Skocz do zawartości

[Kaseta + przerzutka] Współpraca przerzutki z kasetą


ivohaha

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam.

Czy ktoś z szanownych forumowiczów byłby w stanie wypowiedzieć się czy przerzutka RD-M591 SGS (9s), będzie współpracować z kasetą 11-40 ? Jest to 9 rzędowa kaseta SunRace, praktycznie chyba nie do kupienia w kraju. Dlatego przed zakupem „u chińczyka” wolałbym się upewnić czy moja przerzutka sobie z nią poradzi. W internetowych opisach przerzutki znalazłem informację, że max zębatka to 34, ale być może w praktyce wygląda to nieco inaczej ?

 

Dziękuję i pozdrawiam.

Napisano

Przerzutka XT 772 dedykowana max koronka 34z, ogarnia 36 ale... Śrubkę B musiałem wkręcić na maksa by wystarczająco odsunąć górne kółko od koronki. Przy 40z może być faktycznie problem. Jest jeden sposób na poprawienie nieco sytuacji, można wymienić górne kółeczko przerzutki na 10 czy 9 zębów, ale na ile to pomoże? No i może pojawić się problem przy małych koronkach, takie odsunięcie kółeczka spowoduje poprawną pracę na dużych, ale na małych nie będzie chciało zmieniać biegów. Moim zdaniem ryzyko. Można by ewentualnie jakiś test odsunięcia przerzutki zrobić na 10rz kasecie bo tak jak mówisz, kto ma tę kasetę Sunrace w PL?

 

Zresztą analogiczną sytuację mamy w napędach 10rz, maks koronka 36z, ogarnia +4 koronki, a już z 42 (+6) nie chce. Plusem jednak 591 jest brak Shadow więc zakres pracy może być nieco większy.

Napisano

Ja natomiast mam Sorę 3500 SS  która  w teorii obsługuje koronkę max 32 a współpracuje z 36.To niby 4 zęby różnicy a nie 6,ale miejsca jest jeszcze sporo.Regulacja śrubką nie była konieczna.Sam bym chętnie zaryzykował i kupił taką kasetę.Można wiedzieć ile kosztuje?

Napisano

Bardzo dziękuję za wszystkie opinie. Szkoda, że jak dotąd nie wypowiedział się nikt kto miałby do czynienia z takim zestawem, ale można się było tego spodziewać. To dość egzotyczne zestawienie i być może nikt jeszcze tego nie ćwiczył.

Myślę, że jednak zaryzykuję i kupię tą kasetę. Co najwyżej, mój strych wzbogaci się o kolejny nieużywany grat  :wallbash:

Kaseta na aliexpres kosztuje około 30$

Napisano

Przerzutka XT 772 dedykowana max koronka 34z, ogarnia 36 ale... Śrubkę B musiałem wkręcić na maksa by wystarczająco odsunąć górne kółko od koronki. Przy 40z może być faktycznie problem.

 

XT 772 to konstrukcja jednozawiasowa, czyli ruch góra dół odbywa się tylko na pantografie, dodatkowo górne kółko ma razem z wózkiem wspólną oś obrotu, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę. M591 nie dość, że jest przerzutką dwu zawiasową (czyt. obraca się w osi śruby mocującej) to jeszcze górne kółko jest oddalone od osi obrotu wózka, więc może to zadziałać na koronce 40T.

Napisano

Cóż, zaryzykuję. W najbliższym czasie zamówię kasetę. Za kilka tygodni, kiedy dotrze z Chin dam znać co wyszło z tego eksperymentu.

Jeszcze raz dziękuję za wszystkie opinie.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Witam ponownie.

Właśnie odebrałem kasetę.

Dzisiaj zdążyłem przetestować tylko na stojaku. Na początku wydawało się, że przerzutka nie poradzi sobie z zębatką 40T. Po wybraniu największej koronki, łańcuch cały czas próbował z niej zeskoczyć na mniejszą (34T). Początkowo myślałem żeby spróbować zmniejszyć przekos, usuwając jedną podkładkę z korby. Ale po bliższej obserwacji doszedłem do wniosku, że problem tkwi w długości łańcucha. Wózek przerzutki był bardzo mocno wyciągnięty, prawie poziomy. Dołożyłem do łańcucha 3 ogniwa i jak ręką odjął. Cały napęd pracuje idealnie, przerzutka gładko śmiga po wszystkich koronkach, bez problemu wskakuje na 40T i ładnie tam pracuje. Nawet pedałowanie do tyłu nie powoduje zrzucania na mniejsze zębatki. 

Tyle jeśli chodzi o pracę na stojaku w garażu. Jutro pojadę do pracy i przetestuję "w realu", ale jestem dobrej myśli ...  :thumbsup:

Napisano

Swoją drogą już przetarł nieznany szlak, który pokazuje jak ogromną uniwersalnością charakteryzują się przerzutki dwuzawiasowe, nie dość że radzą sobie z kasetami stricte szosowymi 11-23 to i ogarniają mega górskie 11-40. Niezły wynik.

Napisano

Zrobiłem dzisiaj 16 km w terenie (do pracy i z powrotem). Tylko po asfalcie, ale trasa urozmaicona, pofałdowana sporo podjazdów i zjazdów. Jest świetnie. Napęd działa identycznie jak na poprzedniej kasecie (SunRace 11-34) czyli bardzo dobrze. Tak więc z czystym sercem mogę powiedzieć, że przerzutka RD-M591 prawidłowo współpracuje z 9-cio rzędową kasetą 11-40.

 

Pozdrawiam.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Witam ponownie w temacie 1x9 czyli kaseta 11-40 + przerzutka RD-M591. 

Zrobiłem już kilkaset kilometrów na w/w zestawie i mogę powiedzieć, że jakkolwiek zestaw działa świetnie to jest jeden mankament. Mianowicie miejsce na kasecie w którym zębatka 15z przechodzi w 18z. Jak słusznie zauważyli bardziej doświadczeni koledzy (w kilku innych tematach) są to zębatki wykorzystywane głównie na dość płaskich odcinkach. Co za tym idzie zmiana przełożenia o 20% w takich warunkach jest niewygodna (zbyt duża po prostu). Właściwie jakoś się przyzwyczaiłem i mógłbym z tym żyć, ale postanowiłem znowu nieco poeksperymentować. Mianowicie nabyłem za przysłowiowe grosze trzy zębatki z kasety HG20-9: 17z, 20z, 23z i wstawiłem je zamiast oryginalnych 18z, 21z, 24z. Teraz moja zmodyfikowana kaseta SunRace wygląda tak: 11-13-15-17-20-23-28-34-40. "Spłaszczyło" to nieco zakres 11-20 kosztem większego skoku 23-28, ale są to już koronki wykorzystywane przeze mnie na łagodniejszych podjazdach (z przodu mam 38T) i w tym miejscu większy skok przełożenia może być bardziej akceptowalny. Jest jeszcze jedna niewiadoma. Mianowicie jak "obce" koronki będą współpracować z resztą kasety podczas zmiany przełożenia? Przyjrzałem się nowym zębatkom i wyraźnie widać inne (bardziej ubogie) nacięcia (profilowania) ułatwiające przerzucanie łańcucha. Tyle teorii. Zmodyfikowany zestaw jest już na rowerze i udało mi się nawet zrobić kilka rundek po ulicy przy domu - byłem tak ciekawy efektu, że pomimo mrozu śmignąłem te kilkaset metrów w "papuciach" i lekkim wdzianku roboczym  :wallbash:  Ten pobieżny "test" wypadł nad wyraz dobrze, ale na razie się nie podniecam. Wiem, że prawda wyjdzie na jaw w prawdziwej jeździe po wielu kilometrach. Dam znać co z tego wyszło.

 

ps. Jeżeli eksperyment się powiedzie to planuję jeszcze bardziej "ekstremalny". Mianowicie ubzdurałem sobie, żeby podmienić koronkę 40z na jakąś piękną, aluminiową 42z i zmusić RD-M591 żeby to ogarnęła  :w00t: 

Napisano

Nie odczuwasz problemu ze zmianami na 13<=>15 oraz 23<=>28 ??? Nie wiem czy dobrze zrobiłeś wybierając koronki od hg20, ta kaseta ma inne punkty zmiany biegów i jak zauważyłeś sam, są one inne. Domniemam, że Sunrace może być kopią wyższych modeli kaset Shimano gdzie mamy koronki o początkowej sekwencji au czyli jak w 11-34. Trzeba było takie kupić. A mogło nawet bardziej opłacać się kupić całą gotową kasetę hg300 11-34 i z niej pobrać wszystkie 6 koronek od 11 do 23. Ale generalnie pomysł jak najbardziej godny naśladowania choć w mojej wersji propozycji uniknie się na pewno jednego niepoprawnego przejścia w sekwencji  :thumbsup:

 

 

 

ps. Jeżeli eksperyment się powiedzie to planuję jeszcze bardziej "ekstremalny". Mianowicie ubzdurałem sobie, żeby podmienić koronkę 40z na jakąś piękną, aluminiową 42z i zmusić RD-M591 żeby to ogarnęła   

A bierzesz pod uwagę, że ponownie będziesz musiał oddalić górne kółeczko przerzutki od tej 42, a jednocześnie oddali się ono od małych koronek? Nawet jeśli wrzucisz łańcuch na 42, to pojawią się problemy na małych i łańcuch będzie sobie terkotał i terkotał, a biegu nie zmienisz. Szkoda kasy na tak niepewny eksperyment.

 

Generalnie skoro na korbie wystarcza ci 38z to masz bardzo płaskie tereny, trzeba było zapodać korbę 2rz z ciasną kasetą (11-25/28) i pozbył byś się tych wszystkich wad o których teraz piszesz zaoszczędzając jednocześnie sporo kasy. Moim zdaniem robota na siłę.

Napisano

Dobry pomysł z tą kasetą HG300 ! Nie poszukiwałem całych kaset shimano, ponieważ wydawało mi się, że te tańsze są nierozbieralne (tak jak HG61, którą kiedyś miałem). Ale z tego co widzę w internetach, HG300 jest chyba nitowana (lub nawet skręcana śrubą)? Więc będzie ją można łatwo rozmontować. Potestuję najpierw to co mam, a jeśli będą problemy ze zmianą przełożeń to pewnie sięgnę po HG300. Liczyłem się z nieprecyzyjnym działaniem koronek z HG20, ale chciałem przede wszystkim sprawdzić samo zestopniowanie przełożeń. Jeśli już o stopniowaniu mowa, to nie przeszkadza mi przejście 13<=>15, wydaje mi się ono logiczną konsekwencją przejścia 11<=>13 i z nim współgra. Są to, dla mnie (mojego stylu jazdy) całkiem wygodne przejścia. Co do przejścia 23<=>28 to jeszcze nie wiem jak to będzie. Pojeżdżę i się okaże. Mam tylko nadzieję, że zadziała tak jak sobie to w teorii wymyśliłem.

Co do koronki 42z to oczywiście zdaję sobie sprawę z potencjalnych problemów. Mam jednak dobre doświadczenie z zębatką 40z. Na początku, rzeczywiście był mały problem ze śrubą B. Tak jak piszesz musiałem ją wkręcić mniej więcej do połowy, żeby górne kółko przerzutki zachowało kilkumilimetrowy dystans do koronki 40z. Powodowało to zwiększenie dystansu na mniejszych koronkach i niewielki spadek precyzji zmiany przełożeń na nich właśnie. Eksperymentowałem z różnymi pozycjami śruby B i w końcu mnie olśniło. Skróciłem łańcuch o 2 ogniwa. Dało to nieoczywisty efekt. Cały wózek przerzutki został trochę mocniej pociągnięty w kierunku korby, a skutkuje to automatycznym odsunięciem górnego kółka przerzutki od koronki 40z, nawet przy całkowicie wykręconej śrubie B. Na mniejszych zębatkach wózek cofa się i górne kółko jest bardzo blisko małych zębatek umożliwiając precyzyjną zmianę przełożeń.

 

Oczywiście, że cała ta zabawo jest trochę na siłę. Rowerem jeżdżę dużo (m.in. do pracy) ale i rekreacyjnie niemało. Pewnie, że mógłbym śmigać na fabrycznych zestawach. Ale te wszystkie eksperymenty zaspokajają moją potrzebę majsterkowania. Ja po prostu muszę wiecznie coś przerabiać, udoskonalać, zmieniać, dłubać, etc., etc...  :D  

Może komuś przydadzą się wnioski płynące z całej tej dłubaniny ..?

Napisano

HG300/400 są nitowane, dasz radę rozebrać

 

Nie chodziło mi o stopniowanie 13/15, 23/28 i to jak ci się na nich jeździ, lecz o jakość zmian na tych biegach. Te nacięcia na koronkach muszą się zgrywać ze sobą i to parami/trójkami/czwórkami. Można to wizualnie już ocenić czy sekwencja pasuje, czy została skopana. Musiał bym zobaczyć.

 

Efekt ze skróceniem łańcucha tez fajny  :thumbsup:

Napisano

Aaa..., to nie załapałem. Jeśli tak, to chodziło chyba o przejście 15<=>17 bo 17z jest podmieniona. Cóż, jak pisałem zrobiłam tylko kilkaset metrów i wydawało się OK. Ale wiadomo, trzeba zrobić "trochę" więcej w zróżnicowanym terenie, żeby to ocenić. Myślę, że za 2-3 tygodnie będę miał jasność, jak to działa (lub nie działa). Wizualnie nie wygląda to dobrze (przynajmniej okiem laika).

Tak, czy owak skoro dowiedziałem się o istnieniu nitowanej HG300  :thanks:...  Coś mi się zdaje, że w końcu wyląduje ona w moim warsztaciku :thumbsup:  

Rozpocząłem też poszukiwania używanej 42z. Jeżeli podejdę coś w rozsądnej cenie to będę rozszerzał eksperyment. Sprawdzę co da się wycisnąć ze starego dobrego napędu 9s  :devil:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...