topspeed_krk Napisano 25 Maja 2017 Udostępnij Napisano 25 Maja 2017 (edytowane) Witam, Rozpoczynam renowację mojego roweru Wheeler Cross Line 3000 z 1993 roku (osprzęt głównie Shimano Altus). Chciałbym zapytać o opinię dot. doboru części do tego modelu. Rama jest w stanie idealnym, rower przejechał może 500 km. Większość czasu stał w piwnicy. Jest jednak trochę uszkodzeń (mimo małego przebiegu, jeździła niedoświadczona osoba), głównie osprzęt, wymagających wymiany. Specyfikacja modelu: Frame & Fork Frame Construction Lugged steel Frame Tubing Material Tange chrome-moly Fork Brand & Model High-tensile steel Fork Material Rear Shock Components Component Group Shimano Altus C10 Rapidfire Plus Brakeset Shimano Altus C10 brakes, levers Shift Levers Shimano Altus C10 Rapidfire Plus Front Derailleur Shimano Altus C10 Rear Derailleur Shimano Altus C10 Crankset Shimano Altus C10, 28/38/48 teeth Pedals Wheeler Resin/Steel Cage Bottom Bracket BB Shell Width Rear Cogs 7-speed, 12 - 28 teeth Chain KMC HP-70 Seatpost Alloy 300 MM Saddle Wheeler Gel Lite Handlebar Wheeler Alloy Handlebar Extensions Handlebar Stem TIG CroMo 110/130 MM Headset Wheels Hubs Shimano Exage Rims Araya PX-35 Tires 700 x 43 Wheeler Cross Spoke Brand Spoke Nipples Do wymiany, renowacji: 1) kierownica, ster - poszły do lakierowania proszkowego, 2) suport (plastikowe miseczki) Czy jest to suport angielski? Czy mogę zastosować łożysko maszynowe? Jakie? 3) muszę także wymienić korbę, jest mocno podniszczona, wygląda nieestetycznie, czy mogę dobrać coś z nowych Altus`ów? 4) hamulce Oryginalne szczęki hamulcowe to system Cantilever, model BR-CT10. Mają zniszczone, popękane elementy plastikowe, te pod którymi kryją się sprężyny. Orientowałem się w temacie i znalazłem szczęki BR-CT91. Można kupić nowe, jednak czy na pewno będą pasować? Wyglądają niemal identycznie, wiem że model BR-CT91 to nowszy model. Edytowane 25 Maja 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 26 Maja 2017 Udostępnij Napisano 26 Maja 2017 (edytowane) 2) suport (plastikowe miseczki) Czy jest to suport angielski? Czy mogę zastosować łożysko maszynowe? Jakie?Suport ma plastikowe miseczki? Daj jakieś foto, mnie to wygląda z opisu na kompaktowy. W zasadzie wymieniasz go w całości, ale w niektórych modelach można wymieniać same łożyska. Zanim kupisz nowy zobacz punkt ponizej. muszę także wymienić korbę, jest mocno podniszczona, wygląda nieestetycznie, czy mogę dobrać coś z nowych Altus`ówBędzie pasować. Ale przy wymianie korby czasami konieczna jest też wymiana suportu (suport dobiera się do korby). Więc patrz punkt wyżej. Jeśli zmieniasz ilość zębów to może się okazać, że trzeba będzie zmienić przerzutkę. znalazłem szczęki BR-CT91. Można kupić nowe, jednak czy na pewno będą pasować?Będą. Jeśli natomiast np ze względów estetycznych będziesz chciał zmienić klamki hamulcowe na nowe, to kup hamulce v-brake. Bo są łatwiejsze w regulacji, lepiej hamują, większość współczesnych klamek jest do v-brake. Czasami klamki są uniwersalne (mają np 2 punkty podczepienia linki)-jeśli takie masz to też zalecałbym wymianę canti na v-brake Edytowane 26 Maja 2017 przez Garlock Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 26 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2017 Boję się że mam suport francuski. Miseczki podobne do tych: http://roweroweprzypadki.blogspot.com/2015/05/fag-plastikowe-miski-wkadu-suportu.html Czy jest to suport francusk (FAG)i? Czy suport angielski (BSA) występował z takimi miseczkami? Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 26 Maja 2017 Udostępnij Napisano 26 Maja 2017 (edytowane) Boję się że mam suport francuskiWheeler z francuskim suportem? Raczej sądzę, że wątpię. Na 99,99% masz BSA. Czy suport angielski (BSA) występował z takimi miseczkami?FAG to producent łożysk (doskonałych zresztą). Robił jak widać też suporty (ale to nie jest oznaczenie typu suportu) http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/schaeffler_2/publication/downloads_18/wl_05114_5_de_en.pdf do których potrzebny był specjalny klucz. Te suporty jak widać w katalogu były pod gwint angielski lub wprasowywane (francuskich raczej nie robili) Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski?Delikatnie mówiąc równie prawdopodobne jak inwazja ufoludków. Edytowane 26 Maja 2017 przez Garlock Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 26 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 26 Maja 2017 Dziękuję za odpowiedzi. Są bardzo pomocne. W takim razie suport BSA (kwadrat) ale dopiero po wybraniu korby. Rozumiem że chodzi tu długość suportu. Hamulce chcę zostawić zwykłe. Zależy mi na zachowaniu oryginalnego wyglądu. Kupię zatem te BR-CT91. Usprawnię tylko to czego specjalnie nie widać, suport maszynowy będzie lepszy niż oryginalny. Przykładowo opony zamówiłem z kremowym rantem. Pamiętam, że oryginalne miały właśnie taką kolorystykę ale z tego co wiem były to opony produkowane lub firmowane przez/dla Wheeler`a. Wybrałem - Schwalbe Road Cruiser 28x1,4 cala (37-622, 700x35C). Dobrałem dętki. Wiem że to opony miejskie ale wyglądają ślicznie. Felgi FEMCO Araya są w idealnym stanie więc tu nic kombinował nie będę. Wyczyściłem je tylko aluchromem. Oczywiście wkrótce spodziewajcie się zdjęć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 30 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 30 Maja 2017 (edytowane) Dzisiaj przyszły pierwsze części do Wheeler`ka. opony Schwalbe Road Cruiser 28x1,4 cala (37-622, 700x35C) oraz dętki Schwlabe 700C 28" AV 17 Fartem udało mi się zdobyć klamkomanetki Altus A20. Oryginalnie były A10, jednak chwyty w tym modelu były czarne, oczywiście wycierały się. Więcej różnic między tymi modelami nie widzę. Tutaj oponki i dętki: Po wstępnym montażu: Teraz czekam na hamulce oraz powrót steru i kierownicy z lakierowania proszkowego. Porównanie klamkomanatek Altus A10 do Altus A20: Edytowane 30 Maja 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 31 Maja 2017 Udostępnij Napisano 31 Maja 2017 Zapowiada się ładnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dovectra Napisano 31 Maja 2017 Udostępnij Napisano 31 Maja 2017 ładnie mi road crusery pękały po bokach, zachowaj paragon na wszelki wypadek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
porcelanowy Napisano 31 Maja 2017 Udostępnij Napisano 31 Maja 2017 Powitoł Rama na kołach bardzo zgrabna, rącza taka Opony też dodają klimatu. Natomiast zastanowiłbym się dobrze, czy brnąć w wygląd jak najbliższy oryginału i trzymać się np. canti. Sam w starociu miałem canti shimano i przeszedłem na LX BR-T670 - o wiele lepsza obsługa i hamowanie, a wyglądem według mnie trzymają wintydż klimat: Klamkomanetki które masz niestety by się tu nie przydały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 31 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 31 Maja 2017 Wiem, że V-brake to lepszy, mocniejszy hamulec. Rzecz w tym, że decyzja zapadła. Zresztą Cantilever są tanie, proste jak konstrukcja cepa. Z tego co pamiętam hamowały wystarczająco dobrze. Właśnie cała rzecz w tym aby zachować oryginalne manetki:). Canti już zamówione wraz z nowymi wieszakami, Fakt że V-brake, które pokazałeś bardzo ładne i wizualnie pasowałyby. Panowie jaką korbę kupić? Zastanawiam się nad Acera FC-M361. Oryginalna była taka (48x38x28 - 170mm), wyboru dużego nie ma. Boję się że mam suport francuski Wheeler z francuskim suportem? Raczej sądzę, że wątpię. Na 99,99% masz BSA. Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski? Delikatnie mówiąc równie prawdopodobne jak inwazja ufoludków. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: kabaret Edit: Oryginalna korba jest jednak 46x36x26. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 7 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2017 (edytowane) Przyszły hamulce Shimano BR-CT91. Producent rozróżnia wersję na przód oraz tył. Obie pary szczęk są identyczne. Jedyna różnica to długość wieszaków. Porównanie starych BR-CT10 do nowych BR-CT91: Stare wieszaki wyglądają solidniej, posiadają ruchomy wskaźnik (oko) w środku do regulacji. Obydwa stare wieszaki mają identyczną długość (wersja B ). Wieszaki nowe do jeden w wersji B natomiast drugi A. Najrozsądniej będzie zamontować wieszaki stare. Edytowane 7 Czerwca 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 9 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2017 (edytowane) Doczekałem się powrotu kierownicy z lakierni. Czarny połysk, odświeżona kierownica i ster wyglądają zacnie Edytowane 9 Czerwca 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 18 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2017 Dzisiaj wstępny montaż suportu oraz korby. Wybrałem korbę Shimano Altus FC-M361 48x38x28 175mm (srebrna). Suport to Shimano BB-UN26 w rozmiarze zalecanym do tej korby 122,5mm. Warto tutaj wspomnieć, ze oryginalna korba ważyła (bez śrub, pedałów) dokładnie 897 g. Nowa korba to waga już 1113 g. Biorąc pod uwagę ciężkie oryginalne pedały (484 g para), sadzę że całość wyjdzie podobnie. Pedały można kupić bardzie solidne i praktycznie dwa razy lżejsze. Trzeba też pamiętać że stara korba to 46x36x26 a nowa jednak trochę więcej zębów 48x38x28. Na swoje miejsce wróciła też przerzutka Altus A10. Udało się odnaleźć oryginalną naklejkę Wyczyszczona oryginalna sztyca. Sztyca była nasmarowana smarem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 26 Czerwca 2017 Autor Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2017 Mała aktualizacja. Odebrałem chwyty Sparta Ergo 2. Dlaczego akurat te? Szukałem chwytów krótkich (120mm) ze względu na bardzo krótką kierownicę. Dodatkowo ten model chwytów ma podparcie śródręcza oraz mocowanie na śrubę. Ciekawe rozwiązanie śruby za zaślepką. Chwyty raczej miękkie, zbliżone do ergonomicznych chwytów Velo jednak na pewno nie jest to żel a raczej miękka guma. Instalacja wyjątkowo upierdliwa. Musiałem użyć mydła i "nabić" chwyty na kierownicę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 24 Września 2017 Autor Udostępnij Napisano 24 Września 2017 (edytowane) Po dłuższej przerwie wracam z kolejną aktualizacją. Komponenty zamontowane tym razem to: - siodełko - XLC Everyday III SA-E17 Wygodne siodełko do codziennego użytkowania. Nie ukrywam, że chodziło tu głównie o wygląd. Siodełko miało być czarne bez zbędnych, popularnych obecnie kolorków, zdobień, detali. itp. - pedały - XLC MTB Pedal Ultra Light II PD-M11 Oryginalnie były oczywiście pedały platformowe i takie też założyłem. Wybrałem akurat te bo podobno są solidne, na pewno lżejsze od oryginalnych, kolejnym plusem jest zastosowanie łożysk maszynowych. Pedały mają niski profil i nieźle komponują się z całą resztą. - linki/pancerze przerzutek i hamulców Shimano Zastosowałem uszczelniane końcówki pancerzy. Pancerze/ linki hamulców kupiłem w zestawie. Pancerze przerzutek natomiast jako wiele ciętych odcinków 30 i 60cm. Warto wybrać droższe pancerze SIS OT-SP41 w odcinkach ponieważ każdy otrzymujemy z dobrymi jakościowo końcówkami uszczelnianymi. - osłona pod łańcuch Osłona Bike-Protection w kształcie identycznym jak oryginalna osłona. Z naklejeniem jest trochę zabawy, polecam nakładać te osłony metodą "na mokro". Brakuje tu tylko logo Wheeler`a Edytowane 24 Września 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 19 Października 2017 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2017 (edytowane) Dzisiaj ciąg dalszy renowacji. Może uda się jeszcze pojeździć Wheeler`em w tym roku Zdecydowałem się na wymianę piast oraz przy okazji kasety. Oryginalnie rower był na piastach Shimano Exage 300EX sygnowane logo Wheeler`a, model HB-RM50 oraz FH-RM50. Wersja przedniej jak i tylnej piasty prawdopodobnie uszczelniona. Po kilku latach tylna piasta uległa uszkodzeniu i obecnie zamontowana piasta to FH-RM30 (bezgrupowa ???), niestety jest to piasta nieuszczelniona. Z piastami długo się wahałem. Początkowo chciałem kupić na przód Acera HB-RM60 (uszczelniona) a na tył nową FH-RM30 (bo jest dostępna wersja 7rz). Tak czy inaczej byłyby to znowu dwie różne piasty, każda z innej parafii. Dowiedziałem się że można założyć coś nowszego, nawet piastę ośmiorzędową i założyć ją na kasetę 7rz. stosując podkładkę przed pierwszym największym blatem. Okazuje się, że Shimano produkowało takie podkładki. Szczerze to wcześniej nie miałem pojęcia o tym rozwiązaniu. Obecnie jest bardzo kiepski wybór jeśli chodzi o tylne piasty 7rz. Wreszcie wybrałem Deore LX, FH-T670 oraz HB-T670. Są to piasty już dużo lepsze, uszczelnione, podobno trwałe. Ciekawostką jest fakt, że piasty te są w kolorze srebrnym, przynajmniej tak wynika z opisów i zdjęć w sklepach internetowych. W rzeczywistości piasty są lekko szare, grafitowe. Edytowane 19 Października 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Track Napisano 19 Października 2017 Udostępnij Napisano 19 Października 2017 A ile kasy ten projekt pochłoną ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woojj Napisano 19 Października 2017 Udostępnij Napisano 19 Października 2017 Świetnie rozwijający się projekt. W taki sposób odbudowany rower zapewni ci wiele przyjemności. Koszty są mniej ważne. Rower ma klasę, której brakuje współczesnym rowerom za 2 tys.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 20 Października 2017 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2017 (edytowane) A ile kasy ten projekt pochłoną ? Wkleję tu później pełne wyliczenie dla potomnych. Sądzę że części + robocizna będzie około 2000 zł, a może być i dużo więcej bo pierwotny plan był taki, żeby założyć opony Soma Cazadero (skiwall`e) lub WTB Resolute (także skinwall), każda około 300zł, a korbę dać stalową, pięcioramienną np. Exage, zdarzają się nówki na aukcjach w zawrotnych cenach 500-700zł, najczęściej w USA lub Belgii. Drogie opony i mechanizm korbowy na razie odpuściłem. Akcesoria jak lampy, licznik dodatkowo 500 zł. Edytowane 20 Października 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 21 Października 2017 Autor Udostępnij Napisano 21 Października 2017 (edytowane) Poniżej nowe piasty Deore LX: Zmieniłem także kasetę. Nowa to Shimano Sora CS-HG50 w konfiguracji - wersja E (12, 14, 16, 18, 21, 24, 28T). Stara kaseta miała blaty - wersja G (13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T). Jest to celowa zmiana. Chodziło mi głównie o wzrost prędkości na zjazdach przy określonej kadencji. Teraz przy kadencji 90 obr./min uzyskam prędkość 45,1 km/h (nowa korba 48x38x28). Stara konfiguracja przy tej samej kadencji to prędkość tylko 39,9 km/h (stara korba 46x36x26). Wzrost prędkości zatem o 13%. Poniżej efekt zastosowania podkładki pod kasetę. Zastosowana podkłada Shimano prawdopodobnie o grubości 4,5mm. Pomiędzy protektorem szprych a dużym blatem powstała spora szczelina. Będzie trzeba prawdopodobnie coś z tym zrobić. Obawiam się, że taka przerwa może doprowadzać czasami do spadania i klinowania łańcucha. Są dwa rozwiązania powyższego problemu. Zastosowanie grubszego (podwójnego protektora)., jednak wyglądać to będzie bardzo marnie. lub coś w tym stylu: Edytowane 21 Października 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Alsew Napisano 21 Października 2017 Udostępnij Napisano 21 Października 2017 (edytowane) Obawiam się, że taka przerwa może doprowadzać czasami do spadania i klinowania łańcucha. Do spadania łańcucha może doprowadzić tylko źle wyregulowana przerzutka. Jeśli masz ją dobrze ustawioną to możesz sobie darować ten 'protector'. Ogólnie fajna maszyna!Bardzo mi się podoba! Jestem fanem rowerów z 'tamtych' lat. Sam mam cr-mo Garego Fischera 26er z 93 roku tylko że zrobionego na 'współcześnie'. Edytowane 21 Października 2017 przez Alsew Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 21 Października 2017 Autor Udostępnij Napisano 21 Października 2017 Do spadania łańcucha może doprowadzić tylko źle wyregulowana przerzutka. Jeśli masz ją dobrze ustawioną to możesz sobie darować ten 'protector'. Ogólnie fajna maszyna!Bardzo mi się podoba! Jestem fanem rowerów z 'tamtych' lat. Sam mam cr-mo Garego Fischera 26er z 93 roku tylko że zrobionego na 'współcześnie'. Fakt, rower bez protektora będzie się lepiej prezentował. Może kiedyś wrócę do pomysłu aluminiowego krążka w miejsce podkładki (adaptera) ale jak widać to trochę skomplikowana sprawa. Krążek musiałby mieć odsadzenie, itd, itd. Temat na tokarkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 1 Listopada 2017 Autor Udostępnij Napisano 1 Listopada 2017 (edytowane) Do paczkomatu dotarły kolejne części Mam wreszcie stery. Jako, w Polsce oczywiście bardzo kiepski wybór sterów klasycznych, musiałem się dobrze zastanowić co wybrać. Z pasujących znalazłem tylko stery stalowe Neco - 10zł , XLC - 40zł (łożyska kulkowe) oraz droższe aluminiowe Tange - 100zł (te akurat na łożyskach maszynowych). Początkowo sądziłem, że wybierając XLC mogę dostać tak naprawdę produkt podobny do Neco. Okazuje się, że jednak warto dopłacić te 30zł, bo są to stery uszczelnione, zarówno na dolnej jak i górnej bieżni. Jakość wykonania moim zdaniem bardzo dobra. Dodam, że są to stery 1 i 1/8" tzw. Oversize, wymiary (EC34/28,6 | EC34/30). Tu widać gumowe uszczelnienie dolnej miski: Od dłuższego czasu szukałem też miękkich klocków hamulcowych do canti. Kupiłem podobno nieniszczące mocno obręczy Kool-Stop Eagle 2. Klocki posiadają wypustkę z przodu, która zbiera wodę przed rozpoczęciem hamowania. Ostatnia podstawowa część niezbędna do ukończenia mojego projektu to łańcuch. Wybrałem sprawdzony Shimano CN-HG71. Teraz pozostało wszystko złożyć i wyregulować. Zobaczymy czy uda się bez większych problemów i kolejnych zmian w dobranym osprzęcie. Edytowane 1 Listopada 2017 przez topspeed_krk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
woojj Napisano 1 Listopada 2017 Udostępnij Napisano 1 Listopada 2017 coolstopy + cantilever =naprawdę niezłe hamowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
topspeed_krk Napisano 11 Listopada 2017 Autor Udostępnij Napisano 11 Listopada 2017 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.