Skocz do zawartości

[obręcze] jak prawidłowo zmierzyć szerokość obręczy?


Rafal_TREK6000

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzięki! Tak, chodzi o dobranie opony. Chciałem się dowiedzieć jaką maksymalną szerokość opony przyjmie obręcz. Akurat z tej obręczy usunąłem nalepki przed centrowaniem, ale z drugiej wyczytałem 17-559. Potrzebuję też nową opaskę na obręcz, bo zdarzyło mi się zerwać, ale teraz widzę, że w sklepach internetowych 17mm nie ma. Są 16 lub 18 mm. Która będzie do tej obręczy lepsza i czy ten 1 mm różnicy w którąś stronę ma w ogóle jakieś znaczenie?

Napisano

Bezpieczna,raczej maksymalna wartość to 3mm opony na każdy 1 mm obręczy,czyli w Twoim przypadku to 3x17=51 mm.A nad jaką szerokością się zastanawiasz?Za szeroka opaska może chyba źle się ułożyć na obręczy.Ale nie mam pewności

Napisano

Jeśli dobrze to rozumiem i to co wyczytałem przed chwilą w różnych tabelkach, to wychodzi na to, że już przekroczyłem dopuszczalną szerokość opon i powinienem się kierować w dół a nie w górę. Mam 2.2 przód i 2.25 tył (57-559) na 17mm obręczach. 2.2 były w nowym rowerze, więc tym się zasugerowałem kupując 2.25 na tył - właściwie to samo.

Napisano

Efekt żarówy 2.25 laczka murowany na niskim cisnieniu przy tej obreczy- a w terenie jezdzi sie na niskim cisnieniu. Max 2.1 na 17 mm width moim zdaniem.

Napisano

Szerszą opona niż 2,25 na obręczy 17 mm to już głupota!

 

No dokładnie, więc dziwi mnie to, że producent roweru ładuje do takich obręczy opony 2.2. Do tej pory nie interesowałem się tym tematem i nie miałem pojęcia o tym. A jeździło się dobrze i bez problemów.

 

 

Efekt żarówy 2.25 laczka murowany na niskim cisnieniu przy tej obreczy- a w terenie jezdzi sie na niskim cisnieniu. Max 2.1 na 17 mm width moim zdaniem.

 

Co to jest ten efekt żarówy? (edit: nie tłumacz, użyłem wyobraźni :laugh: ). Jeżdżę w terenie na niższym ciśnieniu.

 

Panowie, a co z opaską do tej obręczy? Jaka szerokość 16 czy 18 mm?

Napisano

 

 

Efekt żarówy 2.25 laczka murowany na niskim cisnieniu przy tej obreczy- a w terenie jezdzi sie na niskim cisnieniu. Max 2.1 na 17 mm width moim zdaniem

Skoro producent zasadził na 17mm opony 2.2, to te pięć setnych cala robi taką różnicę?

Myślisz,że producent ryzykowałby procesy w cywilizowanych częściach tego globu?

Napisano
Skoro producent zasadził na 17mm opony 2.2, to te pięć setnych cala robi taką różnicę? Myślisz,że producent ryzykowałby procesy w cywilizowanych częściach tego globu?

O czym ty mówisz? Jakie procesy? Że niby co miało być przedmiotem tego 'procesu'?

Napisano

 

 

Trochę z tym nie trafiłeś, pewnie dla tego, że nie czytałeś instrukcji do hamulców shimano?

 

To proszę oświeć nas co jest w tej instrukcji napisane, bo sam jestem ciekawy.

Napisano

@Alsew: no właśnie nie wiem ale czytam tu, że opona 2,25 na obręczy 17mm to prawie jak odbezpieczony granat i śmierć jest tylko kwestią sekund

@SovaLTD:

 

If fluid leaks occur, immediately stop using the brakes and consult a dealer or an agency.

Always make sure that the front and rear brakes are working correctly before you ride the bicycle.

IMHO to wystarczająco dużo aby nie jeździć na zaszczanych zaciskach, ale skończmy OT.

 

 

 

Osobiście na 17mm nie założyłbym takiej opony ale nie popadajmy w przesadyzm, zjeździć oponę do końca i kupić nową, 2.0 - 2.1" ;)

Napisano
że opona 2,25 na obręczy 17mm to prawie jak odbezpieczony granat i śmierć jest tylko kwestią sekund

 

To naucz się czytać ze zrozumieniem...

 

Szerszą opona niż 2,25 na obręczy 17 mm to już głupota!

 

Efekt żarówy 2.25 laczka murowany na niskim cisnieniu przy tej obreczy- a w terenie jezdzi sie na niskim cisnieniu

 

Kolega po prostu przymierza się do zmiany gum i z tego co zrozumiałem to chciał pchać szersze laczki niż 2,25

 

wychodzi na to, że już przekroczyłem dopuszczalną szerokość opon i powinienem się kierować w dół a nie w górę. Mam 2.2 przód i 2.25 tył (57-559) na 17mm obręczach.

 

Tak, chodzi o dobranie opony. Chciałem się dowiedzieć jaką maksymalną szerokość opony przyjmie obręcz.

 

A myśmy mu to odradzili i nie rzucaliśmy żadnymi granatami... I tyle w temacie

Napisano

Ale kolega Rafał ma już na tyle 2.25 i żyje, a co lepsze, nawet słowem nie marudził o efekcie żarówki, ba - nawet nie był świadom, że coś takiego istnieje.

 

Proszę tylko jak już cytujesz, to co ja cytowałem to cytuj to w dokładnie tej samej formie.

 

Napisano

 

 

Skoro producent zasadził na 17mm opony 2.2, to te pięć setnych cala robi taką różnicę?

Pewnie że nie. A odnośnie różnicy szerokości obręczy o 2mm i wpływie na jazdę - Jeśli na obręczy 17mm z oponą uzyskujemy średnicę balony 50mm, to zwiększając szerokość obręczy o 2mm (do 19) średnica balonu wzrośnie o ok. 0,6mm. Takie to są w realu zyski.

Napisano

Ale kolega Rafał ma już na tyle 2.25 i żyje, a co lepsze, nawet słowem nie marudził o efekcie żarówki, ba - nawet nie był świadom, że coś takiego istnieje.

To niech teraz kupi sobie 2,4! ;-)
Napisano

I oczywiście znów mamy p...lenie o calowych rozmiarach opon. Ludzie, "2,25" to u różnych producentów mogą być opony różniące się nawet o 5mm!

Napisano

Powitoł

Jeśli dobrze to rozumiem i to co wyczytałem przed chwilą w różnych tabelkach, to wychodzi na to, że już przekroczyłem dopuszczalną szerokość opon i powinienem się kierować w dół a nie w górę. Mam 2.2 przód i 2.25 tył (57-559) na 17mm obręczach. 2.2 były w nowym rowerze, więc tym się zasugerowałem kupując 2.25 na tył - właściwie to samo.

Mam podobny zestaw - obręcz wewnętrznie 17mm a opona RacingRalph 2,25.

Jeżdżę głównie w terenie i nie pasuje mi taki zestaw. Problemy są głównie z tyłem - żeby opona nie myszkowała na zakrętach trzeba ją dobić do okolic 2,5-3,5 bara zależności od terenu. Dla mnie to zdecydowanie za wysokie ciśnienie. Na mniejszym i przyczepność byłaby lepsza a jazda bardziej komfortowa.

"Efekt żarówki" (ta niestabilność) widać głównie na tych niższych ciśnieniach.

Na wysokich mniej, ale jak się jeździ na wysokich to też zastanowiłbym się czy duży balon mam sens, czy czy nie zmienić na węższe a co za tym idzie lżejsze/szybsze opony.

 

Napisano

Osobiście na 17mm nie założyłbym takiej opony ale nie popadajmy w przesadyzm, zjeździć oponę do końca i kupić nową, 2.0 - 2.1" ;)

 

O, i tak chyba zrobię.

 

 

Kolega po prostu przymierza się do zmiany gum i z tego co zrozumiałem to chciał pchać szersze laczki niż 2,25

 

Niekoniecznie szersze, ale zastanawiałem się jakie są granice dla takich obręczy. Właśnie już ostatnio kupując 2.25 miałem wątpliwości czy dobrze robię, bo naczytałem się trochę o tym, że niby te same rozmiary opon u różnych producentów mogą wyglądać różnie i nie wiedziałem do końca czy dobrze trafię z "zamiennikiem". Może będzie za szeroka, a może zbyt wąska, a chciałem coś takiego jak miałem. Podejmując decyzję zakupową zasugerowałem się tymi 2.2, które były fabrycznie założone (Bontrager). Pomyślałem, że skoro takie zamontował producent, to taka szerokość jest odpowiednia. Nie narzekałem na nie, ale ja jestem totalnym amatorem, nie znam się i mogę nie dostrzegać jeszcze wad z użytkowania takiej czy innej opony na konkretnej obręczy. Tym bardziej, że to mój pierwszy "prawdziwy" (nie marketowy za 500zł jak to bywało wcześniej) rower górski i nie miałem jeszcze możliwości porównania takiego zestawu opon z innymi. Nie mierzyłem na szerokość tych opon, które teraz mam, ale "na oko" Schwalbe Racing Ralph 2.25 jest mniej więcej taka sama jak Bontrager XR1 2.2, więc skoku do góry nie zrobiłem, jestem na tym samym poziomie.

 

 

Ale kolega Rafał ma już na tyle 2.25 i żyje, a co lepsze, nawet słowem nie marudził o efekcie żarówki, ba - nawet nie był świadom, że coś takiego istnieje.

 

Proszę tylko jak już cytujesz, to co ja cytowałem to cytuj to w dokładnie tej samej formie.

 

Faktycznie nie byłem tego świadomy zupełnie - gdy jadę nie patrzę na koła, tylko przed siebie i jestem przejęty tym, żeby się nie zabić  :laugh:  Dopiero gdy ktoś tu wcześniej wspomniał o tym, wyobraziłem to sobie.

 

 

To niech teraz kupi sobie 2,4! ;-)

 

Nie, nie. Do tego nie dojdzie, spokojnie! :laugh:

I oczywiście znów mamy p...lenie o calowych rozmiarach opon. Ludzie, "2,25" to u różnych producentów mogą być opony różniące się nawet o 5mm!

 

Gdzieś kiedyś spotkałem się z opinią, że Continental zaniża rozmiarówkę w porównaniu z innymi producentami i że 2.4 Conti odpowiada np. 2.25 Schwalbe lub 2.2 innych producentów. Czy może to ktoś potwierdzić? Bo ta marka, tj. Continental też była w zakresie moich zainteresowań przed zakupem.

 

 

Powitoł

Mam podobny zestaw - obręcz wewnętrznie 17mm a opona RacingRalph 2,25.

Jeżdżę głównie w terenie i nie pasuje mi taki zestaw. Problemy są głównie z tyłem - żeby opona nie myszkowała na zakrętach trzeba ją dobić do okolic 2,5-3,5 bara zależności od terenu. Dla mnie to zdecydowanie za wysokie ciśnienie. Na mniejszym i przyczepność byłaby lepsza a jazda bardziej komfortowa.

"Efekt żarówki" (ta niestabilność) widać głównie na tych niższych ciśnieniach.

Na wysokich mniej, ale jak się jeździ na wysokich to też zastanowiłbym się czy duży balon mam sens, czy czy nie zmienić na węższe a co za tym idzie lżejsze/szybsze opony.

 

Dzięki za ten post! Kolejny, który trochę otworzył mi oczy. Miałem kilka razy podobne odczucia w zakrętach i nie pomyślałem w ten sposób! Generalnie bardzo dobrze mi się jeździ na tym co mam, czyli 17mm i 2.2", ale doświadczyłem tego o czym piszesz. Co prawda jeszcze nie na Racing Ralphie 2.25, ale na XR1 2.2, które katowałem do tej pory. Tylko, że ja myślałem, że to jest kwestia zużytego już bieżnika z tyłu (pewnie też) i postanowiłem wymienić oponę. Nie byłem jeszcze świadomy tego "efektu żarówki" i nie przyszło mi do głowy, że szerokość opony może mieć tu znaczenie.

 

 

Dziękuję Wam wszystkim za te cenne wskazówki! Będę o nich pamiętał. Podsumowując: na oponach 2.2/2.25" i 17mm obręczy da się jeździć, ale na przyszłość lepiej wybrać opony 2.0-2.1".

Napisano

A na jakiej podstawie są twierdzenia, że na obręczy 19mm i oponie 2.2 nie ma efektu żarówki, a na tej samej oponie z obręczą 17mm już jest? Z czego to wynika skoro różnica szerokości balona wyniesie 0,6mm, a jego stosunek szerokości do szerokości obręczy jest praktycznie taki sam?

By tak twierdzić, musieli byśmy zmienić rozmiar obręczy o kilka mm, a nie o 2. Ta żarówka to kolejny wyolbrzymiony mit na podstawie jednego artykułu w sieci. Jeśli na obręczy 19mm nie ma tego zjawiska z oponą 2.2, to i nie będzie na 17 i na 21. I oczywiście odwrotnie, jeśli jest na 17mm to tak samo jest na 19, a i na 21 można się go spodziewać. Dopiero obręcz szersza o powiedzmy 8/10mm wyraźnie by zmniejszyła to zjawisko.

 

Także bez przesady z tymi żarówkami ;)

Napisano

Arni, ciekawe uwagi :) Jestem też ciekawy jaka będzie różnica podczas jazdy, szczególnie w zakrętach, gdy zmienię następnym razem opony na węższe na tej samej obręczy. Ale trochę czasu minie zanim zajadę aktualnie posiadane opony.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...