Skocz do zawartości

[Magura MTe] Serwis


kijanka96

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,


Zakupiłem rower używany, w którym znajdują się właśnie te hamulce. Pierwszy problem jest taki, że niezbyt mogę je gdziekolwiek namierzyć. Czy serwis będzie podobny do hamulców MT2, czy jakiś innych. Napiszę, że będzie to mój pierwszy zabieg serwisowania hamulców, stąd też wolę się dowiedzieć jak najwięcej zanim przystąpię do "operacji". 

Jak działają hamulce:
Wczoraj złapała mnie ulewa, gdy byłem na rowerze i można powiedzieć, że hamulce posłużyły mi jako dzwonek (straszliwy zgrzyt i pisk podczas hamowania)

Dzisiaj w piwnicy zauważyłem, że przedni hamulec hamuje bardzo słabo. Trzeba niemal do końca docisnąć manetkę by koło było w całkowitym unieruchomieniu. Oznaka dużego zapowietrzenia? 

Jeśli chodzi o tył to przy zakręconym kole słychać ocieranie klocków o tarczę. Dźwięk nie jest na całym odcinku tylko na kawałku, więc zakładam skrzywienie tarczy. Da się coś z tym zrobić, czy jedynie zakup nowej tarczy? Jeśli chodzi o hamowanie to przy lekkim pociągnięciu za klamkę koło pozostaje w unieruchomieniu. 


Na poniższych zdjęciach widać stan hamulców. Na tarczach jest ślad rdzy. 

4f1db4f2a01362c11ca67bd2ff877e8c.jpg
ce3bc3a06892a1153e7ac475bf45cad6.jpg
2d2c9d5d9dead22943bfaab4ec345f5e.jpg
e084b528001839336460db8ddaf02f1d.jpg
dfb8bd5e84d449c3a32506d5fe9e0b18.jpg
To co planuję zrobić przy hamulcach to odpowietrzyć przewody, przeczyścić i odtłuścić tarcze, klocki potraktować papierem ściernym i palnikiem lub wymienić na nowe jeśli będzie trzeba. 
Co do odpowietrzania to jakiego płynu użyć i przyszło mi na myśl, czy nie wymienić całego oleju w przewodach. Pytanie jest również czy zakupić sobie zestaw do odpowietrzania (jaki?), czy może złożyć samemu? 

Dokładne zdjęcia tarcz i klocków wrzucę jak rozkręcę hamulce.

Pozdrawiam


Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez kijanka96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No to powodzenia. To są MT2 ale chyba jedne z najpierwsziejszych. Znaczy nie jestem pewny ale tak wyglądają. O ile zaciski są ok, bo są rozkręcane i w razie problemu można zerknąć do środka o tyle klamki są te z którymi problem będzie. Zalewanie tych hebli to katorga, masarka, kara za całe złe występki w życiu.

 

Tyle mogę ci polecić ze jak zalewać tylny hebel, to najlepiej go zdjąć z roweru, powiesić tak by klamka była wysoko, zacisk w pozycji koniecznie pionowej. To powinno pomóc.


Dodatkowo, uważaj  na obejmy klamek bo pękają, uważaj na te głupie śruby w obejmach bo są alu i łatwo je obkręcić, i z racji tego że są dziwne, wkręcaj je po równo z góry i z dołu. Zalewanie znajdziesz w filmikach Magury, robi sie to tak ze do klamki wciskasz strzykawkę, pustą, bez tłoka, wlewasz tam z 5ml oleju. następnie pompujesz klamką aż klocki sie zetkną ze sobą ( bez koła oczywiście, lub na zdjętym hebelku) Następnie ustawiasz klamkę na początek 15* poniżej kierownicy i rozchylasz klocki, obserwując ile powietrza wypłynie z klamki. Proces powtarzasz, dla niemal każdego realnego kąta w klamce. Po polsku obracasz klamkę co 1* i robisz jak napisałem.

 

Jak po dłuższej zabawie nie ma ani bąbla powietrza już a klamka miętka jak każdy cie co i kogo, to czas na zabawę z zaciskiem. Potrzebujesz strzykawki z wężykiem, i gwintem chyba m4, tego nie jestem pewny, Na pewno jest inny niż w klamce ;) Tutaj metod jest multum, bo w różnych przypadkach działały różne metody ... np

 

- odkręcenie odpowietrznika wylanie z 20-30ml oleju na podłogę, lub jak ktoś jest zaradny do zbiorniczka, zakręcając w miedzy czasie śrubę w zacisku.

- blokowanie klamki np gumą podczas zakręcania śruby w zacisku.

 

Mam nadzieję że taki jajców miał nie będziesz. Powiem ci tyle że nowszy model mt2 z zaciskiem który ma srebrny ring na tłoku i wyraźnie zmienionej klamce odpowietrza sie łatwo i przyjemnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie mogę się doczekać ^^ 

A zestaw i olej? Są deszczowe dni to najlepiej teraz to zrobić.

edit: nie zauważyłem dalszej części posta. Mam nadzieję, że nie będzie żadnych problemów. A w takim przypadku odpowietrzać, czy zlać od razu cały olej i wymienić? Czy zadecydować od tego w jakim stanie wypłynie olej z przewodów? 

Edytowane przez kijanka96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klocki w przednim hamulcu są w stanie jak na zdjęciach poniżej. Przetarłem je papierem ściernym drobnoziarnistym. Nie wiem czy widać to na zdjęciach, ale jeden z klocków jest węższy niż drugi. Czy to normalne? I na jakiej zasadzie działają tłoczki? One się zwężają wraz z ścieraniem klocków tak? Czy to nie oznacza,że jeden klocek cały czas ociera o tarczę?

 

6060c972d35c83fdf7f6f355a0f9a00b.jpg

a10f903da60d23957b0785e8dd908c76.jpg

 

Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Generalnie wszystko można wytłumaczyć fizyką. Mamy układ hydrauliczny otwarty - ze zbiornikiem wyrównawczym. Generując ciśnienie w układzie poprzez klamkę, przekazujemy je poprzez płyn na 2 niezależne tłoki w zacisku. Owe tłoku poruszają sie nie zależnie od siebie. Jak sie łatwo domyślić, są one identyczne a więc siła działająca na owe tłoki jest taka sama i równa się połowie siły generowanej przez klamkę. W idealnym środowisku tyle wystarczy wiedzieć.

 

Ale wiemy ze życie idealne nie jest i jedną z sił jakie przeszkadzają w pracy hamulca jest tarcie uszczelek w zacisku. Jeżeli na jednej z uszczelek tarcie jest wyraźnie większe, sąsiedni tłok bardziej ochoczo rusza do boju, szybciej dotyka tarczy, szybciej tez się cofa, stąd niesymetryczne zużywanie się klocków.

 

Natomiast odnośnie zużywanie się klocków, zacisk a raczej klamka ma system auto regulacji. Działa on tak że wypychamy tłoki i dotykają one tarczy, klocki, nie tłoki. Jeżeli klocki zużyją się dostatecznie dużo, tłoki nie cofają się w pełnym zakresie a brakujący ubytek płynu zasysany jest ze zbiornika wyrównawczego w klamce. Problem pojawia się np wtedy kiedy tłoki nie chcą się ruszać, nie wracają na swoje miejsce, ubytek zostaje zalany olejem, i w ten sposób mamy uczucie spuchnięcia klamki, bardzo częsty przypadek w shimano, niekiedy nawet nowych hamulcach.

 

Chyba w miarę jasne ? Oryginale klocki z magury, te type 77 sa takie sobie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrozumiałe  :thanks: 

To w czym może tkwić problem, jeśli teraz mi ociera tarcza w przednim hamulcu (ten co rozkręcałem)? Przy wkładaniu klocków, rozepchałem na maksa tłoczki. Nie mam sztywnej ośki, więc też jest szansa źle włożonego koła. Jednak jak patrzyłem na klocki po zaciśnięciu parę razy hamulca to ewidentnie po jednej stronie klocek hamulcowy jest za blisko tarczy. Czy zapowietrzony hamulec może być przyczyną nie odbijania tłoczka? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Magure można porównać do narzędzi chirurgicznych, jest precyzyjna. Szczelina miedzy tarcza a klockami jest niewielka, i 90% magur jakie miałem w ręce, a było ich dużo nie ocierały. Problem może tez wynikać z problemu zalewania, bo naprawdę ciężko odpowietrzyć klamkę, z tego powodu zacisk nie pracuje w 100% jak powinien.

 

Zwyczajnie zobacz czy któryś tłok nie wymaga smarowania. Generalnie nie można nasmarować jednego bo wtedy drugi będzie za ciężko chodził. Skoro i tak będziesz wymieniać olej, wypchnij tłoki ile sie da z zacisku i je wyjmij. Wnętrze zacisku ładnie oczyść, uszczelek nie wyjmuj, oczyść powierzchownie, nasmaruj delikatnie smarem, np tym do widelca. Tłoki oczyść ze wszelkich osadów, i tez nałóż cieniutką warstwę smaru. Osadź tłoki, nadmiar oleju i smaru wyczyść z zacisku. Następnie skręć całość i zalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej dopiero zamówiłem. Jutro spróbuję jeszcze ustawić ręcznie (ruszając zaciskiem) i zobaczymy co z tego wyjdzie. 

Jak starczy mi czasu to jeszcze wyczyszczę i odtłuszczę tarcze. Szkoda, że nie znalazłem oleju royal bleed do kupienia w Krakowie to bym się zabrał za to wszystko na raz :/ 

A skrzypienie podczas jazdy w deszczu czym może być wywołane? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm.. twarde.. pierwszy raz mam do czynienia z hamulcami tarczowymi i tylni zahamuje jednym palcem ale jestem w stanie go docisnąć 3 palcami do końca. Przedni słabo hamuje tzn dwoma docisne go by koło unieruchomic.

 

Czy to powinno być tak, że jak już zablokuje koło to klamka nie powinna dalej się zaciągnąć tylko być twardą ??

 

Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

ale jestem w stanie go docisnąć 3 palcami do końca.

To akurat jest normalne, jeżeli przedni też tak ma nie dotykaj, bo będzie płacz. Wyczyść tarcze porządnie, przetrzyj klocki papierem, dotrzyj jak nie pomoże kup nowe klocki. Swiss stopy na pewno hamują dobrze, ale ich cena jest ... zobaczysz jaka :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie powiedzenie: " I masz babo placek.." Ale płaczu nie ma i nie będzie !:D Raczej na tym rowerze w zimie nie planowałem jeździć, więc mam trochę czasu na majsterkowanie i zbieranie doświadczenia. 

W skrócie obie tarcze odtłuszczone. Klocki przetarte papierem ściernym i tutaj pojawia się problem. Tył dobrze hamował no i jak to czas przeszły.. hamował... Już trzeba mocniej docisnąć klamkę.

Błędem mogło być niezbyt dokładne ściągnięcie pozostałego pyłu, przez który współczynnik tarcia ewidentnie zmalał.

Drugą przyczyną mogło być użycie zbyt drobnego papieru ściernego, bo jak zakładam klocek hamulcowy powinien być chropowaty, a użycie zbyt drobnego papieru ściernego mogło wyszlifować powierzchnie. 

Może to i to, a może trzeba dotrzeć klocki na długiej prostej :D 
No i żebym miał ciekawsze życie, jedna z śrub od tarczy ma obrobiony gwint. Dam radę odkręcić tą śrubę kręcąc tarczą? Czy tylko sobie ją skrzywię, a efekt będzie mizerny? 

Żeby nie było są też plusy ! Udało mi się ustawić zacisk, by tarcza nie ocierała :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...