Skocz do zawartości

[amortyzator, rama] zmiana skoku


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

planuję wymienić w swoim rowerze amortyzator. Spec Camber 29 (L) 2016 wideł Rock Shox Recon TK Silver 120mm. Moje pytanie bierze się z tego, że dostałem dwie różne informacje z oddziałów Specializec zadając im to samo pytanie.

 

"Jaki maksymalnie mogę wsadzić do tej ramy skok i czy sotsowanie amora z dual air np. 120-150mm nie zaszkodzi ramie?"

 

Specialized PL wypowiedziało się, że max do tej ramy to 120mm fabrycznie i nie zalecają nic zmieniać, ale stosowanie amora z dwoma skokami nie zaszkodzi ramie.

 

Specialized UK z kolei, że mogę dołożyć 10mm czyli w tym wypadku max 130mm, ale stosowanie dual air kategorycznie odradzają ze względu na ramę i bezpieczeństwo ...

 

I kogo tu słuchać? Nie ukrywam, że jest w tej chwili fajny FOX Factory 130mm za dobrą kaske do kupienia ... No tylko czy w moim wypadku to dobre rozwiązanie ?

 

Z góry dziękuję za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO. Ramy zazwyczaj są tak zrobione i wzmacniane że są wytrzymałe przy określonym skoku amora. W innym wypadku siły się rozchodzą po materiale całkowicie inaczej niż ją zaprojektowano no i czego efektem są pęknięcia etc. po prostu psuje się rama :) ... 

Może zapytaj Speca w USA....inna sprawa ,że 150 mm do tej ramy to trochę dużo- za duża zmiana geometrii.

i tak też zrobiłem ... w szkou jestem odpowiedzieli na moje pytanie w 3 minut !! nice :)

Hello!

 
The UK is closest, we recommend increasing the travel on your fork more than 10%, so a 130 would be fine.
 
Best,

Specialized Online Store Customer Service

Specialized Bicycle Components

1475 S. 5070 W. Ste. A

Salt Lake City, UT 84104

 
Temat po części rozwiązany, ale chętnie jeszcze bym jakiejś fachowej rady "posłuchał".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale co bardziej fachowego chciałbyś usłyszeć?
Może zacznijmy fachowo od tego, że nie dual air, a dual position air, to jest różnica.

Rama jest pomyślana pod ten konkretny widelec i nie dziwi, że producent nie zaleca zmiany na dużo wyższy, najprawdopodobniej po prostu nie była z wyższymi testowana i nie są w stanie zagwarantować, że będzie nadawała się do dłuższej bezpiecznej eksploatacji. Nikt nie będzie nadstawiał karku za skutki ewentualnego wypadku, nikt nie da ci oficjalnej gwarancji, nawet w mailu.

Co do stosowania amorka z dwoma skokami. Po części serwis w PL ma rację. Samo stosowanie nie zaszkodzi, zaszkodzić mógłby np. niedolot na wyższej pozycji. Sam możesz sobie wyobrazić, że są sytuacje, w których taka zmiana nie wpłynie negatywnie na żywotność, chociażby bardzo strome, techniczne ścianki pokonywane z małymi prędkościami. Tam siły działające na główkę i tak chcą bardziej wcisnąć widelec pod ramę, a więc wyższy widelec wręcz poprawia sytuację. Niebezpieczne są natomiast wszelkie szybkie sekcje, tym gorzej, im częściej będziesz na nich odrywał się od ziemi. Będą bowiem działały siły, które będą chciały ci zdecydowanie zwiększyć rozstaw osi ;)

Generalnie, fachowo mówiąc, (oczywiście to takie żarty, bo zaraz się zleci grupa oburzonych), jeśli będziesz ostrożnie, świadomie i na odpowiednich, znanych ci sekcjach, używał wyższej pozycji w dpa, powinno być ok. Jeśli jeździsz na żywioł i chiałbyś w zasadzie mieć 150mm na stałe, zmień ramę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...