Skocz do zawartości

[Hamulce] Magura MT-5- prawie ideał


Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

Apdejt testu.

 

Hamulce zostały wzbogacone o klamki HC i dedykowane tarcze Storm HC o średnicy 180 mm.

 

Słowo o Klamkach .

 

Klamki HC  są odpowiedzią Magury na płynącą z sieci krytykę o zbyt małej regulacji odległości dla klamek fabrycznych ,która może być niewystarczająca dla osób z małymi dłońmi. W moim przypadku nie miałem z tym większych problemów ,ale niezbyt pasowała mi długość dźwigni. 

Klamki zostały zakupione w sklepie Bikester

https://www.bikester.pl/magura-hc-dwignia-hamulcowa-do-mt5-na-1-palec-aluminiowa-manetka-czarny-537198.html

 

Po odpakowaniu przesyłki stwierdziłem ,że gdzieś już widziałem taki profil klamki w Magurze. Wycieczka do garażu i porównanie z modelem MT 6 z pierwszej serii

35819382803_642ca00bab_z.jpg

 

Widać mocne podobieństwo. 

Nieco frustrujący jest fakt,że Magura obecnie każe sobie płacić za coś, co kilka lat temu było standardem. Obecnie seria MT6 ma inną, dłuższa klamkę, a krótkie są za dopłatą.

 

Wymiana Klamek.

 

Wymiana klamek wymaga demontażu całości z kierownicy, oraz posiadanie czegoś do wybicia o średnicy ok 3 mm i mały młotek. Cała operacja polega na wybiciu trzpienia mocującego klamkę, wyjęciu starej, włożeniu nowej ( ważne jest prawidłowe ułożenie sprężynki ) i wbiciu trzpienia na nowo. Wskazana uwaga i nie  przesadzanie z siłą ,jaką użyjecie do wybicia trzpienia.

 

Po wymianie całość wyglada tak

35819380693_0075d86ae3_z.jpg

 

Wrażenia.

 

Klamki HC , ze względu na kształt dźwigni mają nieco zmienioną krzywą pracy, co w praktyce zmienia ( ale nie jakoś radykalnie) pracę hamulca. Skok klamki jest mniejszy, modulacja jest odrobinę mniejsza, siła zaś pozostaje na tym samym poziomie. Regulacja odległości ma mniejszy zakres niż w standardowych klamkach.

Dla mnie największą wartością dodaną jest mniejszy skok klamki , mniejsza długość klamki i profil dopasowany pod jeden palec. Mimo mniejszej powierzchni ergonomia dalej jest zdecydowanie lepsza niż w Shimano, co pozwala nam bardzo łatwo operować hamulcem.

Dziwi mnie fakt,że Magura wkłada te klamki jako standard do modelu MT Trail Sport,a do modeli MT5/7 są opcją. 

Szkoda ,że do modelu MT5 Magura nie wprowadziła klamek HC3 ,które są dostępne tylko do modeli MT7 i Trail Carbon.

 

Zapewne pojawi się pytanie ,czy warto wydać stosunkowo dużo kasy za te klamki. Odpowiedź nie jest oczywista i dużej mierze zależy to od osobistych preferencji. Jeśli ktoś nie lubi małych klamek i preferuje hamowanie dwoma placami, to zdecydowanie odradzam. Jeśli ktoś szuka mniejszego skoku klamki, hamuje jednym palcem lub ma małe dłonie to będzie to dobry zakup.

 

Tarcze Storm HC

 

Decyzja o wymianie tarcz zbiegła się ze zużyciem posiadanych Storm SL ,które osiągnęły sugerowaną przez Magurę minimalną grubość 1.8 mm ( de facto miały 1,76 mm ) . Zakupiłem tarcze o takiej samej średnicy jak SLki, czyli 180 mm.

35819378133_8570d87a91_c.jpg

 

Nie będę pisał o montażu, bo trudno się rozpisywać o kręceniu sześcioma śrubkami.

Jedna tarcza Storm HC 180 mm waży ok. 140 gramów, dla porównania wersja Storm SL 180 mm waży ok 115 gramów.

 

Wrażenia z jazdy

 

Po dotarciu ,które przebiegało w sposób zbliżony do rekomendowanego przez Magurę rzuca się w oczy przede wszystkim bardziej harmonijne hamowanie, co pewnie jest efektem większej powierzchni pracy w porównaniu do Storm SL ( widocznych w pierwszym poście ) Z tarczami HC mamy  odczuwalnie większą siłę hamowania,  lepszą modulację oraz są cichsze w czasie hamowania w mokrych warunkach.

Teoria głosi ,że wersja SL ma lepsze odprowadzanie ciepła, ale po kilku dłuższych ,beskidzkich zjazdach nie stwierdziłem żadnych problemów z utratą siły hamowania ze względu na przegrzanie, co jest dosyć istotne dla mnie - z poprzednimi hamulcami ( Shimano XT 785 ) miałem dosyć niemiłem przeżycia zjeżdżając ze Skrzycznego. Nie stwierdziłem odkształcania się tarcz od wpływem ciepła ,ale nie udało mi się ich doprowadzić do czerwoności.

Jeśli ktoś stał się posiadaczem i użytkownikiem Magur MT5/7 oraz Trail to zdecydowanie polecam inwestycje w tarcze Magura HC- zyskamy pewne, płynne hamowanie o stałej sile hamowania bez żadnych wibracji. Jedynym minusem jest piszczenie przy hamowaniu w mokrych warunkach ,ale to raczej dotyczy większości hamulców. Na koniec dodam,że HC są super sztywne i brak jakiegokolwiek dzwonienia .

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Na twoje tereny i wagę czterotłoczkowe MT5 to chyba rzeczywiście przerost formy nad treścią i raczej nie będziesz w stanie wykorzystać ich potencjału. Jeśli rozważasz MT4 to równie dobrze możesz brać pod uwagę MT2 - działanie takie samo jedynie zacisk bez banjo i aluminiowa klamka a cena zdecydowanie niższa. Z innymi tarczami działają ale ze Stormami odczuwalnie lepiej (miałem porównanie z shimanowskimi RT68).

Co do sklepu bikecenter.pl to mogę go polecić - dobry kontakt , szybka dostawa , rzeczywiste stany magazynowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka różnica? Bo nie ogarniam.

Jednak po dzisiejszym wypadzie na rower padło na MT5 ze względu, że jeżdżę coraz szybciej i muszę wyhamować szybciej aby mieć frajdę z jazdy. MT5 zawszę też mogę zabrać do nowego roweru. MT4 dam na tył w późniejszym czasie.

Dzięki za porady i szczególnie za ten artykuł bo chciałem kupić inne hamulce.


Edit:

 

Hamulec kupiłem w Bikecenter ale przez allegro bo postanowiłem na raty kupić i płacić po 40zł dzięki czemu nadal mam 450zł w kieszeni np. na opony :thumbsup: Mam nadzieję, że hamulec dojdzie do weekendu. Czy ktoś wie czy w tym sklepie skracają przewody? Napisałem do nich ale odpiszą pewnie jutro. Czy ciężko samemu skrócić? Ile może kosztować usługa w serwisie bo i tak nie mam zestawu do odpowietrzania w razie co.

 

Edytowane przez Marcin86Poznan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Różnica między Box a OEM to m.in forma zapakowania- w Box dostajesz wszystko w pudełku łącznie z częściami do skracania ( oliwka, pin, uchwyt do przewodu). Czasami są różnice w wykonaniu samego hamulca. 

Skracanie i odpowietrzanie jest w zasadzie proste, ale warto mieć olej w zapasie. 

Kiedyś Bike Center skracało przewody, nie wiem jak teraz.

 

Magura sprzedaje układ MT5/MT4 jako MT Trail Sport

http://www.magura.com/en/components/bike/trailseries/productdetailpage/?p=26509

które , w odróżnieniu od zwykłych MT5 czy MT4 mają klamki HC3.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To wersja Box i nadal skracają nawet jest w opisie produktu. Tą wersja Trail już widziałem i fajna ale na razie kupiłem tylko na przód a na tył to może w lutym ale to już MT4 wezmę. Jeszcze została tarcza do kupienia ale to już mniejszy koszt.

Opłaca się kupić te kolorowe gumki ozdobne na tłoki? 62zł trochę drogo. Zresztą co za pytanie czy się opłaca jak to tylko ozdoba :wallbash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Podczas montażu i odpowietrzania pamiętaj,że śrubki w klamce są dosyć delikatne, szczególnie śrubka EBT ( odpowietrznik )- nie przykręcaj na siłę. Konieczny dobry torx 25 ,który powinien zresztą być w pudełku. Przed odpowietrzaniem dobrze jest wyjąć klocki.

Aha- niezależnie od tego,jak Ci pójdzie skracanie i czy wyleci jakakolwiek ilość płynu i tak odpowietrz cały układ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No o tej śrubce czytałem, że zalecany moment to 0,5Nm niby. Już zamówiłem zestaw do odpowietrzania żeby się nie denerwować. Torx jest w zestawie ale mam walizkę dobrych kluczy w razie coś.

 

Później kupie MT4 na tył to zmienię klamki. Czytałem gdzieś, że niby HC2 też pasują a są dużo tańsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...