TheJW Napisano 13 Maja 2017 Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Jeździłem dzisiaj na Specu Epic HT, którego zamierzam w przyszłym tygodniu nabyć droga kupna, jednak gdy opadły emocje związane z jazdą testową, dotarło do mnie, że montowana w nim Reba nie ma blokady z kierownicy! Aktualnie jeżdżę z XCR'em Suntoura, który takową posiada i jest to dla mnie bardzo wygodne. Często zdarza mi się wpaść z dużą prędkością do lasu z jakiegoś twardszego odcinka. Jeden "klik" i amor odblokowany. No ale trudno - pomyślałem, że się do tego przyzwyczaję. Problem jest jednak inny - natknąłem się gdzieś w necie na informację, że amortyzatora nie można zablokować/odblokować z goleni w trakcie jazdy. Była to informacja sprzed paru lat, a tutaj nie udało mi się znaleźć nic na ten temat. Wiem, że Reba jest bardzo popularna, więc może jej użytkownicy będą w stanie rozwiać moje wątpliwości? Drugi temat - jak to w ogóle jest z tą blokadą? Jak często blokujecie amortyzator w trakcie treningu lub zawodów? Tylko na podjazdach/jeździe na stojąco, czy np. na każdym twardszym i równiejszym odcinku? Wiem, że zależy to od upodobań konkretnej osoby, ale chciałbym mieć ogólny pogląd. Jeżeli jednak można blokować/odblokować amor z goleni w trakcie jazdy - jak radzicie sobie z tą operacją w sytuacji, gdy musicie nagle pedałować na stojąco? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bart666 Napisano 13 Maja 2017 Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Jesli chodzi o mnie to nie wyobrażam sobie jazdy bez blokady. Według mnie jest to absolutnie konieczny gadżet. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 13 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Należy podkreślić ze reba nigdy nie mała blokady. Miała tłumik kompresji, którą się zwiększało aż do zablokowania przepływu oleju. Miała tez regulowany blow off, zwany z skrócie gate. Można śmiało tym pokrętłem kręcić podczas jazdy. Nie można tylko mechanicznych blokad. Gate służył do tego by można było jechać na zablokowanym widelcu, który będzie pracował normalnie kiedy jest to potrzebne. Ale gate usunęli bo ludzie nie trybili co z czym i dlaczego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 13 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 (edytowane) Jesli chodzi o mnie to nie wyobrażam sobie jazdy bez blokady. Rozumiem, że chodzi Ci o blokadę z kierownicy? Należy podkreślić ze reba nigdy nie mała blokady. Miała tłumik kompresji Jasne, że tak! Użyłem słowa "blokada", bo łatwiej skojarzyć, o co chodzi. Edytowane 13 Maja 2017 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bart666 Napisano 13 Maja 2017 Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Rozumiem, że chodzi Ci o blokadę z kierownicy? Jasne, że tak! Użyłem słowa "blokada", bo łatwiej skojarzyć, o co chodzi. Tak, z kierownicy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiojedzie Napisano 13 Maja 2017 Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 (edytowane) Gdyby nie można było blokować widelca podczas jazdy to tym bardziej nie byłyby montowane takie ułatwienia jak manetka...Ja blokuje na każdym twardym (asfaltowym odcinku). Jeżeli podjazd jest po dziurach itp to wtedy nie blokuję. Ale nie blokuję też w bardzo ciężkich warunkach (ulewa, błoto itp). w zeszłym roku na jednym maratonie tak zniszczyła mi się blokada. Naleciało syfu i koniec, poszla do reklamacji. edit: mam rebę solo air 2015 Edytowane 13 Maja 2017 przez misiojedzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 13 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 (edytowane) Gdyby nie można było blokować widelca podczas jazdy to tym bardziej nie byłyby montowane takie ułatwienia jak manetka. Wiem, że zależnie od sposobu kontroli kompresji są stosowane różne tłumiki. Stąd moje wątpliwości. Blokujesz zdalnie, czy z goleni? Widzę w Twoim garażu, że z kierownicy. Edytowane 13 Maja 2017 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 13 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Też mam Rebę Solo Air, ale nie blokuję mimo posiadanej manetki, która właściwie jest mi zbędna. Jeżdżę dużo po lesie, a asfaltowych podjazdów nie robię i unikam pedałowania na stojąco - w sensie siłowego przepychania, więc i blokowanie jest zbędne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 13 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 13 Maja 2017 Tak jak się spodziewałem - ile osób, tyle opinii i preferencji. Najważniejsze, że pomogliście mi rozwiązać "zagadkę" blokady w jeździe. unikam pedałowania na stojąco Szczerze mówiąc, to ja również rzadko to robię, jednak zdarza się. Czyli nie skreślam Speca z powodu braku zdalnej blokady. Może przywyknę i opracuję jakiś sprawny system regulacji kompresji w czasie szybszej jazdy. A jeśli nie...pewnie będę szukał tłumika i manetki, żeby przerobić na RL. Swoją drogą...w specyfikacji jest napisane "Custom RockShox Reba RL". Nie wnikam, co mieli na myśli pisząc "custom", ale wydawało mi się, że "RL" w nazwie widelca oznacza "Remote Lockout"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
m0d Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Jak dla mnie blokady mogło by nie być w ogóle. Jeżdżę w terenie, nie muszę wyciskać "dobrych czasów" na dojazdowkach, zawieszenie ma pracować a nie się opier... Zresztą więcej w tym mitologii niż jakiegoś sensu. Rozumiem jeszcze zawodników na naprawdę dobrym poziomie, którzy może w ten sposób coś tam urwą w wyścigu, ale w pozostałych 99,9% przypadków to może bardziej przeszkadzać niż pomagać. Wystarczy mieć dobrze ustawiony wideł, mile widziana osobna regulacja wolnej kompresji. Chyba że ktoś uprawia głównie "asfaltowe mtb" albo jeździ tylko mega przygotowanymi trasami jak na zawodach XC. Tylko wtedy można się zastanowić nad sztywnym widelcem. Jest jeszcze jeden ciekawy paradoks, te same osoby potrafią jednocześnie twierdzić że amortyzator (albo i pełne zawieszenie) są bardzo potrzebne nawet na asfalcie, a potem koniecznie muszą mieć i używać blokad... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Looser Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 (edytowane) spec nie mial jakiegos wlasnego "bezmanetkowego" systemu blokowania? brain czy jakos tak? Edytowane 14 Maja 2017 przez Looser Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 14 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Wystarczy mieć dobrze ustawiony wideł, mile widziana osobna regulacja wolnej kompresji. Jak pisałem, to będzie mój pierwszy powietrzny amor i nie bardzo wiem, jak powinien być ustawiony. Czy waga (95kg), nie uniemożliwi tego? spec nie mial jakiegos wlasnego "bezmanetkowego" systemu blokowania? brain czy jakos tak? Natknąłem się gdzieś na to (na zagranicznych stronach), ale było już późno i nie chciało mi się szukać więcej. Nie wiem, czy dotyczyło to blokady. Poszukam jeszcze czegoś na ten temat. Zastanawia mnie to "custom" w opisie widelca na stronie Speca. Ktoś wie, o co może chodzić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 14 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Custom - prawdopodobnie chodzi o zmniejszony skok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beskid Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Nie wiem czy nie oznacza owo słowo czasem robienia amora pod konkretnego producenta. W tym przypadku Speca. A może się mylę. Co do samej blokady to im bardziej jazda ma być dynamiczna tym bardziej jest ona potrzebna. Dotyczy oczywiście terenu mieszanego z asfaltem i szutrami. Na podjazdach to już raczej oczywiste, że blokada niweluje proces bujania i strat energii. Nie da się tego w żaden sposób zniwelować jakimiś ustawieniami amora. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Należy podkreślić ze reba nigdy nie mała blokady. Miała tłumik kompresji, którą się zwiększało aż do zablokowania przepływu oleju. Miała tez regulowany blow off, zwany z skrócie gate. Reba RL ma tylko i wylącznie blokadę i to poprzez manetkę, sam miałem taką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
fw66 Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 (edytowane) Spec lekko modyfikował fabryczne tłumiki i nazywał je "custom". Mają chyba pokrętło kompresji, które ma działać jak "brain" Manetka na kierownicy jest wygodna. Ale przełączenie blokady na dole zajmuje 1.5s, wiec to nie problem. Kwestia przyzwyczajenia. W codziennej jeździe można by jej nie używać. Jednak skoro już zapłacone. Wszyscy mówią, że energię trzeba oszczędzać Edytowane 14 Maja 2017 przez fw66 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 14 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Custom - prawdopodobnie chodzi o zmniejszony skok. Wg. specyfikacji - 80/95mm of travel. Wychodziłoby, że dla rozmiaru S jest 80mm, M - 85mm, L - 90mm i XL - 95mm. Tylko...po co mieliby robić takie rozbicie i w ogóle zmniejszać skok amortyzatora? Wg. specyfikacji SRAMa, możliwe skoki Reby to 80mm, 100mm, 120mm, 130mm, 140mm, 150mm. Coś mi się ten rower przestaje podobać...jakiś taki przekombinowany. Brak blokady z manetki, amor "custom", zmniejszony skok, zeszłoroczna geometria. To chyba taki składak z tego, co im zostało. ;/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beskid Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Kolego skup się na tej blokadzie i czy Ci pasuje i nie wymyślaj. To 29er do tego z bardzo dobrą geo to czemu ma nie być nawet tych 80mm skoku. Trek też stosował 80mm i tym rowerem grzało się po górach aż miło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team KrissDeValnor Napisano 14 Maja 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 (edytowane) Dokładnie - nie kombinuj za bardzo, bo według mnie są to detale ( no chyba, że bez manetki blokady nie możesz żyć ). W zasadzie można się zastanawiać nad agresywną np. w porównaniu do Treka geometrią, bo nie każdemu musi pasować i tyle. A różnice skoków pomiędzy rozmiarami mogą wynikać z chęci zachowania zbliżonej geo/pozycji na każdym rozmiarze. Edytowane 14 Maja 2017 przez KrissDeValnor Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
m0d Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Na podjazdach to już raczej oczywiste, że blokada niweluje proces bujania i strat energii. Nie da się tego w żaden sposób zniwelować jakimiś ustawieniami amora. Wybacz, ale to tylko durny slogan powtarzany bezmyślnie tyle razy, że niektórzy już w to wierzą jak w jakieś objawienie a nie sprawdzą Chyba, że jesteś jakimś xc-wymiataczem jeżdżącym w dodatku tylko po gładkich i wymiecionych trasach jakichś specyficznych zawodów. A najlepiej samemu się zastanowić kiedy ostatni raz blokowałeś zawieszenie na technicznym podjeździe, asfaltów z oczywistych powodów nie liczę. Zanim zaczniesz mnie atakować, to wspomnę że mam też zupełnie sztywny rower, którym jeżdżę gdy chce się po prostu złomotać i doskonale wiem kiedy zawieszenie mi pomaga a kiedy przeszkadza Czasem mam wrażenie jakby na forum pisywali zawodnicy z najwyższej półki kolarstwa górskiego, tylko anonimowo i skromnie schowani za przypadkowymi nickami, taka dbałość o niezbyt istotne dla amatora niuanse jakby jeden z drugim na codzień walczyli o dziesiąte sekundy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
misiojedzie Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 W codziennej jeździe można by jej nie używać. Jednak skoro już zapłacone. Podejście takie samo jak moje, po coś to jest, niby zaoszczędzi się trochę energii jadąc na twardym z blokadą, ale jakby nie było tej manetki to znając mnie nie chciało by mi się sięgać do widelca i nie blokowałbym tak często. Fakt faktem nie chodzi też o samo urywanie "cennych sekund" bo raczej nie ma to wiele wspólnego nawet z amatorskimi wyścigami o złote kalesony jak jest w przypadku 90% użytkowników tego forum, ale po prostu o komfort jazdy. Po co mam bujać tym widelcem cisnąc na płaskim (co przecież czuć pod kierownicą), a już nie mówię o podjazdach na stojąco. Jest manetka to się korzysta i tyle, bez dorabiania do tego jakiejś zbędnej ideologii Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
beskid Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Zanim zaczniesz mnie atakować, to wspomnę że mam też zupełnie sztywny rower, którym jeżdżę gdy chce się po prostu złomotać i doskonale wiem kiedy zawieszenie mi pomaga a kiedy przeszkadza Nie mam zamiaru Cię atakować. Po prostu trzeba było zacytować całość gdzie piszę o dynamicznej jeżdzie na asfalcie i szutrach. Nigdzie nie wspominam, że cokolwiek tracę i blokuję na technicznym podjeżdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bts Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Wybacz, ale to tylko durny slogan powtarzany bezmyślnie tyle razy, że niektórzy już w to wierzą jak w jakieś objawienie a nie sprawdzą Chyba, że jesteś jakimś xc-wymiataczem jeżdżącym w dodatku tylko po gładkich i wymiecionych trasach jakichś specyficznych zawodów. A najlepiej samemu się zastanowić kiedy ostatni raz blokowałeś zawieszenie na technicznym podjeździe, asfaltów z oczywistych powodów nie liczę. Specyficzne zawody? Chyba na każdym dłuższym maratonie mtb jest co najmniej jeden asfaltowy podjazd. Powodzenia w pompowaniu w amor bez blokady. Weź może najpierw przejedź z jeden wyścig a potem wróć na forum. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sabarolus Napisano 14 Maja 2017 Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 Zależy jak taki podjazd pokonujemy. Jeżeli staramy się siedzieć na siodle, nie wstajemy to jesteśmy w stanie bardzo bujanie ograniczyć. Chyba, że ktoś wstaje na byle wzniesieniu. To jest w jakiejś mierze kwestia techniki... Dlatego nie demonizowałbym tej blokady. Lepiej jak jest, jeżeli nie ma, też da się bez tego jeździć i jej posiadanie lub brak nie zdecyduje o naszym zwycięstwie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
TheJW Napisano 14 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Maja 2017 (edytowane) Zawody, zawodami - pojadę może w dwóch, trzech maratonach w tym roku. Myślę, że przeżyję tam bez manetki. Moje obawy dotyczą codziennych treningów. W mojej okolicy nawet, jeśli znajdzie się niezłe tereny do jazdy, to co chwilę trzeba złapać kawałek asfaltu albo betonu, żeby zaliczyć fajną trasę. Albo można kręcić się przez 2-3 godziny na 3-kilometrowej pętli... Jak pisałem - do manetki jestem po prostu przyzwyczajony. Obawiałem się też o bezpieczeństwo - niby zmiana pozycji pokrętła zajmuje sekundy, ale zawsze w tym czasie można złapać jakiś kamień i będzie nieprzyjemnie. Chociaż...Dzisiaj nawet blokując manetką prawie zaliczyłem glebę, bo na chwilę musiałem przesunąć dłoń na chwycie bliżej środka kierownicy, co osłabiło uścisk. Edytowane 14 Maja 2017 przez TheJW Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.