jaszczompf Napisano 23 Września 2016 Napisano 23 Września 2016 Cześć, Potrzebuję Waszej porady. Ważę bardzo dużo (160kg) i mam problem z pękaniem szprych w nowym rowerze. Przez dwa i pół miesiąca było OK, ale ostatnie 3 tygodnie to 3 wizyty w serwisie z pękniętymi szprychami. Wczoraj poszła ta trzecia. Rower to Kross Trans Solar, 28 cali, obręcz Krossa 700x40c z podwójnymi ściankami, 32 otwory, piasta tylna Deore FH-M595. Szprychy - stalowe, nie cieniowane. Szprychy pękają mi przy samej piaście - urywają się główki szprych. Pytania są dwa: 1. Czy istnieje możliwość przeplecenia koła w inny sposób (4 krzyże?) by konstrukcja zyskała na wytrzymałości? 2. Jakie szprychy i nyple polecacie - chodzi o maksymalną odporność koła pod wysokim ciężarem.
piciu256 Napisano 23 Września 2016 Napisano 23 Września 2016 przede wszystkim dobrze by było zmienić koło na takie z 36 szprychami, do tego mocna obręcz, 4 krzyże to jest jakaś myśl, ale nie wiem czy to mocniejsze.
dawid Napisano 23 Września 2016 Napisano 23 Września 2016 4 krzyże osłabią koło przy 32 i 36szprychach, za duży kąt nachylenia szprychy przez co będzie nieefektywnie przekazywać moc z piasty na obręcz przez co szprychy jeszcze bardziej będą pękać + szprychy będą prawdopodobnie opierać się o kołnierz piasty co dodatkowo je osłabi Przy 160kg najlepiej koło na 36h, jeśli jest możliwość to można się pokusić o szprychy 2.34mm, aczkolwiek miałem problemy z dobraniem nypli które wchodziły by do obręczy, podobno są takie które i mieszczą się w oczkach obręczy i przyjmują szprychę 2.34mm Do tego podstawą jest pancerna obręcz, która będzie sztywna jak szyna kolejowa. Przy takiej obręczy więcej szprych pracuje razem i siły rozkładane są na większą ilość. Warte rożważenia obręcze to: Remerx GrandRock lub star circle swift arriv 43mm, ta druga to co prawda "szosowa" obręcz, ale w trekingu opona tragicznie nie będzie się układać
Mod Team mrmorty Napisano 23 Września 2016 Mod Team Napisano 23 Września 2016 36 szprych to raz, pancerna obręcz to dwa. Celuj w obręcz MTB która bedzie miała około 20 mm szerokości wewnętrznej. Nie wiem tylko jak ułoży się wąska opona na takiej obręczy. Sprawdź jaka maksymalnie opona wchodzi do Twojego roweru - podejrzewam że 44C. Jesli tak, to nie będzie źle W kwestii ilości krzyży - 4 owszem osłabi ale bocznie, natomiast sztywność pionowa będzie całkiem dobra. Ty poprzestań na 3. Nie padła tu jeszcze kwestia techniki jazdy. Nic skomplikowanego, ale gdy będziesz miał już nowe koło, to zbliżając się do nierówności/przeszkody na szlaku po prostu wstań z siodła, by równomiernie obciążyć koła. Wiem że wiele razy o tym zapomnisz, ale musisz wyrobić w sobie ten nawyk, bo inaczej będziesz stałym klientem w serwisie.
phoe Napisano 23 Września 2016 Napisano 23 Września 2016 A może po prostu DT 545DB? lub http://www.ryde.nl/andra-30 - pytanie czy je da się w PL kupić. I opony dać najszersze jakie rama jest w stanie przyjąć, zawsze to większy balon trochę będzie "amortyzował" i odciąży koło.
dawid Napisano 24 Września 2016 Napisano 24 Września 2016 W kwestii ilości krzyży - 4 owszem osłabi ale bocznie, natomiast sztywność pionowa będzie całkiem dobra. W obu płaszczyznach 4 krzyże zmniejszą sztywność, w sieci można znaleźć prace magisterskie poruszające ten problem i badania laboratoryjne to wykazały. 4 krzyże stosuje się przy 48 szprychach tak żeby efektywnie odbywał się transfer siły z piasty na obręcz
Mod Team mrmorty Napisano 24 Września 2016 Mod Team Napisano 24 Września 2016 w sieci można znaleźć prace magisterskie poruszające ten problem i badania laboratoryjne to wykazały. Dawid - podrzuć jakąś literaturę skoro tak twierdzisz. Mnie uczono że właśnie poprzez zwiększenie ilości krzyży zwiększa się sztywność pionową i jestem szczerze zdziwiony Twoją wypowiedzią.
phoe Napisano 24 Września 2016 Napisano 24 Września 2016 Nie no przesadzić nie wolno, raczej o to chodzi, przesadnie długa szprycha jednak zmniejszy sztywność koła.
Mod Team Puklus Napisano 24 Września 2016 Mod Team Napisano 24 Września 2016 Moim zdaniem zacząć od szprych powyżej 2mm. np 2.2 czy 2.3mm. Ze wzmocnioną główką. Problem jest taki ze nie do każdej piasty taka szprycha wejdzie. Mnie uczono że właśnie poprzez zwiększenie ilości krzyży zwiększa się sztywność pionową i jestem szczerze zdziwiony Jesteś bo mnie nie słuchasz a mówiłem ci kilka razy, największa sztywność pionową ma słoneczko. inne zapluty zwiększają sztywność boczną koszem pionowej. 3 Krzyże to złoty środek przy konwencjonalnym kole.
dawid Napisano 25 Września 2016 Napisano 25 Września 2016 people.duke.edu/~hpgavin/papers/HPGavin-Wheel-Paper.pdf 3 krzyże to złoty środek w przednich kołach na hamulec szczękowy tylko dlatego że robiąc koła na słoneczko bardzo często by wyrywało kołnierze piast. Słoneczko jest najsztywniejsze, ale co z tego jak większość piasty by tego zaplotu nie wytrzymało Z tyłu muszą byc 3 krzyże żeby przenosić siły skręcające z piasty
jaszczompf Napisano 25 Września 2016 Autor Napisano 25 Września 2016 Kłaniam się przed Wami wszystkimi i szczerze dziękuję za przejaśnienie mi w głowie! Takiej pomocy potrzebowałem!
jaszczompf Napisano 5 Października 2016 Autor Napisano 5 Października 2016 Finał finałów - stanęło na Mavicu A 319, piaście SLX FH-M675 36H, szprychach Sapim Force i mosiężnych nyplach. Pod koniec tygodnia powinienem mieć gotowe nowe koło. Jeszcze raz dzięki za pomoc!
woojj Napisano 6 Października 2016 Napisano 6 Października 2016 Można by jeszcze poeksperymentować z naciągiem szprych..... zachować nieco większą elastyczność koła. Co do wykresów podlinkowanych przez Dawida koło na 4 krzyże ma największą wytrzymałość skrętną.... a parametry wytrzymałości promieniowej i bocznej są na zbliżonym poziomie. Wniosek taki że na tyle można spokojnie pchać 4 krzyże- poprawiając mimo wszystko parametry koła. Siła skrętna przy 160 kg jest wielka ;-))) Poprawcie mnie jak coś pokićkałem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.