Skocz do zawartości

[amortyzator] Tapered czy jednak nie? Dziwny zabieg producenta?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

wczoraj wymieniałem w swoim Kellysie Thorx 10 amortyzator na sztywny widelec.

Rower ma główkę typu tapered, zdecydowałem się wiec na taki wideł - no i gra.

 

Zdziwiło mnie jednak to, co zobaczyłem po wyciągnięciu oryginalnego amora tj. Rock Shock Silvera TK:

 

 

1Z6w9qc.jpg

 

 

Znawcą zdecydowanie nie jestem, ale jak dla mnie to nie jest amor z rurą typu tapered, tylko zwykłe 1 i 1/8.

No chyba, że się mylę. Jedyne co wygląda inaczej to jego dół.

 

I teraz z racji tego, że zgłupiałem proszę o poradę - czy to jest jednak tapered, czy 1 i 1/8 z adapterem?

Zerkałem na np. allegro i część np. Silverów czy Reba tapered ma po prostu stopniowo zwężaną rurę, a część takie zakończenie jak i u mnie, podejrzewam więc, że to 1 i 1/8 z dolnym adapterem na tapered.

Edytowane przez lukasamd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aha, ok. W każdym razie teraz jest już "normalnie", a amora chyba zostawię na jakieś cięższe wypady.

Zacząłem teraz szukać i gdzieś na forum mi mignął post, że w innym Thorxie tak samo niby było - chyba tak mają (przynajmniej wersja 2015). 

 

A co do sterów, łożysk itp. tu nic nie trzeba w związku z tym kombinować? Tj. redukcja na amorze (jak rozumiem, to jest ten element wystający nieco przy podstawie) i fakt sztywnego na normalnym tapered nie wpływają na te elementy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Typowy zabieg producenta. Rama jest dostosowana do wyższych modeli roweru gdzie wideł występuje już tylko w wersji tapered natomiast to entry i mid wsadzają wszystko co akurat uda im się zdobyć w najniższej możliwej cenie. Proste rury zwykle są stalowe co automatycznie obniżą cenę o kilka $. Jak się kupuje tego dwa kontenery czyli 2x28 ton widelców to z tych kilku $ robi się coś pomiędzy 100k a 200k USD różnicy.

W każdym razie na wszelki wypadek w specyfikacji roweru jest zapewne tylko zapis o ramie tapered a widelec bez podania tego szczegółu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ten sposób... a czy to robi jakieś różnice od strony typowo użytkowej, skoro i tak jest zastosowana bieżnia redukcja?

Jak kiedyś porównywałem to wydawało mi się, że niektóre widelce tapered w porównaniu do takich samych na 1 1/8 było lżejsze, ale to nie była za wielka różnica. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak wspominałem... jest stalowa sterówka, która waży więcej niż alu taper. Aczkolwiek bywają również sterówki proste alu i wtedy to one ważą kilkanaście g mniej.

W ogóle cały ten taper to marketingowy wymysł - niby rama sztywniejsza i stery mniej po dupie dostają ale prawda jest taka, że producenci muszą wprowadzać co jakiś czas jakieś zmiany na siłę, żeby się rowery szybciej starzaly i sprzedawały nowości.

Edytowane przez vdcmike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No raczej, masz porządna maszynę która kosztowała kiedyś blisko 20 000zł, i nie wsadzisz sobie do niej teraz nowego widelca bo nie masz taperowej główki ... Ja przykładowo mam taki problem, mimo iż mam bardzo fajny i nowy widelec chciałbym inny i co ... i kupa :D

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ech... szczęśliwie jeszcze producenci piast widzą interes w produkcji przyzwoitości pod klasyczne QR ew. oferują adaptery, bo tutaj też się robi ciekawie... 142, 142+, 148... i jestem przekonany, że n/t każdego kolejnego standardu znalazłbym poemat na co najmniej pół strony jakie te zmiany są istotne.

Edytowane przez vdcmike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

,.

W ogóle cały ten taper to marketingowy wymysł - niby rama sztywniejsza i stery mniej po dupie dostają ale prawda jest taka, że producenci muszą wprowadzać co jakiś czas jakieś zmiany na siłę, żeby się rowery szybciej starzaly i sprzedawały nowości.

Ten pomysł  ma podstawy praktyczne. Są kłopoty z stworzeniem amortyzatora z karbonową rurą sterową pod 1 1/8 cala. Po to wymyślono nowy standard taperowanej rury, aby w miejscu największego naprężenia wzmocnić rurę, by stosować karbon. Nowy standard przeniesiono na alu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, które można było ogarnąć w inny sposób. Poza tym pierwszy raz taper został wprowadzony przez Gianta w 2006 roku, kiedy jeszcze mało kto myślał o węglowych widelcach.

Edytowane przez vdcmike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Są kłopoty z stworzeniem amortyzatora z karbonową rurą sterową pod 1 1/8 cala.

Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ... ani w lajtowych karbonach ... łamały się golenie, pękały podkowy ale sterówki jakoś nie. Dziwnie wygląda widelec co ma golenie grubsze niemal 2 razy od sterówki ale jednak dawały sobie radę.

 

Tapery to specjalny wymysł by konstrukcyjnie uniemożliwić pewne wybory ... no i może główki ładniejsze są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem ze w niektórych amorach można wymienić rurę sterową. Może nie we wszystkich ale podobno można. na pewno w Suntour-ach idzie coś zdziałać bo Activia o tym mi wspominał :)

 

I na Tubisiu też są jakieś filmy o montażu tapera do prostej główki i jakieś adaptery czy przejściówki za naszą miedzą są dostępne. Pewnie cześć stożka zostaje na zewnątrz ale coś tam cudują. Nie oglądałem co prawda jeszcze tych filmów bo jestem chwilowo w roamingu ale mam chęć zobaczyć co tam patentują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. ,

Z tego co pamiętam w 2010 to nadal panuje 26 cali. Sid z karbonową sterówką kosztował mała fortunkę, poza RS karbonowe miały dt swiss, w nich to się pojawił ten problem. Amortyzatory z karbonową rurą były mało powszechne, nie wspominając o takim cudzie jak 29. 

 

. Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, ,

Taper jest obecnie nowym standardem, powszechnie nowo stosowanym, każdym typie roweru!!! Obecnie można kupić widelec szosowy pod 1 cal, tylko zauważ jaki masz wybór sterów dla takiego wymiaru. W szosach cale sety karbonowe wyraźnie odchudziły. Ramy poniżej 800g i lekkie widelce przykładowo w 2010 roku były nie osiągalne. Tarcze też wchodzą do rowerów szosowych. Miejsce łączenia rury z widelcem jest miejscem najbardziej obciążonym. Mnie nie dziwi wzmocnienie tego miejsca. 

 

Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ...,

Czy któryś z tych amortyzatorów miał rurę sterową karbonową? Przyznaję się, ja tego nie wiem.

SID WC 2010 (i cała gromada innych) miał prostą węglową sterówkę i jakoś nie łamały się bardziej niż współczesne. Obecny sztywny Ritchey MTN WCS też ma prostą i nie ma problemu. ,

Z tego co pamiętam w 2010 to nadal panuje 26 cali. Sid z karbonową sterówką kosztował mała fortunkę, poza RS karbonowe miały dt swiss, w nich to się pojawił ten problem. Amortyzatory z karbonową rurą były mało powszechne, nie wspominając o takim cudzie jak 29. 

 

. Nie wspominam o szosach bo tam typowe obciążenia dynamiczne śmiesznie małe. Taper bardziej wyewoluował z martwego obecnie standardu 1,5" i dam się pokroić, że ponad wszystko był potrzebą marketingową niż rzeczywistym rozwiązaniem problemów, ,

Taper jest obecnie nowym standardem, powszechnie nowo stosowanym, każdym typie roweru!!! Obecnie można kupić widelec szosowy pod 1 cal, tylko zauważ jaki masz wybór sterów dla takiego wymiaru. W szosach cale sety karbonowe wyraźnie odchudziły. Ramy poniżej 800g i lekkie widelce przykładowo w 2010 roku były nie osiągalne. Tarcze też wchodzą do rowerów szosowych. Miejsce łączenia rury z widelcem jest miejscem najbardziej obciążonym. Mnie nie dziwi wzmocnienie tego miejsca. 

 

Nie słyszałem o połamanych sterówkach w nawet najbardziej hardcorowych wideach jak 888, 66, super monster, totem ... ani w lajtowych karbonach ... ,

Czy te amortyzatory były w wersji z karbonową sterówką? Przyznaje się, ja tego nie wiem.

 

, ... ani w lajtowych karbonach ... ,

 

 

Jak wspominałem dt swiss na początku produkcji z full karbon amortyzatorami mieli ten problem. Pytam poważnie, czy w ogóle był jakiś amortyzator pod 29 z sterówką karbonową na 1 1/8?

 

 

 

Tapery to specjalny wymysł by konstrukcyjnie uniemożliwić pewne wybory ... no i może główki ładniejsze są.

Producenci nie musieli stosować taperu by posłać wszystkie amortyzatory do piachu. wystarczyła zmiana rozmiaru kół.

Tapered jest akurat jednym z nielicznych standardów, który obecnie ogarnia wszystkie rodzaje rowerów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

wystarczyła zmiana rozmiaru kół.

Zwłaszcza ze do widelców 29 spokojnie da się wsadzić koła ( nawet mamy temat na forum pt. różnokołowce) od 24 do 29 " :P A ze geometria nie taka ? można pokombinować i kąty zachowane, a ze wygląda dziwnie, cóż Janusz się przejmował nie będzie bo za 1/3 ceny nowy kupił i ma gdzieś do mówią inni :P Sam w RVL zmieniłem golenie na 29, wsadziłem koło 26 i szczyrze to byś nawet nie poznał bez przyglądania się.

 

Ale Janusz już nie wstawi nowego pike'a w misce starego lyrica i tu argumentu już nie znajdziesz.

 

I nie nie było totemów ani marcoków w karbonie, bo do grawitacji sie nie stosuje ... Jednak karbony są w DT, Są w Sidach, i innych widelcach, mimo tego nie widziadłem połamanych. Na pewno były jakieś tam przypadki ale nie tyle by mówić ze 1 1/8 to był błąd i trzeba to zastąpić 1.5, bo 1 1/8 to najdłużej panujący standard póki co. Podobnie jak perfekcyjnie dopracowane 9dp, które teraz juz takie perfekcyjne nie jest ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@clavdis: ten ritchey co go wspomniałem to współczesny, sztywny widelec MTB 29". Tego typu widłów jest całkiem sporo.

Pisałem też, że standard taper po raz pierwszy w rowerach masowo produkowanych pojawił się w roku 2006 gdzie carbon rowerowy był w powijakach.

Odnośnie wzmocnienia to ja się zgadzam, że to jest mocniejsze tyle tylko, że nie węgiel to wymógł.

Poza tym można było zrobić mocniej stosując np. grubszą ściankę rury ale chodziło o zwrócenie uwagi rynku na nowość i tak w ciągu tych 11 lat mamy to już jako drugi aktywny standard.

Dodatkowo do dzisiaj niektóre markowe rowery MTB mają główkę prostą (np. niskie modele grand canyon na rok 2017). Natomiast coraz trudniej kupić przyzwoity wideł z prostą główką...

Edytowane przez vdcmike
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...