Skocz do zawartości

[korba] zmiana kwadratu na wielowypust


ziomal4532

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Mam obecnie korbę na kwadrat Alivio FC-M 430 42/32/22

 

Konfiguracja:

Przerzutka Sram X5 9 rz.

Kaseta Sram PG-990

Łańcuch Sram 991

Przerzutka przednia Shimano Tourney

Rower tj. Rockrider 5.3 26"

 

Chciałbym założyć tę korbę http://allegro.pl/mechanizm-korbowy-korba-shimano-alivio-9rz-cz-fc-t-i6367350676.html + dedykowany do niej ten suport 

 

http://allegro.pl/suport-shimano-bb-es25-126-mm-73-bsa-octalink-i6061403865.html

 

Czy będzie pasować/ będzie kompatybilne z powyższym sprzętem ? Czy jest w praktyce różnica w jeździe pomiędzy kwadratem a octalinkiem ?  Jak ze sztywnością ? 

 

Dziękuję.

 

 

Napisano

Wszystko będzie pasować tym bardziej, że zmieniasz na prawie identyczną korbę.

Co do różnic to zależy czego się spodziewasz po zmianie. Jak oczekujesz mega poprawy w sztywności to możesz się zdziwić, bo sporo zależy od sztywności samego węzła suportowego ramy. Octalink jest wyraźnie sztywniejszy i jest połączeniem pewniejszym, ale osobiście chyba nie wymieniałbym korby tylko po to, aby zmienić system montażu. Co innego gdy stara się skończyła -wtedy warto przejść.

Napisano

Tak, chcę wymienić tę korbę bo własnie stara się kończy, przejechałem na niej już trochę ponad 4000 km. Wymieniłem niedawno kasetę i łańcuch i została mi jeszcze korba.

 

Dzięki za odpowiedź.


Zainteresowala mnie jeszcze korba deore fc-m 590 44/32/22 ze zintegrowaną osią suportu pod 9 rz.

Czy ktoś z Was jeździł może na takiej korbie i czy opłaca się w nią pakować, czy lepiej pozostać przy octalinku alivio?

Z tego co seraph napisał ta alivio octalink jest porównywalna do tej mojej na kwadracie, otóż jak można klasyfikowac tę deore 590-tę? Czy warto przejść?
Proszę o jakieś porady.
Napisano
Czy warto przejść?

Jasne że warto przejść. W przypadku Hollowtech II ze zintegrowaną osią do tego suportu będzie pasowała nawet korba XTR, jak również XT, SLX, w sumie to wszystkie z osią 24mm. W przypadku tego systemu to od grupy Deore (nie wiem jak z niższymi) jest możliwość wymiany samych blatów, tylko blatów.

Na tą chwilę najbardziej uniwersalny system jeśli nie chcesz pchać się w SRAM'a.

Napisano

Z tego co seraph napisał ta alivio octalink jest porównywalna do tej mojej na kwadracie, otóż jak można klasyfikowac tę deore 590-tę? Czy warto przejść?

Proszę o jakieś porady.

 

Napisał trochę co innego. Osobiście mając do dyspozycji jeszcze korbę na 44 zęby za nic nie zdecydował bym się na oś zintegrowaną. Z porządnych ostała się już tylko Deore M521. 

Napisano

 

 

Osobiście mając do dyspozycji jeszcze korbę na 44 zęby za nic nie zdecydował bym się na oś zintegrowaną.

Serio?? Dlaczego?

A co masz zamontowane w swoim rowerze?

Napisano

Nie widzę żądnego pozytywu z przejścia z octalinku na oś zintegrowaną. Rowery mam 3 i w każdym co innego. Octalink, oś zintegrowana i pressfit. Wielowpust cenię sobie za trwałość i bezobsługowość. Oś zintegrowana ma też pewne zalety ale trzeba kolegę uświadomić, że jest to rozwiązanie wymagające większej sterylności niż octalink. Że bardzo prawdopodobne jest szybkie dokonanie żywota przez ten kiepski wkład w M590. Że będzie trzeba kupić inny z wymiennymi łożyskami i że czasem ten system nie jest cichy bo lubi trzaskać. I trzeba też powiedzieć sobie jasno, że w tańszych rowerach, gdzie ktoś specjalnie nie przejmuje się ich użytkowaniem to octalink jak i kwadrat są idealnymi rozwiązaniami. 

Napisano

 

 

oś zintegrowana i pressfit.

Toż to samo ;)

 

 

że jest to rozwiązanie wymagające większej sterylności niż octalink

Serio?

 

 

I trzeba też powiedzieć sobie jasno, że w tańszych rowerach, gdzie ktoś specjalnie nie przejmuje się ich użytkowaniem to octalink jak i kwadrat są idealnymi rozwiązaniami.

Uważam że w przypadku pressfit i zintegrowanej osi (której obecnie używam) wystarczy imbus 5mm do czyszczenia. Jest to banalnie proste i mega szybkie rozwiązanie. Poza tym jak sam napisałeś w "tańszych" rowerach jest to podyktowane "tańszymi" elementami, a nie kwestią konserwacji, choć z drugiej strony oba wymagają uwagi, o ile zależy nam na żywotności i sprawności...


 

 

Nie widzę żądnego pozytywu z przejścia z octalinku na oś zintegrowaną.

W tym przypadku zgoda, ale kolega ma póki co kwadrat...

Napisano

Masz rację, że to samo ale różnica jest w najważniejszym czyli wkładzie suportu dlatego rozróżniam te dwa patenty. Co do sterylności to też przy tych samych warunkach octalink się zawsze kręci a łożysko już nie jedno mi się zatrzymało. Zawsze po kilku wypadach zimą w góry na śnieg i błoto. Dlatego taka jest moja indywidualna opinia. W temacie tańszych rowerów to nie da się niektórym zamontować nic innego jak kwadrat bo nie zdało by to egzaminu. Zobacz sobie czasem z czym a raczej w jakim stanie ludzie oddają rowery na serwis. Syf, kiła i mogiła. Spokojnie dało by się zrobić korbę typu Acera, Altus na osi zintegrowanej tylko co zrobić by ten patent był równie szczelny na syf jak zwykły wkład suportu. 

Napisano
Masz rację, że to samo ale różnica jest w najważniejszym czyli wkładzie suportu dlatego rozróżniam te dwa patenty.

Zasada działania i łożyska są takie same w tych obu przypadkach. Tylko jedne są w miskach zewnętrznych a drugie w wewnętrznych. Patent PressFit został wprowadzony raczej w celu usztywnienia ramy, aniżeli uszczelnienia suportu.

 

 

W temacie tańszych rowerów to nie da się niektórym zamontować nic innego jak kwadrat bo nie zdało by to egzaminu.

W każdym da się zamontować H2, tylko uważam, że koszt dobrego suportu BSA i PressFit niejednokrotnie przewyższa, bądź jest bliski kosztowi całej korby na kwadrat.

 

 

Zobacz sobie czasem z czym a raczej w jakim stanie ludzie oddają rowery na serwis.

W tej kwestii uważam, że żaden poważny rider, ewentualnie osoba która pasjonuje się jazdą nie dopuści do takiej sytuacji. Takie rzeczy dzieją się w przypadkach gdzie ludzie mają wyłożone na rowery (ostatnio rozmawiałem z kolegą z pracy który pyta się dlaczego mu łańcuch przeskakuje? łańcucha i kasety nie wymieniał od nowości, a rower ma już ze 6 lat, drugi natomiast pyta czy może linki i pancerze w przerzutkach wymienić bo już maja z 10 lat i "przy okazji" wymiany hamulców na hydrauliki by wymienił...)

 

 

Spokojnie dało by się zrobić korbę typu Acera, Altus na osi zintegrowanej tylko co zrobić by ten patent był równie szczelny na syf jak zwykły wkład suportu.

Oczywiście że dało by się, ale automatycznie było by to droższe. Ale takiej klasy osprzęt pakuje się w rowery z najniższej półki, a takie rowery kupują ludzie jeżdżący do sklepu po bułki... Ewentualnie w niedzielę na spacerek, ale także tylko jak słońce świeci ;)

Napisano

 

 

Tam są inne mufy, czy to ma znaczenie ?

Tak ma znaczenie. Najlepiej to zdemontuj stary suport, spisz oznaczenia i poszukaj na necie informacji do jakiej mufy są przeznaczone.

Lub zmierz szerokość mufy suportu i po tej szerokości wybierz odpowiedni.

Napisano

Niestety nie mam możliwości wyjęcia suportu bo nie mam narzędzi.

 

Z tego co wyczytałem to wkład suportowy typu kwadrat: BSA 68mm 113mm jest w większości korb 42-32-22T), więc zakładam, że mam szerokość mufy 68 mm.

 

Teraz korba alivio na octalink, która mnie interesuje ma zalecany suport 126 mm, czyli taki: BB-ES25  lub taki BB-ES300 126 mm /68mm ?

 

Rozumiem, że jak zmieniam system montażu korby to stary suport nie będzie mi już potrzebny ?

 

Proszę o wyjaśnienie czy jak kupię ten suport z podanych wyżej to czy będzie wszystko pasować ? 

 

 

 

 

Napisano

Zmierz sobie mufę od krawędzi do krawędzi (bez rantów misek) nawet linijką. Najpewniej będzie 68 mm, ale szkoda byłoby jakbyś miał ten rzadszy rodzaj ram z mufą 73 mm - korba, którą masz obecnie nie ma żadnego znaczenia, bo szerokość mufy nie ma nic wspólnego z długością osi/dopasowaniem do korby.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...