godzinilla Napisano 9 Listopada 2016 Napisano 9 Listopada 2016 Robiłem ostatnio przegląd moim pedałom - Syncros Mental Alloy, rocznik bodajże 2005. Mają one minimalne luzy boczne. Wymieniłem łożyska kulkowe na nowe (po dwa na strone - oryginalnie były nie uszczelniane, ja wymieniłem na takie z uszczelką nierozbieralną) oraz oring. Coś tam jeszcze siedziało w środku, ale nie byłem w stanie tego wyciągnąć, więc odpuściłem. Niestety luz nadal jest obecny, raczej trochę mniejszy, ale jednak. Trochę poszukałem i znalazłem takie oto zdjęcie: http://ep1.pinkbike.org/p4pb9903496/p4pb9903496.jpg Ten model jest bardziej współczesny, ale patrząc na zdjęcia dostępne w sieci budowa pedałów Syncros (przynajmniej zewnętrzna) jest bardzo zbliżona. Na obrazku widać, że jest to łożysko stożkowe. Może ktoś serwisował już pedały Syncrosa i będzie w stanie pomóc jak wyciągnąć to łożysko? Z mojej perspektywy wygląda to tak, jakby korpus wewnętrzny pedała uniemożliwiał wyjęcie łożyska. Luz jest minimalny, więc warto spróbować wymienić to łożysko, bo koszty są znikome. Jak nie pomoże to już będę wiedział, że to wina osi i sobie odpuszczę kombinowanie.
Ychu Napisano 9 Listopada 2016 Napisano 9 Listopada 2016 Skoro w stronę gwintu oś się powiększa to znaczy , że można od drugiej strony wypchnąć czymś łożysko. Może spróbuj jakimś zagiętym drutem czy coś. Chyba że ja źle rozumiem pytanie
godzinilla Napisano 9 Listopada 2016 Autor Napisano 9 Listopada 2016 W zasadzie to dobrze zrozumiałeś, ale chciałbym uzyskać pewną odpowiedź od kogoś, kto takie pedała rozbierał - nie chcę nic spieprzyć, bo później ich nie zrobię i będzie klapa. A jestem z nich zadowolony
RBTS Napisano 9 Listopada 2016 Napisano 9 Listopada 2016 Na rysunku nie ma łożyska stożkowego. Przy gwincie mamy łożysko ślizgowe, a w środku igiełkowe. Niestety luzu nie da się zlikwidować domowym sposobem. Można próbować toczyć nową tuleję ze spieku łożyskowego i chromować oś pod łożysko igiełkowe. Niestety po chromowaniu trzeba ją szlifować pod właściwy wymiar. Ale nawet mając dostęp do galwanizerni i obrabiarek chyba nie wart się za to zabierać. PS Jeśli oś jest należycie utwardzona, to śmiało wytrzyma na tych łożyskach kilkadziesiąt tys. kilometrów. A mały luz w niczym nie przeszkadza...
godzinilla Napisano 9 Listopada 2016 Autor Napisano 9 Listopada 2016 Sorki, pomyliłem pojęcia - oczywiście chodziło mi o łożysko igiełkowe Rozumem, że luz raczej nie powstaje na tym właśnie łożysku, ale winne jest zużycie materiału osi (stal Cro-Mo) lub samego korpusu?
Ychu Napisano 9 Listopada 2016 Napisano 9 Listopada 2016 Sorki, pomyliłem pojęcia - oczywiście chodziło mi o łożysko igiełkowe Rozumem, że luz raczej nie powstaje na tym właśnie łożysku, ale winne jest zużycie materiału osi (stal Cro-Mo) lub samego korpusu? Prędzej powinien poddać się ślizg bo to plastik. Wybadaj gdzie masz ten luz i kombinuj.
RBTS Napisano 9 Listopada 2016 Napisano 9 Listopada 2016 Sorki, pomyliłem pojęcia - oczywiście chodziło mi o łożysko igiełkowe Rozumem, że luz raczej nie powstaje na tym właśnie łożysku, ale winne jest zużycie materiału osi (stal Cro-Mo) lub samego korpusu? Tak, z tym że oś jest elementem łożyska igiełkowego. Wykonana zgodnie ze sztuką inżynierską powinna być nawęglana i hartowana powierzchniowo, jednak czy tak była wykonana nie wiemy. Zazwyczaj największe ubytki materiału pojawiają się właśnie na osiach. Tego węzła raczej poprawić się nie da, można jedynie próbować wytoczyć nowe łożyska ślizgowe.
godzinilla Napisano 9 Listopada 2016 Autor Napisano 9 Listopada 2016 Zaraz, to jak to jest, że oś z chyba mocno wytrzymałej stali jest narażona na większe zużycie niż takie małe, proste łożysko? Fakt, że jest w tym miejscu duży nacisk, bo od strony ramion korby nie ma żadnego łożyska, jest tylko oring (w dodatku nie ma jakiegoś szczególnego miejsca, po prostu zaokrąglona krawędź w stylu bieżni dla kulek. Pedały same w sobie nie wyglądają na mocno zużyte (nie używam ich od nowości, nie znam ich przeszłości), imho dużo nie przeszły.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.