brzozux Napisano 10 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Witam wszystkich, niestety w mojej Rebie (rocznik 09 dual air) urwałem mocowanie hamulca i jedyne co mi pozostało to wymiana dolnych lag/goleni (jak zwał tak zwał). Znalazłem dół od Solo Air i teraz mam pytanie, czy pomijając kwestie związane ze średnicą wewnętrzną istnieje możliwość montażu tych goleni? Jeśli temat już był to przepraszam ale chyba za słabo szukałem. Pozdrawiam,Paweł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 10 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Mało prawdopodobne aby lagi od solo air zadziałały z górnymi 2009. W nowszych rocznikach trzpień od tloka i tłumika skręca się wewnątrz dolnych lag (mają pustą przestrzeń od dołu), Natomiast w starszych śruby skręca się na samym dole. Chyba, że jest na to jakiś myk. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 10 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Urwałeś mocowanie hamulca czyli pękło/ułamało Ci mocowanie Post Mount czy może zerwałeś gwint dokręcając śrubę? Bo jeśli to drugie, to można naprawić takie golenie. Jeśli coś poważniejszego polecam szukanie goleni na ebay, w Polsce to tego rocznika będzie raczej ciężko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brzozux Napisano 10 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Niestety gwint zerwany został w taki sposób że nie ma możliwości naprawy. Już próbowałem u różnych speców, próbowali spawać w osłonie argonu ale na nic się to zdało gdyż lagi zwyczajnie się topią. A co do ebay to znajduję same Solo Air'y stąd moje pytanie odnośnie kompatybilności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 10 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Zerwał się gwint i spawałeś? A to nie lepiej było rozwiercić, przegwintować i wstawić tulejkę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brzozux Napisano 10 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 10 Stycznia 2017 Widzę, że robi się mały offtop a nie o to mi chodzi. Z tego powodu wrzucam zdjęcie, które zakończy wszelkie dywagacje na temat tego dlaczego nie przegwintowałem otworu. Mimo wszystko mam nadzieje, że znajdzie się ktoś kto miał do czynienia z "przeszczepem" goleni i wniesie coś wartościowego do tematu. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fonika Napisano 11 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2017 Nowsze (wpuszczone od dołu) nie będą działać ponieważ górne lagi w tych rocznikach są krótsze. Musisz szukać lag 2009-2011. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 12 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 A ci spawacze to próbowali gwint ratować czy przyspawać na stałe adapter do 180? Przed przyspawaniem wsadziłbym alu śrubę żeby w środku pusto nie było. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brzozux Napisano 12 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 Wydaję mi się że próbowali przyspawać tuleje do resztek mocowania, lecz te nie podjęło walki i zwyczajnie się roztopiło. Dzięki @@Fonika, za informacje mam właśnie jednego Recona na oku i wydaję się być odpowiedni (zewnętrzne wymiary lag są identyczne). Problem w tym, że jest to Solo Air a ja mam u siebie Dual'a. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 12 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 Na Planet X mają trochę dołów do RSa , tam poszukaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 12 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 Byle jaki spawacz tego nie ogarnie. Musi być ktoś kto ma pojęcie o spawaniu "rowerowych" stopów alu - specjalizujące się w naprawie ram warsztaty (np. Rychtarski). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brzozux Napisano 12 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 Chodzi o to, że spawacz znał się na rzeczy tylko materiał się poddał/było go za mało. Teraz i tak już nie ma możliwości ich odratowania ale dzięki @@vdcmike, będę wiedział na przyszłość gdzie szukać pomocy w sytuacjach "kryzysowych". Marcin dzięki za informacje już sprawdzam co tam mają ciekawego. Swoją drogą zastanawiam się czy warto wydawać na nowe golenie ponad 100 funtów, czy może lepszym rozwiązaniem będzie kupno innego "uginacza" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 12 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2017 Ja bym nowy rower kupił Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fonika Napisano 13 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2017 Jak nie znajdziesz używanych lag to na pewno lepiej kupić używaną rebe za 600zł, zamiast wydawać tyle kasy na dolne lagi. Górne pewnie ktoś kupi jak mu się laga wytarła/porysowała . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 13 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2017 Musi być ktoś kto ma pojęcie o spawaniu "rowerowych" stopów alu - specjalizujące się w naprawie ram warsztaty (np. Rychtarski). Golenie dolne w tym przypadku to akurat nie jest stop aluminium i wątpię, czy Rychtarski by to zrobił. Stal czy alu owszem ale nie magnez, z którego wykonano te lagi. Rock Shox robi swoje golenie ze stopu zawierającego ok. 90% magnezu w dodatku zdarza się, że lagi łączone są z różnych stopów i aby to pospawać, a nie zepsuć, trzeba zrobić np. mikroanalizę rentgenowską. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
brzozux Napisano 14 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 @@Punkxtr, Dokładnie to samo usłyszałem od człowieka, który się tym zajmował. Zbyt duża ilość magnezu uniemożliwiła spawanie, co spowodowało wytopienie się materiału. Oczywiście metoda użyta do spawania to TIG w osłonie argonu. Temat pozostawiam otwarty do czasu przeszczepu, któremu daje spore szansę powodzenia. Dawca powinien dotrzeć pod koniec przyszłego tygodnia. Oczywiście będę informował o postępach prac. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 Dla ułatwienia dodam, że Rock Shox do produkcji goleni używa najpopularniejszego stopu AM100-T6 i jest to oczywiście odlew. Po zrobieniu analizy lag od SID-a skład w % wyszedł taki: 93.66 Magnezu, 6.24 Aluminium oraz 0.1 Manganu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 Próbowałem na dziesiątki sposobów dając kolegom do bardzo dużych profesjonalnych zakładów mających dostęp do rentgenów itp. i wszyscy mi potwierdzili że dolne lagi po uszkodzeniu nie nadają się do naprawy - szczególnie spawaniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 (edytowane) Cóż można powiedzieć :-) Techniki naprawiania (spawania) odlewów magnezowych istnieją od dawna. Podejrzewam, że nikt nie będzie Ci tego robił w ilości, którą możesz dostarczyć bo się to nie opłaca. Tak samo dla zakładu jak i dla Ciebie. Co innego postawienie linii dla producenta. Problemem "konwencjonalnych" technik jest to, że w spoinie najczęściej pojawiają się pęknięcia. Aby zrobić to dobrze spawa się drutem, prądem przemiennym, należy zastosować odpowiednie ściegi (i temperaturę między nimi), zastosować podgrzewanie wstępne, a na końcu odprężyć cały odlew. Aby utrudnić, procedurę tę przeprowadza się inaczej dla każdego stopu, stąd konieczność wcześniejszego wykonania analizy. EDIT: Jeszcze ciekawiej jest gdybyś zażyczył sobie anodowanie goleni. Większość profesjonalnych zakładów powie Ci, że się nie da. Albo wezmą i otrzymasz wyżarte na wylot. Edytowane 14 Stycznia 2017 przez Punkxtr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 (edytowane) @Activia: a co to za golenie były? Magnezowe są niespawalne natomiast alu można próbować. Są magicy którzy potrafią zespawać puszkę po napoju. Tylko to żadne duże zakłady a specjalizujące się w rowerowych ramach manufaktury. RS chwalił się swego czasu, że w wysokich modelach ma golenie aluminiowe. Widać jednak nie do końca... Edytowane 14 Stycznia 2017 przez vdcmike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 (edytowane) Up, to chodzi o golenie wewnętrzne, które w niższych modelach są stalowe (cięższe ale i trwalsze). Wyższe modele mają golenie aluminiowe pokryte anodą. Edytowane 14 Stycznia 2017 przez Punkxtr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 Cóż można powiedzieć :-) Techniki naprawiania (spawania) odlewów magnezowych istnieją od dawna. Podejrzewam, że nikt nie będzie Ci tego robił w ilości, którą możesz dostarczyć bo się to nie opłaca. Tak samo dla zakładu jak i dla Ciebie. Co innego postawienie linii dla producenta. Problemem "konwencjonalnych" technik jest to, że w spoinie najczęściej pojawiają się pęknięcia. Aby zrobić to dobrze spawa się drutem, prądem przemiennym, należy zastosować odpowiednie ściegi (i temperaturę między nimi), zastosować podgrzewanie wstępne, a na końcu odprężyć cały odlew. Aby utrudnić, procedurę tę przeprowadza się inaczej dla każdego stopu, stąd konieczność wcześniejszego wykonania analizy. EDIT: Jeszcze ciekawiej jest gdybyś zażyczył sobie anodowanie goleni. Większość profesjonalnych zakładów powie Ci, że się nie da. Albo wezmą i otrzymasz wyżarte na wylot. Co do anodowania to oprócz Polski wysyłałem także do Niemiec, Francji i Holandii i wszędzie powiedzieli mi to samo że Anoda tak dobra jak jest w nowych amorkach to tylko wtedy wychodzi jeżeli będzie rurka - surowe aluminium bez wcześniejszego anoowania. Ciekawy temat - miałeś styczność z tym?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 Tutaj miałem na myśli anodowanie lag dolnych. Z górnymi nigdy nie próbowałem, ponoć rzeczywiście ciężki temat i obawiam się, że dla jednej osoby (nawet ze sporym zapleczem) może być trudny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 Dolne lagi to odlew a odlewu nigdy nie zaanadujesz. Gdyby była możliwość to sam bym chciał prowadzić taki biznes z anadowaniem wtedy wszystko tu bym mógł wam robić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Punkxtr Napisano 14 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 14 Stycznia 2017 (edytowane) ACTIVIA mylisz się, odlew jak najbardziej da się anodować choć Ty pewnie piszesz o aluminium bo idąc do anodowni usłyszysz "odlewów nie anodujemy" :-) Piszę to na przykładzie RS-a, w starszych goleniach pojawiały się różne stopy - prawdopodobnie były klejone podkowy do lag. Podobnie z hakami. Choć to odlew, to teoretycznie wykonanie całości bez klejenia być może również jest możliwe - do pionowo ustawionej formy można by wtryskiwać jeden stop, potem drugi i znów inny. Tak czy owak cała rzecz w tym, że magnez anoduje się w innej kąpieli niż alu i wymaga zupełnie innego traktowania. Nie wolno używać do tego celu kwasu siarkowego tylko specjalny roztwór NaOH + węglan sodu i kilka innych rzeczy. Potem znów trzeba płukać całość w innym roztworze. No i uważać na czasy trawienia. Niestety kłopot w tym, że rzadko kiedy zdarzają się jednolite lagi. Często w hakach i podkowie masz większą zawartość aluminium, niż w środkowej części przez co środek może być wyżarty. Także anodować można ale musisz zrobić najpierw analizę całości (podkowa, środek i haki) aby wiedzieć czy w ogóle można się za to zabrać. A jeśli nawet to odpowiednich kąpieli niestety nikt raczej nie zrobi dla jednej czy nawet kilkudziesięciu lag. A przynajmniej w sensownej cenie. Edytowane 14 Stycznia 2017 przez Punkxtr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.