Brombosz Napisano 25 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2017 Witam Kupiłem gołą ramę KTM lycan 272 z 2014r z zamiarem uzbrojenia jej sobie stopniowo na przyszły rok. Opłacalne to może nie będzie ale mam nadzieję, że mi się uda. Problemem jest to, że nigdy nie miałem fulla i niespecjalnie orientuję się w częściach. Pierwszą rzeczą na jaką będę polował jest damper i tu pojawia się problem - nie wiem jaki. Naczytałem się o rozmiarach, skokach, tunach i muszę przyznać, że ciężko mi to ogarnąć. Doszedłem do tego, że szukam czegoś o długości montażowej 200mm bo tyle mi wychodzi jak odchylę maksymalnie wahacz. Podejrzewam, że można to skrócić do innej długości przekładając oś popychacza niżej. Totalnie jednak nie wiem jak dobrać skok. Nie wiem też jaki był oryginalnie. We wszystkich specyfikacjach jakie czytałem było podane albo kilka rozmiarów, albo sama nazwa dampera, który to ma kilka wersji - zazwyczaj FOX float CTD BV, rzadziej RS monarch RT-D2. Znalazłem jedynie taki wykres, który mi za wiele nie mówi, poza tym, że dotyczy tej ramy: Zakładam, że chodzi o kolor czerwony. Może, ktoś z forum mi to jakoś łopatologicznie wytłumaczy albo chociaż nakieruje "kup taki albo podobny". Z góry dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 25 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 25 Kwietnia 2017 Ten wykres pokazuje , bardzo upraszczając, charakterystyk pracy zawieszenia , czyli krzywą skoku w zależności od przyłożonej siły. Nie mówi nic o tłumiku. długości montażowej 200mm bo tyle mi wychodzi jak odchylę maksymalnie wahacz mam wątpliwości czy taki sposób pomiaru będzie prawidłowy. Maksymalne odchylenie może być kolizyjne dla elementów ramy . Może napisz do KTMa z prośbą o podanie długości montażowej ( wg mnie będzie 190 mm ) Pewnym rozwiązaniem może być zakup Manitou Mcleod lub Cane Creek inline- ten pierwszy jest tańszy, a jego konstrukcja sprawdza się w różnych ramach ( tłumik kupiony na normalnym rynku jest z powodzeniem montowany do wielu rodzajów ram, polecam watek na mtbr ). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 26 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 26 Kwietnia 2017 Wygląda na to, że KTM mnie olał. Z długością 200mm miałeś rację. Nie zauważyłem, że wahacz opiera się o ramę i myślałem, że to jakieś ograniczenie. Wpadł mi jeszcze jeden pomysł. Rama przyszła z zamontowaną plastikową blokadą, dokładnie taką jak na tej fotce znalezionej w necie: Jest to możliwe, żeby to był wyznacznik długości dampera? Zdaję sobie oczywiście sprawę, że to inna rama i inny skok. Może ten plastik ma jakieś znaczenie poza usztywnieniem konstrukcji? Wklejam też fotkę tych otworów przy osi popychacza. Wygląda to jak możliwość ustawienia ramy pod różne długości, ale wolę popytać w razie gdybym coś sobie ubzdurał. Ogólnie to mam coraz większe wrażenie, że porwałem się z motyką na słońce ale twardo twierdzę,że wiedza i doświadczenie nie biorą się znikąd więc proszę o wyrozumiałość w razie głupich pytań. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 27 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2017 Jak pamiętam ,to w którejś mojej ramie to plastikowe coś było założone tak, że punkty montażowe odpowiadały długości montażowej tłumika. Zmierz, wg mnie będzie 190 mm. te punkty montażowe mogą być przygotowane dla różnych skoków ramy. W takich sytuacjach przedni trójkąt jest taki sam,a zmienia się tylny trójkąt i łącznik ( popychacz ). Ogólnie to mam coraz większe wrażenie, że porwałem się z motyką na słońce Nie wydaje mi się. Natomiast na pewno będzie ciężko kupić tłumik z fabrycznym zaworowaniem, dlatego sugerowałem Manitou McLeoda, który powinien się doskonale sprawdzić. Zresztą założyłem McLeoda zamiast fabrycznego Foxa i było znacznie lepiej. W obecnej ramie zrobię to samo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 27 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2017 Przełożyłem ten plastik na ostatnie oczko i faktycznie, jeśli wliczać średnice obu sworzni, a nie jak myślałem - tylko promienie, to wychodzi 190mm bez przekładania osi popychacza. Myślę, że tymi punktami montażowymi nie muszę sobie zawracać głowy (bo fabrycznie nagwintowany został tylko jeden) o ile moja teoria o standardowych długościach FOXów i RSów jest poprawna. Mam też pomysł na zmierzenie skoku tłoka, ale to jutro bo muszę pobawić się w stolarza w pracy. Sposób prosty bo pokaże tylko czy jest jakaś kolizyjność przy dwóch wymiarach, ale może być tak, że nieco mi to rozjaśni sytuację. Szczególnie jeśli zostanie mi tylko jeden. Co do tego Manitou to całkiem całkiem, ale widzę, że w promocji to go w Polsce nie znajdę. Cena ponad 1100 zł, gdzie za granicą ok. 200 euro. Dodam, że polski dystrybutor KTMa mi odpisał... tyle, że okazał się niezbyt pomocny: właściwy rozmiar dampera uzyska Pan mierząc odległość między otworami narockerze i dolnym wahaczu.Pomiar należy przeprowadzić w pozycji 0 skoku. Żebym wiedział gdzie to pozycja 0 to bym tu nie pisał. Bo raczej nie chodzi o oparcie się wahacza o ramę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 27 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 27 Kwietnia 2017 teoria o standardowych długościach FOXów i RSów jest poprawna Jeśli teoria zakłada ,ze Fox i RS robią tłumiki o tych samych długościach to tak z wyjątkiem nowych tłumików metrycznych Trunnion, których pomysłodawca jest RS. http://www.vitalmtb.com/features/The-Ultimate-Guide-to-Metric-Shock-Sizing-and-the-RockShox-Super-Deluxe,1349 Odnośnie odpowiedzi z KTM- łał......w życiu bym nie wpadł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 28 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2017 Stworzyłem sobie w pracy taką prostą miarkę... upload photo ... i po zmierzeniu wyszło, że oba skoki 57 i 51mm nie są kolizyjne dla elementów ramy. Myślę, że jednak będę szukał czegoś w rozmiarze 190x51mm bo przy 57mm zostaje mi 5mm między wahaczem a ramą, a to chyba trochę mało. Dobrze myślę? Postaram się w najbliższych dniach ogarnąć temat zaworowania bo widzę, że to nie jest lektura na 1 dzień. W razie gdybym jednak skopał coś w geometrii i oś suportu opadałaby za nisko lub była za wysoko, to czy jest szansa na poprawę tego przez zamontowanie amortyzatora przedniego o dłuższym/krótszym skoku z odpowiednim ustawieniem? Widziałem kilka wersji KTMa na ramie z tym kątem główki z różnymi amortyzatorami. Od 130mm do 160mm. Na logikę to biorąc, to chyba tył musi być dopasowany do przodu. A ja będę miał ten przywilej, że przód będę mógł sobie dopasować później. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 28 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2017 Idealnie jest gdy przód i tył mają tą samą charakterystykę i skok. Poza tym miej na względzie fakt,że amorki o tym samym skoku mogę mieć różny parametr A2C ( axle to crown -czyli wysokość amorka). Przykładowo X-Fusion Velvet RL 100 mm ( zresztą niezły amorek za małe pieniądze ) -479mm, Fox Float 100mm - 470 mm. Jeśli przykładowo byś stwierdził, że suport jest za nisko i dałbyś amorek o większym skoku, to ,zostając przy Foxie, amorek o skoku 120 mm ma A2C=490. Czyli zmieniając wspomnianego X-fusiona 100 mm na Foxa 120 podnosisz rower o 10 mm. Oczywiście przejście z Foxa 100mm na foxa 120mm daje zmianę o 2cm ale warto pamiętać ,że nie tylko skok zmienia geometrię. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 28 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 28 Kwietnia 2017 Źle się wyraziłem, ale chodziło mi o odległość główki ramy od ziemi. Czyli jeśli dobrze rozumiem to pomijając (na tym etapie) ustawienia amortyzatora będzie to uwzględnieniem jego A2C i skoku. Docelowo celuję w 140mm skoku z przodu z SAGiem 20-25%. Myślę, że jak ogarnę temat damperów to margines błędu w geomerii nie będzie na tyle duży, żebym musiał coś zmieniać, ale w razie czego zostawię sobie sobie te 10mm zapasu. Co do tyłu to podjąłem już decyzję, że będzie to 190x51mm, tyle, że muszę jeszcze jakoś pogodzić ok. 125mm skoku z w miarę miękką pracą oraz moją sporą wagą (95kg). Rower ma służyć głownie do szybszych zjazdów ale po dosyć łatwym terenie. Trochę lat minęło i za bardzo cenię swoje zęby żeby myśleć o enduro/DH a do XC mam rower XC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
arekhs Napisano 29 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 2014 Performance Series FLOAT2014, FLOAT-A P-S, CTD BV LV, KTM, Lycan 27 Elite, 271, 272, 7.500, 2.000, 0.6 Spacer, VTM, RTL, 200, 16 taki montuja seryjnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 29 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 (edytowane) P-S Performance Series? CTD BV LV CTD Boostvalve low-volume (EDIT: large?) 7.500, 2.000 190mm x 51mm FLOAT-A Litera A oznacza jakiś tune? 0.6 Spacer, VTM, RTL, 200, 16 Tej części zagadki w ogóle nie ogarniam. W każdym razie dzięki za odpowiedź. Przeszukiwałem internet 5 dni i potrzebowałem takiej właśnie linijki tekstu. Teraz zostało tylko to odszyfrować Edytowane 29 Kwietnia 2017 przez Brombosz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 29 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 Większość tych inforacji dotyczy konstrukcji i zaworowania Tu masz rysunki poglądowe dla każdego zaworowania https://www.ridefox.com/help.php?m=bike&id=77 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 29 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 Chyba to rozgryzłem. O ile się nie pomyliłem w oznaczeniach, to szukam dampera o dużej objętości komory zewnętrznej, ze średnią kompresją i wysokim tłumieniem odbicia w wymiarze 190x51mm, zakładając, że w komorze boostvalve będzie ciśnienie 200psi. Muszę się jeszcze dowiedzieć czy coś się czasem nie zmieni gdyby brakło tego systemu BV, np. jakby mi wpadł damper inny niż FOX. Czy przy takim zaworowaniu nie zmieniłaby się wtedy jego praca i jeśli tak by było to jaki parametr zmienić. Do tego zacząłem sobie wstępnie przeglądać oferty i pojawił się problem. Rzadko kiedy sprzedawca zamieszcza takie informacje i wyboru za dużego też nie ma. Gdzie tego szukać? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 29 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 IMO szanse na znalezienie takiego samego tłumika są bliskie zeru choćby ze względu na unikatowość ramy. Tłumiki z zaworowaniem pod konkretną ramę rzadko się pojawiają na rynku wtórnym.,dlatego albo szukasz takiego samego Foxa do 65 roku życia, albo Rock Shoxa dopasowanego to kinematyki ramy,albo czegoś ,co będzie uniwersalnym rozwiązaniem, np Cane Creek DBAir Inline za worek pieniędzy lub wspomniany McLeod. Jest jeszcze opcja napisania do dystrybutora na Polskę z pytaniem o dostępność takiego tłumika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 29 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 No to mnie pocieszyłeś... Napiszę tego maila, ogarnę temat Rock Shoxa i ich oznaczeń, przeszukam portale męcząc sprzedawców i jak nic nie wydarzy się do wypłaty to chyba będę skłaniał się ku temu Manitou. Szczególnie, że znalazłem taki za 200 euro z wysyłką do polski. Dzięki za rozjaśnienie tematu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 29 Kwietnia 2017 Mod Team Udostępnij Napisano 29 Kwietnia 2017 No to mnie pocieszyłeś... Po prostu to przerabiałem ten problem z taką banalną ramą jak Merida OneTwenty- padł tłumik, naprawa ponad 800 pln w serwisie ( wytarty tłok w komorze olejowej ). Szukałem, szukałem, kupiłem Manitou i zawiecha lepiej pracowała niż z oryginałem . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fonika Napisano 2 Maja 2017 Udostępnij Napisano 2 Maja 2017 Nie ma co panikować, damper można spokojnie przezaworować przy serwisie, mozna też kupić coś podobnego np. rebound medium i compression medium i też będzie działać. Wielkość komory też warto sobie dopasować samemu - kupić coś z dużą puszką i do tego wypełniacze, bo fabryczne i tak nie zawsze zdają egzamin, co innego będzie ok. dla szczypiora 60kg, a co innego dla dużego chłopa 90kg. Co do BV to jest to siła blokady którą określa ciśnienie w IFP. 200psi to tak przeciętnie, wartość tą można zmienić przy każdym serwisie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Brombosz Napisano 4 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 4 Maja 2017 Stwierdziłem, że nie ma co się czaić na okazje bo to może trwać i kupiłem nowy X-fusion o2 RCX za 450zł. Cena wydaje się być dobra i opinie też w większości pozytywne. Jest to dopiero druga część, więc gdyby okazała się porażką gdzieś na wiosnę 2018, to myślę, że wtedy wymiana nie będzie problemem. Bardziej mnie martwi jego ustawienie fabryczne bo kupiłem w ciemno. Ile może kosztować ewentualne przezaworowanie gdyby okazało się, że to jednak nie to? Co do części wymiennych, o które w Polsce podobno ciężko, to też nie problem, bo mam możliwość załatwienia takich drobiazgów z USA przy okazji podróży samolotem 2-3 razy na rok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.