Mod Team durnykot Napisano 28 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 28 Maja 2017 Słowo Wstępu Kilka lat temu pisałem o wrażeniach z użytkowania hamulców Magura MT-6 https://www.forumrowerowe.org/topic/114093-hamulce-magura-mt-6-germanska-technologia/ W międzyczasie Magury zostały wymienione na Shimano XT BR-M785, a same Magury powędrowały do drugiego roweru i są w użyciu do tej pory bez jakichkolwiek problemów. Same Shimano, po wymianie klocków na EBC Gold, mają bardzo dobrą moc hamowania, ale ergonomia klamki i działanie bliskie zerojedynkowemu ( On-Off ) oraz puchnięcie klamki na dłuższych zjazdach ( plus moja większa waga niestety ) spowodowały, że zacząłem się rozglądać za czymś innym. Wymogi dla nowych hamulców: - bardzo dobra modulacja - lepsza ergonomia klamki - spora siła - cena nie może być przyczyną do zaproszenia Pani z Providenta i nie powinna przekroczyć 200-220 ojro za set - wymóg dodatkowy, ale nie konieczny- zaciski czterotłoczkowe. Po przeczytaniu masy informacji, testów i bilansowaniu zalet i wad poszczególnych modeli na placu boju pozostały SRAM Guide RS/RSC oraz Magura MT7/MT5 oraz ewentualnie Magura Trail. Nie brałem pod uwagę Shimano ( ergonomia, problemy z wędrującym skokiem w modelach M8000 i M9000 oraz brutalność Saintów )Ze względu na budżet z listy wypadły Magury MT trail, Magury MT7 oraz SRAM Guide RSC. Mając w pamięci długowieczność Luise BAT, modulację i ergonomię serii MT oraz pewniem brak zaufania do SRAMa ,jako producenta hamulców, wybrałem finalnie Magury MT5. Montaż Hamulce zostały kupione w Niemczech ( dokładnie w sklepie bike-components ) w wersji BOX, co oznacza ,że w pudełku mamy: - hamulce z przewodem o długości 2200 mm, - dwa komplety do skracania przewodów ( 2 oliwki i baryłki) - klucz torx T25, - klocki 9.1 , - naklejki . Przewody zostały skrócone ( bez problemów ), odpowietrzone ( także bez problemów ) i założone do roweru . Dodatkowo hamulce zostały połączone z manetkami przerzutek za pomocą obejm Magura Shiftmix dedykowanych do manetek SRAM. Hamulce będą współpracować z tarczami Magura Storm SL 180 mm Pierwsze Wrażenia Hamulce, a w zasadzie korpus cylindra głównego jest wykonany z typowego dla Magury materiału Carbotecture , który jest tańszą wersją materiału Carbotecture SL użytego w modelach MT7,MT Trail i MT8. Obejma klamki oraz śruby mocujące są wykonane z aluminium. Zacisk jest jednoczęściowy wycięty z aluminium i jest taki sam ,jak w modelu MT7. Materiały użyte do wykonania klamki i obejmy klamki powodują,że montaż musi być wykonany ostrożniej z uwzględnieniem odpowiednich sił potrzebnych do dokręcania śruby. Ciekawe jest użycie śrub Torx T25 we wszystkich miejscach, czyli mocowanie klamki, zacisków, śruby odpowietrzania , regulacja odległości klamki i , o czym później, do mocowania klocków. Klamka jest stosunkowo długa i , w zależności od miejsca montażu klamki, może być obsługiwana przez jeden lub dwa palce i ma możliwość regulacji odległości. Porównując je z posiadanymi MT6 z pierwszej serii widać, że Magura wyciągnęła wnioski i ulepszyła kilka miejsc, mianowicie odpowietrznik zacisku, śruby obejmy klamki oraz powiększyła sam korpus, co powiększyło sztywność korpusu. Zmianie uległo również przekazywanie siły nacisku z klamki na tłoczek- w MT 6 trzpień klamki jest zakończony trzpieniem wciskanym w tłoczek, który po dłuższym użytkowaniu ma tendencję do wyskakiwania z tłoczka. W nowych seriach klamka została przeprojektowana i wygląda tak Jak widać, różnice są znaczne, a nowe rozwiązanie na pewno będzie trwalsze niż stare. Wrażenia z jazdy Wrażenia zacznę od małej zmiany dokonanej w hamulcach. Oryginalnie model MT5 jest dostarczany jest dostarczany z jednoczęściowymi klockami, które w zacisku są przytrzymywane przez specjalne haki będące częścią klocka. To rozwiązanie powoduje, że wymiana klocków jest możliwa tylko po demontażu koła i jest dosyć frustrująca ( klocki należy przesunąć do środki i wysunąć dołem ). Idąc za wskazówkami wyczytanymi w sieci kupiłem klocki dedykowane do modelu MT7, czyli cztery oddzielne klocki, które mają poprawiać chłodzenie, modulację i nieznacznie siłę, oraz, co okazuje się chyba największa ich zaletą, dają możliwość wymiany klocków od góry bez demontażu koła. Klocki wyglądają tak ( po lewej klocki oryginalne dla MT5, po prawej klocki dedykowane do MT7 ) Tu widoczne owe haczyki Klocki do MT7 są dostarczane jako komplet na jedno koło razem ze śrubkami mocującymi klocki do zacisku i są łatwe w montażu także dzięki magnesom w tłoczkach ,które szybko pozycjonują klocek. Hamulce już w czasie docierania pokazały sporą moc i modulację, a ergonomia klamki jest na znacznie wyższym poziomie niż w Shimano. Po dotarciu jest tylko lepiej i lepiej. hamulce powalają modulacją, która zostawia daleko w tyle wspomniane XT. Siła, jaką oferują MT5 jest potężna, ale dzięki doskonałej modulacji nie jest ona dawkowana brutalnie, co pozwala na bardzo dobrą kontrolę nad rowerem w czasie zjazdów. Te cechy w połączeniu z wygodną klamką , dają nam prawie doskonałe hamulce. EmTePiątki pracują cicho, bez objawów puchnięcia na zjazdach, punkt hamowania jest tam gdzie trzeba i nie zmienia się w czasie długotrwałych zjazdów. Skok jałowy klamki jest podobny do wcześniejszych MT6 i jest nieco większy niż w XT. W mokrych warunkach trochę piszczą, a w czasie jazdy w deszczu pierwszemu hamowaniu towarzyszy głośny pisk, który dosyć szybko zanika. Siła potrzebna do rozpoczęcia hamowania jest niewielka, a do zablokowania koła potrzeba naprawdę niewiele. Może to efekt placebo,ale nagle niektóre zjazdy pokonuję nieco szybciej ,a trudne sekcje pokonuję z większą pewnością. Jak na razie nigdy nie brakowało mi mocy. Zastrzeżenia? Czy te hamulce mają wady? Mają, ale na szczęście są one nie wielkie. Pierwszą wadą jest konieczność super dokładnego ustawiania zacisku, co jest nieco trudniejsze niż w przypadku zacisków dwutłoczkowych. Drugą i chyba najważniejszą są klocki dedykowane do modelu MT5- ktoś kto to wymyślił chyba nie jeździ na rowerze lub założył, że posiadacz MT 5 nie będzie wymieniał klocków za często. Pewną wadą może być materiał wykorzystany do wykonanie śrub do obejmy klamki i mocowania zacisku,ale ,zakładając,że w czasie montażu uważamy na to ,co robimy, nie jest to jakiś duży problem. Spotkałem się z opiniami, że regulacja odległości klamki jest niewystarczająca dla osób z małymi dłońmi, ale nie mogę tego potwierdzić. Na koniec może dodam jeszcze dosyć tani wygląd,ale mi to akurat nie przeszkadza. Konkluzja. Jestem bardzo zadowolony z zakupu. Poza pewnymi drobiazgami, model MT5 dysponuje wszystkimi cechami jakich oczekuję od hamulców. Ergonomiczne, z doskonałą modulacją i dużą siłą, ciche i pewne w działaniu. Patrząc na cenę w bike-components.de ( cena na dziś- 175 ojro bez wysyłki ) są, wg mnie, ciekawą alternatywą dla Shimano XT i Zee oraz dla podstawowych modeli SRAM Guide. W planach mam jeszcze wymianę klamek na model HC-1 i tarcze na model Storm HC, o czym nie omieszkam wspomnieć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 28 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 28 Maja 2017 Zaraz odezwą się głosy : ale brudny rower , chociaż faktem jest, że w nazwijmy to materiałach recenzujących, fotografujący ma zazwyczaj styczność z czystym sprzętem. Rower jak rower, ale chociaż zacisk mógłby być czysty, skoro jest na pierwszym planie ( wystarczyło użyć np. pędzla ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sabarolus Napisano 28 Maja 2017 Udostępnij Napisano 28 Maja 2017 Przynajmniej wiemy, że test praktyczny faktycznie miał miejsce @durnykot - czy materiał klamki jest sztywny? Tak jak czy wciskając klamkę nie mamy wrażenia wciskania plastiku, który trochę się poddaje i pracuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 28 Maja 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 28 Maja 2017 Sabarolus, to o czym piszesz miało miejsce w pierwszych modelach serii MT i jest tak w moich MT6. W opisywanych MT5 zupełnie tego nie odczuwam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 27 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2017 A jak z wagą? W necie znalazłem ze 380g sztuka? Ważyłeś je może? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 27 Czerwca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 27 Czerwca 2017 Przód po docięciu jakieś 240 gramów, tył po docięciu ok. 250 gramów. Waga ,jaką znalazłeś dotyczy pewnie hamulca z tarczą Storm . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 28 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2017 Durnykocie czy tym odpowietrze je ? http://www.allegro.pl/ShowItem2.php?item=6685731652 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 29 Czerwca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 Nie, używam takiego czegoś To co dałeś jest do hamulców HS. Do MT może być za długi gwint. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 29 Czerwca 2017 Udostępnij Napisano 29 Czerwca 2017 Nistety juz zamówiłem . Mam nadzieje że skok gwintu będzie ok skrócę go porostu i dam uszczelkę . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zorg7603 Napisano 4 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 4 Lipca 2017 Witam. Zamontowałem dzisiaj MT5 na przodzie w miejsce Shimano 395 i spotkało mnie pewne zdziwienie, a mianowicie skok klamki. Jest wieeelki. Mam klamkę odsuniętą od kierownicy bardzo daleko, a jak chcę zahamować konkretniej to dobijam do palców. Rozumiem że nie działają jak Shimano (0, 1), ale skok wydaje mi się zdecydowanie przesadzony. Jak to u kolegi wygląda? Zastanawiam się, czy nie wymagają przypadkiem odpowietrzenia (co i tak nastąpi przy skracaniu, zamontowałem je tylko testowo gnany ciekawością. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 4 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 4 Lipca 2017 odsuniętą od kierownicy bardzo daleko, a jak chcę zahamować konkretniej to dobijam do palców Masz zapowietrzone hamulce.U mnie pozycja wyjściowa klamki to 3,5 cm od gripa , a punkt hamowania to 2,5 cm ( cirkaebałt) od gripa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
zorg7603 Napisano 4 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 4 Lipca 2017 Dzięki bardzo. Będę walczył. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 6 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 6 Lipca 2017 Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
porcelanowy Napisano 7 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 7 Lipca 2017 Powitoł Sabarolus, to o czym piszesz miało miejsce w pierwszych modelach serii MT i jest tak w moich MT6. W opisywanych MT5 zupełnie tego nie odczuwam. Gumowatośćplastyczna klamki to zjawisko spotykane w którymś modelu serii MT2/MT4/MT6 czy raczej generacji hamulców? Jak rozpoznać poszczególne generacje? Proszę nie pisać, że po gumowatościplastycznej klamki bo przed kupnem by mi wypadało wiedzieć Po tym co się tutaj ostatnio pisze o hamulcach shimano MT4 wskoczyły u mnie na pierwsze miejsce jako zamiennik M615 (oby żyły jak najdłużej ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 7 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 7 Lipca 2017 Porcelanowy, zmiana modelowa była na przełomie 2014/2015 i dosyć łatwo je rozpoznać. Nowe modele mają: - Inny korpus klamki - brak regulacji BAT - dłuższą klamkę - inny zacisk - śruba odpowietrzania jest w innym miejscu i jest zakończona łbem Poniżej stary model Nowy model Ciekawostka: Mój brat ma od kilku lat stary model MT4 ( dokładnie taki jak na zdjęciu ) i zupełnie,ale to zupełnie nie ma z nimi problemów. O gumowatości klamki też nie ma mowy. Jego MT4 działają lepiej niż moje MT6 z tej samej serii. Bardzo często ta gumowatość jest efektem złego odpowietrzenia, a efekt poddawania się korpusu ( plastyczność ) była do zauważenia w modelach MT6 ( czasami ) i MT8 ( najczęściej). Jeśli chcesz MT4 to pomyśl o modelu MT Sport, czyli połączeniu MT5 ( przód ) z MT4 (tył). W dniu 6.07.2017 o 23:18, jahoo84 napisał: Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? Spróbuję,ale dobry w tym nie jestem. Dam znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 8 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 8 Lipca 2017 Durnykocie jesteś wstanie mi zmierzyć jaki tam gwint jest w końcówce do odpowietrzania? Z długotrwałych pomiarów dokonanych superzaawansowanym, mocno skomplikowanym przyrządem pomiarowym wyszło ,że średnica zewnętrzna gwintu to 5,6 mm, a na 1 mm jest 1 zwój. Długość gwintu to cirkaebałt 4,6 mm. Chciałem zaznaczyć,że z ZPT miałem naciągane 3. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 9 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2017 Czyli gwint to M6x0.1 dzięki wielkie. Kupiłem łącznik przewodu od serii HS i jak się okazuje gwint jest ok tylko musze go trochę skrócić. Co do samych hamulców to są bajeczne Testowałem w sobotę w Bielsku, modulacja oraz moc na okładzinach organicznych i w mokrych warunkach wpełni zadowalające a nawet na najwyższym poziomie! Wcześniej ujeżdżałem xtr-y m988 i bała kupa. Aaa jeszcze jedno... długość gwintu to rozumiem że bez uszczelki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
porcelanowy Napisano 10 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 10 Lipca 2017 Powitoł Z telemarkiem Kocie, z telemarkiem Jeśli chcesz MT4 to pomyśl o modelu MT Sport, czyli połączeniu MT5 ( przód ) z MT4 (tył).Będę (kiedyś ) potrzebował tylko na przód. Tył obrabia na razie z powodzeniem zwykły BB5: dozowania mi starcza a metaliczne klocki blokują koło kiedy chcę Na przód skłaniam się raaaaczej ku dwutłoczkowym MT4 jeśliby "szmocy" starczyło, tu muszę jeszcze poczytać. Jeszcze raz dziękuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 10 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 10 Lipca 2017 Aaa jeszcze jedno... długość gwintu to rozumiem że bez uszczelki? Tak jest. Porcelanowy, nie ma za co. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 15 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2017 Durnykocie zakupiłeś już dźwignię hc 1? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 15 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 15 Lipca 2017 Jeszcze nie. Mój własny Minister Finansów nałożył na mnie podatek urlopowy i blokadę finansów na poczet tego podatku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 15 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 15 Lipca 2017 dobre ... ja się zastanawiam gdzie zamówić i najtaniej znalazłem za 54 ojro plus 8 wysyłka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 16 Lipca 2017 Autor Mod Team Udostępnij Napisano 16 Lipca 2017 54 ojro za parę? Gdzie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 16 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 16 Lipca 2017 https://best-bike-parts.de/Magura-Bremsgriff-MT5-HC-1-Finger-Bremshebel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jahoo84 Napisano 19 Lipca 2017 Udostępnij Napisano 19 Lipca 2017 Klameczki hc 1 juz zamontowane wyszło 271 zł i dostawa w dwa dni. Klamka wygląda kozacko, modulacja jest jeszcze lepsza jak przy seryjnej dwupalcowej przy tym hamulec nie jest taki brutalny w działaniu żeby zablokować koło trzeba użyć mikro więcej siły ale i tak te hamulce to kotwica Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.