Carbon Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Witam, Od dłuższego czasu próbuje rozwiązać (znaleźć przyczynę) problemu jakim jest ściąganie roweru w prawo podczas jazdy bez trzymanki. Objawia się to tym, że podczas jazdy swój środek ciężkości muszę mieć lekko przesunięty w lewo (na siodełku). Od razu napiszę, że nie ma to nic (bądź w pomijalnym stopniu) wspólnego z tym, że korba, łańcuch, przerzutki są po prawej stronie. Stabilna jazda (mój ciężar w osi siodełka) jest w momencie gdy mam założoną sakwę po lewej stronie z obciążeniem 5-8 kg. "Ściąganie" jest zapewne powiązane z efektem niesymetrycznego środka ciężkości w osi lewa-prawa strona. Tu jest pytanie dla znawców problemu ponieważ: (w między czasie przechodziłem z roweru 26" na 28". Problem występował w dwóch rowerach) 1. ramy były idealnie symetryczne (obie nowe i mierzone) 2.kierownica, siodełko, sztyca, mostek, amortyzator - inne/nowe bądź ich ustawienia wielokrotnie korygowane 3. KOŁA - i tu jest moje podejrzenie - oba są przygotowane pod tarcze (center lock) - podzespoły nowe, natomiast tarcze nie są założone - obecnie jeżdżę i będę jeździł na v-brekach. Przy piastach pod tarcze wiadomo, że szprychy są różnej długości - analizowałem nawet naciąg szprych w odniesieniu do ich osi symetrii między widełkami amortyzatora/ramy: a) szprychy po obu stronach tak samo naciągnięte szprychy z jednej strony są mniej naciągnięte ale symetria koła między widełkami zachowana. Jedyne co mi przychodzi na myśl to występowanie sił dynamicznych (od napięcia) szprych podczas jazdy i "jakiś" ich wpływ na zjawisko ściągania. Natomiast nie układa mi się to w racjonalną całość. PS. Stery i opony również nowe/inne - więc je wykluczam. Czy ktoś z Was zetknął się z tym problemem? W wolnej chwili chciałbym podmienić jednak koła na inny zestaw (bez piast pod tarcze) co by upewniło mnie w teorii o szprychach.
GTZaskar1991 Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Mnie ściągało kiedyś tylko gdy stery były zużyte (kulki kwadratowe się robiły).
seraph Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Stery nowe... Rozumiem, że zmieniłeś rower, a problem się nie zmienił? Próbowałeś jeździć jeszcze na jakimś innym? Próbował ktoś na Twoim "bez trzymanki"?
Carbon Napisano 26 Listopada 2016 Autor Napisano 26 Listopada 2016 Obecne stery mają już ok. 2 lat - dla pewności mogę je wymienić i zobaczymy czy efekt w jakimś stopniu ustąpi. Drugi rower był po części przekładką z pierwszego natomiast znaczna część podzespołów była nowa. Jeździłem na innym 28" i nie było problemu (koła bez tarcz). Na moim też jeździli, ale nie dopytywałem w kwestii tego problemu. Przy najbliższej okazji przeprowadzę taki test.
ishi Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Masz może napęd 1x ? Bo jak tak to kable z jednej strony ściągają :]
Carbon Napisano 26 Listopada 2016 Autor Napisano 26 Listopada 2016 Miałem napęd 1x (teraz przerobiłem na 2x, lecz problem występuje również swobodnej jazdy bez pedałowania
MD11 Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Z tym napędem to chodziło o to, że jak jest 1x, to nie ma lewej przerzutki, więc jej przewód nie równoważy przewodu po prawej stronie i kierownica się odchyla, ale nie jestem pewien, czy w prawo, czy w lewo. Pedałowanie nie ma tam nic do rzeczy.
Ychu Napisano 26 Listopada 2016 Napisano 26 Listopada 2016 Kiedyś miałem taki problem. U mnie okazało się , że miałem słabo ułożone opony ( biły na boki ) i lekko przesunięte siodło. Podczas jazdy z rękami na kierownicy nic nie było czuć , za to bez myślałem że mam skrzywione siodło na prętach
Carbon Napisano 27 Listopada 2016 Autor Napisano 27 Listopada 2016 Z tym napędem to chodziło o to, że jak jest 1x, to nie ma lewej przerzutki, więc jej przewód nie równoważy przewodu po prawej stronie i kierownica się odchyla, ale nie jestem pewien, czy w prawo, czy w lewo. Pedałowanie nie ma tam nic do rzeczy. OK, napęd mimo wszystko bym wykluczył. Co prawda pancerze przed kierownicą mam spięte 3 trytytkami aby nie latały podczas jazdy. W pewny sposób to usztywnia wszystko i mogłoby powodować "ściąganie". Już nie pamiętam czy bez tego spięcia efekt był podobny - będę musiał to sprawdzić przy okazji. Opony również podejrzewałem pod tym względem, lecz niestety był zmieniane na inne, jak również układane i nie dało to efektu.
Carbon Napisano 30 Listopada 2016 Autor Napisano 30 Listopada 2016 Podbijam, być może komuś jeszcze nasunie się jakiś pomysł.
drezyna Napisano 30 Listopada 2016 Napisano 30 Listopada 2016 Ciało nie jest symetryczne, nogi mogą mieć różną długość, wada postawy, może nie rower a Ty powodujesz ściąganie?
mig12345 Napisano 30 Listopada 2016 Napisano 30 Listopada 2016 Masz odchylenie prawicowe. Ostatnio popularne. :-)
Carbon Napisano 30 Listopada 2016 Autor Napisano 30 Listopada 2016 Muszę Was zmartwić , na inny rowerze trekingowym - nie ma ściągania.
drezyna Napisano 30 Listopada 2016 Napisano 30 Listopada 2016 To pozytywne info, różna długość nóg i skręt na prawo to nic dobrego.
Wooyek Napisano 1 Grudnia 2016 Napisano 1 Grudnia 2016 Też obstawiam krzywy kręgosłup - to robi kolosalnie większą różnicę, niż takie pierdoły, jak naciąg szprych. Przy pracy przy kompie czy chodzeniu całe życie z torbą na ramieniu, mało kto jest w miarę symetryczny. Zwłaszcza, że ten sam problem masz na dwóch różnych rowerach. A że nie masz na trzecim - nie każdy rower reaguje tak samo na subtelne różnice sylwetki. Może po prostu jest stabilniejszy, albo geometria wymusza pozycję, w której Twoja asymetria jest mniejsza? Trudno powiedzieć. Zawsze możesz pójść z tym do bikefittera.
Carbon Napisano 1 Grudnia 2016 Autor Napisano 1 Grudnia 2016 Rower na którym nie występuje problem ściągania jest tej samej klasy - lecz bez kół pod tarcze - jak ten, na którym występuje ściąganie. W najbliższym czasie przyjrzę się raz jeszcze kołom - ponieważ tylko tam dopatruje występowania problemu.
konec Napisano 1 Grudnia 2016 Napisano 1 Grudnia 2016 Pancerze/przewody hamulcowe mogą się opierać o główkę ramy i odpychać kierownicę. Albo Ulock niesymetrycznie przymocowany konec@Redmi 3S &Tapatalk
Wooyek Napisano 2 Grudnia 2016 Napisano 2 Grudnia 2016 Rower na którym nie występuje problem ściągania jest tej samej klasy - lecz bez kół pod tarcze - jak ten, na którym występuje ściąganie. To że jest tej samej klasy, jeszcze nie znaczy że jest taki sam. Pół stopnia różnicy na kącie główki może zrobić różnicę. Tak samo inny profil opon wynikający np. z szerszych obręczy. Albo inne położenie siodła względem korby, wpływające na Twoją sylwetkę. No ale mam wrażenie, że Ty już postanowiłeś, co jest przyczyną
porcelanowy Napisano 2 Grudnia 2016 Napisano 2 Grudnia 2016 Powitoł Miałem podobnie - powodem okazała się sztyca która miała jarzmo minimalnie krzywo zamontowane. Zorientowałem się jak położyłem siodełko do góry nogami na stole gdy mocowałem lampkę i zauważyłem, że sztyca nie stoi pionowo (praktycznie niewidoczne gdy siodełko było na rowerze). Odchył jakieś 10mm na 400mm sztycy wystarczył żebym nie mógł jeździć bez trzymanki. Po zmianie sztycy prościutko do celu. Rower miałem w konfiguracji 1x10 więc brak klamek/linek nie miał tu wpływu.
mHuba81 Napisano 2 Grudnia 2016 Napisano 2 Grudnia 2016 Czesc Ja miałem podobny problem i okazało się że serwisie za mocno skrecił stery. Dwa miesiace się tak męczyłem. Koszmar. Drugi powod o ktorym powiedzial mi serwisan jest krzywa rama, mowil ze tez mial taki przypadek. Pzdr Hubert
Carbon Napisano 2 Grudnia 2016 Autor Napisano 2 Grudnia 2016 To że jest tej samej klasy, jeszcze nie znaczy że jest taki sam. Pół stopnia różnicy na kącie główki może zrobić różnicę. Tak samo inny profil opon wynikający np. z szerszych obręczy. Albo inne położenie siodła względem korby, wpływające na Twoją sylwetkę. No ale mam wrażenie, że Ty już postanowiłeś, co jest przyczyną Poprzedni rower (26") z tak samo zaplecionymi kołami z piastami pod tarcze również miał problem ściągania także pochylenie główki ramy (w lewo bądź w prawo) wykluczam. Opony były zmieniane i ustawiane ponownie, siodełko tak samo. Czesc Ja miałem podobny problem i okazało się że serwisie za mocno skrecił stery. Dwa miesiace się tak męczyłem. Koszmar. Drugi powod o ktorym powiedzial mi serwisan jest krzywa rama, mowil ze tez mial taki przypadek. Pzdr Hubert Cenna uwaga. Sprawdzę mocowanie sterów - rower montowałem sam - być może stery są faktycznie minimalnie za mocno skręcone
Wooyek Napisano 3 Grudnia 2016 Napisano 3 Grudnia 2016 pochylenie główki ramy (w lewo bądź w prawo) wykluczam Nie mam na myśli lewo/prawo, tylko normalnie.
Carbon Napisano 4 Grudnia 2016 Autor Napisano 4 Grudnia 2016 Nie wiem jak różny kąt główki może mieć wpływ na ściąganie. To nie jest ta płaszczyzna. Natomiast skrzywienie (lewo/prawo) nawet w najmniejszym stopniu może mieć wpływ na środek ciężkości w odniesieniu do bezwładności roweru podczas jazdy.
Wooyek Napisano 4 Grudnia 2016 Napisano 4 Grudnia 2016 Nie wiem jak różny kąt główki może mieć wpływ na ściąganie. To nie jest ta płaszczyzna. Przeczytaj jeszcze raz moje posty od początku. Na ściąganie kąt główki bezpośrednio nie wpływa, ale na stabilność i na to jak rower się prostuje w czasie jazdy - bardzo. To jest główna cecha geometrii pozwalająca jeździć (jakimkolwiek) jednośladem bez umiejętności cyrkowych. Rower ze stromą główką i krótszą bazą kół będzie bardziej nerwowy i każda wada postawy (która nadal pozostaje moją sugestią) będzie powodowała np. "ściąganie" (a tak naprawdę po prostu zainicjowanie skrętu). Rower z płaską główką, dłuższą bazą i np. szerszymi obręczami (=> bardziej płaskim profilem opony) będzie z większym oporem reagował na subtelne sygnały od kierowcy, starając się jechać prosto Rower jest genialnie prostym wynalazkiem, ale niuanse które się na to składają to system naczyń połączonych, w którym o konkretnym zachowaniu decydują milimetry i ułamki stopni. Teza o niesymetrycznych szprychach jest może wygodna "na chłopski rozum", ale doświadczenie pokazuje, że na tym poziomie rozkminy "chłopski rozum" rzadko wystarcza Na szczęście tezę tą łatwo zweryfikować - przełóż koła z roweru, który jedzie prosto (upewniając się, że szerokość obręczy i opon jest zbliżona) i sam się przekonasz.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.