Skocz do zawartości

[napęd] wymiana na nowy - prośba o pomoc


misiojedzie

Rekomendowane odpowiedzi

Hej :)

 

Kończy mi się napęd i chciałbym powoli już zamawiać nowe części. Muszę wymienić kasetę, średni i duży blat korby (mały był baardzo rzadko używany) i łańcuch. I teraz pytanie co warto kupić, jeżeli chodzi o korbę to wyboru nie mam, muszę zamówić to samo, ale zostaje kaseta i łańcuch. chciałbym coś lepszego ale nie wiem czy kaseta lżejsza nie zużyje się szybciej niż ta którą mam teraz... Na obecnym napędzie zbliżam się do 7000 km, kaseta była już raz regenerowana, głównie zębatki 5, 6 i 7. Mój napęd to:

 

korba SLX FC-M672, 40x30x22T

kaseta CS-HG50, 11-36 zębów

3 łańcuchy CN-HG54

 

zastanawiam się jeszcze nad żywotnością suportu, luzów nie ma ale kiedy rower jest bez łańcucha mam wrażenie że korba kręci się z większym oporem niż wcześniej. wiem tylko tyle że to pressfit :P ale w specyfikacji roweru nie jest dokładnie opisany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Lepsza" kaseta to tylko mniejsza waga i inna konstrukcja (aluminiowy pająk) , jeśli masz stalowy bębenek to nic poza kilkoma gramami "lepsza" kaseta ci nie da - chyba , że lepsze samopoczucie - bo wytrzymałościowo są na podobnym poziomie.

Lepszy łańcuch już ma zdecydowany wpływ na wydłużenie żywotności napędu , tu postawiłbym na KMC X10 .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

"Lepsza" kaseta to tylko mniejsza waga i inna konstrukcja

No nie do końca,z tego co zauważyłem,

jest też różnica w twardości materiałów.

Serwisuję i szlifuję czasem kasety, więc widzę iż HG 20 - to plastelina,  HG - 50 jest znośna, ale jednak najtwardsza i najtrwalsza jest HG-80.

Chociaż nie wiem czy ekonomicznie to jest uzasadnione.

Hg-50 to taki "złoty środek", nie za droga , nie za miękka.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro jesteś gotów wydać na kasetę do 200 PLN, to wybierz SLX, kupisz za ok. 160 PLN. Teraz mam tą kasetę 10-rzędową założoną w zimówce, przejeździła od października w kiepskich warunkach atmosferycznych i ciągle wygląda bardzo dobrze. Pamiętam, że kiedy w poprzedniej 9-rzędowej zimówce zakładałem Deore to po zimie raczej nie było co zbierać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak zrobię. Nie będzie miało znaczenia że 3 koronki są na alu-pająku? Mam tak jak pisałem stalowy bębenek. 


Znalazłem taki łańcuch, http://www.cyklomania.pl/kmc-lancuch-x-10-93-10s-114ogniw-oem,id5680.html jest troszkę droższy od tego który mi wysłałeś ale bym miał wszystkie części zamówione z jednego sklepu i nie płacił za kilka przesyłek, więc pewnie na jedno wyjdzie.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aluminiowy pająk nie ma znaczenia, wszystkie wyższej klasy kasety Shimano mają takie, nawet bardziej wylajtowane. A łańcuchy KMC X10.73 i X10.93 są takie same, tylko 93 ma zewnętrzne blaszki niklowane co wygląda ładniej i trochę pomaga w utrzymaniu napędu w czystości. Sądzę że połączenie kasety SLX z łańcuchami klasy X10.73 lub X10.93 znacząco wydłuży żywotność Twojego napędu.

 

Edit. Byłbym zapomniał. Spinki łańcuchowe KMC chociaż wygodne to jednak są trochę upierdliwe w zapinaniu/rozpinaniu. Z zapięciem można sobie łatwo poradzić. Zakładamy spinkę na łańcuch na górnej linii łańcucha, zaciskamy hamulce i stajemy na pedale, klik i jest zapięta. Natomiast rozpięcie rękami może doprowadzić człowieka do furii. Są specjalne szczypce różnych producentów do zapinania lub rozpinania, ja używam uniwersalnych od BBB, którymi można zarówno zapinać jak i rozpinać:

http://rowerowy.com/sklep/narzedzia-serwis/klucze-sciagacze/klucze-do-lancucha/prod/bbb-linkfix

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie do końca,z tego co zauważyłem, jest też różnica w twardości materiałów.

Nie miałem nigdy HG20, ale HG50/HG300 niczym nie odbiega od M770, a wręcz przeciwnie, powiedział bym, że M770 trwałością nie grzeszy. Uważam tak jak GTB, jeśli nie zależy nam na wadze, bo się nie ścigamy, to nie ma sensu dopłacać do kasety 2x wyższej kwoty.

 

Łańcuch X10.73 też jest wystarczającym łańcuchem mającym świetny stosunek jakości do ceny i niczym się nie różni od 10.93 po0za tymi świecącymi blaszkami. Czy warto dawać za to 3 dychy? Moim zdaniem absolutnie nie.

 

Misio, odpuść przymiary, sprawdzaj łańcuchy na gwoździu i nie dopuszczaj do wyciągnięcia +0,3 do 0,4% 

Aby wymienić blaty w korbie nie trzeba kupować całej korby, wystarczą same zębatki za 1/3 ceny korby.

 

Do rozpinania spinek KMC nie potrzeba wcale żadnych szczypiec, wystarczy młoteczek, klucz, kombinerki. Technika została pokazana na filmiku w którymś z tematów. Rozpięcie trwa dosłownie 3 sekundy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arni220

 

ścigamy się, ale trzeba też wziąć pod uwagę zależność waga-wytrzymałość ;) nie wymieniam części na typowe wydmuszki, wiem że urwałbym coś na wadze ale nie ważę 60kg to po 1 a po 2 mam tylko jeden rower i musze znaleźć jakiś kompromis :)

 

zamówiłem 2 zębatki do korby, dlatego pytałem czy do jej ściągnięcia jest potrzebny jakiś fachowy klucz, muszę ją zdjąć przecież żeby wymienić zębatki :P

 

zamówiłem x10.93, różnica w cenie była niecałe 20 zł. następny zamówię w wersji 73, jeżeli okaże się tak jak pisze @Waza że 93 łatwiej utrzymać w czystości to moim zdaniem warto dopłacić, tą różnicę, tym bardziej że kupuję 3 łańcuchy tak naprawdę raz na rok. sprawdzę i sam się przekonam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

do jej ściągnięcia jest potrzebny jakiś fachowy klucz

Jedyny "fachowy" klucz potrzebny do odkręcenia to klucz do nakrętki lewej korby ( taki http://allegro.pl/klucz-do-hollowtech-2-ht2-tl-fc16-i6325918240.html ) + imbus 5mm . Montaż i demontaż korby przy press fit wygląda identycznie jak przy normalnym suporcie pod BSA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jeżeli okaże się tak jak pisze @Waza że 93 łatwiej utrzymać w czystości to moim zdaniem warto dopłacić, tą różnicę,
0 \

A niby w jaki sposób łatwiej schodzi stary olej i brud z ogniwka niklowanego a nie niklowanego? Większych bzdetów nie słyszałem w życiu. By brud łatwiej schodził lub się nie kleił, to łańcuch musiał by być pokryty jakąś powłoką nieprzywierającą np. teflonową czy ceramiczną jak patelnie. Tak nie jest, bo było by to bardzo nietrwałe i drogie. Nikiel i stal w rozpuszczalnikach czyści się dokładnie tak samo czyli doskonale.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście nie pisałem że rozcieńczalniki inaczej rozpuszczają zanieczyszczenia na niklu i stali, to nadinterpretacja @Arni220, częsta u niego. Pisałem: 

 

trochę pomaga w utrzymaniu napędu w czystości
, co znaczy że jeżeli łańcuch nie jest silnie zabrudzony i nie trzeba go szejkować czy myć w maszynce, a wystarczy przetrzeć papierowym ręcznikiem lub starym T-shirtem i nałożyć kolejną porcję oliwki, to zaschnięty brud lepiej schodzi z gładkiego niklu niż nieco bardziej chropowatej stali. Po kilkuset km widać na łańcuchach różnicę, ten niklowany nadal lśni a ten bez pokrywy ochronnej jest mocno zmatowiony. co oczywiście nie umniejsza jego walorów technicznych. Tak jak napisałem wyżej, X10.73 i X10.93 równie dobrze pracują. W weekend zrobię zdjęcia przy świetle dziennym łańcucha Shimano po kilkuset kilometrach i KMC X10-EL po podobnym przebiegu, sam ocenisz czy warto wydawać więcej pieniędzy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak obiecałem wklejam zdjęcia łańcuchów, sorki za jakość.

 

Deore po przebiegu 840km, bardzo dbałem o napęd z tym łańcuchem, ale po tym kilometrażu łańcuch poszedł do kosza:

[/url]image upload without registration">http://P1000583.jpgimage upload without registration

 

KMC X10-EL po przebiegu niecałe 1000km nie wykazujący zużycia, wrócił na rower zamiast rozciągniętego Deore:

[/url]windows print screen">http://P1000593.jpgwindows print screen

 

Przy okazji zrobiłem zdjęcie kasety SLX która obsłużyła zimę, Deore w takich warunkach byłaby na wykończeniu:

[/url]how do i print screen">http://P1000591.jpghow do i print screen

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zdjęcia, ciekawy jestem jak będą rozciągnięte moje łańcuchy HG54 w porównaniu z KMC kiedy będzie miał podobny przebieg. 

 

Aha, ciekawa rzecz, byłem z kasetą do podpiłowania u takiego majstra od rowerów, starszy facet, całe życie dłubie co prawda przy szosówkach ale kaseta jak kaseta. Był bardzo zdziwiony że jeżdżę na trzech łańcuchach, uważa że jeździ się na jednym do oporu aż cały napęd będzie do kosza. Stwierdził że mam zniszczoną kasetę przez rozciągnięte łańcuchy, sprawdził każdy przymiarem i powiedział że rozciągnięcie jest minimalne lub żadne, (dziwne, nie? :D ) mówię mu że po to właśnie się jeździ na kilku ale on oldschoolowy majster dalej że tak czy tak nie powinienem używac trzech łańcuchów. Nie kłóciłem się z gościem, on wie swoje i ja wiem swoje a ma dobre ceny i jest dyspozycyjny, ale to trochę dziwne podejście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...