Skocz do zawartości

[TREK Procaliber 9.7 2017] - trudny wybór ramy


Domingo

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Planuję zakup roweru TREK Procaliber 9.7 2x model 2017 (Matte Trek Black):

 

http://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-g%C3%B3rskie/rowery-xc/procaliber/procaliber-9-7-2x/p/2077690-2017/

 

Wzrost:175 cm

Przekrok: 77-78 cm (mierzony bez butów)

Waga: ok. 78 kg

Rower potrzebny do amatorskiej jazdy XC - przesiadka z wiekowego już TREK-a 26".

 

Z mojej analizy wynika, że TREK posiada chyba najniższe ramy HT na rynku (sądząc po wymiarze "Stack" i "Stand-Over Height"), stąd jestem raczej "skazany" na 29-era tej marki.

Przekonuje mnie również dobra gwarancja, przyzwoity osprzęt (hamulce podstawowe, ale na razie wystarczające), rozsądny upust dealerów, a ciekawi ISO SPEED.

Jedyną modyfikacją, nad którą się zastanawiam będzie prawdopodobnie wymiana kół na zestaw "made by Daveo". 

 

Mierzyłem ramę 18,5/17,5" oraz 17,5/16,5" i tak naprawdę jestem pomiędzy tymi dwoma rozmiarami.

 

Opinie sprzedawców są oczywiście podzielone (jedni proponują większą, inni mniejszą), dlatego też proszę o Wasze uwagi i sugestie dotyczące wyboru wielkości ramy.

 

post-174829-0-46440600-1486508881_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przy 176 wzrostu i przekroku 86 czułem się na 17,5/16,5 jak na dziecięcym  ( mierzone na superfly 6).  Ale tak naprawdę to kwestia tego jak się czujesz na każdym z nich. Niestety  domyślam się że pogoda nie pozwala na jakies konkretniejsze testy w terenie.

 

 

Bierz 17,5/16,5 będzie mała zawsze można dac offset na sztycy lub inny mostek z większej ramy mniejszej nie zrobisz.

Mostkiem czy sztycą można poprawić co najwyżej pozycję na rowerze ale za małej ramy nie powiększą :P.

 

Biorąc pod uwagę nie małą cene roweru i wątpliwości na twoim miejscu dołożyłbym kilka stów na bikefitting, w niektórych sklepach przy zakupie roweru jest gratis.

 

Edytowane przez AkadaemiaStolarstwa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A o co chodzi z tymi wirtualnymi rozmiarami?

W przypadku 18,5/17,5":

- wymiar 18,5" odnosi się do długości górnej rury

- wymiar 17,5" odnosi się do wysokości rury podsiodłowej

 

Krótko mówiąc: rower w tym przypadku jest na długość 18,5", a na wysokość 17,5" (w porównaniu do innych producentów). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Krótko mówiąc: rower w tym przypadku jest na długość 18,5", a na wysokość 17,5" (w porównaniu do innych producentów).

A jaki miałeś rozmiar ramy 26-tki? Ja w twoim przypadku brałbym dłuższą ramę górną. Podsiodłową zawsze można wydłużyć. dłuższa rama pozwoli ci się bardziej położyć do jazdy (jeśli za mało zwrotny, zawsze można skrócić mostek, rozstawu kół nie zmienisz, ale delikatnie czulszy na ruchy kierownicą będzie), ale jak napisał ktoś wyżej, dobrze byłoby zrobić fitting, tak żeby zachować jak najbardziej optymalne kąty pod maratony.


 

 

Ja napisałem 1cm czyli centymetr, a chodziło o różnicę we wzroście ;)

Myślałem że chodzi o ramę ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wczoraj miałem szybki bikefitting przed sklepem mimo -5 C na zewnątrz :laugh: .

18,5" po przesunięciu siodełka do przodu i z oryginalnym mostkiem 90 cm jest na długość ok. - mostek można wymienić na 80 cm i byłoby idealnie.

Problemem w 18,5" jest dla mnie przekrok ramy - za wysoki i mało komfortowy w przypadku nagłego zeskoku z siodełka w terenie.

Szczerze mówiąc to pierwszy raz w życiu sprzedawca ustawił mi siodło tak wysoko jak wczoraj (przy długości sztycy 40 cm, wewnątrz rury podsiodłowej zostało jeszcze ok. 10-12 cm zapasu).

Obserwował moją jazdę i stwierdził, że na 100% pasuje mi 18,5" i tak wysoka pozycja na rowerze. Jego zdaniem przekrok jest mało istotny ...

Siedziałem na wysokości ok. 74 cm i nawet na palcach nie dotykałem podłoża.

 

Generalnie najbliżej mi do 17,5/16,5" z oryginalnym mostkiem (chyba ma 80 cm), siodełku ustawionym na wysokości ok. 72 cm i przesuniętym na offsecie do tyłu ok. 1,5 cm.

Tylko podobno rower wygląda na za mały ...

 

Dłuższego mostka na krótszej ramie raczej się nie stosuje, jak sugerował kolega powyżej.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc to pierwszy raz w życiu sprzedawca ustawił mi siodło tak wysoko jak wczoraj (przy długości sztycy 40 cm, wewnątrz rury podsiodłowej zostało jeszcze ok. 10-12 cm zapasu). Obserwował moją jazdę i stwierdził, że na 100% pasuje mi 18,5" i tak wysoka pozycja na rowerze. Jego zdaniem przekrok jest mało istotny ... Siedziałem na wysokości ok. 74 cm i nawet na palcach nie dotykałem podłoża.

 

Ale wysokość siodełka ustawia się pod kątem odległości od pedałów a nie podłoża. Czy na tym ustawieniu kręciło Ci się wygodnie? Tzn, czy miałeś nogę prawie wyprostowaną w dolnym położeniu ramienia korby? Jeśli tak to chyba masz większy realnie przekrok niż napisałeś.

 

Co do rozmiarów wirtualnych i realnych to żaden się nie odnosi do długości górnej rury:

18.5" (virtual) - to taki niby rozmiar referencyjny - jeśli w "tradycyjnej" rozmiarówce z czasów 26" jeździłeś na 18.5" to teoretycznie taki rozmiar powinieneś wybrać.

17.5" to realna długość podsiodłówki.

Generalnie to oznaczenie wprowadza więcej zamieszania niż pożytku (już to chyba kiedyś pisałem w innym wątku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie najbliżej mi do 17,5/16,5" z oryginalnym mostkiem (chyba ma 80 cm), siodełku ustawionym na wysokości ok. 72 cm i przesuniętym na offsecie do tyłu ok. 1,5 cm. Tylko podobno rower wygląda na za mały ...

Przy tym rozmiarze kół może tak wyglądać.

Moim zdaniem bierz 16,5" skoro przekrok w 17,5" jest na styk. Musisz mieć zapas.

 

 

18.5" (virtual) - to taki niby rozmiar referencyjny - jeśli w "tradycyjnej" rozmiarówce z czasów 26" jeździłeś na 18.5" to teoretycznie taki rozmiar powinieneś wybrać

 

 

Teoria - teorią.

Jeździłem starym 26 z ramą 19" i miałem taki sam przekrok jak w obecnym 27,5 z ramą 17".

Przy moim wzroście 172/82 dla 29er musiałbym szukać rozmiaru 15-16".

Edytowane przez mailo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Co do rozmiarów wirtualnych i realnych to żaden się nie odnosi do długości górnej rury: 18.5" (virtual) - to taki niby rozmiar referencyjny - jeśli w "tradycyjnej" rozmiarówce z czasów 26" jeździłeś na 18.5" to teoretycznie taki rozmiar powinieneś wybrać. 17.5" to realna długość podsiodłówki. Generalnie to oznaczenie wprowadza więcej zamieszania niż pożytku (już to chyba kiedyś pisałem w innym wątku).

Czyli coś w tym jest. Że rura górna z rozmiaru 18.5 a podsiodłowa z 17.5. Mi by się taka przydała :)


 

 

Wczoraj miałem szybki bikefitting przed sklepem mimo -5 C na zewnątrz :laugh: .

Świetny i rzetelny fitting ;) W skelpie gdzie go kupujesz robią bike fitting? Jeśli tak to rób i wypróbuj wszystkie możliwości z tymi mostkami, kątami, długościami itp. Jak kupisz to będzie po filipkach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 173 cm i ramę 17,5".W swoim oryginalnie miałem mostek 80 mm i sztycę z offsetem 8 mm.Zmieniłem na mostek 90 mm i sztycę bez offsetu.Jest super.Bierz 17,5".Dasz dłuższy deczko mostek bez zmiany offsetu sztycy lub z ujemnym.Ale sztycę zmień bo seryjna to ciężka lipa i to samo mostek.Np.na to   http://www.smud-carbon.eu/index_pol.html

Znowu edytę muszę zrobić bo nie doczytałem.

Domingo,przy twoim przekroku za Chiny Ludowe nie wziąłbym 18,5" Treka SF,a sprzedawcy są od sprzedawania,a nie od doradzania.Do dokładnego dopasowania służyć ci będzie odpowiednia sztyca i mostek o odpowiednich rozmiarach.

Edytowane przez next
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domingo,przy twoim przekroku za Chiny Ludowe nie wziąłbym 18,5" Treka SF,a sprzedawcy są od sprzedawania,a nie od doradzania.Do dokładnego dopasowania służyć ci będzie odpowiednia sztyca i mostek o odpowiednich rozmiarach.

 

Zauważyłem, że są 2 podejścia do przekroku ramy:

1. może być "na styk" i nie ma to znaczenia, ponieważ w momencie zaliczenia przewrotki najczęściej lądujemy poza ramą (tak twierdzą niektórzy)

2. ma znaczenie - lepiej mieć komfort psychiczny, że w awaryjnej sytuacji możemy wylądować okrakiem na ramie (i wtedy dobór powinien być zgodny z załączonym zdjęciem)

 

 

post-174829-0-71519900-1486564435_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze mówiąc to pierwszy raz w życiu sprzedawca ustawił mi siodło tak wysoko jak wczoraj (przy długości sztycy 40 cm, wewnątrz rury podsiodłowej zostało jeszcze ok. 10-12 cm zapasu).

Zapasu do końca, czy do ogranicznika?

Sztyce 400mm mają zaznaczony ogranicznik wysunięcia na 10-12cm od końca.

 

Obserwował moją jazdę i stwierdził, że na 100% pasuje mi 18,5" i tak wysoka pozycja na rowerze. Jego zdaniem przekrok jest mało istotny ...

Bo jest mało istotny, jest ważny tylko gdy nie jedziesz na rowerze. ;-)

Między tymi dwoma ramami jest różnica 1,5 cm w przekroku i 2,5 cm w wysokości rury podsiodłowej. Skoncentruj się na odczuciach z jazdy, a nie przekroku.

Krótki rower- zwrotny i nerwowy.

Długi - stabilny i dodający pewności na bardzo stromych zjazdach.

 

Często jest tak, że dobierając rower z małym przekrokiem (krótki), sami sobie generujemy częste korzystanie z tego małego przekroku ;-)

 

Siedziałem na wysokości ok. 74 cm i nawet na palcach nie dotykałem podłoża.

W starym rowerze mogłeś mieć suport nawet o 1,5 cm niżej. 

 

 

Generalnie najbliżej mi do 17,5/16,5" z oryginalnym mostkiem (chyba ma 80 cm), siodełku ustawionym na wysokości ok. 72 cm i przesuniętym na offsecie do tyłu ok. 1,5 cm.

Tylko podobno rower wygląda na za mały ...

Jeżeli przy 74 cm masz jeszcze z 1 cm do ogranicznika, to rower nie jest za mały. Spróbuj pozjeżdżać bardzo wolno z jakiś schodów, murków. Brak pewności przy zjazdach = za mały rower.

Edytowane przez sli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki "sli".

 

Chyba muszę na spokojnie powtórzyć symulację na ramie 17,5":

- wysunąć sztycę do maksymalnej bezpiecznej wysokości

- dokładnie sprawdzić/ustawić pozycję przy pedałowaniu

- ewentualnie przesunąć siodełko do tyłu (wymiana mostka na dłuższy nie powinna być konieczna)

 

Jeśli sztyca w 17,5" okaże się za niska, to pozostaje zakup rozm. 18,5" z krótszym mostkiem oraz lekkim przesunięciem siodełka do przodu (i nie zwracanie uwagi na przekrok).

 

Opcja trzecia: poczekać aż TREK zaprojektuje ramy o pełnych rozmiarach: 18/17", 17/16" itp. :laugh:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

1. może być "na styk" i nie ma to znaczenia, ponieważ w momencie zaliczenia przewrotki najczęściej lądujemy poza ramą (tak twierdzą niektórzy)

Od ponad dwóch lat jeżdżę na ramie "na styk". Pomimo tego podczas 12 maratonów, treningów, wypadów i całej jeździe nigdy nie udało mi się "usiąść" na ramie ;) Też mam problem z doborem ramy ze względu na wzrost na przełomie rozmiarów ram (zaliczam się do 17 i calowych ram).


 

 

Sztyce 400mm mają zaznaczony ogranicznik wysunięcia na 10-12cm od końca.

Wszystkie mają ograniczniki, nawet 300mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

300mm mają zazwyczaj ogranicznik 8 cm od końca.

 

 

- dokładnie sprawdzić/ustawić pozycję przy pedałowaniu

Zmierz wysokość suportu w starym rowerze i uwzględnij to w nowym.

Procaliber - 311mm

Edytowane przez sli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Domingo, jeżeli się dobrze pomierzyłeś, to masz długi tułów przy stosunkowo krótszych nogach. Przy takich proporcjach, dla zajęcia właściwej (efektywnej/komfortowej) pozycji dosyć ważna jest też np. długość ramion. Dlatego proponuję najpierw ustalić podstawowe wymagane parametry ramy, długości mostka, offsetu sztycy, wysokości siodła, dzięki czemu będziesz wiedział czy jesteś w stanie dopasować do siebie rower o konkretnym rozmiarze. Jak wcześniej napisano, najlepszy byłby bikefittng, ale kosztuje on kilkaset PLN i nie wszędzie jest dostępny profesjonalny (czyt. wiarygodny) bikefitting. Zastępczo proponuję skorzystać z kalkulatora:

http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp

Pomiary wykonaj z pomocą drugiej osoby, najlepiej 2-3 razy i uśrednij wyniki. Taki pomiar powinien zawęzić Twoje poszukiwania. Zwróć uwagę, że na dole strony są pliki pdf z terminologią i filmik instruktażowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to masz długi tułów przy stosunkowo krótszych nogach

 

Dokladnie o tym samym pomyslalem, tym bardziej, ze wg tabel Treka to autor tematu jest dokladnie po srodku rozmiarowki dla 18,5'' czyli niby teoretycznie ten rozmiar powinien byc idealny...no chyba, ze problem tkwi tu

 

@Domingo, jeżeli się dobrze pomierzyłeś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki "sli".

 

Chyba muszę na spokojnie powtórzyć symulację na ramie 17,5":

- wysunąć sztycę do maksymalnej bezpiecznej wysokości

- dokładnie sprawdzić/ustawić pozycję przy pedałowaniu

- ewentualnie przesunąć siodełko do tyłu (wymiana mostka na dłuższy nie powinna być konieczna)

 

Jeśli sztyca w 17,5" okaże się za niska, to pozostaje zakup rozm. 18,5" z krótszym mostkiem oraz lekkim przesunięciem siodełka do przodu (i nie zwracanie uwagi na przekrok).

 

Opcja trzecia: poczekać aż TREK zaprojektuje ramy o pełnych rozmiarach: 18/17", 17/16" itp. :laugh:

 

Jeżeli się dobrze zmierzyłeś, to nie ma opcji żeby zabrakło ci sztycy na 17,5". Przy wzroście 177 cm i nodze 83 cm na Superfly w rozmiarze 18,5" mam sztycę 4 cm od ograniczenia. Na 17,5 miałbym wciąż 1,5 cm zapasu, więc ty z nogą o kilka centymetrów krótszą, będziesz miał w ramie jeszcze kawał sztycy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...