 - minimalny rozmiar opony 37-622 jednak, maksymalny aż 60-622. Ale 622 to jest bardzo popularny rozmiar, bo to jest 28'' kolo crossów/trekingów/miejskich. Więc wybór opon jest duży. Jaka najgrubsza wejdzie zależy tez od tego ile miejsca jest w widelcu. No i tak, kolega powyżej ma rację - rama ma być dokładne sprawdzona. 

 

relyt, oznaczenie obręczy. Przód jest mniejszy i szerszy niż tył dlatego dumam czy coś z tym robić. Jakie oznaczenie ma opona na taką obręcz?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama wygląda na nietkniętą, zresztą musiałaby być bardzo zrujnowana żeby nie dało się naprawić [emoji16] .

retyl, napisałeś wyżej że minimalna szerokość opony do obręczy to 35mm, później, że minimalny rozmiar opony to 37-622, czy taka opona nie ma czasem szerokości 37mm. Próbuję to jakoś zrozumieć :)

Edytowane przez a4ry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

37-622 to jest oznaczenie ETRTO. 37 tu oznacza szerokość opony w mm, 622 - średnicę wewnętrzną opony w mm. Na obręcz 22x622 można zakładać opony od 37 mm (35 - to był błąd) i do 60 mm. Pomiędzy 37 i 60 są też pośrednie rozmiary, co kilka mm: 40-622, 44-622, 47-622 ...

Przeliczenie z ETRTO do innych systemów np tu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower rozebrany.

Korba do wymiany, faktycznie wałek zintegrowany jest z pająkiem, tak to chyba się nazywa, a więc z podmianą nie da rady.

Potrzebuję pomocy. Rura pod korbę ma fi 40mm długa na 70 mm. Co w to można wsadzić? Obecnie są dwie zębatki i tak bym chciał zostawić. Zębatki jakby co są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rura pod korbę ma fi 40mm długa na 70 mm. Co w to można wsadzić?

Chodzi ci o mufę suportu?

Masz najprawdopodobniej typowy rometowski suport z miskami wbijanymi:

http://www.romet-walcz.pl/pl/component/virtuemart/22/27/czesci-rowerowe/osie-suportu/osie-pozostale/os-klinowa/os-kompaktowa-semi-bez-tulei-dystansowej-do-rowerow-mtb-7-2014-02-10-20-21-detail?Itemid=0

klinowatab.jpgklinowarys.jpg

Kup taki sam ale nie na klin tylko na kwadrat (dużo pewniejsze mocowanie)tzw Thomson:

http://sklep.ottlik.pl/product_info.php?manufacturers_id=64&products_id=1063

I do tego korbę na kwadrat pasującą do tej długości osi suportu (normalnie dobiera się suport do korby, ale wybór osi do tego typu suportu jest mocno ograniczony)

thomrys.jpg

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się chodzi o mufę, miski są wbijane. Niestety zmierzenie długości ośki będzie problematyczne bo moja jest zintegrowana z korbą prawą. Tą ośkę którą podesłałeś to chyba nie będzie pasowała bo to do misek wkręcanych?

 

 

Edycja

Ta powinna być lux?

http://www.romet-walcz.pl/pl/component/virtuemart/21/26/czesci-rowerowe/osie-suportu/osie-pozostale/os-thomson/os-kompaktowa-semi-bez-tulei-dystansowej-do-rowerow-mtb-7-2014-02-10-20-detail?Itemid=0

Edytowane przez a4ry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten suport będzie pasował do ramy. Ale do korby już nie koniecznie. Bo suport dobiera się do korby. Więc jak korbę już masz, to sprawdź jaka ma być długość suportu dla niej. Na allegro jest jeszcze długość 127 127

A nowa korba na kwadrat, prawda? :)

upd. Nie tylko 127, są też inne.

Edytowane przez relyt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie taka. Tu jest też w innym sklepie:

http://hurt100rowerow.pl/produkt/1716/OS-MECH.KORB.-ROMET-353-KW.-THOMPSON-133mm-GWINT.html?ref=g95

 

czy to taki raj dla rowerzystów ?

Dla takich co wskrzeszają złom to może nie raj, ale przynajmniej manna z nieba (płatna). Dla tych co uznają tylko najnowsze konstrukcje to sklep z rupieciami:-) Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Suport dobiera się do korby. Producent powinien podać długość suportu. Ta korba jest chyba robiona w Wałczu, możesz do nich napisać jaki suport sugerują.

Z drugiej strony Wałcz robi oś na kwadrat do misek wbijanych tylko na 133mm, więc logicznym by było, żeby ich korba pasowała do ich osi suportu. Proponowałbym skrobnąć maila do Wałcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osie, jakie dostaniesz pod tą mufę, to:

klin: 145mm

Kwadrat: 133 (wałcz), 128 i 124 na allegro.

 

Więcej rozmiarów nie znalazłem, a niby takie, co mają 127, czy 132 albo 134, to albo taka jakość albo źle zmierzone.

 

Jeśli zależy ci na dwóch koronkach, to weź ze sklepu ottlik, bo jest tam sporo tego. Jeszcze jest oficjalny sklep rometowski i tam też znajdziesz mnóstwo tego. Zwróć uwagę na wage tych części. Większość waży tonę. Moja korba z dwoma koronkami, podobna do tej, co ty masz, waży - bagatela - 1400g!.

 

Co do tych suportów z wkładem SunRace albo Thun, to zwróć uwagę na to, że są one pod mufę 68mm, a my w rometach mamy 70mm. Ktoś kiedyś pisał, że pasuje, ale ja się nie zdecydowałem nigdy na to.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mało się dzieje bo ciężko znaleźć rozsądne części za rozsądne złotówki.

 

Po poszukiwaniach udało się znaleźć obręcz na przód 27/1 1/4  630x18 (identyczna jak tylna), sama obręcz taniutka ale dałem się orżnąć na kosztach wysyłki :).

Najwięcej jest na tą obręcz opon 32x630, sporadycznie trafia się 28x630.

 

Czy mogę na taką obręcz założyć jeszcze inną oponę w miarę dostępną? Oczywiście mam na myśli te cieńsze :).

 

Zakupiłem również widelec (też wydaje się, że rozsądnie zapłaciłem). Ponieważ spodobały mi się szosowe to takiego szukałem. Niestety szosowe maja krótsze ramiona, a rama którą robię to raczej kolarzówką kiedyś nie była :).

Tak czy inaczej udało się posadzić rower w miarę fajnie, z lekkim, bardzo lekkim pochyleniem do przodu.

Oczywiście zaliczyłem zonka z hamulcem i teraz muszę szukać, szosowego hamulca na przód. Jakby ktoś, coś to proszę dać znać. Przypomnę tylko, że to projekt budżetowy, im taniej tym lepiej.

Na razie hamować się nie da :)

29lmjwm.jpg

 

Ważne jest żeby hamulec był płytki, maksymalnie 40 mm

mbqsyb.jpg

 

Jak to ogarnę to trochę spawania i malowanie. Mam ochotę na czarną ramę i chromowany widelec ale również chodzi mi pogłowie biały widelec. Obecnie poza hamowaniem ciężko byłoby przejechać się.

 

10qf8uw.jpg

Edytowane przez a4ry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamulec musisz kupić typowy szosowy. Potrzebujesz taki z zasięgiem szczęk 40mm czyli np:

http://allegro.pl/hamulec-szosowy-accent-roadrunner-przedni-srebrny-i6826796277.html

ew

http://allegro.pl/nowy-przedni-shimano-sora-br-3400-szosowy-i6613318738.html

ale trzeba sprawdzić długość ramion.

Tylko to są nowe, ja bym poszukał jakiejś używanej 105 za pół tej ceny. A jak ma być super tanio to jeszcze możesz pomyśleć o Alhonga, ale to już marketówka.

I nie licz na dobre hamowanie , zwłaszcza na mokrym. Bo ze zdjęć wygląda, że masz niestety stalową chromowaną obręcz. Na tym się nie da hamować.

To obręcz na 27", czyli jakbyś włożył kolo 28" z alu obręczą, to być może obecny hamulec będzie pasował

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Garlock, ta z oponą to obręcz 28'' ta bez to 27'', znaczy ta większa. Dużej różnicy nie ma.

Będę celował w coś używanego żeby było jeszcze taniej.

To będzie rower do zacnego wożenia się, a więc hamulce nie muszą być jakoś bardzo skuteczne.

Edytowane przez a4ry
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obręcz bym zmienił na twoim miejscu tą 27" stalową. Jeśli obydwie masz stalowe, to dla własnego bezpieczeństwa - zmieniłbym na najtańsze 28". Wtedy hamulec bedzie potrzebny o dłuższych ramionach. Hamulec, który jest na zdjęciu nie wyglada zbyt wiarygodnie.

 

Mam obecnie SingleSpeeda na ramie od Rometa Mistrala (znajdziesz wątek o nim, ale zdjęcia są sprzed modyfikacji na singla). Dodam od siebi 3 rady:

- suport kup taki w pakiecie - nie baw się w te cuda skręcane - ostatnio spędziłem ze 4 godziny nad regulacją. To jest archaizm, który słusznie odszedł do lamusa. Kup tego SunRace i wklej go na klej metal-plastik. Od razu dodam, ze jak będziesz chciał wymienić miski suportowe, to na 99% też będziesz musiał je wkleić na klej metal-metal.

- obręcze załóż aluminiowe z bieżnią na hamulce

- hamulce - najlepiej dual pivot. Ja mam właśnie Alhonga i powiem szczerze, że hamują, ale nei jest to takie hamowanie, jak v-brake. Skutecznie da się rower zatrzymać, ale nie tak szybko, jak wspomniany v-brake.

 

Na starych, stalowych felgach próbowałem stare hamulce (takie, jak te ze zdjęcia) - po rozpędzeniu - wyrok śmierci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

borsooq, widzę, że założenia miałeś identyczne jak ja ale poszło w kierunku którego chcę za wszelką cenę uniknąć, czyli takie retro połączenie z nowoczesnością. O bezpieczeństwo się nie ma co martwić w myśl starej regóły: jest ryzyko...

A na poważnie to będzie to rower bardziej do Wożenia się, a nie jazdy.

Nigdzie się nie śpieszę, szukam części jak znajdę kupuję, nic na siłę.

Rower nie może stracić, albo jak najmniej, ze swojej starodawności :).

Hamulca na przód nadal szukam bo liczę, że znajdę coś bardziej starodawnego niż propozycje powyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odwiedziłem, z nadzieją na skarby, zakład naprawy rowerów, w którym bywałem ponad 20 lat temu.

Nie zawiodłem się :). Cały firmowy, nowiuśki komplet, poza miskami.

343oxz5.jpg

 

Wystarczy tylko zetrzeć kurz, korba już leżała chyba bez nadziei, że ktoś ją kupi :). Jest odrobinę mniejsza (większa zębatka 48 zębów) ale to na plus bo miałem wrażenie, że poprzednia wyglądała rubasznie. Osłonka do kosza oczywiście.

Powinienem (a raczej na pewno) również uniknąć problemów, o których wspomniał borsooq, bo oś jest oryginalna. Oczywiści przy okazji otrzymałem bezcenną porcję wiedzy.

Do tego po niedzieli wycentrują się koła i przesmaruje kaseta, której sam nie byłem w stanie przesmarować z powodu braku klucza.

 

W między czasie szukam hamulca na przód. Na razie wymagania spełnia tylko Alhonga oraz jakieś Promaxy. Te drugie jakoś mniej się świecą i chyba bardziej pasują.

Ma ktoś pomysł jeszcze na tani, najchętniej używany, przedni hamulec z dolnym zasięgiem 39 mm?

 

Muszę też przetoczyć lekko, oraz do gwintować rurę sterową. Może uda się to zrobić bez narzynki bo niestety jest to jakiś nietypowy rozmiar.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Muszę też przetoczyć lekko, oraz do gwintować rurę sterową.

Ale dlaczego? Coś nie tak z widelcem który kupiłeś? 99% widelców ma standardowy gwint. Chyba, że kupiłeś strego francuza lub ukrainę. Jesli tak, to poszukaj innego widelca.

Będzie lepiej i pewnie taniej. Toczenie i gwintowania rury widelca w tokarce jest dość upierdliwe, musisz zrobić przyrząd.

Jeśli widelec jest jednak typowy, tylko ma lekko uszkodzony gwint, to nie gwintuj w tokarce, tylko poszukaj serwisu rowerowego który ma narzynkę do sterów. Koszt przegwintowania to kilka złotych (sama narzynka kosztuje kilka stów).

 

 

Może uda się to zrobić bez narzynki bo niestety jest to jakiś nietypowy rozmiar

Typowy. Calowy drobnozwojny do sterów :icon_lol:  Czyli 1" 24tpi (skok :24 zwoje na cal)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...