Skocz do zawartości

[tylne widełki] Dlaczego nie są asymetryczne?


MD11

Rekomendowane odpowiedzi

SzajBajk opublikował niedawno film o rowerze Cannondale, w którym mówi o systemie Assymetric Integration: 

Chodzi o to, że tylne widełki są przesunięte w stronę napędu, dzięki czemu koło jest zaplecione symetrycznie i jest sztywniejsze. Można o tym przeczytać więcej na stronie Cannondale: http://www.cannondalebikes.pl/o-marce/technologie/asymetryczna-integracja.
 
W filmie pada pytanie: dlaczego rowery nie są tak budowane od lat? No właśnie, po zastanowieniu ja również je sobie zadaję.

Niedawno pojawił się Boost. Tam w tylnej piaście przesunęli kołnierze o 3mm na zewnątrz po obydwu stronach, a Cannondale przesunął tylko stronę napędową o 6mm. W obydwu przypadkach rozstaw pedałów się nie zmienił. SRAM twierdzi, że Boost zwiększa sztywność kół od 17 do 33% (wypowiedź dotyczyła obydwu kół, a z przodu zaszły większe zmiany, więc tylne koło jest pewnie bliżej tej dolnej granicy), a Cannondale chwali się sztywnością większą "nawet o 60%".
 
Nie wiem na ile prawdziwe są te dane (pewnie zależy, które parametry porównujemy i Cannondale przegina), ale symetryczny zaplot rzeczywiście jest pożądany i aby się do niego zbliżyć stosuje się asymetryczne obręcze.
 
Czy zamiast Boosta nie lepiej było zrobić asymetryczne widełki tak jak Cannondale? Czy takie rozwiązanie ma jakieś wady?
Oby nie było tak, że dopiero za parę lat wprowadzą to jako "nowy" standard i sztywniejszego następcę Boosta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się że problemem może być ocieranie prawym butem o prawą dolną rurkę tylnego trójkąta. Nie każdy ma idealnie proste nogi. Mnie np. prawa stopa ucieka na zewnątrz, wskutek czego pięta do wewnątrz. W starym rowerze z nieco niefortunnie ukształtowanymi widełkami miałem tą rurkę wypolerowaną do gołego alu na błysk ;) Ja jeżdżę co prawda na platformach ale w SPD też da się przekrzywiać na bok bloki i podobno powinno się to robić jeśli stopa naturalnie się tak układa.

 

Jakby tego było mało w porządnych korbach dąży się do coraz mniejszego Q-factor (rozstawu pedałów). To tym bardziej może wzmagać powyższy problem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że pomysł z asymetrycznymi widełkami jest dobry, ale może Cannondale ma na to patent, którym nie chce się na razie dzielić? A może inżynierownie z innych firm ocenili, że symetryczne ustawienie koła w widełkach daje lepszy rezultat? Na pewno nie można odmówić Cannondale pomysłowości. Ich Lefty pracuje z jednej strony, a rower o dziwo jedzie super i skręca tam samo dobrze w obie strony :)

 

@ Pidzej

 

Mniejszy Q-factor niekoniecznie jest lepszy. Gdy jeździsz sporo na stojąco w trudniejszym terenie, lepiej mieć szerszy q-factor dla łatwiejszego zachowania równowagi. Nie bez powodu Sram w swoich korbach stosuje 156mm i 168mm. Mniejszy rozstaw teoretycznie pozwala łatwiej utrzymać wyższą kadencję.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również pomyślałem o zahaczaniu butem, ale z drugiej strony Cannondale na pewno też brał to pod uwagę. Tak czy inaczej jest to niewątpliwie słuszna uwaga. Możliwe, że Cannondale poszedł po całości, żeby uzyskać maksymalną sztywność, a w SRAM uznali, że 3mm luzu więcej na stopę w Boost to jednak lepszy kompromis dla szerszej grupy użytkowników.

 

Lefty to rzeczywiście bardzo ciekawa konstrukcja. Nie mogę zdzierżyć jego wyglądu w rowerach, ale jak o nim poczytałem to jestem pod wrażeniem pomysłowości właśnie. Jak się nad tym zastanowić to w standardowych amortyzatorach też cały czas jest asymetria sił. W jednej goleni jest sprężyna powietrzna, a w drugiej tłumik, które stawiają opór w przeciwnych kierunkach, więc golenie podczas ślizgu dociskają się nierównomiernie. W Leftym zamiast tego zastosowali łożyska igiełkowe:

 

Kp1ld.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...