Skocz do zawartości

[Hamulec] Shimano XT BR-M785 niska siła hamowania


_GoGoL_

Rekomendowane odpowiedzi

To może po prostu miałeś zatłuszczone klocki? Metaliki trzeba rozgrzać, to prawda, natomiast wystarczą dwa krótkie hamowania z niedużej prędkości żeby uzyskały już praktycznie pełną moc ( sprawdzam hamulce w piwnicy która ma może 10 metrów długości, a trzeba się rozpędzić i zahamować). Także nie tutaj szukałbym problemu.

 

Co do ustawienia klamki, długo jeździłem używając dwóch palców, teraz używam tylko i wyłącznie jednego, polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To gratuluje, ja nigdy nie byłem w stanie tego zrobic ? Hamować jednym palcem skutecznie i szybko ? Dla mnie czysta abstrakcja.

Podstawa a nie abstrakcja, tak się hamuje w MTB, pozostałe palce mają w tym czasie co innego do roboty np. podczas jazdy w trudnym terenie i/lub z dużą prędkością. Poza tym spójrz na długość klamki w tych m785 i porównaj z jakimś niskim modelem albo wersją trekingową - widzisz już czemu to służy? A i tak zwykle trzeba je jeszcze przesunąć nieco do środka kierownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tak jak kolega pisze, lepiej hamować jednym palcem, dłoń ma trzymać kierownicę. Klamki wyższych modeli są do tego specjalnie profilowane ( chociaż niższe modele można też ustawić żeby dało się hamować jednym palcem- ja jestem tego przykładem) a siła hamowania jest na tyle duża że jeden palec starczy. W sytuacji krytycznej zawsze zdążysz dołożyć drugi palec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czyli dla jasnosci, jesli hamulec nie byłby zapowietrzony to w momencie jak poczuje opór przy klamce pod palcem nie powinienem byc w stanie tak głęboko dalej zacisnąć ?

 

 

Dokładnie.

 

 

Czysta fizyka: powietrze jest ściśliwe a płyn nie ;-)

Jeżeli mogę się wciąć z pytaniem, to co w sytuacji dobrej siły hamowania przy miękkiej klamce? Też zapowietrzenie, czy ten typ  (M675) tak ma?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobre pytanie. Wiele modeli Shimano po prostu tak ma i poza subiektywnymi odczuciami użytkownika trudno dopatrywać się jakichś anomalii. Wg mnie ma to również wpływ na odczucie stopnia modulacji. Ze swojego doświadczenia napiszę, że pomimo iż hamulce działały bardzo dobrze a klamka zapadała się wg mnie zbyt głęboko, odpowietrzyłem je. Teraz jest o wiele lepiej.
Siła na +, modulacja na +. No i klamka brzydko się nie zapada...;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jeżeli mogę się wciąć z pytaniem, to co w sytuacji dobrej siły hamowania przy miękkiej klamce?
 

 

Jeżeli napiszesz jak miękkiej to coś sensownego będzie można spłodzić w odpowiedzi. 

Wg mnie 675 miękki nie jest. Klamka nie jest "sztywno twarda" ale ma wyczuwalny punkt przy którym klocki dotykają tarczy. Jej sprzężystość przy sensownym ustawieniu odległości od kierownicy w niczym nie przeszkadza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klamki mam maksymalnie odsunięte. Do złapania tarczy jest około 2cm skoku. Jak się mocno postaram, to prawą klamką jestem w stanie dotknąć kierownicy, a lewą prawie. Daje to okolice 4cm ugięcia po kontakcie klocków z tarczą.

Przy normalnym hamowaniu oczywiście nie ma potrzeby aż tak mocnego zaciskania, ale i tak przyjemniej by było z mniejszym skokiem klamki.

 

Jestem przyzwyczajony do trzymania kierownicy kciukiem i palcem wskazującym, który przy poprzednich hamulcach i klamkach spokojnie się mieścił. Teraz zazwyczaj wystarcza samym środkowym hamować, ale klamka zaczyna dotykać palców na kierownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Klamki mam maksymalnie odsunięte. Do złapania tarczy jest około 2cm skoku. Jak się mocno postaram, to prawą klamką jestem w stanie dotknąć kierownicy, a lewą prawie. Daje to okolice 4cm ugięcia po kontakcie klocków z tarczą. Przy normalnym hamowaniu oczywiście nie ma potrzeby aż tak mocnego zaciskania, ale i tak przyjemniej by było z mniejszym skokiem klamki. Jestem przyzwyczajony do trzymania kierownicy kciukiem i palcem wskazującym, który przy poprzednich hamulcach i klamkach spokojnie się mieścił. Teraz zazwyczaj wystarcza samym środkowym hamować, ale klamka zaczyna dotykać palców na kierownicy.

 

Miałem całe hamulce SLX 675, klamka była twarda. Zmieniłem tarcze na XT i klamki na XT M8000 (zaciski zostały SLX). Oczywiście po wymianie klamek trzeba było je odpowietrzyć, ja odpowietrzyłem dla pewności cały układ oraz wymieniłem płyn na nowy. Nowe klamki są tak samo twarde jak poprzednie SLX, nie ma mowy, żeby dotknąć palców klamką (nawet na postoju), mam klamki odsunięte gdzieś tak w połowie regulacji.

Dzisiaj specjalnie zwróciłem na to uwagę, jak mocno wciskam je podczas jazdy i okazuje się, że wystarczy naprawdę delikatnie dusić, żeby skutecznie hamować. Przy próbie mocniejszego wciśnięcia przedniego hampla, rower bardzo szybko stawał w miejscu, ale to było tylko trochę mocniej niż hamuję normalnie, a klamka prawie, że się nie wciskała głębiej. O tylnym nawet nie ma co pisać, nawet hamując delikatnie da się łatwo zablokować koło, więc nie ma sensu mocniej dusić.

 

Ja hamuję ZAWSZE jednym palcem, wskazującym.

 

To jest tak samo jak w  samochodzie. Jak masz już stary płyn i dawno nie odpowietrzałeś układu, musisz wciskać pedał dosyć głęboko. Jak odpowietrzysz, to przy pierwszym hamowaniu idzie wybić zęby o kierownicę, bo jesteś przyzwyczajony do "starego" działania, a on łapie już w momencie tylko położenia nogi na hamulcu, a nie użycia jakiejkolwiek siły :) Oczywiście siła hamowania jest ta sama, tylko trzeba delikatniej dusić pedał.

 

Przy rowerze jest tak samo, odpowietrz oba hamulce, a zobaczysz, że klamki stwardnieją i będzie się lepiej hamowało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam shimanowskie slx i mam tak ze od momentu gdy klocki dotkna tarczy to moge minimalnie jeszcze wcisnac (tak z 5 mm). Oczywiscie jak bym naciskal na chama to bywiecej ale strach ze cos peknie bo juzznaczna sile trzeba przylozyc.

 

Napisze wam ze np. Kumpla megury sa twarde jak kamien. Shimano tak ma ze jest lekko "gumowata" klamka. Ale prze jezdzie nie zauwazalne tylko na postoju poniewaz podczas jazdy delikatnie sie naciska i staje drba a jak sie ma tarcze 180 z przodu to tym bardziej (a roznica miedzy 160 a 180 w sile hamowania jest wyczuwalna bez problemu, sam mam 180)

 

Nadmienie za az tak "gumowej" klamki jak autora tematu nie powinno byc. Ewidentne zapowietrzenie.

 

Ja swoje slx mam zalane LHM+. Cena okolo 25zl za litr.

Edytowane przez Michal_L
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...