MD11 Napisano 22 Września 2016 Udostępnij Napisano 22 Września 2016 Merida BIG.NINE 800/900 i częściowo Team Issue: boost (osie 148x12 / 110x15) wewnętrzne prowadzenie wszystkich przewodów obręcze o szerokości wewnętrznej 22.8 mm i wadze 405 g (29er) FOX Step-Cast z tłumikiem Grip Tutaj więcej na temat nowości, w tym karbon o wadze 900 gram: New BIG.NINE & BIG.SEVEN Moim zdaniem jedne z ładniejszych i ciekawszych ram aluminiowych. Niestety na razie nie podali przekroku, ale chyba będzie ok skoro dla zeszłorocznej ramy w rozmiarze 19" podają 783 mm, a miała większy stack i mniejsze obniżenie suportu niż nowa. Przewód hamulca zazwyczaj jest na zewnątrz, a tutaj wszystko schowali w środku. Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie. Co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 22 Września 2016 Udostępnij Napisano 22 Września 2016 Zalatuje ścieżkowcem. Górna rura z rozmiaru M przeszła teraz do S. Suport wyżej, główka ostrzejsza, baza kół większa. Świetnie wyglądają te nowe Meridy. Fajnie też zaprojektowali sztycę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 22 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 22 Września 2016 (edytowane) Suport wyżej Suport jest właśnie niżej niż w poprzedniku (-5 mm). W ogóle to będzie chyba największe obniżenie suportu na rynku (ale nie jedyne tej wielkości, bo np. Mondraker też ma -65 mm), zazwyczaj dają -60 mm lub nawet tyle nie. Suport nisko -> obniżony środek ciężkości -> lepsze prowadzenie roweru. Dobrze kombinuję? Przy czym mówimy tutaj raptem o paru milimetrach, więc nie wiem, czy w praktyce daje to wyczuwalne efekty. Poniżej geometria 2016 dla porównania: Fajnie też zaprojektowali sztycę. Masz pewnie na myśli tą karbonową "kobrę", którą zwą S-flex. Wizualnie też mi się podoba, do aluminiowej ramy może być potencjalnie niezłym rozwiązaniem. Merida nawet przy tej aluminiowej ramie podaje też, że ma "flex-stay", ale wydaje mi się, że to już jest marketingowy bełkot. Tylne rurki rzeczywiście wyglądają na cienkie, ale o tłumieniu wibracji przez ramę zawsze była mowa w przypadku karbonu, przy aluminiowych ramach chyba nikt się tym nie chwalił do tej pory. Edytowane 22 Września 2016 przez MD11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 22 Września 2016 Udostępnij Napisano 22 Września 2016 Sorry, ja się odniosłem do modelu Big Seven. Poprzednik miał obniżenie 45mm, ten ma 27mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Domingo Napisano 22 Września 2016 Udostępnij Napisano 22 Września 2016 (edytowane) Ten jest ciekawy: www.merida-bikes.com/en_int/bikes/mtb-hardtails/29-hardtails/2017/big-nine-xt-6371.html Tylko pytanie o cenę ... Edytowane 22 Września 2016 przez Domingo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pitof Napisano 22 Września 2016 Udostępnij Napisano 22 Września 2016 Merida nawet przy tej aluminiowej ramie podaje też, że ma "flex-stay", ale wydaje mi się, że to już jest marketingowy bełkot. Tylne rurki rzeczywiście wyglądają na cienkie, ale o tłumieniu wibracji przez ramę zawsze była mowa w przypadku karbonu, przy aluminiowych ramach chyba nikt się tym nie chwalił do tej pory. Flex-Stay przewija się u Meridy w różnych rowerach od lat. Podobne rozwiązanie występuje również od lat w rowerach Cannondale (SAVE) i BMC (TCC). Pewnie jeszcze kilka marek by się znalazło. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Domingo Napisano 27 Września 2016 Udostępnij Napisano 27 Września 2016 Moim zdaniem jedne z ładniejszych i ciekawszych ram aluminiowych. Niestety na razie nie podali przekroku, ale chyba będzie ok skoro dla zeszłorocznej ramy w rozmiarze 19" podają 783 mm, a miała większy stack i mniejsze obniżenie suportu niż nowa. Przewód hamulca zazwyczaj jest na zewnątrz, a tutaj wszystko schowali w środku. Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie. Co o tym sądzicie? Poniżej załączam plik ze specyfikacją i geometrią modelu BIG.NINE XT 2017. Przekrok ramy wygląda ciekawie, zwłaszcza dla osób średniego wzrostu ... BIG.NINE XT - MTB Hardtails - Merida Bikes International.pdf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 28 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 28 Września 2016 (edytowane) Ciekawie poprowadzili linkę blokady amortyzatora na tych zdjęciach, ale niestety wygląda jakby mogła obcierać ramę od dołu.update: w 2014 było tak samo, więc to raczej normalne dla FOX-a. Ten jest ciekawy: http://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/mtb-hardtails/29-hardtails/2017/big-nine-xt-6371.html Tylko pytanie o cenę ... Elegancko wygląda w tym biało-czarnym malowaniu. Cena będzie pewnie taka, jak w tym roku +/- 500 PLN. Model 2016 cennikowo kosztuje 11.5k, przy czym ma amortyzator z tłumikiem FIT4, a w sezonie 2017 będą montować amortyzatory z tańszym tłumikiem FIT GRIP. Z kolei 2017 ma hamulce XT, a w 2016 są M506, czyli coś poniżej Deore (trochę obciach, że w tak drogim rowerze przyoszczędzili w ten sposób ): http://www.rowerymerida.pl/produkt1009/bignine-xt-rower-merida.html.Tutaj przykładowe oferty starszych roczników:http://www.bikeatelier.pl/rowery/rowery-gorskie-29/rower-merida-big-nine-xt-2015,http://www.bikeatelier.pl/rowery/rowery-gorskie-29/rower-merida-big-nine-cf-xt-edition-2014. Edytowane 28 Września 2016 przez MD11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marlo Napisano 28 Września 2016 Udostępnij Napisano 28 Września 2016 No i niestety obciera, obciera z obu stron:/ Mam co prawda zupełnie inny model Meridy, też w takim czarnym matowym kolorze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 28 Września 2016 Udostępnij Napisano 28 Września 2016 W takim razie dałbym tam naklejki ochronne i tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 4 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 4 Października 2016 Cena będzie pewnie taka, jak w tym roku +/- 500 PLN. Na polskiej stronie Meridy pojawiło się więcej modeli z nowej kolekcji. Cena BIG.NINE XT to 11.990, czyli o 500 PLN drożej niż rok wcześniej, z kolei BIG.NINE 800 za 6.790, czyli o 700 PLN taniej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Domingo Napisano 4 Października 2016 Udostępnij Napisano 4 Października 2016 Na polskiej stronie Meridy pojawiło się więcej modeli z nowej kolekcji. Cena BIG.NINE XT to 11.990, czyli o 500 PLN drożej niż rok wcześniej, z kolei BIG.NINE 800 za 6.790, czyli o 700 PLN taniej. Zastanawia mnie, co się kryje w tym modelu pod nazwą obręczy "MERIDA Expert CC" (jakość, waga itp.). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 4 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 4 Października 2016 Pisałem w pierwszym poście: obręcze o szerokości wewnętrznej 22.8 mm i wadze 405 g (29er) Tubeless ready Hook-less Sleeved rim źródło: http://www.merida-bikes.com/en_int/new-big-nine-big-seven-2017-1663.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Domingo Napisano 4 Października 2016 Udostępnij Napisano 4 Października 2016 (edytowane) Pisałem w pierwszym poście: Tubeless ready Hook-less Sleeved rim źródło: http://www.merida-bikes.com/en_int/new-big-nine-big-seven-2017-1663.html Faktycznie - przegapiłem. Nawet dodałeś słuszny komentarz: "Obręcze kół (podejrzanie) lekkie, jak na montowane fabrycznie". Edytowane 4 Października 2016 przez Domingo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 4 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 4 Października 2016 Widzę, że wsadzają je też do rowerów Full Suspension typu Trail, więc mimo niskiej wagi chyba nie są słabe:http://www.rowerymerida.pl/produkt1212/one-twenty-97000-rower-merida.html. Dodatkowo w co lepszych modelach BIG.NINE jest boost z przodu i z tyłu, a to podobno zwiększa sztywność kół, więc teoretycznie można użyć lżejszych obręczy. DT wprowadziło w tym roku obręcz XR361, która ma tylko trochę gorsze parametry (22.5mm, 410g) i nie jest zbyt droga (380 PLN). Poniżej geometria 2016 dla porównania: Właśnie się zorientowałem, że Merida ma bajzel na stronie i podali niewłaściwą geometrię dla modelu 2016, przez co w tamtym poście wkleiłem geo ramy BIG.NINE TFS, która była stosowana w tańszych modelach, a powinna być BIG.NINE LITE. Właściwe geo dodaję tylko w załączniku, nie wklejam obrazka, bo to już mało istotne, w końcu piszemy tutaj o nowościach, czyli o roczniku 2017. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llancer Napisano 4 Października 2016 Udostępnij Napisano 4 Października 2016 Co do foto z 1 postu. Merida zaczęła wkońcu nawet ładne ramy robić. Bo to z poprzednich lat,pstrokacizna + nazwy w ktorych nie dalo się połapać skutecznie zniechęcały do przeglądania ich oferty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 7 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2016 (edytowane) Nazwy to chyba od kilku lat się nie zmieniają, ale co do ram to się zgadzam - w tym roku mają dużo lepsze malowania. update: w 2014 było tak samo, więc to raczej normalne dla FOX-a. A jednak nie - Scott Scale 940 ma ten sam amortyzator, co Merida BIG.NINE 800, a linkę amortyzatora poprowadzili normalnie z przodu zamiast pod ramą. W przypadku zakupu Meridy warto zapytać w sklepie, może da się to jakoś przełożyć. Patrzę na wagę Meridy i Treka i coś mi tu nie pasuje:Merida BIG.NINE 800 11.85kgTrek Superfly 7 11.45 kg400g różnicy to chyba już sporo przy podobnym osprzęcie i niby lekkich kołach w Meridzie... Ciekawe, z czego to wynika?Jak porównuję specyfikację to: amortyzator ten sam napęd ok. -100g na korzyść Treka (korba i tylna przerzutka XT) hamulce trochę lżejsze u Meridy, ale nie wiem ile (SLX vs Deore, łącznie z odpowiednimi tarczami) koła - ciężko powiedzieć dokładnie, ale z tego, co znalazłem o Bontragerach (*), to Merida ma z 200g lżejsze, jeśli te obręcze 405g to prawda, nawet uwzględniając odchyłki powiedzmy 5% od specyfikacji (jeśli uwzględnić opony, to różnica będzie jeszcze większa, bo te Bontragery są trochę cięższe od X-Kingów z Meridy). W takim razie wychodzi ok. -100g na korzyść Meridy, a wg specyfikacji jest -400g dla Treka, więc gdzieś Trek powinien tracić 500g. Na rurkach typu sztyca, kierownica, mostek przecież tyle nie zaoszczędzi, bo też ma aluminiowe, siodełko tak samo, może ze 100g w sumie. No to pozostaje rama. Trek ma dosyć lekkie ramy, ale żeby aż o 400g? Rama Meridy musiałaby ważyć ok. 2.2kg w rozmiarze L (19")... Albo Trek ściemnia albo Merida ma ciężką ramę, innej opcji nie widzę. Możliwe, że Bontrager poprawił trochę koła od 2015 roku, bo informacje o wadze kół pochodzą właśnie sprzed 2 lat, ale niemożliwe, żeby je nagle odchudzili o 200g na koło. Znając Treka, gdyby te koła były chociaż przeciętne, to już by o tym trąbili na stronie, a nie chwalą się specyfikacją kół w ogóle (ani wagą ani szerokością obręczy). BIG.NINE 900 waży 11.35g, czyli 500g mniej niż BIG.NINE 800 i to się z grubsza zgadza, bo:- 2*100g na oponach- 100g na sztycy- 100g na napędziejuż jest -400g, jeszcze jakieś końcówki + lżejsze siodełko i wyjdzie -500g. (*) http://testy.bikeboard.pl/artykuly,pokaz,gapde91q1c (*) http://www.forumrowerowe.org/garage/vehicle/6294-trek-superfly-98-xt/?tab=main Edytowane 7 Października 2016 przez MD11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llancer Napisano 7 Października 2016 Udostępnij Napisano 7 Października 2016 Wszystko jest możliwe. Np taki kross ma ramy o wadze 2.2kg a taki peak wazy 1.7kg.... I wcale na sztywności czy niezawodności mu nie brakuje.... Więc i tu może tak być. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 7 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2016 No to lipa trochę. Tutaj jest jakaś rama Merida BIG.NINE 21" o wadze 2.275g, chyba z 2013 roku: http://www.zico-bike.pl/ramy/rama-merida-big-nine-lite-team-silk-black-team-green?gclid=CjwKEAjwj92_BRDQ-NuC98SZkWYSJACWmjhlRQquuzxcCqieyhOJmfkM0hkzRKtAIYHjoHCqt4DfRhoC3krw_wcB W takim razie 19" ważyła pewnie ~2.100g i różnica by się zgadzała: 300-400g. Myślałem, że w tym roku ją dopieścili, w końcu widać, że to zupełnie inna rama. W sumie to ten BIG.NINE i tak mi bardziej podchodzi niż Superfly, ale pewien niedosyt pozostaje, zwłaszcza, że rama to podstawa roweru. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
marcin_ostrów Napisano 7 Października 2016 Udostępnij Napisano 7 Października 2016 Po pierwsze to bym realnie zważył te dwa bajki . A po drugie to na głupich rurkach i siodełku może być z 300 g Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llancer Napisano 7 Października 2016 Udostępnij Napisano 7 Października 2016 Nom. Accent robi sztyce carbon i alu w lepszej wersji.... Ale jest 5g cięższa od carbonu 198g alu 400mm a ich carbon 193 czy ileś tam Obecnie mam alu 300g. Na każdej części można oszczedzićpo 100g spokojnie. Nawet w alu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 7 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2016 Jasne, że można, ale trzeba sobie samemu te części dokupić, bo np. ta sztyca kosztuje prawie 2x więcej, a producent roweru raczej oszczędza na czym się da.Tu są parametry niektórych części Bontragera: http://www.trekbikes.com/us/en_US/weight_specifications/#model_11252. Kierownica z tego Treka waży 270g, mostek 80mm waży 142g, sztyca Rhytm Pro waży 270g, a w tym Treku jest niższa wersja Elite, siodełko 300g, więc jest dosyć ciężkie. Jak widać nie są to wylajtowane części, a Meridy z kolei nie podejrzewam o istotnie cięższe. Dlatego tak, jak pisałem różnica na tych częściach powinna być w granicach 100g. Po pierwsze to bym realnie zważył te dwa bajki . Oczywiście tak by było najlepiej i może ktoś je kiedyś zważy, ale w internecie ciężko o takie informacje, chyba, że BikeBoard akurat przetestuje te modele. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Domingo Napisano 7 Października 2016 Udostępnij Napisano 7 Października 2016 (edytowane) A propos TREK-a: po co w tabeli podają "Numer rozmiaru ramy" i "Rozmiar rzeczywisty ramy", a każdy rower ma 2 naklejki z rozmiarem na ramie ? Ta pierwsza to stara TREK-owska rozmiarówka, a ta druga to nowa tak, żeby użytkownicy przywiązani do marki mieli łatwiej ? Edytowane 7 Października 2016 przez Domingo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
llancer Napisano 7 Października 2016 Udostępnij Napisano 7 Października 2016 Nie porzyglądałem się,ale niektóre rowery mają zwiększoną rozmiarówke. Np rok temu peak miał m w 17" gdzie wiekszosc m miala w 19'' Co do wagi. Moj rower na ramie peaka z amorkiem zastępczym xcm wazy 12kg. na takiej rebie naprzykład 11kg. Więc tamte rowery naprawdę ciężkie A sam mam cieżkie komponenty,siodlo 300,sztyca 300,ciezka korba deore m615 etc. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MD11 Napisano 7 Października 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Października 2016 (edytowane) Nie porzyglądałem się,ale niektóre rowery mają zwiększoną rozmiarówke. Np rok temu peak miał m w 17" gdzie wiekszosc m miala w 19'' Moim zdaniem właśnie było dobrze i niepotrzebnie zmieniali. Noszę ubrania w rozmiarze L i rama pasuje mi 19". Wydaje mi się, że większość oznacza 19" jako L (Giant, Merida, Scott, Specialized), a u nas Kross i teraz Accent cudują. Co do wagi. Moj rower na ramie peaka z amorkiem zastępczym xcm wazy 12kg. na takiej rebie naprzykład 11kg. Więc tamte rowery naprawdę ciężkie Hmm, rzeczywiście lekki. W dodatku rama 21" jak rozumiem, ale to waga z napędem 1x10, czy 2x10? po co w tabeli podają "Numer rozmiaru ramy" i "Rozmiar rzeczywisty ramy", a każdy rower ma 2 naklejki z rozmiarem na ramie ? Chcą podkreślić, że mają niskie i długie ramy. Rzeczywisty rozmiar ramy to długość rury podsiodłowej wyrażona w calach i ta definicja nie zależy od producenta, natomiast "numer rozmiaru ramy", to rozmiar ramy, który według Treka odpowiada danej długości górnej rury u innych producentów. Np. Merida BIG.NINE XT w rozmiarze 19" ma rurę podsiodłową = 483mm = 19" oraz górną rurę = 625mm i to jest taki powiedzmy standard, natomiast Trek robi ramę Superfly z nieco krótszą rurą podsiodłową = 470mm = 18.5", ale jednocześnie z dłuższą górną rurą = 639mm, a taką górną rurę u innego producenta miałaby rama w większym rozmiarze, według Treka 19.5". Dlatego podają dwa rozmiary - na długość rama jest jak 19.5", a na wysokość jest jak 18.5". Przy czym z tego, co czytałem, to oni podają długość górnej rury 639mm, a ludzie mierzą i tam jest 620mm. Osobiście jeszcze tego nie zmierzyłem, ale być może wliczają tam offset sztycy podsiodłowej? No i druga sprawa - wysokość ramy jest ważna ze względu na przekrok, ale Merida mimo dłuższej rury podsiodłowej podaje mniejszy przekrok... Najlepiej po prostu iść do sklepu i się przymierzyć do obydwu ram. Edytowane 7 Października 2016 przez MD11 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.