Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam Szanowni Forumowicze.

Posiadam nowy rower z całkowicie nowym osprzętem.

Otóż słyszałem, że w nowych hamulcach normalne jest to, że tarcza trze. Gościu w serwisie mi je regulował i mimo, że podczas jazdy bardzo rzadko było słychać tarcie to gdy obracałem kołem na "sucho" w powietrzu to ewidentnie występowało znaczne tarcie co strasznie mnie irytowało. Postanowiłem, że sam sobie wyreguluję, tylko nie wiem, który z poniższych sposobów jest prawidłowy?:

 

1. Ręczne ustawienie - czyli odkręcenie śrubek tak by był luzik, zakręcenie kołem, zahamowanie, trzymanie hamulca, lekkie dokręcenie śrubek, ręczne ustawienie tak, żeby nie było żadnych tarć, dokręcenie śrubek do końca. (nie trze na sucho, za to często słychać podczas jazdy)

2. Drugi sposób - czyli to co wyżej ale bez poprawki ręcznej (trze na sucho, za to rzadziej słychać podczas jazdy) - taki sposób chyba preferował serwisant

 

Dlatego pytam się Was Drodzy Forumowicze, które z tych ustawień jest prawidłowe i w związku z czym na którym ustawieniu przeczekać, aż te tarcze się "dotrą". 

Dziękuję serdecznie za odpowiedź.

Napisano (edytowane)
rzadziej słychać podczas jazdy

Dobrze, że napisałeś w ten sposób, bo to, że nie słychać w trakcie jazdy nie oznacza, że nie trze. ;)

Sprawdź, czy tłoczki nie są za mocno ściśnięte, czy tarcze są proste. I reguluj pierwszym (chyba jedynym słusznym) sposobem. ;)

Edytowane przez TheJW
Napisano

Czy idzie regulować na klamkę czy nie to zależy od hamulca. Ja swoje tektro reguluję już tyko na klamkę. Kiedyś ustawiałem ręcznie , ale jeśli ręcznie ustawisz idealne szczeliny po obu stronach a tłoczki nie idą równo to i tak klocki będą zużywać się krzywo a tarcza będzie przeginana w bok. Tak , jak ustawisz klamką masz pewność , że tłoczki chodzą tak , że same ustawiły zacisk w takiej pozycji , w jakiej dochodzą do tarczy. U mnie zawsze klamką ustawiam tak , że klocki dochodzą idealnie równo. 

 

Jakie masz tarcze , że dzwonią w czasie jazdy? Przy oryginalnej tektro też mi dzwoniło , teraz mam SM-RT76 i nie ma żadnego dzwonienia w żadnym przypadku. 

Napisano

Hamulce shimano m396, tarcze SM-RT30. No tak ale jak będę ustawiał tylko klamką, to cały czas jakoś będzie mi obcierał i nie dość że zużywał tarcze to jeszcze spowalniał jazde. A gdy ustawiam ręcznie to trze głównie przy większych obciążeniach takich jak szybsza jazda na stojąco, lub ostry zakręt ale żeby nie było nie dzieje się to zawsze. To w sumie dalej nie wiem jak to powinno być. Bo pierwszy Pan mówi jedno a drugi Pan mówi drugie hehe.

Napisano

Ustawiaj jak Ci lepiej wyjdzie. Jak dla mnie te tarcze są do wymiany , bo przez ich sztywność może Ci ocierac w zakrętach. Sprawdź też , czy nie są krzywe.

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

  • Mod Team
Napisano

Tej grupy hebli nie da sie ustawić na "klamkę". Są za kiepskie, udaje sie tylko czasami. Ja Przyciskam zacisk max do tarczy w kierunku na zewnątrz roweru, od koła. I później delikatnie poprawiam górę i dół. Jak nic nie jest krzywo ( Adapter, rama, widelec, tarcza) zajmuje to ok 2-3 min.

Napisano

Czekaj, Czekaj. Czyli mam poluzować, nachylić zacisk max na zewnątrz i przykręcić, czy jak. Bo ja bez problemu mogę ustawić, że nie trze na "sucho" tylko potem podczas jazdy trze dosyć często.

Napisano

Gietkie widly to dla mnie jedna wielka bujda. Przerabiales coś takiego? Bo ja tak. Uginacz zoom , tarcza rt76 i żadnego ocierania. Uginacz zoom i tarcza tektro - ocieranie w zakrętach. Rst omega , tarcza tektro - ocieranie. Rst omega , tarcza rt76 - żadnego ocierania. Aktualnie omega ma fatalne luzy a rt76 dalej nie ociera. Jeśli amor ma podkowe a koło jest mocno dokrecone to amor nie ma znaczenia , tylko tarcza.

 

Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka

Napisano

Ale jakie znaczenie ma giętkość tarczy skoro przymocowana jest ona na sztywno do piasty i w trakcie jazdy nie działają na nią siły boczne, a tylko siła zacisku?

Jeśli nie jest to wina widła, na "sucho" problemów nie ma, to może koło nie jest wystarczająco sztywne pod obiążeniem

Napisano (edytowane)

Widzę że temat poszedł w kierunku który mnie interesuje. Pytanie do speców.

Zwykle fabryczne hamulce Rometa z 160 mm tarcze (w Ramblerze). Tylna halasuje przy wychyleniu roweru w prawo. Przy podniesionym kole cisza, lżejszy drobny serwisant musi naprawdę mocno szarpać żeby otrzymać taki sam efekt jak ja przy minimalnej odchylce od pionu. Różnica pomiędzy nim a mną pewnie z 40 kg. Rozumiem że konstrukcja pracuje ale czy założenie lepszej sztywnej tarczy jak proponuje serwis może poprawić sytuację. Drugą propozycją serwisu znowu jest sztywna oś - rower jeszcze przed pierwszym przeglądem, tarcza wydaje się być prosta, zacisk skręcone.

 

Ps. Piasta ACO-H04D-R z szerokim kołnierzem.

 

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez CrazyKetchup
Napisano

 

 

Gietkie widly to dla mnie jedna wielka bujda. Przerabiales coś takiego?

 

A jak wytłumaczysz takie zjawisko: jadę rowerem trzymając kierownicę oburącz, zygzakuję - wszystko OK. Łapię tylko jedną ręką i zaczynam jechać zygzakiem po równej drodze - pojawia się pobrzękiwanie tarczy ? 

Napisano

Dziękuję za tak liczne odpowiedzi. No ja właśnie sprawdzam to w taki sposób robiąc energiczne zygzaki, i wtedy słyszę. Kurde to nowy rower a ja zielony jestem, odpowiedzi i teorii tyle że wiem mniej niż przy założeniu tematu :) Najwyżej w wolnym czasie pojadę na serwis i tyle. Co się będę pieprzył z tym. No bo koło w powietrzu się kręci i nic nie słychać a jak jadę to trze..... 

Napisano

Mam ten sam zestaw u siebie. Rt30 to chyba najtańsza tarcza shimano. Z tym, że u mnie nic nie ociera a regulowałem tak, że poluzowałem zacisk, zakręciłem kołem i powoli hamowałem aż się koło zatrzymalo, ruszyłem jeszcze zaciskiem na zaciśnietym hamulcu, skręciłem i jest gitarra, nic nie trze. U Ciebie może być tak, ze możesz mieć krzywą tarcze i trzeba ją troche naprostować.

Napisano

 

 

Ale jakie znaczenie ma giętkość tarczy skoro przymocowana jest ona na sztywno do piasty i w trakcie jazdy nie działają na nią siły boczne

Nie wiem jak Ty , ale ja skręcam pochylając się razem z rowerem a nie kierownicą , bo przy dużej prędkości Cię to zgubi :P

 

 

 

to może koło nie jest wystarczająco sztywne pod obiążeniem

Mogą to robić na przykład luzy na piaście.

 

 

 

A jak wytłumaczysz takie zjawisko: jadę rowerem trzymając kierownicę oburącz, zygzakuję - wszystko OK. Łapię tylko jedną ręką i zaczynam jechać zygzakiem po równej drodze - pojawia się pobrzękiwanie tarczy ? 

Bo masz w tym momencie nierówno obciążoną piastę. Skoro zacisk jest przykręcony na stałe do adaptera , adapter do widelca a wideł ma podkowę i koło jest mocno skręcone to nic nie ma prawa się ruszać. Taki efekt może dodatkowo potęgować krzywa tarcza - już na postoju tarcza nie jest idealnie prosta i chodzi między klockami , mając tym samym zmienne odległości do klocków. Przy nierówno obciążonej piaście masz kolejne wahania i to daje efekt ocierania. Są też takie przypadki , gdzie nawet pomimo dwóch rąk na kierownicy ociera w zakrętach. Wspomniana przeze mnie tarcza tektro była w rozmiarze 180 mm - za mało ramion jak na ten rozmiar + fabryczne skrzywienie i ocierania nie dało się pozbyć. Obecna RT76 jest na pająku , idealnie prosta bo pająk nie tak łatwo wygiąć , rozmiar 160 mm więc nity są bardzo blisko powierzchni hamującej , więc to dodatkowo utrudnia wyginanie się tarczy.

 

 

Napisano

Piasty bym  nie podejrzewał - DT350 z przebiegiem 250km - praktycznie nówka. Do tego sztywna oś 15mm.

Ale lekko krzywą tarczę już tak. Zauważyłem, że nawet nowe fabrycznie tarcze potrafią być minimalnie krzywe.

Napisano

 

 

Nie wiem jak Ty , ale ja skręcam pochylając się razem z rowerem a nie kierownicą , bo przy dużej prędkości Cię to zgubi [emoji14]

 

Próbujesz być złośliwy czy zabawny, bo ani jedno a i drugie Ci nie wychodzi?

 

Przy sztywno przymocowanej pieście tarcza nie wykonuje żadnych ruchów, poza obrotowym wraz z obrotem koła (oczywiście zakładając sprawną piastę).

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...