Skocz do zawartości

[modernizacja/odchudzanie] trekking Hercules Nepal


Rekomendowane odpowiedzi

Heh, chodzi o to że piszę długiego posta a tam jak widać. Już gotuję.

 

Może tu się wklei

 

Witam. Mam prośbę o radę. Posiadam trekinga hercules nepal, z którego jestem bardzo zadowolony (w końcu darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda, dla taty 24" rama była za duża, a dla mnie w sam raz, mam 190cm wzrostu). Jazdę na rowerze traktuję jako uzupełnienie treningu biegowego (amatorsko biegam średnie i długie dystanse), jeżdżę głównie po to by się zmęczyć, ale jak się pokona kilka kilometrów to chciałoby się pokonać je trochę szybciej. Jeżdżę w zdecydowanej większości po drogach asfaltowych, zmieniać na szosę póki co nie zamierzam. Czeka mnie na pewno wymiana łańcucha (nasmarowamie ucisza piszczenie na jakieś 15km,potem atak świerszczy), niestety nie znam się na zużyciu pozostałych części napędu. Daję kilka fotek z widocznymi zębami, czy kaseta i mechanizm korbowy jeszcze dadzą radę? Proszę o radę jaki łańcuch najlepiej kupić do tego zestawu: Kaseta to shimano cs-41hw 7 rzędów, mechanizm korbowy fc-m131 48/38/28. Gdyby była potrzeba wymiany kasety i mechanizmu krobowego to dalej te same modele? Czy może coś mocniejszego? Druga kwestia to obręcze, niestety zdarzyło mi się zjechać klocki hamulcowe do końca, a do domu zostało 30km,w efekcie boki obręczy zostały uszkodzone. Pewnie nie widać za dobrze, ale może ktoś będzie w stanie ocenić czy można tak jeszcze jeździć. Póki co nic nie pękło, a i z hamowaniem nie mam żadnych problemów. Obręcze są aluminiowe w rozmiarze 622x20, chcę do nich założyć lżejsze opony (myślę o maxxis detonator w rozmiarze 700x32c),czy ew.zmieści się tam węższa opona? Obecnie mam shwalbe maraton 622x37 (wg specyfikacji bardzo ciężka). Żeby urwać trochę z masy (obecnie 15,8kg) chcę wstawić sztywny widelec, ten amortyzator do niczego nie jest mi potrzebny, siedzi tam suntour t870, czy dobór sztywnego widelca to trudna sprawa? Aluminium czy wystarczy stal? Podsumowując:

1. Jaki łańcuch?

2. Czy kaseta i/lub mechanizm korbowy do wymiany? Jeśli tak to na jakie wymienić i czy np. można zmienić na jakiś szosowy z największą tarczą 50 zębów, albo o dłuższej korbie? Czy nie ma to większego sensu? Żadnych luzów w supporcie nie mam.

3. Czy obręcze do wymiany? Jaka najwęższa opona się zmieści przy 20mm szerokości wewnętrznej obręczy?

4. Jaki sztywny widelec zamiast amortyzatora?

 

Przerzutki to shimano altus, a manetki nexave, nie mam żadnych problemów ze zmianą przełożeń. Muszę skrócić pancerze linek z przodu bo wygląda to nie najlepiej. Czy jeszcze na coś zwrócić uwagę? Błotniki póki co zostawiam, pewnie nie ważą zbyt dużo, a czasem się przydają. Z góry dziękuję za porady.

Emotikon powodował problemy. Zgłosiłem wątek do moderatora. Lepiej niech usuną, a ja wrzucę jeszcze raz.

Edytowane przez Marcin_79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1)KMC X8.93

2)Korba i kaseta nie wygladają źle.Powinny przyjąć nowy łańcuch.Są jakieś problemy z przeskakiwaniem napędu?Brakuje Ci cieżkich przełożeń,że zastanawiasz się nad większym blatem?

3)Trudno ocenić po zdjeciu czy obręcz kwalifikuje się do wymiany.Przy szerokości 20 mm opona 32 będzie ok.

4)Tu może być największy problem.Amortyzator zapewne z rura sterową 1 cal ?

Edit

Chyba jednak rura sterowa 1 1/8 wiec coś się dobierze.Standardowo w takich przypadkach widelec Force trekking lub Mosso

Edytowane przez Tatanka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Dziękuję.

2. Absolutnie nic podobnego się nie dzieje, poza piszczeniem łańcucha, czyli kaseta i mechanizm korbowy zostają.

3. W takim razie wiem już co trzeba.

4. Wg tego co znalazłem w sieci to z opisu aukcji takiego amora:

Rura sterowa ahead 1,1/8" - długość 195mm

Waga realna - 1819 gram

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu masz widelec http://allegro.pl/widelec-force-treking-28-ahead-alu-1-1-8-i6510683135.html

Ale nie wiem czy rura sterowa nie będzie za krótka.Obecnie masz 195 mm,ale dochodzi wpuszczany mostek.Zmierz jaki masz obecnie wymiar od dolnej części główki ramy do mocowania kierownicy.Ze zdjęcia wydaje się że sporo.

A  do smarowania,to czego używasz ?

Edytowane przez Tatanka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem, że po odkręceniu mostka wystarczy zmierzyć długość rury od widelca i na tej podstawie dobrać wymiar sztywnego widelca? Mostek zapewne wchodzi do tej rury, z tego co się przyglądałem to rura amortyzatora nie wychodzi z ramy. Mostek chowa się w ramie. A czy stalowy np. Taki: https://m.centrumrowerowe.pl/czesci/sztywne-widelce-rowerowe/cross-trekking/p,widelec-trekkingowy-28-accent,46806.html będzie dużo gorszy? Na wadze tylko ok 200g różnicy, a cena sporo niższa. Pewnie wybiorę aluminiowy, ale zawsze lepiej wiedzieć więcej.

 

Do smarowania używałem smaru grafitowego do łańcucha w sprayu, próbowałem też oleju silikonowego w sprayu.

Edytowane przez Marcin_79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Amortyzator który masz,ma okreslony wymiar od osi mocowania koła do korony widelca,czyli tak najprościej do miejsca gdzie łączy sie z główką ramy(łączy się ze sterami ) W tej chwili masz zapewne coś ok 47 cm.Aby jak najbardziej zachować geometrię,trzeba dać sztywny widelec o podobnej wysokości.Force ma 44,5 cm,a z Twojego linku coś ok.41 cm.To już raczej za duża różnica.I raczej nie znajdziesz sztywnego widelca z rurą gwintowaną o odpowiedniej długości.Tu jest właśnie problem.Przy przejściu na Force dodatkowo będziesz musiał zmienić stery ze skręcanych na ahead,oraz wymienić mostek na ahead.

A obecny wymiar zmierz od dołu główki ramy aż do mocowania kierownicy,ponieważ w przypadku Force nie będzie on łączony w środku główki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I raczej nie znajdziesz sztywnego widelca z rurą gwintowaną o odpowiedniej długości.Tu jest właśnie problem.Przy przejściu na Force dodatkowo będziesz musiał zmienić stery ze skręcanych na ahead,oraz wymienić mostek na ahead.

A obecny wymiar zmierz od dołu główki ramy aż do mocowania kierownicy,ponieważ w przypadku Force nie będzie on łączony w środku główki.

Przecież można nagwintować rurę sterową od widelca przeznaczonego na ahead'a. I to będzie taniej niż zmiana sterów i mostka. Zresztą są dość długi sterówki na allegro 240, 260.

 

Marcin_79, najlepiej jak byś zmierzył ten rozmiar ze sobą na rowerze. Poza tym zmierz rozstaw goleni widelca, pewnie standard, ale warto się upewnić. I średnice rury sterowej też :), opis cudzej aukcji to niekoniecznie jest dobre źródło informacji. 

 

upd. Tu jeszcze jest 300 mm (axle-to-crown 43,5 cm), tylko niestety rura 1'', więc będą potrzebne stery redukcyne

Edytowane przez relyt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzeba było zielone zmierzyć. :) Ale ok, to będzie około 68-21-2=45 cm. Czyli szukasz widelca sztywnego 1'' (25.4 mm), axle-to-crown maksymalnie przybliżone do 45 cm, długość rury sterowej >210, z pivotami do v-brake'ów, rozstaw i grubość oski - standard (100mm, 9mm). Jak niema podanej Axle-to-crown to trzeba pytać. :)

 

Czyli ten z mojego ostatniego linka był by OK, rurę trzeba obciąć i nagwintować, stery redukcyjne nie są potrzebne. Ale pewnie na allegro i po sklepach jeszcze coś się znajdzie.

Edytowane przez relyt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie szperam, już wiem o co chodzi. To ugięcie pewnie dojdzie spokojnie do 3cm bo tylko siedziałem na rowerze i próbowałem zmierzyć łapiąc równowagę, podczas jazdy na pewno byłbym bardziej pochylony, więc środek ciężkości przesunąłby się do przodu. Ok 44cm będzie ok, a w tej sytuacji 0.5cm wielkiej różnicy już nie zrobi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy doborze wysokości sztywnego widelca w miejsce amortyzowanego nie odejmuje się maksymalnego ugięcia amortyzatora,tylko wstępne,tzw.SAG.Ugięcie to powstaje w momencie gdy siedzisz na rowerze z rękami na kierownicy.Można przyjąć że w Twoim amortyzatorze to będzie wartość ok.1,5 cm.Czyli potrzebujesz sztywny widelec o wysokości 45,5 cm.To byłby wymiar idealny.Ale ponieważ w czasie jazdy amortyzator i tak pracuje w większym zakresie,to spokojnie można dać tak jak pisałeś ok.44 cm.Ja jeżdżę z widelcem 44,5 cm w miejsce amortyzatora o podobnych wymiarach jak u Ciebie i jest ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przeglądałem twoje rowery i zauważyłem, że masz tego force'a. Stąd wiesz jakie on ma wymiary. Te 2cm amortyzator ugina się właśnie wstępnie, moja waga to ok 88kg. Zresztą wybieram się właśnie dokonać ponownego pomiaru z pomocą żony ;)

Na allegro znalazłem coś takiego http://allegro.pl/widelki-28-rura-ster-1-cr-mo-21-cm-steiger-i6786347266.html pytanie wysłane, reszta wymiarów pasuje idealnie. Poza tym to w nowych raczej ciężko będzie o tą długość (wysłałem chyba ok 5 pytań, póki co bez odpowiedzi).

Ten aluminiowy mnie kusi, pytałem o rozstaw na osi i średnicę, jest standardowo. Zastanawiam się tylko, czy wewnętrzna średnica będzie taka, że wpust się zmieści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co dyskutować z fachowcem, jest jak pisałeś ok 1.5cm wstępne ugięcie. Faktycznie na 1 i 1/8" wybór jest bardzo duży, można nawet widelec pod 29" koło kupić, który ma 47mm odległość od osi do korony. Poczekam do jutra, może ktoś odpowie, jak nie to zaryzykuję te 43.5cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o widelec z linku kolegi relyt,to wpust(rozumiem że chodzi ci o wpuszczany mostek) musi się zmieścić.1 cal to jest standard,a skoro obecny masz również calowy to nie ma bata że nie przypasuje.Nie wiem tylko,czy jest gwintowany.Opisu brak,a na zdjęciu nie widać.Jeśli chodzi o wysokość 43,5 to raczej będzie wystarczajaca.Widziałem Accenta Nordkapp z w widelcem ok.41 cm(geometria ramy pod amortyzator) ,dodatkowo wyprawowy z sakwami i dawał radę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, dokładnie o ten mi chodzi. Rura nie jest gwintowana, ale poradzę sobie z tym, jak i docięciem. Problem może być taki, że rura sztycy też jest aluminiowa (gość ma jeszcze inne sztywne widelce i w opisie tak jest właśnie, na zdjęciach wyglądają podobnie), a wtedy już nie ma gwarancji, że ścianka ma grubość 1.5mm jak przy stalowej, bo może mieć np 2mm i wtedy będzie kupa. Wysłałem jeszcze jedno zapytanie o wymiar.

Ten z allegro cr-mo jest za krótki (41.5cm).

Na stalowy chyba nie ma co liczyć.

I nic z tego, właśnie dostałem odpowiedź, że wpuszczany mostek się nie zmieści.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawa sprawa.Właśnie sprawdziłem na 3 widelcach  1 1/8 wymiar wewnętrzny rury sterowej i wszędzie jest taki sam.Jeden to alu ahead,drugi stal ahead ,trzeci stal gwintowany.Gdyby nie zabite gwiazdki,to bym sprawdził czy wpuszczany wspornik wchodzi we wszystkie.Zostaje kupno tego widelca i założenie sterów ahead 1 cal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stery widzę nie majątek, 20 zł za force. A jaki mostek do tego? Gwiazdka też jest potrzebna? Może przy okazji jakąś kierownicę aluminiową? Aktualnie mam giętą stalową z roweru mtb o szerokości ok 62cm (wydaje mi się trochę za szeroka do takiego roweru), średnica mocowania 2.54cm. Dużo lżejsze są aluminiowe kierownice od takiej stali (nigdzie nie mogę znaleźć wagi stalowej kierownicy)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...