lesieque Napisano 28 Września 2016 Udostępnij Napisano 28 Września 2016 Chciałbym się z Wami podzielić przemyśleniami na temat lekkiego napędu. Często osoby chcące radykalnie odchudzić swoje rumaki zastanawiają się nad tym jaki rodzaj napędu najlepiej wybrać. Oczywiście czynnikami wpływającymi na wybór jest masa, cena i teren po jakim jeździmy.Obecnie mamy do wyboru trzy grupy napędów. 1x12; 1x11 i 2x10 (wraz z wersją 1x10), ponieważ pierwsza z nich jest nowością i nie ma zbytnio pola do popisu przy łączeniu komponentów i grup to ten rodzaj napędu pominę. Jak widać z powyższej słabej jakości tabeli, najlżej wychodzi napęd na XX1. Niestety jest on jednocześnie najdroższy. Potem na równi plasuje się napęd nowego XTRa oraz srama x01. Różnica polega na tym iż, kaseta srama dzięki ostatniej zębatce posiadającej jedynie 10 zębów oraz pierwszej 42 ma znacznie większy rozstaw niż "wąski XTR". Dlatego też do XTRa wypada zaopatrzyć się w więcej blatów w zależności od profilu terenu. Niestety generuje to koszty oraz problemy z montażem.warto zauważyć, że sram GX pomimo iż jest najniższej usytuowaną grupą opartą o bębenek XD to jest ona porównywalna wagowo z drugą od góry grupą konkurencji czyli shimano XTR.skoro już o bębenkach mowa, należy pamiętać, że SRAM potrzebuje specjalnej konstrukcji oznaczonej jako XD. Nie jest to tanie rozwiązanie, jednak obecnie każdy producent piast ma w swojej ofercie bębenek dedykowany do tej kasety. dodatkowo kupując nowe koła czy piasty można zamówić od razu wersję na XD co powoduje zmniejszenie kosztów wymiany całego napędu. Wg strony DT swissa bębenek XD jest też o całe 10g lżejszy od wersji klasycznej.Pozostałe 3 przedstawione napędu są ze względu naa. propozycję lekkiego napędu 2x10 o którym zarazb. w swoim rowerze miałem w momencie kupna pełne XT i chciałem porównać zyska wagowy Poniżej chciałbym przedstawić Wam dwie propozycję lekkich i stosunkowo tanich napędów: Idea tych dwóch napędów jest prosta. Ukazać, że kombinując między grupami można złożyć napęd o wadze zbliżonej do najlżejszych, topowych konstrukcji płacąc jednocześnie dużo mniejsze pieniądze.napęd 2x10 w mojej propozycji oparty jest na komponentach XTRa. Oczywiście można odchudzić zestaw korzystając z przerzutki bez sprzęgła, w więc modelu 981 oraz stosując kasetę srama XX. ta jednak jest bardzo droga, a więc nie jest obiektem naszych zainteresowań. Ponieważ przednia przerzutka jest kompatybilna z manetką niezależnie od marki to tutaj możemy zastosować element szosowy. W przypadku górnego prowadzenia linkiu w ramie należy wykonać krzywkę umożliwiającą odpowiednie naciągnięcie linki w przerzutce. W przypadku dolnego prowadzenia problem znika sam. Przerzutki jak nas interesują to dura ace serii 7900 lub sram red.Manetki z racji przerzutki shimano wybrałem XTR. Jeżeli chodzi o korbę to tutaj wpadłem na pomysł lekkich i stosunkowo tanich korb z ebaya. Ponieważ chciałem zastosować owalne zębatki to wpisałem q-ringi. Zysk ~200g jest odniesiony do pierwotnego napędu w moim rowerze czyli XT 10sp.kolejnym pomysłem, który z resztą obecnie stosuje jest 1x11. Kaseta to najtańsza 11tka srama pod XD czyli sram GX. Duży zakres oraz stosunowo niska cena to wielkie plusy, waga porównywalna z XTkiem więc również jest dobrze. Przerzutka z racji wagi to XTR 9000. Przerzutka super się prezentuje, ładnie działa i bez problemu współpracuje z manetkami zarówno shimano jak i srama. jeżeli codzi o manetki to wybór jest indywidualny. Na wybór manetek mogą mieć wpływ hamulce. Srama możemy połączyć z avidem, sramem lub formulą za pomocą matchmakerów. Shimano z tego co wiem łączymy jedynie z shimano. Do tego z racji I-spec II jest to dosyć ciężkie.korba to sram X0. waga porównywalna z XX1, cena o połowę niższa. Do tego możliwość zdjęcia pająka dzięki czemu zestaw korba+zębatka wychodzi lżej, a napęd jest bardziej estetyczny.Do czarnych napędów pięknie pasuje KMC w wersji GOLD. do tego SL oznacza się jak sama nazwa wskazuje super wagą. Cena? spora, ale na zapas, do tyrania można założyć coś tańszego Poniższa opcja wazy miej więcej tyle co grupa X01, a kosztuje mniej więcej tyle co sama kaseta z łańcuchem...prosiłbym adminów o podpięcie tematu. Jeżeli ktoś ma jakieś sugestię jakie jeszcze napędy można tutaj opisać to piszcie.Oczywiście jest sram XX czyli X0 w napędach 10 rzędowych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 28 Września 2016 Udostępnij Napisano 28 Września 2016 Tańszą i niewiele ustępującą wagowo opcją jest pójście w zębatkę 36 i kasetę XT 11-46. Kosztem dodatkowych 60-70g zyskujemy lepsze ratio na skrajach i zachowujemy sporo kasy bez potrzeby wymiany bębenka. 1x11 -> 34T + 10-42 ........ ratio 3.40 / 0.81 1x11 -> 36T + 11-46 ........ ratio 3.27 / 0.78 2x10 ->38/26 + 11-36 ...... ratio 3.45 / 0.72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
barbapapa11 Napisano 29 Września 2016 Udostępnij Napisano 29 Września 2016 Najlepiej jezeli chodzi o waga/cena wychodzi tak: Korba x0 z zebatka direct mount np. garbaruk oval. Kaseta srama xd. Tutaj zależy ile chcesz wydac albo 1150, około 60€, albo dużo drożej i lżej wyższe modele Przerzutka z manetką xtr. Pomimo zestawienia przerzutki nie do końca teoretycznie współpracującej z kasetą wszystko chodzi idealnie. Czyli wszystko dokładnie tak jak napisałeś, sam mam dokładnie te komponenty i mogę po 2 miesiącach użytkowania polecić, na kasecie sram xx1 wychodzi nam jeden z najlżejszych zestawów na rynku, a przy tym ma cenę akceptowalną dla amatora w porównaniu z pełnym xx1. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Adnnn Napisano 1 Października 2016 Udostępnij Napisano 1 Października 2016 O jakich tanich korbach z ebay mówisz ? rzuć jakimś linkiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lesieque Napisano 3 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 3 Października 2016 Zestaw z zębatką do kasety XT jest słaby pod względem wagi. Ok, dokładamy 60g ale wg tego co przeczytałem na stronie chociażby one up 60 względem kasety 11-40. Możemy zatem stwierdzić, że porównanie GX z XT+44t wychodzi około 100g różnicy jak nie więcej. Jak chcemy lekko to takie rozwiązanie odpada. Już nie mówiąc o tym, że zębatka kosztuje tyle co bębenek. Bębenek kupujesz raz, z zębatkę nawet jeżeli korzystasz z niej jako awaryjne wyjście na trudne odcinki to i tak się zużywa, więc nie jest to jednorazowy wydatek.Jeżeli chodzi o korbę... wpisujesz na ebayu carbon crank/crankset i szukasz. Cenowo wychodzi porównywalnie z używanym sramem X0. Nie chcę wrzucać linka, bo za jakiś czas jak ktoś będzie przeglądał wątek, to już dawno odnośniki mogą się zdezaktualizować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.