Gość Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 (edytowane) Cześć, wczoraj wymieniałem w swoim Kellysie Thorx 10 amortyzator na sztywny widelec. Rower ma główkę typu tapered, zdecydowałem się wiec na taki wideł - no i gra. Zdziwiło mnie jednak to, co zobaczyłem po wyciągnięciu oryginalnego amora tj. Rock Shock Silvera TK: Znawcą zdecydowanie nie jestem, ale jak dla mnie to nie jest amor z rurą typu tapered, tylko zwykłe 1 i 1/8. No chyba, że się mylę. Jedyne co wygląda inaczej to jego dół. I teraz z racji tego, że zgłupiałem proszę o poradę - czy to jest jednak tapered, czy 1 i 1/8 z adapterem? Zerkałem na np. allegro i część np. Silverów czy Reba tapered ma po prostu stopniowo zwężaną rurę, a część takie zakończenie jak i u mnie, podejrzewam więc, że to 1 i 1/8 z dolnym adapterem na tapered. Edytowane 5 Października 2016 przez lukasamd Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Zwykłe 1 1/8. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 To dlaczego producent pakował to do główki typu tapered, jak to działało i jakim cudem jest ok teraz na sztywniaku tapered, skoro jedyne co zrobiłem to podmiana + smarowanie łożysk? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mike24 Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 miałeś protezę, czyli 1 1/8 z adapterem pod tapered, jeździłem z taką rebą przez 3 sezony i nic się nie działo, więc to nic nadzwyczajnego.... no ale jeśli rower tak był kupiony to wygląda jak składak sklepowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Pierwsze pytanie kieruj do producenta roweru. A działa to tak, że zakładasz redukcję na sterówkę i możesz taki widelec włożyć do sterów.tapered. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Aha, ok. W każdym razie teraz jest już "normalnie", a amora chyba zostawię na jakieś cięższe wypady. Zacząłem teraz szukać i gdzieś na forum mi mignął post, że w innym Thorxie tak samo niby było - chyba tak mają (przynajmniej wersja 2015). A co do sterów, łożysk itp. tu nic nie trzeba w związku z tym kombinować? Tj. redukcja na amorze (jak rozumiem, to jest ten element wystający nieco przy podstawie) i fakt sztywnego na normalnym tapered nie wpływają na te elementy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
siimon Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Jeżeli rower fabryczny to oznacza, ze nie tylko kross robi takie nr. Rama taper wystarczy, żeby podnieść cenę i pochwalić się w katalogu, na amor większość już nie zwróci uwagi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 To rura 1 1/8 w koronie przygotowanej od 1.5. Dziwnie to wygląda ale jeździć można. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vpablov Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Częsty zabieg producentów, chwalą się główką ramy tapered, a wsadzają zwykłe amortyzatory. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Ok, w takim razie wszystko jasne - dzięki wielkie! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 No tak, po co produkować 2 rodzaje koron ? to nie opłacalne. A najtańsze szitbajki jednak ciągle mają zwykłą gółkę a widelec wsadzić trzeba. Stąd taki wynalazek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Typowy zabieg producenta. Rama jest dostosowana do wyższych modeli roweru gdzie wideł występuje już tylko w wersji tapered natomiast to entry i mid wsadzają wszystko co akurat uda im się zdobyć w najniższej możliwej cenie. Proste rury zwykle są stalowe co automatycznie obniżą cenę o kilka $. Jak się kupuje tego dwa kontenery czyli 2x28 ton widelców to z tych kilku $ robi się coś pomiędzy 100k a 200k USD różnicy. W każdym razie na wszelki wypadek w specyfikacji roweru jest zapewne tylko zapis o ramie tapered a widelec bez podania tego szczegółu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 W ten sposób... a czy to robi jakieś różnice od strony typowo użytkowej, skoro i tak jest zastosowana bieżnia redukcja? Jak kiedyś porównywałem to wydawało mi się, że niektóre widelce tapered w porównaniu do takich samych na 1 1/8 było lżejsze, ale to nie była za wielka różnica. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 (edytowane) Tak jak wspominałem... jest stalowa sterówka, która waży więcej niż alu taper. Aczkolwiek bywają również sterówki proste alu i wtedy to one ważą kilkanaście g mniej. W ogóle cały ten taper to marketingowy wymysł - niby rama sztywniejsza i stery mniej po dupie dostają ale prawda jest taka, że producenci muszą wprowadzać co jakiś czas jakieś zmiany na siłę, żeby się rowery szybciej starzaly i sprzedawały nowości. Edytowane 5 Października 2016 przez vdcmike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 No raczej, masz porządna maszynę która kosztowała kiedyś blisko 20 000zł, i nie wsadzisz sobie do niej teraz nowego widelca bo nie masz taperowej główki ... Ja przykładowo mam taki problem, mimo iż mam bardzo fajny i nowy widelec chciałbym inny i co ... i kupa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 (edytowane) Ech... szczęśliwie jeszcze producenci piast widzą interes w produkcji przyzwoitości pod klasyczne QR ew. oferują adaptery, bo tutaj też się robi ciekawie... 142, 142+, 148... i jestem przekonany, że n/t każdego kolejnego standardu znalazłbym poemat na co najmniej pół strony jakie te zmiany są istotne. Edytowane 5 Października 2016 przez vdcmike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Jedyny problem by był z piastami qr20, bo sa 110mm, A te na 15mm nie ma problemu, mają 100mm, wstawiasz adapter i jedziesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 ,. W ogóle cały ten taper to marketingowy wymysł - niby rama sztywniejsza i stery mniej po dupie dostają ale prawda jest taka, że producenci muszą wprowadzać co jakiś czas jakieś zmiany na siłę, żeby się rowery szybciej starzaly i sprzedawały nowości. Ten pomysł ma podstawy praktyczne. Są kłopoty z stworzeniem amortyzatora z karbonową rurą sterową pod 1 1/8 cala. Po to wymyślono nowy standard taperowanej rury, aby w miejscu największego naprężenia wzmocnić rurę, by stosować karbon. Nowy standard przeniesiono na alu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 (edytowane) SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, które można było ogarnąć w inny sposób. Poza tym pierwszy raz taper został wprowadzony przez Gianta w 2006 roku, kiedy jeszcze mało kto myślał o węglowych widelcach. Edytowane 5 Października 2016 przez vdcmike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Są kłopoty z stworzeniem amortyzatora z karbonową rurą sterową pod 1 1/8 cala. Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ... ani w lajtowych karbonach ... łamały się golenie, pękały podkowy ale sterówki jakoś nie. Dziwnie wygląda widelec co ma golenie grubsze niemal 2 razy od sterówki ale jednak dawały sobie radę. Tapery to specjalny wymysł by konstrukcyjnie uniemożliwić pewne wybory ... no i może główki ładniejsze są. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Przemcio Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 Słyszałem ze w niektórych amorach można wymienić rurę sterową. Może nie we wszystkich ale podobno można. na pewno w Suntour-ach idzie coś zdziałać bo Activia o tym mi wspominał I na Tubisiu też są jakieś filmy o montażu tapera do prostej główki i jakieś adaptery czy przejściówki za naszą miedzą są dostępne. Pewnie cześć stożka zostaje na zewnątrz ale coś tam cudują. Nie oglądałem co prawda jeszcze tych filmów bo jestem chwilowo w roamingu ale mam chęć zobaczyć co tam patentują. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
clavdivs Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. , Z tego co pamiętam w 2010 to nadal panuje 26 cali. Sid z karbonową sterówką kosztował mała fortunkę, poza RS karbonowe miały dt swiss, w nich to się pojawił ten problem. Amortyzatory z karbonową rurą były mało powszechne, nie wspominając o takim cudzie jak 29. . Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, , Taper jest obecnie nowym standardem, powszechnie nowo stosowanym, każdym typie roweru!!! Obecnie można kupić widelec szosowy pod 1 cal, tylko zauważ jaki masz wybór sterów dla takiego wymiaru. W szosach cale sety karbonowe wyraźnie odchudziły. Ramy poniżej 800g i lekkie widelce przykładowo w 2010 roku były nie osiągalne. Tarcze też wchodzą do rowerów szosowych. Miejsce łączenia rury z widelcem jest miejscem najbardziej obciążonym. Mnie nie dziwi wzmocnienie tego miejsca. Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ..., Czy któryś z tych amortyzatorów miał rurę sterową karbonową? Przyznaję się, ja tego nie wiem. SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. , Z tego co pamiętam w 2010 to nadal panuje 26 cali. Sid z karbonową sterówką kosztował mała fortunkę, poza RS karbonowe miały dt swiss, w nich to się pojawił ten problem. Amortyzatory z karbonową rurą były mało powszechne, nie wspominając o takim cudzie jak 29. . Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, , Taper jest obecnie nowym standardem, powszechnie nowo stosowanym, każdym typie roweru!!! Obecnie można kupić widelec szosowy pod 1 cal, tylko zauważ jaki masz wybór sterów dla takiego wymiaru. W szosach cale sety karbonowe wyraźnie odchudziły. Ramy poniżej 800g i lekkie widelce przykładowo w 2010 roku były nie osiągalne. Tarcze też wchodzą do rowerów szosowych. Miejsce łączenia rury z widelcem jest miejscem najbardziej obciążonym. Mnie nie dziwi wzmocnienie tego miejsca. Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ... ani w lajtowych karbonach ... , Czy te amortyzatory były w wersji z karbonową sterówką? Przyznaje się, ja tego nie wiem. , ... ani w lajtowych karbonach ... , Jak wspominałem dt swiss na początku produkcji z full karbon amortyzatorami mieli ten problem. Pytam poważnie, czy w ogóle był jakiś amortyzator pod 29 z sterówką karbonową na 1 1/8? Tapery to specjalny wymysł by konstrukcyjnie uniemożliwić pewne wybory ... no i może główki ładniejsze są. Producenci nie musieli stosować taperu by posłać wszystkie amortyzatory do piachu. wystarczyła zmiana rozmiaru kół. Tapered jest akurat jednym z nielicznych standardów, który obecnie ogarnia wszystkie rodzaje rowerów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Października 2016 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Października 2016 wystarczyła zmiana rozmiaru kół. Zwłaszcza ze do widelców 29 spokojnie da się wsadzić koła ( nawet mamy temat na forum pt. różnokołowce) od 24 do 29 " A ze geometria nie taka ? można pokombinować i kąty zachowane, a ze wygląda dziwnie, cóż Janusz się przejmował nie będzie bo za 1/3 ceny nowy kupił i ma gdzieś do mówią inni Sam w RVL zmieniłem golenie na 29, wsadziłem koło 26 i szczyrze to byś nawet nie poznał bez przyglądania się. Ale Janusz już nie wstawi nowego pike'a w misce starego lyrica i tu argumentu już nie znajdziesz. I nie nie było totemów ani marcoków w karbonie, bo do grawitacji sie nie stosuje ... Jednak karbony są w DT, Są w Sidach, i innych widelcach, mimo tego nie widziadłem połamanych. Na pewno były jakieś tam przypadki ale nie tyle by mówić ze 1 1/8 to był błąd i trzeba to zastąpić 1.5, bo 1 1/8 to najdłużej panujący standard póki co. Podobnie jak perfekcyjnie dopracowane 9dp, które teraz juz takie perfekcyjne nie jest ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 U mnie to co 3 rower ma taki sam przypadek. Czy to kross, giant, trek to właśnie tak montują. Zazwyczaj roztaczam tą bierznię wewnątrz co są pod łożyska taperowe. Wtedy w tej ramie można zamontować amor czy wideł ze sterówką tapered Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 5 Października 2016 Udostępnij Napisano 5 Października 2016 (edytowane) @clavdis: ten ritchey co go wspomniałem to współczesny, sztywny widelec MTB 29". Tego typu widłów jest całkiem sporo. Pisałem też, że standard taper po raz pierwszy w rowerach masowo produkowanych pojawił się w roku 2006 gdzie carbon rowerowy był w powijakach. Odnośnie wzmocnienia to ja się zgadzam, że to jest mocniejsze tyle tylko, że nie węgiel to wymógł. Poza tym można było zrobić mocniej stosując np. grubszą ściankę rury ale chodziło o zwrócenie uwagi rynku na nowość i tak w ciągu tych 11 lat mamy to już jako drugi aktywny standard. Dodatkowo do dzisiaj niektóre markowe rowery MTB mają główkę prostą (np. niskie modele grand canyon na rok 2017). Natomiast coraz trudniej kupić przyzwoity wideł z prostą główką... Edytowane 5 Października 2016 przez vdcmike Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.