Arni220 Napisano 25 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2017 Prostota tego rozwiązania jest niezaprzeczalna. 32x11-46 lub 28x10-42 prawie w pełni zastępuje 24/38x11-36 (32x11 = 38x13), a 34x10-50 - w pełni. Dodatkowo, 1x12 jest w stanie prawie w pełni zastąpić 24/32/42x11-36. Te prawie czyni ogromną różnicę, mi to nie odpowiada, albo 1x 10-50 albo 2x i 11-36/42 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 25 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2017 (edytowane) Te prawie czyni ogromną różnicę, mi to nie odpowiada, albo 1x 10-50 albo 2x i 11-36/42 To 10-42 jest bardzo fajne w układzie 2x. Można sobie wrzucić z przodu 24 lub nawet 26 i w terenie cały czas na młynku a jak się trafi krótszy zjazd czy trochę twardego jest czym dokręcić : ))) Edytowane 25 Lipca 2017 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 25 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2017 Nie będę : ))) Tak nawiasem: To zależy od kadencji ... na 38/11 dokrciłem do 65 : ))) Wzrost kadencji to nie wszystko. Przy takich młynkach spada moc, a więc przyspieszenie jest coraz mniejsze, a to w trakcie wyścigu ma znaczenie. Poza tym, nie jesteśmy w stanie zbyt długo jechać na kadencji 110+, a jeśli biegu nam zabraknie (zbyt nała tarcza korby), to będziemy do tego niejako zmuszeni czyli koło się zamyka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 25 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 25 Lipca 2017 Jasne, to poboczna arabeska. Zresztą dokręcam tylko na krótkich zjazdach. Mi zależy na jak najrzadszym używaniu przedniej zmieniarki i bardzo miękkim przełożeniu. Bez twardych da się żyć w XC i AM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
look285 Napisano 17 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2017 Tak czytam sobie ten wątek i może dodam cos od siebie. To pod czym pewnie wszyscy by sie podpisali nawet Ci co nie kupia to, to ze pojawienie sie GX 1x12 jest niezaprzeczalnym duzym plusem. +cos nowego na rynku dla amatorów +prawdopodobny i dużo szybszy spadek cen napedów 1x11 +prawdopodobne przyśpieszenie prac nad 1x12 shimano i kompatybilnymi bebenkami +osiagniety zakres 2x10 co wielu zniechecało do 1x - w dalszym ciagu SRAM nie ma zrzucania o 2 biegi co przy 1x12 jest sporym minunsem ( w 2x10 nie jest az tak potrzebne) -w dalszym ciagu gorsze stopniowanie niz 2x10 Co ciekawe kiedyś było mnie stać na mieszankę SRAM X9 z XO, dzisiaj zastanawiam sie czy zwykla GX nie puści mnie z torbami. Jak ktos kupuje rower jako bulwarówke która robi 500km rocznie to koszt kasety GX nie jest zły, ale dla kogos kto powaznie zajmuje sie MTB to juz jest spory wydatek. Rocznie robie ok 9000km czyli zjadam 2 kasety -a na forum jest duzo ludzi którzy maja sporo wiekszy nalot kilometrowy. 9kkm z kaseta gx to koszt 1600zł , slx 11-36 (2x10) to koszt 250-300zł. Reasumujac zostawiajac 2x10 po roku mam wysokiej klasy koła do drugiego roweru, a po dwóch nowego SIDa. Ale co by nie patrzeć naped 1x11 uwazałem za marketingowy bełkot bo przejście z 14 realnych biegów (2x10) na 11 biegów to IMO szczyt głupoty , tak 1x12 z zakresem SRAM jest faktycznym realnym nastepcą napedów 2x10. Widze ze niektóry posądzaja SRAMa o zawyżanie ceny kasety, ale patrzcie jak mocno jest ona ponacinana, to musi kosztowac, ciekawe ile czasu zajmuje wyżłobienie CNC jednej sztuki. Na pewno wolalbym zamknać oczy i kupic tego 12rz GX za 800zł niz 11rz GX za 500zł lub no właśnie zrobic to co większiośc ma z tyłu głowy... poczekac na mało drążone kasety 12rz alternatywnych firm za 350-400zł. A shimano no coż tak daleko zostało z tyłu że szkoda gadac, niech dalej sie bawia tymi swoimi śmiesznymi DI2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siejak1 Napisano 17 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2017 Kasety gx eagle już można dostać w cenach 650-700zł. Także znośnie gdzie kaseta od shimano xt 11-46 kosztuje ok. 350 +/- zł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 17 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2017 @siejak! Tylko niestety trzeba doliczyć wymianę piasty lub bębenka, więc dodatkowe 200zł jak nic dojdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 17 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2017 (edytowane) -w dalszym ciagu gorsze stopniowanie niz 2x10 To jest nieprawda. Sram Eagle: 20/17/14/13/17/14/17/14/13/17/19% Shimano 11-46: 18/15/13/12/11/14/17/14/16/24% Shimano 11-36: 18/15/13/12/11/14/17/14/13% Odrzucając skraje koronki, średnia skoku przełożenia dla Srama zawiera się w zakresie 17 do 13% (średnia 15,11%), a więc przebiega dość ładnie liniowo z dodatkowym nieco tylko luźniejszym biegiem pomiędzy koronkami 42 a 50z (przydatne na ścianach) U Shimano skok zawiera się w zakresie od 17 aż do skromnego 11% (średnia 14%), a więc skoki przełożeń nie są już tak liniowe, równe, a w dodatku przeskok z 37 na 46 jest przeogromny, bo spowoduje wzrost/spadek kadencji o kosmiczne 22 obroty. Podobna sytuacja jest z kasetą 11-36 pozbawioną jedynie dodatkowej koronki. Mistrzem w stopniowaniu była kaseta 11-34 9s, a nawet nie ona a jej następca 11-36 Alivio, gdzie mamy odpowiednio 18/15/13/18/15/13/15/20. Sram niemal w całym zakresie jest identyczny, a nawet lepszy, bo maks ma 17% skoku. Gdyby tak jeszcze dodali koronkę 11z robiąc kasetę 13s było by mistrzostwo świata. Edytowane 17 Sierpnia 2017 przez Arni220 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barbapapa11 Napisano 17 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 17 Sierpnia 2017 Ja mam aktualnie 1x11 shimano z kasetą i korbą srama. Z przodu owalne 32 i wystarczało mi to na wycieczkach bez spiny w górach, na mazowszu także nie brakuje mi przełożeń, a ponadprzeciętną siłą na pewno nie grzeszę. Tam gdzie brakowało przełożeń było już na tyle stromo, że przy moim poziomie wytrenowanie równie dobrze mogłem iść. Moje odczucia co do napędu mnie mocno różnią się na różych rowerach. Tam gdzie dawałem radę podjechać na 32/42 na moim anthemie czasami miałem problem z podjazdem trancem 24/36, a czasami lżejsze przełożenie faktycznie dawało przewagę i wjeżdżało się łatwiej. Gdybym miał dodatkowe lżejsze przełożenie na pewno bym nie pogardził, ale na razie nie zamierzam zmieniać, na moje potrzeby wystarcza 1x11 srama. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 To jest nieprawda. Sram Eagle: 20/17/14/13/17/14/17/14/13/17/19% Shimano 11-46: 18/15/13/12/11/14/17/14/16/24% Shimano 11-36: 18/15/13/12/11/14/17/14/13% Odrzucając skraje koronki, średnia skoku przełożenia dla Srama zawiera się w zakresie 17 do 13% (średnia 15,11%), a więc przebiega dość ładnie liniowo z dodatkowym nieco tylko luźniejszym biegiem pomiędzy koronkami 42 a 50z (przydatne na ścianach) U Shimano skok zawiera się w zakresie od 17 aż do skromnego 11% (średnia 14%), a więc skoki przełożeń nie są już tak liniowe, równe, a w dodatku przeskok z 37 na 46 jest przeogromny, bo spowoduje wzrost/spadek kadencji o kosmiczne 22 obroty. Podobna sytuacja jest z kasetą 11-36 pozbawioną jedynie dodatkowej koronki. Mistrzem w stopniowaniu była kaseta 11-34 9s, a nawet nie ona a jej następca 11-36 Alivio, gdzie mamy odpowiednio 18/15/13/18/15/13/15/20. Sram niemal w całym zakresie jest identyczny, a nawet lepszy, bo maks ma 17% skoku. Gdyby tak jeszcze dodali koronkę 11z robiąc kasetę 13s było by mistrzostwo świata. Jest kaseta 9sp 11-36? Chyba 12-36. Tak czytam sobie ten wątek i może dodam cos od siebie. To pod czym pewnie wszyscy by sie podpisali nawet Ci co nie kupia to, to ze pojawienie sie GX 1x12 jest niezaprzeczalnym duzym plusem. +cos nowego na rynku dla amatorów +prawdopodobny i dużo szybszy spadek cen napedów 1x11 +prawdopodobne przyśpieszenie prac nad 1x12 shimano i kompatybilnymi bebenkami +osiagniety zakres 2x10 co wielu zniechecało do 1x - w dalszym ciagu SRAM nie ma zrzucania o 2 biegi co przy 1x12 jest sporym minunsem ( w 2x10 nie jest az tak potrzebne) -w dalszym ciagu gorsze stopniowanie niz 2x10 Co ciekawe kiedyś było mnie stać na mieszankę SRAM X9 z XO, dzisiaj zastanawiam sie czy zwykla GX nie puści mnie z torbami. Jak ktos kupuje rower jako bulwarówke która robi 500km rocznie to koszt kasety GX nie jest zły, ale dla kogos kto powaznie zajmuje sie MTB to juz jest spory wydatek. Rocznie robie ok 9000km czyli zjadam 2 kasety -a na forum jest duzo ludzi którzy maja sporo wiekszy nalot kilometrowy. 9kkm z kaseta gx to koszt 1600zł , slx 11-36 (2x10) to koszt 250-300zł. Reasumujac zostawiajac 2x10 po roku mam wysokiej klasy koła do drugiego roweru, a po dwóch nowego SIDa. Ale co by nie patrzeć naped 1x11 uwazałem za marketingowy bełkot bo przejście z 14 realnych biegów (2x10) na 11 biegów to IMO szczyt głupoty , tak 1x12 z zakresem SRAM jest faktycznym realnym nastepcą napedów 2x10. Widze ze niektóry posądzaja SRAMa o zawyżanie ceny kasety, ale patrzcie jak mocno jest ona ponacinana, to musi kosztowac, ciekawe ile czasu zajmuje wyżłobienie CNC jednej sztuki. Na pewno wolalbym zamknać oczy i kupic tego 12rz GX za 800zł niz 11rz GX za 500zł lub no właśnie zrobic to co większiośc ma z tyłu głowy... poczekac na mało drążone kasety 12rz alternatywnych firm za 350-400zł. A shimano no coż tak daleko zostało z tyłu że szkoda gadac, niech dalej sie bawia tymi swoimi śmiesznymi DI2. Wg srama ta wycinka to 9 godzin. Przy dzisiejszych możliwościach maszyn to jednak nie jest posądzenie o zawyżanie ceny tylko fakt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Przy kosztach roboczogodziny obrabiarek plus operator i jeśli to prawda że czas produkcji trwa 9 godzin. To oni to robią naprawdę tanio. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) Jest kaseta 9sp 11-36? Chyba 12-36 Już jest: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-11-36-625054 Najnowsze dziecko ze stajni Shimano, pewnie jeszcze w PL niedostępna, ale to kwestia czasu. Nawet Sunrace ma takową, ale skopali stopniowanie: https://www.bike-discount.de/en/buy/sunrace-csm98-9-speed-cassette-11-36-622456 Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez Arni220 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Galvatron Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Ja mam aktualnie 1x11 shimano z kasetą i korbą srama. Z przodu owalne 32 i wystarczało mi to na wycieczkach bez spiny w górach, na mazowszu także nie brakuje mi przełożeń, a ponadprzeciętną siłą na pewno nie grzeszę. Tam gdzie brakowało przełożeń było już na tyle stromo, że przy moim poziomie wytrenowanie równie dobrze mogłem iść. Moje odczucia co do napędu mnie mocno różnią się na różych rowerach. Tam gdzie dawałem radę podjechać na 32/42 na moim anthemie czasami miałem problem z podjazdem trancem 24/36, a czasami lżejsze przełożenie faktycznie dawało przewagę i wjeżdżało się łatwiej. Gdybym miał dodatkowe lżejsze przełożenie na pewno bym nie pogardził, ale na razie nie zamierzam zmieniać, na moje potrzeby wystarcza 1x11 srama.Rozważ zmianę blatu na 28z lub kasety na 11-46. Przełożeń nadal nie powinno Ci brakować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) 28 na korbie? Zacny pomysł 2x10 w układzie 34/24 + 11/36 lub 11-32 oraz 36/26 + 11-40, to są zestawy na Mazowsze i góry jednocześnie, a nie okaleczenie napędu korbami 28z. Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez Arni220 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Galvatron Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 W tej chwili ma 0,76-3,2. Po modyfikacji będzie 0,695-2,93 (kaseta 11-46) lub 0,66-2,8 (blat 28z). Straci mało użyteczny bieg do pędzenia w dół po asfalcie/szutrze, a zyska bardziej miękkie przełożenie na podjazdy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) W tej chwili ma 0,76-3,2. Po modyfikacji będzie 0,695-2,93 (kaseta 11-46) lub 0,66-2,8 (blat 28z). Straci mało użyteczny bieg do pędzenia w dół po asfalcie/szutrze, a zyska bardziej miękkie przełożenie na podjazdy. Czytam i oczom nie wierzę ; ))) A żeby było konstruktywnie: W góry 0,6 to minimum minimorum dla większości śmiertelników 200-300 watowych. A przełożenie 2,8 to do jazdy po płaskim szutrze i tak jest za miękkie. Bo przy kadencji 80 masz 28 km/h. Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) A może chłopak tłem jeździ? Poza tym matematyka jakaś dziwna jest, mi wychodzi tak: 32:11=2,90 !!! 32:42=0,76 28:11=2,54 !!! 28:46=0,60 Ostatnio w górach stwierdziłem, że blat 36z to mało na zjazdach, przy prędkości 45km/h totalnie odcina napięcie z korb, a gdzie tu dopiero 28z? To prawie to samo co 36:15, to ma być na góry? Chyba dla babci 89 letniej Nie wspomnę tu o tak przyziemnej sprawie jak najczęściej używane biegi. Już przy blacie 32z wyjdą one na dość małych koronkach, a z 28z będzie to pewnie przedział 11 do 13!!! Skutek będzie oczywisty, miesiąc i koronki do wymiany, a nie wspomnę, iż łańcuch w takim układzie także dostanie mocniej w kość. Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez Arni220 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Galvatron Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 O jakich zjazdach mówisz? Kręcenie na wybojach to proszenie się o połamane palce stopy. Tam do przyspieszenia służy pompowanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Kto, ja? O zwykłych, nic specjalnego, nic trudnego, zwykła droga leśna, nachylenie minus kilka %, +300m długości i z napędu mamy nici. Przy średnim kole z oponą 54mm nasz napęd i prędkość wyglądają tak: kad. 100 32:11=38,3km/h 28:11=33,5km/h !!! kad. 110 32:11=42,2km/h 28:11=36,9km/h !!! Kto jest w stanie wygenerować maksymalną moc w nogach przy kadencji 110? Chyba tylko Ch. Froom i L. A. Przeciętny zjadacz chleba maks. moc uzyskuje w zakresie ok. 70/100 obr. a zatem pedałowanie z wyższą kadencją by bujnąć się z prędkością +40 staje się totalnie nieefektywne. A co to znaczy na zjazdach prędkość 40km/h? To stanie w miejscu tak naprawdę, tym bardziej w górach. Podsumowując wywody - 32z na korbie to absolutne minimum dla przeciętnego zjadacza chleba, a jeśli ktoś jedzie rowerem nieco więcej niż po te przysłowiowe buły do sklepu, to powinien rozważyć 34 lub nawet 36z, tym bardziej w górach. Jeśli na takich zębatkach nie jesteś w stanie podjechać pod Stóg Izerski, to napęd 1xX nie jest dla ciebie, przejdź na napęd 2xX. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 nachylenie minus kilka % Raczej - 1 % jak nie ma piachu i twardo ; )) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Ach, już nie chciałem przesadzać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
karolg Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 1x nie jest dla każdego, to wiemy nie od dziś Ja tylko chciałbym dorzucić inny punkt widzenia, gdzie 28t z przodu nagle zyskuje. Załóżmy - jadę trzeci dzień np. Głównym Sudeckim, do roweru mam przytroczone trochę bagażu, niosę plecak, pot się leje, ale wiadomo - widoki cudowne. Kolejny tego dnia podjazd, nogi zmęczone, ale daję rade młynkować na - wspomnianym - 28x42. Dojeżdżam do wypłaszczenia, widzę w oddali kolejny szczyt na którym jest schronisko gdzie planuję się zatrzymać, ale najpierw: Pora na zjazd! Wrzucam kolejne, coraz twardsze biegi, ścieżka całkiem szeroka, można dokręcać. Ale po co? "Samo się" rozpędza sporo ponad 30km/h. Nawet trochę przyhamuję bo jestem sam i jakby mi się coś stało to lipa. Wrzuciłem najniższe 28x11 żeby przy było podparcie pod pedałami, ale więcej nie jest potrzebne - bo wreszcie mam chwilę na odpoczynek! Podsumowując - nie każdy musi cisnąć 50 na zjazdach w górach, więc czasem nie potrzeba tej części zakresu - a to oznacza, że dobrze dobrany napęd 1x w górach może mieć sens, serio serio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Poochaty Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Ja bym chciał zobaczyć, jak ktoś jedzie ponad 40 km/h np. czerwonym z turbacza... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wkg Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 (edytowane) Podsumowując - nie każdy musi cisnąć 50 na zjazdach w górach, więc czasem nie potrzeba tej części zakresu - a to oznacza, że dobrze dobrany napęd 1x w górach może mieć sens, serio serio Pewnie może, choć nie próbowałem. Jeżeli oczywiście ma się kilka rowerów - w tym jeden specjalnie na górskie szlaki. Ja na Mazurach mogę pokazać odcinki, gdzie 0,66 wydaje sie twardo po calym dniu jazdy. Zresztą tak czy owak w górach wcześniej czy później każde przełożenie jest za twarde, wystarczy wjechać na szlak pieszy. IMHO w górach przełożenie powinno być tak miękkie, by można było jeszcze zachować równowagę. Ja bym chciał zobaczyć, jak ktoś jedzie ponad 40 km/h np. czerwonym z turbacza... Tyle, że tu dyskusja jest (a właściwie ta boczna arabeska dyskusji) o napędzie w góry i na Mazowszu. A tu 40 nie należy do rzadkości na lekkim nachyleniu. A skrajne przypadki niewiele do niej wnoszą. Edytowane 18 Sierpnia 2017 przez wkg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Arni220 Napisano 18 Sierpnia 2017 Udostępnij Napisano 18 Sierpnia 2017 Dokładnie, nie rozmawiajmy o skrajnościach, bo to nic nie daje. Jest zbyt wiele minusów napędu opartego na korbie 28z w tak zróżnicowanym terenie i zastosowaniu, że taki pomysł powinien być z góry odrzucony. Nie codziennie zjeżdżamy z Turbacza czy Everestu i nie codziennie podjeżdżamy na nie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.