Skocz do zawartości

[kierownica] jaka szerokość do 29er?


Wojtas0110

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie, mam drugi problem z serii "składam swój pierwszy rower".

Aktualnie posiadam seryjnego KTM na 27.5 calowych kołach. Kierownica ma szerokość 68 cm. gdzie uważam, że jest to przesada.

Czy mogę pozwolić sobie na nieco węższą kierownicę do kół 29"? Ewentualnie z jakimi "problemami" może to się wiązać? Typu "nerwowy skręt" itd.

Myślę nad 64 cm., raczej niemniej.

Napisano

W teorii szeroka kiera daje stabilność i większą kontrolę nad rowerem , węższa jak wspomniałeś bardziej "nerwowe" zachowanie (szersza kierownica = krótszy mostek).

Tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnych preferencji i najważniejsze aby tobie było wygodnie (sam na kole 27,5 mam kiere 580 - tak mi pasuje) . W wyborze kierownicy nie ma złotego środka na jej szerokość i kąty gięcia , to jest tak indywidualna sprawa jak dobór odpowiedniego siodełka (co dla jednego dobre jest zupełnie nie odpowiednie dla drugiego)..

Napisano

700-720mm to już raczej standard jeżeli chodzi o 29er mtb,jeżeli wykorzystuje się go zgodnie z przeznaczeniem.

Jeżeli będzie to 29er do dojazdu do pracy po ścieżce rowerowej ,to i te 640mm wystarczy.

Osobiście nie wyobrażam sobie takiej kiery na takim kole,620mm to mam na 26'

Napisano

To też zależy od wzrostu i długości rąk. Jak ktoś nie jest wysoki to tak 720-730 może być za szeroka, cierpią wtedy nadgarstki. Ja ma 180cm wzrostu i strasznie długie ręce kiere miałem 750mm i skróciłem do 730mm. Tak więc lepiej sobie pojeździć i po troszku skracać.        

Napisano

720mm to ja mam w 26erze i w sumie można by tak długo pisać ;) Jak ktoś z metra cięty albo lubi wąsko i już, to nie ma co na siłę ciągnąć do szerszych, bo to tylko takie teoretyczne założenie że większe koło = większy potrzebny „lewar”, bez patrzenia się na pozostałe zmienne. IMHO bardziej będzie to zależeć od tego jak wykorzystywany jest rower i osobistych preferencji. Tak czy siak wziąłbym szerszą, bo a nuż się spodoba, i ewentualnie docinał.

Napisano

A co ma wielkość koła do szerokości kierownicy ? Tak jak już wcześniej pisano, zależy od zastosowania i indywidualnych preferencji ale myślę że rozmiar koła nie ma tu znaczenia. Ja mam 700mm ale chyba skrócę ;) 

Napisano

To też zależy od wzrostu i długości rąk. Jak ktoś nie jest wysoki to tak 720-730 może być za szeroka, cierpią wtedy nadgarstki.       

 

Można wybrać kierę z mocniejszym gięciem w tył  np. 9, 12 st. Salsa stosuje nawet 17 stopni. 

Napisano

A co ma wielkość koła do szerokości kierownicy ?

 

To, że jak stały się standardem w 29erach to tłumaczono to hasłem, że potrzeba większej dźwigni do lepszego manewrowania przy większym kole ;)
Napisano

Witajcie, mam drugi problem z serii "składam swój pierwszy rower".

Aktualnie posiadam seryjnego KTM na 27.5 calowych kołach. Kierownica ma szerokość 68 cm. gdzie uważam, że jest to przesada.

Czy mogę pozwolić sobie na nieco węższą kierownicę do kół 29"? Ewentualnie z jakimi "problemami" może to się wiązać? Typu "nerwowy skręt" itd.

Myślę nad 64 cm., raczej niemniej.

Wąskie kierownice też skręcają.

Kup 680 i skracaj w miarę potrzeb. Sugeruj sie wlaśnymi odczuciami a nie standardami wciskanymi przez producentów. Jeden lubi 720mm wiosło, a drugi 580mm i rogi.

Uważam, że kiedyś trend na szerokie kierownice się odwróci. Pojawią się nowe testy, że krótka daje ileś tam % więcej czegoś tam. Sprzedaż nowych części musi się kręcić.

Napisano

Ja też uważam, że najważniejsze są indywidualne preferencje. Aktualnie mam rowery 26, 28 i 29 a w nich kierownice 700, 700 I 710 milimetrów. 2 z nich z rogami a do trzeciej też kupię rogi. W 26 zaczynałem od 540 mm i jeździło się dobrze, ale po kupnie roweru z 700 mm przekonałem się do szerszych. Dobrym wyjściem będzie w miarę szeroka z możliwością dużego zwężenia i testy

 

Wysłane z mojego Redmi 3S przy użyciu Tapatalka

Napisano

Od lat jeździłem z kierowcą 680 i w 29er była to bardzo optymalna szerokość. Obecnie mam 720 ale specjalne mi nie leży (ale też nie przeszkadza).

 

Zresztą to nie problem przesunąć wszelkie manetki, klamki, chwyty do środka i sprawdzić jak się jeździ a potem uciąć nadwyżkę.

Napisano

Trend na zbyt szeroką kierę chyba już minął ale bez przesady, że będzie można wciskać kit, że z wąską będzie lepiej. Fizyki nie da się oszukać. Decyduje co zostało napisane zastosowanie roweru tego czy innego. 

Napisano

Oczywiście każdy powinien używać kiery jaka mu pasuje, tylko niech nikt nie wciska ciemnot, że dziki szerszej kierze nie można łatwiej utrzymać roweru w ryzach.

Napisano

No chyba na stabilność i szybkość reakcji to z mechaniki mnie uczono jeszcze w szkole sredniej mostek ma największy wpływ im krótszy tym można powiedzieć szybciej reaguje chociaż z szybkością to niewiele ma wspólnego. Przełożenie zmniejszające jest najmniejsze.

 

Kierownica 680 nie wiecej bo ręce zaczynają bolec ale to już sprawa użytkownika kupuj tak jak ja długa na maks i docinaj ja dojechałem do 680

 

tapniete z telefonu

Napisano

Nie zrozumiałeś mojej myśli. Z szerszą kierą można znacznie łatwiej opanować wybicie koła z trakcji. W tym sensie znika nerwowość. Kwestia rozmiaru koła do szerokości kierownicy to sprawa drugorzędna.

Napisano

No chyba na stabilność i szybkość reakcji to z mechaniki mnie uczono jeszcze w szkole sredniej mostek ma największy wpływ im krótszy tym można powiedzieć szybciej reaguje chociaż z szybkością to niewiele ma wspólnego. Przełożenie zmniejszające jest najmniejsze.

 

Kierownica 680 nie wiecej bo ręce zaczynają bolec ale to już sprawa użytkownika kupuj tak jak ja długa na maks i docinaj ja dojechałem do 680

 

tapniete z telefonu

Tak ale zauważ że wraz z długością mostka zmienia się też szerokość kierownicy. Szersze kierownice posiadają też rowery z większym skoku a tym samym wyżej położoną główką ramy. To wszystko musi być zbalansowane.
Napisano

No chyba na stabilność i szybkość reakcji to z mechaniki mnie uczono jeszcze w szkole sredniej mostek ma największy wpływ im krótszy tym można powiedzieć szybciej reaguje chociaż z szybkością to niewiele ma wspólnego. Przełożenie zmniejszające jest najmniejsze.

 

Kierownica 680 nie wiecej bo ręce zaczynają bolec ale to już sprawa użytkownika kupuj tak jak ja długa na maks i docinaj ja dojechałem do 680

 

tapniete z telefonu

Tak ale zauważ że wraz z długością mostka zmienia się też szerokość kierownicy. Szersze kierownice posiadają też rowery z większym skoku a tym samym wyżej położoną główką ramy. To wszystko musi być zbalansowane.
Napisano

Dłuższa kierownica = dłuższa dźwignia = mniejsze obciążenie potrzebne do skrętu koła = większa siła potrzebna do wyrwania jej z ręki.

Stailność dłuższych kier docenia się gdy uderzy się rozpędzonym kołem w korzeń pod kątem, albo kamień.  Oczywiście im ktoś ma więcej pary w łapach tym jest to dla niego mniej zauważalne :)

 

Co długości, z zakupionym rowerem miałem 72cm, ale bolały nadgarstki i bałem się ciągle że o coś zaczepie, czy to w ruchu ulicznym czy w peletonie. Skróciłem bez żalu do 68cm i jest ok. Jedynie na wypadzie w Rychleby brakowało mi tych cm, i podejrzewam że odrobinę by odciążyły ręce. Dla mnie osobiście im trudniejszy teren tym szerszy chwyt. Do aero to kładę dłonie na korpusie klamek od hamulca albo na półkach od amora na asfaltowych dojazdach. 

 

Zawsze łatwiej po przymiarkach przyciąć za długą  niż w druga stronę.

 

 

 

Kwestia rozmiaru koła do szerokości kierownicy to sprawa drugorzędna.

Koło to też dźwignia :icon_wink: wzajemny stosunek ich długości wpływa na przełożenie siły. 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...